3170
Sök

Köpråd: Volvo V70 T5

10 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej.

Jag är helt ny på forumet,
Är Mercedesfantast sen många år tillbaka, men nu har jag tagit steget att köpa min första bil.

Anledningen att jag har börjat kolla efter Volvo är 2 anledningar.
1. Kvalitén på Mercedes är inte densamma som den var på 90-talet. Bilarna har mycket kvalitétsproblem såsom rost och el-fel.
2. Motsvarande Mercedes kostar mellan 40-60% mer i inköp, försäkring samt service.

Så jag har börjat kolla mig för att köpa en V70 T5 med årsmodell 01-03. Tänker att det är e n stabil bruksbil man kan köra året runt med. (Och jo jag vet att T5an slurkar soppa men jag bryr mig inte).

Vad bör man tänka på innan köp av en sådan bil?
Vad är de vanligaste felen? Vad bör man kolla på vid köp?
Har funderat på Solids Halv-Försäkring, är det ett bra alternativ?

Funderar att köpa via firma i Gävle/Uppsala/Stockholmsområdet.

Tacksam för svar

904 Inlägg
2 juli 2013
#2
Undvik års modell 00-01 då dom brukar krångla dyra rep

AUTOTECH S60 power

10 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#3
Blyfot_Racing skrev:
Undvik års modell 00-01 då dom brukar krångla dyra rep

Hej!
Tack för ditt svar, är det nå speciellt som brukar krångla?

Trucker
1 427 Inlägg
2 juli 2013
#4
elakmink skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Undvik års modell 00-01 då dom brukar krångla dyra rep

Hej!
Tack för ditt svar, är det nå speciellt som brukar krångla?

Det var nya generationen av V70 (maj 2000), så barnsjukdomar, och så...
mycket fel med framvagnarna....

Bättre och köpa lite nyare för lite mer, så man får något som håller bra smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

1 298 Inlägg
2 juli 2013
#5
elakmink skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Undvik års modell 00-01 då dom brukar krångla dyra rep

Hej!
Tack för ditt svar, är det nå speciellt som brukar krångla?

Det som brukar krångla speciellt på S60/V70N 00-01 på turbomotorer och 00-02 på sugmotorer är gasspjällen från italienska Magneti Marelli vars lägesgivare är av en dålig konstruktion som går sönder. Många spjäll är numer bytta, man ser detta genom att titta efter en gul dekal på gasspjället. Är den gul så är spjället bytt till ett förbättrat. En dekalen vit så är den inte det. Köper du en bil med ett gammalt spjäll så är det bara en tidsfråga innan det felar och byte på Volvo kostar mellan 5000-8000:-, har hört mycket olika.

Efter 01 på turbomodellerna ersattes de italienska spjällen mot ett från Bosch som är mycket bättre.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

904 Inlägg
2 juli 2013
#6
Spjäll hus sen om du ska trimma så ä dom inget vidare finns endel som blir fel tändnings låset tex

AUTOTECH S60 power

Trucker
1 427 Inlägg
2 juli 2013
#7
Pendulum skrev:
elakmink skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Undvik års modell 00-01 då dom brukar krångla dyra rep

Hej!
Tack för ditt svar, är det nå speciellt som brukar krångla?

Det som brukar krångla speciellt på S60/V70N 00-01 på turbomotorer och 00-02 på sugmotorer är gasspjällen från italienska Magneti Marelli vars lägesgivare är av en dålig konstruktion som går sönder. Många spjäll är numer bytta, man ser detta genom att titta efter en gul dekal på gasspjället. Är den gul så är spjället bytt till ett förbättrat. En dekalen vit så är den inte det. Köper du en bil med ett gammalt spjäll så är det bara en tidsfråga innan det felar och byte på Volvo kostar mellan 5000-8000:-, har hört mycket olika.

Efter 01 på turbomodellerna ersattes de italienska spjällen mot ett från Bosch som är mycket bättre.

Dom gula är inte superduper heller....
Samt det kostar 7000kr för nytt spjäll, inkl programvara och montering på volvo...

Fast man köper hellre ett renoverat av Atech2 med borstlös teknik som håller bättre...

det gjorde jag nyligen till min V70 då spjället dog strax innan 29ooo mil... smile
kändes svettigt och punga upp med 3695:- men spjället hade man hemma dagen efter
var plug'n'play och sen bara köra (samt man skickar in sitt gamla spjäll)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

1 298 Inlägg
2 juli 2013
#8
zleepy skrev:
Pendulum skrev:
elakmink skrev:

Hej!
Tack för ditt svar, är det nå speciellt som brukar krångla?

