Äger sedan en tid tillbaks en Audi A6 Allroad. Trevlig och bra bil på många sätt, men Saab-nörd som jag är finner jag det svårt att komma riktigt överens med den.
En sak som fullkomligt retar gallfeber på mig i den bilen är graderingen av hastighetsmätaren.
Upp till 80km/h är var tionde km/h utskriven med siffror.
Efter 80km/h är var tjugonde km/h utskriven med siffror.
Mellan varje utskriven hastighet är det ett streck. Under 80 är alltså varje streck 5km/h, över 80 är varje streck 10km/h.
Nu till kruxet. Mellan 80 och 100 är det två streck, men inga siffror.
Dom har alltså graderat 85km/h med ett streck, för att sen byta helt och även gradera 90km/h med ett streck, men inte 95km/h! Det blir alltså ett streck för mycket (eller för lite), och stämmer inte alls med resten av hastighetsmätaren!
Jag vet att jag kanske inte är fullt frisk och att vissa av mina ticks ibland är på gränsen till sjuklig OCD, men det här driver mig verkligen till vansinne. Jag stör mig något oerhört på detta.
Är det bara jag som är sjuk eller är det en väldigt ologisk gradering av hastighetsmätaren?
Någon annan som kan förstå mig, eller är det dags att uppsöka hjälp och se till att bli inlåst?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56346/56346-10e24c097ed3ac9f2b9d1704668f8fc2.jpg]()