Kööööp råd ! Behöver hjäääääääälp ! Audi TT :)

eki_93
1 juli 2013 · 84 Inlägg

Tjenaa !

Tänkte skaffa mig en Audi tt 1.8t 225hk quattro om några månader när jag få ihop några tusen tongue Såå tänkte är det någon som har haft eller har ttn? Isf vad är det för och nackdelar med dem? Vad är det bra och tänkta på, innan man skriver under ? Hur är det med att trimma dem, är dem uthålliga osv?? smile

MVH// Eki smile

Senast redigerat av eki_93 (1 juli 2013)

Lippaii
1 juli 2013 ·

Hade en sån innan, en liten "frisör" bil haha:) men jäkligt rolig o köra. BSR har lite trim till dem, det enda som va riktigt dåligt med den bilen va baksätet

xXSammy
1 juli 2013 · 6 575 Inlägg

Finns en tråd på något Audi TT forum där det står om hur man kollar om vikt kampanjen är utförd. Om inte så finns det risk för att bilen får okontrollerad sladd i höga hastigheter pga för lite vikt på bakvagnen.

De/Dem
it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Vad bör du tänka på när du ska köpa begagnad TT?

Återkallade bilar! Så här ligger det till. De första leveranserna av TTn led av viss instabillitet i höga hastigheter. Orsaken var bilens runda former vilket skapade negativa lyftkrafter. Negativa lyftkrafter gör att bilen pressas (sugs) uppåt i stället för nedåt vid högre hastigheter. Audi blundade först för problemet men när ett flertal bilar kört av Autobahn inom loppet av en helg och en av Audis chefer dött i en TT som tappat fästet var en återkallning av alla sålda TT ett faktum! Man tog fram ett paket som skulle monteras på alla sålda bilar! Detta paket såg lite olika ut för 180 respektive 225 hk versionerna.

På 180 hk versionen bultades en 60 kg tung vikt i bagagerummet plus vissa modifieringar i framvagnen med bl a ESP. Däremot behövdes det inte monteras en vinge! Alltså finns det modifierade 180 hk TT utan vinge.

På 225 hk versionen fanns fyrhjulsdriften som gav den extra tyngd som krävdes på bakhjulen. Däremot monterades vinge på bakluckan och modifieringar gjordes på både fram- och bakvagn med ESP som standard. Alltså, en modifierad 225 hk TT har vingen!

I samband med återkallelserna gjordes också förändringar i produktionen och bilar från –00 är garanterat åtgärdade! Bilar från –99 skall vara modifierade då alla erbjöds modifiering, men var uppmärksam! Det finns fortfarande några som inte är modifierade även om det är ovanligt.

Var speciellt vaksam på 180 hk –99:or som har monterat dubbla avgasutblås (225 hk ljuddämpare) då detta inte är möjligt så länge du har 60 kilos vikten kvar! En TT som inte är modifierad skall du absolut inte befatta dig med å framför allt inte köpa!

Vanliga fel
Eftersom TTn fortfarande är en relativt ny bilmodell har det inte hunnit uppstå några större ålderkrämpor ännu. Tittar man på resultaten hos bilprovningen är de fel som kommit upp endast lampor och däck, alltså ägar-relaterade fel. Men det finns dock några saker man ska se upp med!

Dump/bypassventilen
Det är mer vanligt att dumpventilen går sönder på TT. Felet upptäcker du genom att du får ett kvittrande ljud när du frikopplar vid växlingar. Bilen kan också få en ryckig och ojämn gång. Detta är något som du som ägare måste upptäcka då felet inte ger några felkoder i diagnostiksystemet hos verkstaden. En original ventil kostar numera 200:- och den är lätt att byta själv.

Luftmassemätare
Trasig luftmassemäteren (LMM) är också ett av de vanligaste felen på TTn. Är denna trasig ger den felkoder i diagnostiken. Du upptäcker själv att LMM:en är trasig genom att du får en ryckig gång, framför allt på låga växlar och när motorn är kall. Dessutom känns bilen trött och allmänt slö då den inte får rätt luft/bränsle-mängd. Ofta kan varningslampan för ESP:n tändas när givaren är trasig men det är inte alltid den gör det. Priset för en ny LMM hos VAG är 1190 kr.