Det som brukar krångla speciellt på S60/V70N 00-01 på turbomotorer och 00-02 på sugmotorer är gasspjällen från italienska Magneti Marelli vars lägesgivare är av en dålig konstruktion som går sönder. Många spjäll är numer bytta, man ser detta genom att titta efter en gul dekal på gasspjället. Är den gul så är spjället bytt till ett förbättrat. En dekalen vit så är den inte det. Köper du en bil med ett gammalt spjäll så är det bara en tidsfråga innan det felar och byte på Volvo kostar mellan 5000-8000:-, har hört mycket olika.

Efter 01 på turbomodellerna ersattes de italienska spjällen mot ett från Bosch som är mycket bättre.

Dom gula är inte superduper heller....
Samt det kostar 7000kr för nytt spjäll, inkl programvara och montering på volvo...

Fast man köper hellre ett renoverat av Atech2 med borstlös teknik som håller bättre...

det gjorde jag nyligen till min V70 då spjället dog strax innan 29ooo mil... smile
kändes svettigt och punga upp med 3695:- men spjället hade man hemma dagen efter
var plug'n'play och sen bara köra (samt man skickar in sitt gamla spjäll)

Jag har faktiskt inte hört om nåt gult spjäll som pajjat?
Jaså, hur länge har du kört med ditt Atech2-spjäll? Jag beställde ett idag till min C70 nämligen. Hade vit etikett och problem. Men man har ju hört både bra å dåligt om Atech2's med? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 354 Inlägg
2 juli 2013
#9
Kan ju säga att spjällen är det fel på, på senare årsmodeller också. Morsans gubbe har en V70 -04 med 140 hästars bensinsugis och spjället höll på att böka på den också. (Bilen hade då gått cirka 7k mil har jag för mig och Volvo i Södertälje är sämst på service och har 0 good Will anda kan både jag och resten av släktens Volvo ägare intyga).

Min kusin har en V70 2.4T motorn från.. -02 eller -03 och han fick också fel på gasspjället. Dock vet inte jag vad han köpte för skruttibangbang är inte så insatt i hur långt den hade gått då o.s.v.

Men dom kan ha fått tag på måndagsexemplar inte vet jag smile
Är dock själv sugen på en V70 som andrabil när man ska åka längre och så, så jag säger inte att jag är emot V70. Hoppas det går bra för dig!

Trucker
1 427 Inlägg
2 juli 2013
#10
Pendulum skrev:
Jag har faktiskt inte hört om nåt gult spjäll som pajjat?
Jaså, hur länge har du kört med ditt Atech2-spjäll? Jag beställde ett idag till min C70 nämligen. Hade vit etikett och problem. Men man har ju hört både bra å dåligt om Atech2's med? :)

Jag hänger på svenska85x70klubben, och där skrivs det saker om det mesta,
därför föll valet på ett renoverat från atech2...

Inte allt för länge, då bilen mest står då jag har lastbilen med mig hem, men hittils funkar det utmärkt iallafall,
drog min kabel framför startmotorn när jag monterade tillbaka det =)

Mitt gamla spjäll var ett vitt med, har ju 2.4l motorn i min v70 med gamla karossen...

Jag har inte hört något dåligt om atech2 spjäll, enbart positivt, men finns "måndagsex" överallt, det är 8 av 10spjäll som bara är plug n play, ibland behöver volvo ladda om programvaran i bilen för spjället ska funka korrekt...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

1 298 Inlägg
2 juli 2013
#11
zleepy skrev:
Pendulum skrev:
Jag har faktiskt inte hört om nåt gult spjäll som pajjat?
Jaså, hur länge har du kört med ditt Atech2-spjäll? Jag beställde ett idag till min C70 nämligen. Hade vit etikett och problem. Men man har ju hört både bra å dåligt om Atech2's med? smile

Jag hänger på svenska85x70klubben, och där skrivs det saker om det mesta,
därför föll valet på ett renoverat från atech2...

Inte allt för länge, då bilen mest står då jag har lastbilen med mig hem, men hittils funkar det utmärkt iallafall,
drog min kabel framför startmotorn när jag monterade tillbaka det smile

Mitt gamla spjäll var ett vitt med, har ju 2.4l motorn i min v70 med gamla karossen...

Jag har inte hört något dåligt om atech2 spjäll, enbart positivt, men finns "måndagsex" överallt, det är 8 av 10spjäll som bara är plug n play, ibland behöver volvo ladda om programvaran i bilen för spjället ska funka korrekt...