Ljusreostaten
Alltså den knapp som man ändrar instrumentsbelysningen med. Om den inte är inställd på maximal ljusstyrka kan ett mycket irriterande surr uppstå. Prova att sänka belysningen, uppstår det inget ljud är den ok.

Klimatanläggningen
Klimatanläggningen fungerar felfritt i de flesta bilar, men på vissa har det hänt att expansionsventilen i kylsystemet har gett upp. Detta kontrollerar du enkelt själv genom att låta bilen stå på tomgång, lyssna efter oljud i systemet. Finns det oljud, tryck då på ECON-knappen på kontrollpanelen och ljudet skall upphöra.

Bromsar
Slitaget på bromsarna är lite olika beroende på hur långt bilen har gått och hur hårt den har körts. Vid normal körning ska bromsarna på TTn hålla minst 5-6000 mil. Eftersom bromsarna är relativy stora blir bytet lite dyrare än på en standardbil.

Kombiinstrumentet
Inte så vanligt men det händer att tankmätaren eller temperaturmätaren slutar fungera och då är det hela kombiinstrumentet som måste bytas, dvs hela mätartavlan! Cirka 8000 kr kostar det, dock finns en goodwill hos VAG som kan få ner priset till drygt hälften.

Trimmade bilar
TTn är en bil som är byggd för att köras och är en populär bil att chiptrimma. Detta är normalt inga problem då bilen är rejält byggd. Växellåda, styrning, hjulupphängning, etc tål några extra hästkrafter. 180-hästarsverisonen har dock något klenare hjulupphängning och växellåda jämfört med 225 hästarsversionen.

Service
Bilar från sent –99 och framåt innefattas av ”long life service” dvs de dehöver endast servas ungefär var 3000:e mil. På TTn görs en mer omfattande och dyrare service vid 6000 mil.

Till sist innan du bestämmer dig för att slå till på den pärla som du spanat in, ta registreringsnumret och ring till din VAG verkstad och be dem söka i sin databas på bilen. Då får du reda på allt som är gjort på bilen, allt från när service är gjord till reparationer som är gjord på såväl motor som kaross.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 juli 2013 · 2 972 Inlägg

it_mutt skrev:
Vad bör du tänka på när du ska köpa begagnad TT?

Återkallade bilar! Så här ligger det till. De första leveranserna av TTn led av viss instabillitet i höga hastigheter. Orsaken var bilens runda former vilket skapade negativa lyftkrafter. Negativa lyftkrafter gör att bilen pressas (sugs) uppåt i stället för nedåt vid högre hastigheter. Audi blundade först för problemet men när ett flertal bilar kört av Autobahn inom loppet av en helg och en av Audis chefer dött i en TT som tappat fästet var en återkallning av alla sålda TT ett faktum! Man tog fram ett paket som skulle monteras på alla sålda bilar! Detta paket såg lite olika ut för 180 respektive 225 hk versionerna.

På 180 hk versionen bultades en 60 kg tung vikt i bagagerummet plus vissa modifieringar i framvagnen med bl a ESP. Däremot behövdes det inte monteras en vinge! Alltså finns det modifierade 180 hk TT utan vinge.

På 225 hk versionen fanns fyrhjulsdriften som gav den extra tyngd som krävdes på bakhjulen. Däremot monterades vinge på bakluckan och modifieringar gjordes på både fram- och bakvagn med ESP som standard. Alltså, en modifierad 225 hk TT har vingen!

I samband med återkallelserna gjordes också förändringar i produktionen och bilar från –00 är garanterat åtgärdade! Bilar från –99 skall vara modifierade då alla erbjöds modifiering, men var uppmärksam! Det finns fortfarande några som inte är modifierade även om det är ovanligt.

Var speciellt vaksam på 180 hk –99:or som har monterat dubbla avgasutblås (225 hk ljuddämpare) då detta inte är möjligt så länge du har 60 kilos vikten kvar! En TT som inte är modifierad skall du absolut inte befatta dig med å framför allt inte köpa!

Vanliga fel
Eftersom TTn fortfarande är en relativt ny bilmodell har det inte hunnit uppstå några större ålderkrämpor ännu. Tittar man på resultaten hos bilprovningen är de fel som kommit upp endast lampor och däck, alltså ägar-relaterade fel. Men det finns dock några saker man ska se upp med!

Dump/bypassventilen
Det är mer vanligt att dumpventilen går sönder på TT. Felet upptäcker du genom att du får ett kvittrande ljud när du frikopplar vid växlingar. Bilen kan också få en ryckig och ojämn gång. Detta är något som du som ägare måste upptäcka då felet inte ger några felkoder i diagnostiksystemet hos verkstaden. En original ventil kostar numera 200:- och den är lätt att byta själv.

Luftmassemätare
Trasig luftmassemäteren (LMM) är också ett av de vanligaste felen på TTn. Är denna trasig ger den felkoder i diagnostiken. Du upptäcker själv att LMM:en är trasig genom att du får en ryckig gång, framför allt på låga växlar och när motorn är kall. Dessutom känns bilen trött och allmänt slö då den inte får rätt luft/bränsle-mängd. Ofta kan varningslampan för ESP:n tändas när givaren är trasig men det är inte alltid den gör det. Priset för en ny LMM hos VAG är 1190 kr.

Ljusreostaten
Alltså den knapp som man ändrar instrumentsbelysningen med. Om den inte är inställd på maximal ljusstyrka kan ett mycket irriterande surr uppstå. Prova att sänka belysningen, uppstår det inget ljud är den ok.

Klimatanläggningen
Klimatanläggningen fungerar felfritt i de flesta bilar, men på vissa har det hänt att expansionsventilen i kylsystemet har gett upp. Detta kontrollerar du enkelt själv genom att låta bilen stå på tomgång, lyssna efter oljud i systemet. Finns det oljud, tryck då på ECON-knappen på kontrollpanelen och ljudet skall upphöra.

Bromsar
Slitaget på bromsarna är lite olika beroende på hur långt bilen har gått och hur hårt den har körts. Vid normal körning ska bromsarna på TTn hålla minst 5-6000 mil. Eftersom bromsarna är relativy stora blir bytet lite dyrare än på en standardbil.

Kombiinstrumentet
Inte så vanligt men det händer att tankmätaren eller temperaturmätaren slutar fungera och då är det hela kombiinstrumentet som måste bytas, dvs hela mätartavlan! Cirka 8000 kr kostar det, dock finns en goodwill hos VAG som kan få ner priset till drygt hälften.

Trimmade bilar
TTn är en bil som är byggd för att köras och är en populär bil att chiptrimma. Detta är normalt inga problem då bilen är rejält byggd. Växellåda, styrning, hjulupphängning, etc tål några extra hästkrafter. 180-hästarsverisonen har dock något klenare hjulupphängning och växellåda jämfört med 225 hästarsversionen.

Service
Bilar från sent –99 och framåt innefattas av ”long life service” dvs de dehöver endast servas ungefär var 3000:e mil. På TTn görs en mer omfattande och dyrare service vid 6000 mil.

Till sist innan du bestämmer dig för att slå till på den pärla som du spanat in, ta registreringsnumret och ring till din VAG verkstad och be dem söka i sin databas på bilen. Då får du reda på allt som är gjort på bilen, allt från när service är gjord till reparationer som är gjord på såväl motor som kaross.

Snyggt kopierat, men det är gammal info som inte är helt korrekt längre.

Nu är inte bilmodellen ny längre, och det finns vanliga fel som du kan se upp med.
Kombiinstrumentet är ett vanligt fel! Dyrt att laga/byta. Kolla så tempmätaren når 90 grader! Svårare att kolla är tankmätaren, men försök ändå få info om den från säljaren.
Trimmade bilar = stor risk för kopplingsslitage.
Kolla 4-hjulsdriften, inte ovanligt att intervallerna misskötts med pump/ECU-haveri som följd.
Acc-sensorer (finns två) är inte helt ovanliga fel, inte så dyra att byta men lite mek..