Jag har kollat på jagrullar och där skrivs de också en hel del om detta. Dock ett par stycken som haft problem med Atech2. Men kom fram till att det nog är de bästa ändå. I värsta fall får jag ordna omladdningen, det är jag beredd på. Hoppas de lönar sig. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Trucker
1 427 Inlägg
2 juli 2013
#12
Pendulum skrev:
zleepy skrev:
Pendulum skrev:
Jag har faktiskt inte hört om nåt gult spjäll som pajjat?
Jaså, hur länge har du kört med ditt Atech2-spjäll? Jag beställde ett idag till min C70 nämligen. Hade vit etikett och problem. Men man har ju hört både bra å dåligt om Atech2's med? smile

Jag hänger på svenska85x70klubben, och där skrivs det saker om det mesta,
därför föll valet på ett renoverat från atech2...

Inte allt för länge, då bilen mest står då jag har lastbilen med mig hem, men hittils funkar det utmärkt iallafall,
drog min kabel framför startmotorn när jag monterade tillbaka det smile

Mitt gamla spjäll var ett vitt med, har ju 2.4l motorn i min v70 med gamla karossen...

Jag har inte hört något dåligt om atech2 spjäll, enbart positivt, men finns "måndagsex" överallt, det är 8 av 10spjäll som bara är plug n play, ibland behöver volvo ladda om programvaran i bilen för spjället ska funka korrekt...

Jag har kollat på jagrullar och där skrivs de också en hel del om detta. Dock ett par stycken som haft problem med Atech2. Men kom fram till att det nog är de bästa ändå. I värsta fall får jag ordna omladdningen, det är jag beredd på. Hoppas de lönar sig. smile

att pynta sju kakor för nytt på volvo var helt uteslutet för min del, för mycket cash....

köpa ett beg för 1000-2000 (hittade ett med gul etikett på skroten här i Söe för 2000)
men det hade inte passat pga andra nummer, och då hosta upp 500-1000 för programmering på volvo
hade blivit ~3000 för ett spjäll med okända mil, som kunde havererat när som helst...

då kändes ett spjäll från Atech2 med noll mil, nyrenoverat och samma nummer som mitt gamla
så det bara var montera och plugga in sen köra mycket bättre för stålarna, visst 3695:- är pengar det med
men nu vet man att bilen kommer funka minst 10000mil tongue

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

1 298 Inlägg
2 juli 2013
#13
zleepy skrev:
Pendulum skrev:
zleepy skrev:

Jag hänger på svenska85x70klubben, och där skrivs det saker om det mesta,
därför föll valet på ett renoverat från atech2...

Inte allt för länge, då bilen mest står då jag har lastbilen med mig hem, men hittils funkar det utmärkt iallafall,
drog min kabel framför startmotorn när jag monterade tillbaka det smile

Mitt gamla spjäll var ett vitt med, har ju 2.4l motorn i min v70 med gamla karossen...

Jag har inte hört något dåligt om atech2 spjäll, enbart positivt, men finns "måndagsex" överallt, det är 8 av 10spjäll som bara är plug n play, ibland behöver volvo ladda om programvaran i bilen för spjället ska funka korrekt...

Jag har kollat på jagrullar och där skrivs de också en hel del om detta. Dock ett par stycken som haft problem med Atech2. Men kom fram till att det nog är de bästa ändå. I värsta fall får jag ordna omladdningen, det är jag beredd på. Hoppas de lönar sig. smile

att pynta sju kakor för nytt på volvo var helt uteslutet för min del, för mycket cash....

köpa ett beg för 1000-2000 (hittade ett med gul etikett på skroten här i Söe för 2000)
men det hade inte passat pga andra nummer, och då hosta upp 500-1000 för programmering på volvo
hade blivit ~3000 för ett spjäll med okända mil, som kunde havererat när som helst...

då kändes ett spjäll från Atech2 med noll mil, nyrenoverat och samma nummer som mitt gamla
så det bara var montera och plugga in sen köra mycket bättre för stålarna, visst 3695:- är pengar det med
men nu vet man att bilen kommer funka minst 10000mil tongue

Aa precis,  jag tänkte likadant. Ska bli spännande å se om den går fint sen. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Trucker
1 427 Inlägg
2 juli 2013
#14
Pendulum skrev:
zleepy skrev:
Pendulum skrev:

Jag har kollat på jagrullar och där skrivs de också en hel del om detta. Dock ett par stycken som haft problem med Atech2. Men kom fram till att det nog är de bästa ändå. I värsta fall får jag ordna omladdningen, det är jag beredd på. Hoppas de lönar sig. smile

att pynta sju kakor för nytt på volvo var helt uteslutet för min del, för mycket cash....

köpa ett beg för 1000-2000 (hittade ett med gul etikett på skroten här i Söe för 2000)
men det hade inte passat pga andra nummer, och då hosta upp 500-1000 för programmering på volvo
hade blivit ~3000 för ett spjäll med okända mil, som kunde havererat när som helst...

då kändes ett spjäll från Atech2 med noll mil, nyrenoverat och samma nummer som mitt gamla
så det bara var montera och plugga in sen köra mycket bättre för stålarna, visst 3695:- är pengar det med
men nu vet man att bilen kommer funka minst 10000mil tongue

Aa precis,  jag tänkte likadant. Ska bli spännande å se om den går fint sen. smile

Det tror jag den kommer göra...

då mitt spjäll började strula vid 21ooo mil, var inne på volvo i Södertälje då och gjorde nödrep (rengörning och ny programvara) och dom sa att det skulle hålla 1-100mil max, meeeeeeen det höll mycket mer! dog helt innan 29ooo så hade jag vant mig vid trötta bilen, att den typ suckade innan den drog iväg, och sista 1500milen så
höll den dålig tomgång och dog vid varje korsning, (startstop system, fast utan start igen haha)

Efter bytet så gick bilen prima, drar iväg rejält fint och bra tomgång....

Hoppas det blir likadant för dig! smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

441 Inlägg
2 juli 2013
#15
Det är en stor och tung bil så kolla över alla bussningar i framvagnen så du inte köper dig en massa utgifter. Kolla efter oljeläckage mellan motor och växellåda, från olje retureren från turbon.  Kolla så att all el funkar, prova c-låset flera gånher för att se så det funkar ordentligt. Jag hade haft med mig en ppc och läsa ur felkoder i fall det finns några...


10 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#16
tack allihopa för superbra Svar, om det bara är ett sånt enkelt fel så är det ingen större grej.
Får kolla på en 02a eller framåt helt enkelt.

Annars, hur ser det ut med rost och andra slitagedelar?

Mvh.

1 298 Inlägg
2 juli 2013
#17
zleepy skrev:
Det tror jag den kommer göra...

då mitt spjäll började strula vid 21ooo mil, var inne på volvo i Södertälje då och gjorde nödrep (rengörning och ny programvara) och dom sa att det skulle hålla 1-100mil max, meeeeeeen det höll mycket mer! dog helt innan 29ooo så hade jag vant mig vid trötta bilen, att den typ suckade innan den drog iväg, och sista 1500milen så
höll den dålig tomgång och dog vid varje korsning, (startstop system, fast utan start igen haha)

Efter bytet så gick bilen prima, drar iväg rejält fint och bra tomgång....

Hoppas det blir likadant för dig! smile

De va inte dåligt att den gick så långt på konstgjord andning! Man har ju läst en del om att det där inte funkar länge. Hade du inte ETS eller motorlampa tänd under tiden då? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

10 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#18
dasboot skrev:
Det är en stor och tung bil så kolla över alla bussningar i framvagnen så du inte köper dig en massa utgifter. Kolla efter oljeläckage mellan motor och växellåda, från olje retureren från turbon.  Kolla så att all el funkar, prova c-låset flera gånher för att se så det funkar ordentligt. Jag hade haft med mig en ppc och läsa ur felkoder i fall det finns några...

ruskigt bra svar! tack!
vart får man tag på en ppc?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 juli 2013
#19
Blyfot_Racing skrev:
Spjäll hus sen om du ska trimma så ä dom inget vidare finns endel som blir fel tändnings låset tex

Varför är den inget vidare om du ska trimma?

Autotech

3 181 Inlägg
2 juli 2013
#20
elakmink skrev:
dasboot skrev:
Det är en stor och tung bil så kolla över alla bussningar i framvagnen så du inte köper dig en massa utgifter. Kolla efter oljeläckage mellan motor och växellåda, från olje retureren från turbon.  Kolla så att all el funkar, prova c-låset flera gånher för att se så det funkar ordentligt. Jag hade haft med mig en ppc och läsa ur felkoder i fall det finns några...

ruskigt bra svar! tack!
vart får man tag på en ppc?

Ppc är de bsr som saluför..



Sök