Och viktigast: service-intervaller. Runt TTns introduktion kom Audi på det "geniala" med long-life-service - upp till 3000 mil marknadsfördes som "3000 mil" (dvs utan "upp till") vilket innebär att motorerna körde många och hårda mil med sliten olja. Ägare bokade service först efter 3000 mil hade passerats = 3500-4000 mil mellan oljebytena. Så kika i boken och se när den är stämplad iaf.

Lycka till.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

matteeee skrev:
Snyggt kopierat, men det är gammal info som inte är helt korrekt längre.

Nu är inte bilmodellen ny längre, och det finns vanliga fel som du kan se upp med.
Kombiinstrumentet är ett vanligt fel! Dyrt att laga/byta. Kolla så tempmätaren når 90 grader! Svårare att kolla är tankmätaren, men försök ändå få info om den från säljaren.
Trimmade bilar = stor risk för kopplingsslitage.
Kolla 4-hjulsdriften, inte ovanligt att intervallerna misskötts med pump/ECU-haveri som följd.
Acc-sensorer (finns två) är inte helt ovanliga fel, inte så dyra att byta men lite mek..

Och viktigast: service-intervaller. Runt TTns introduktion kom Audi på det "geniala" med long-life-service - upp till 3000 mil marknadsfördes som "3000 mil" (dvs utan "upp till") vilket innebär att motorerna körde många och hårda mil med sliten olja. Ägare bokade service först efter 3000 mil hade passerats = 3500-4000 mil mellan oljebytena. Så kika i boken och se när den är stämplad iaf.

Lycka till.

Snyggt kopierat? Ja vad f*n spelar det för roll menar du? jag skulle istället leta upp var jag sparat pdf:n från, och sen hänvisa till den sidan? Ja, låter vettigt.

Speciellt vettigt blev det när du själv påpekar saker som redan var med. Så, då får jag väl säga; Snygg upprepning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 juli 2013 · 2 972 Inlägg

it_mutt skrev:
Snyggt kopierat? Ja vad f*n spelar det för roll menar du? jag skulle istället leta upp var jag sparat pdf:n från, och sen hänvisa till den sidan? Ja, låter vettigt.

Speciellt vettigt blev det när du själv påpekar saker som redan var med. Så, då får jag väl säga; Snygg upprepning.

Att kopiera en artikel någon annan skrivit så att det ser ut som ens egna ord är inte ok nånstans. Att bara nämna att det är någon annans artikel från början hade räckt, men det "glömde" du... Ta cred för andras verk, verkligen snyggt!

(Texten är från början publicerad på nordicaudi.com - FAQ, skriven av David Ekeros 2004)

Läs det du "skrev" igen och fundera igenom om jag verkligen upprepade. Själv anser jag att jag la till lite info som inte var med och ändrade lite av det som var rätt 2004 men som sen visat sig vara fel.

Så, såvida du inte heter David Ekeros och skrev denna 2004 så kan du sluta snacka nu. (Och är du det så har du en väldigt gammal bild på dig eller blivit yngre på 9 år, grattis!)

Edit: Märkligt också att du i din pdf inte sparat Davids sista ord i artikeln: "Lycka till med köpet och välkommen in i TT-familjen!"
Fast det blir ju fel när du inte äger någon TT klart..... wink

Senast redigerat av matteeee (1 juli 2013)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

matteeee skrev:

it_mutt skrev:
Snyggt kopierat? Ja vad f*n spelar det för roll menar du? jag skulle istället leta upp var jag sparat pdf:n från, och sen hänvisa till den sidan? Ja, låter vettigt.

Speciellt vettigt blev det när du själv påpekar saker som redan var med. Så, då får jag väl säga; Snygg upprepning.

Att kopiera en artikel någon annan skrivit så att det ser ut som ens egna ord är inte ok nånstans. Att bara nämna att det är någon annans artikel från början hade räckt, men det "glömde" du... Ta cred för andras verk, verkligen snyggt!

(Texten är från början publicerad på nordicaudi.com - FAQ, skriven av David Ekeros 2004)

Läs det du "skrev" igen och fundera igenom om jag verkligen upprepade. Själv anser jag att jag la till lite info som inte var med och ändrade lite av det som var rätt 2004 men som sen visat sig vara fel.

Så, såvida du inte heter David Ekeros och skrev denna 2004 så kan du sluta snacka nu. (Och är du det så har du en väldigt gammal bild på dig eller blivit yngre på 9 år, grattis!)

Edit: Märkligt också att du i din pdf inte sparat Davids sista ord i artikeln: "Lycka till med köpet och välkommen in i TT-familjen!"
Fast det blir ju fel när du inte äger någon TT klart..... wink

I min pdf slutar det där. Där står inte heller någon författare, men, det är väl nu du givetvis kommer hävda att det absolut gör det, för, det vet givetvis du bäst. Om du inte bara varit så glad för att käfta och anta en massa, så hade du också haft koll på att jag, så fort jag har möjlighet, hänvisar till var jag plockar information från.
Om det nu är David Ekros som skrivit, så cred till honom givetvis.

Du har ju trots allt ingen koll på vilka bilar jag äger, då jag äger betydligt fler än de bilar som är uppe här. Så, det är ju bara ett antagande. Nej, jag äger ingen TT, ditt antagande visade sig vara rätt och riktigt (men, å andra sidan, fortfarande bara en chansning från din sida). Du har däremot noll och ingen koll på hur bra kunskaper jag besitter gällande någon bil alls, men åter, så anser du dig göra det. För, det blir ju så fel när någon som inte äger en TT ska uttala sig (vilket du baserar på vilka bilar jag har uppe) men så mycket mer rätt när någon som inte ens äger en Audi uttalar sig.

Och ja, jag anser att du upprepade och la till information. Men, det var inte direkt så att du kom med någon ny vettig information där du upprepade. Du påpekade exempelvis samma sak om kombiinstrumentet. Det står visserligen "inte så vanligt", men det indikerar ex.vis att det händer (även om det blivit vanligare) vilket då gör att det kan vara värt att titta på.

Jag vet dock sedan tidigare trådar, att det är ingen idé att käfta med dig. Då du aldrig ger dig hur fel du än här. Så; vill du mig något mer personligen - ta det i pm. För min del är det slut med OTlekandet med dig i denna tråd.

Senast redigerat av it_mutt (1 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 juli 2013 · 2 972 Inlägg

Det är ju en undanflykt att det inte står någon författare, men du borde veta att du inte skrivit den själv. Således kan man ju nämna det, att texten kommer någonstans ifrån - istället för att skriva det som sina egna ord.

Så fort du har möjlighet? Det är för sent. Du hade möjlighet att nämna det direkt när du tryckte Ctrl+V eller hur du nu kopierade in den.

Ingen vettig info? Det är ju upp till var och en att bestämma, men att kombiinstrumentet är ett väldigt vanligt fel istället för "inte så vanligt" är enligt mig väldigt vettigt.

Vad är det jag ska ge mig med? Vad är det jag har fel? Vem som skrivit artikeln? Att kombiinstrument-problem är vanligt?
Det är ju kanske du själv som skulle erkänna att du har fel någon gång istället..
(fast; det skulle ju innebära att du erkänner dig ha fel...vilket tillhör gruppen "små mirakel" på gorg wink ) (kopierad ordagrannt av it_mutt i annan tråd wink )

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

matteeee skrev:
Ingen vettig info? Det är ju upp till var och en att bestämma, men att kombiinstrumentet är ett väldigt vanligt fel istället för "inte så vanligt" är enligt mig väldigt vettigt.

Vad är det jag ska ge mig med? Vad är det jag har fel? Vem som skrivit artikeln? Att kombiinstrument-problem är vanligt?
Det är ju kanske du själv som skulle erkänna att du har fel någon gång istället..
(fast; det skulle ju innebära att du erkänner dig ha fel...vilket tillhör gruppen "små mirakel" på gorg wink ) (kopierad ordagrannt av it_mutt i annan tråd wink )

Det som inte är topicrelaterat tog jag i pm. Inte mer med det.

Om någon säger till dig, om en bil du är intresserad av; "det händer att kombiinstrumenten ballar ur, inte jättevanligt, men det händer" då är inte det, enligt dig, markerat nog för att faktiskt hålla koll på kombiinstrumentet i ev. bil man är och tittar på då det trots allt inte är någon omöjlighet?

Jag erkänner när jag har fel, men, jag har ju inte fel i något här (och så blev det off igen...så; Det heter f.ö. ordagrant (men ordagrann) )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
VLN denkz
1 juli 2013 · 323 Inlägg

Jag hade en 180hk TT med följande problem: trasigt kombiinstrument (Soppamätaren), trasig AC , lite rost och en j*vligt jobbig originalstereo som vid väl utvalda tillfällen drog på maxvolym när jag snuddade volymreglaget. Oftast och helst på kalla tidiga morgnar.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

VLN skrev:
Jag hade en 180hk TT med följande problem: trasigt kombiinstrument (Soppamätaren), trasig AC , lite rost och en j*vligt jobbig originalstereo som vid väl utvalda tillfällen drog på maxvolym när jag snuddade volymreglaget. Oftast och helst på kalla tidiga morgnar.

Säker på att du inte sålt den till mig? tongue (Självklart är det en inbyggd finess från Audi när den känner av att föraren inte är helt pigg och 100% vaken tongue )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 juli 2013 · 2 972 Inlägg

Så smart, kopiera andras texter utan hänvisning och sen inte stå för det som står (fel) i dem. Genialt.
Du kan ju aldrig ha fel..!
(Känner du dig ännu mer perfekt och duktig när du får påpeka att jag stavat fel? Vassego, jag bjuder på det!)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
VLN denkz
1 juli 2013 · 323 Inlägg

it_mutt skrev:

VLN skrev:
Jag hade en 180hk TT med följande problem: trasigt kombiinstrument (Soppamätaren), trasig AC , lite rost och en j*vligt jobbig originalstereo som vid väl utvalda tillfällen drog på maxvolym när jag snuddade volymreglaget. Oftast och helst på kalla tidiga morgnar.

Säker på att du inte sålt den till mig? tongue (Självklart är det en inbyggd finess från Audi när den känner av att föraren inte är helt pigg och 100% vaken tongue )

Haha rätt säker! smile Han jag sålde den till har fortfarande kvar den ca 5 år senare, antar att han gillar den väckningsfunktionen. Stereon bestämde vilket humör jag skulle vara på resten av dagen.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
eki_93
1 juli 2013 · 84 Inlägg

VLN skrev:
Jag hade en 180hk TT med följande problem: trasigt kombiinstrument (Soppamätaren), trasig AC , lite rost och en j*vligt jobbig originalstereo som vid väl utvalda tillfällen drog på maxvolym när jag snuddade volymreglaget. Oftast och helst på kalla tidiga morgnar.

jag tänkte ha en 225hk quattro så klart. Hur är det med väghållning hos tt? eftersom dem första modeller hade lite problem med väghållningen.

it_mutt Avstängd
1 juli 2013 · 10 388 Inlägg

eki_93 skrev:

VLN skrev:
Jag hade en 180hk TT med följande problem: trasigt kombiinstrument (Soppamätaren), trasig AC , lite rost och en j*vligt jobbig originalstereo som vid väl utvalda tillfällen drog på maxvolym när jag snuddade volymreglaget. Oftast och helst på kalla tidiga morgnar.

jag tänkte ha en 225hk quattro så klart. Hur är det med väghållning hos tt? eftersom dem första modeller hade lite problem med väghållningen.

Efter "fixen" så blev väl väghållningen "som den skulle"/"var tänkt" (eller åtminstone galet mycket bättre)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang