Varför kör ni så förbannat nära bilen? Kör om för i helsefyr!

cereal
13 juli 2013 · 6 Inlägg

Jag misstänker att detta lär reta gallfeber på en viss del av landets körkortsinnehavare men seriöst. Vad i h*vete är poängen med att lägga sig fem meter bakom bilen och inte köra om? Jag är fan i mig ingen traktor, kör inte precis vad som står på hastighetsskylten utan som många andra en bra bit över, ändå är det någon jäkel som tycker det är så förbannat roligt att lägga sig i häcken på en och sen bara finns de där hela tiden. Kommer till långa raksträckor med bra sikt, fin väg, bra väder, inte en bil i sikte men ändå fortsätter man ligga där. Jag förstår inte poängen. Har ni nu så förbannat brottom så kör om, ligg inte och stressa upp mig för jag har ingen lust att köra fortare, skulle ändå misstänka att de som gör så här skulle gasa på och sedan ligga där bakom ytterligare två mil.

Lär förresten tillägga det som gubbarna på jobbet säger att ligger man som nummer två i en kö så sabbar man för resten bakom för att det är så svårt att ta sig om. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte men värt att tänka på.

Jag gillar så fan heller tanken på den gången jag måste stå på bromsen för en älgj*vel på vägen. Först ska du i bilen bakom in i min bakruta, sen ska älgj*veln in i fronten. Vart ska jag ta vägen? Önskar det fanns fler farbror blå på vägarna som kunde sätta dit er. Ni ska fan inte ut på vägarna och göra. Håll er till go-kart tills ni mognat till er lite. Eller gå med i Sveriges värsta bilförare.

Som sagt, jag förstår inte. Jag hoppas ni förstår att ni utsätter inte bara mig utan andra för livsfara. Eller så kan man ju hoppas att ni har sån koll på precis allt som händer framför att ni törs ligga där. Skulle installera ett gäng jättelika spjutspetsar baktill, då kanske det skulle bli lite avstånd.

Det värsta är att bromsljusen snarare tycks trigga er att gasa på ännu mer än att bromsa. Var fick ni körkort ifrån? Jäv?

caromania Forummoderator
13 juli 2013 · 9 296 Inlägg

Jag tänker aldrig köra om dig för jag ligger bra här bakom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
cereal
13 juli 2013 · 6 Inlägg

Okej? Du känner dig trygg 5 meter bakom min baklucka?

caromania Forummoderator
13 juli 2013 · 9 296 Inlägg

Självklart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
horbybonnen
13 juli 2013 · 1 160 Inlägg

håller med. ofta när jag kör lastbilen 24meters PÅ motorväg folk kommer ikapp men kör ej om. dom har noll sikt där.ibland släpper jag på farthållaren kan komma ner till 60 innan dom kör om censur censur .

fredriq Olika
13 juli 2013 · 907 Inlägg

cereal skrev:
Jag misstänker att detta lär reta gallfeber på en viss del av landets körkortsinnehavare men seriöst. Vad i h*vete är poängen med att lägga sig fem meter bakom bilen och inte köra om? Jag är fan i mig ingen traktor, kör inte precis vad som står på hastighetsskylten utan som många andra en bra bit över, ändå är det någon jäkel som tycker det är så förbannat roligt att lägga sig i häcken på en och sen bara finns de där hela tiden. Kommer till långa raksträckor med bra sikt, fin väg, bra väder, inte en bil i sikte men ändå fortsätter man ligga där. Jag förstår inte poängen. Har ni nu så förbannat brottom så kör om, ligg inte och stressa upp mig för jag har ingen lust att köra fortare, skulle ändå misstänka att de som gör så här skulle gasa på och sedan ligga där bakom ytterligare två mil.

Lär förresten tillägga det som gubbarna på jobbet säger att ligger man som nummer två i en kö så sabbar man för resten bakom för att det är så svårt att ta sig om. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte men värt att tänka på.

Jag gillar så fan heller tanken på den gången jag måste stå på bromsen för en älgj*vel på vägen. Först ska du i bilen bakom in i min bakruta, sen ska älgj*veln in i fronten. Vart ska jag ta vägen? Önskar det fanns fler farbror blå på vägarna som kunde sätta dit er. Ni ska fan inte ut på vägarna och göra. Håll er till go-kart tills ni mognat till er lite. Eller gå med i Sveriges värsta bilförare.

Som sagt, jag förstår inte. Jag hoppas ni förstår att ni utsätter inte bara mig utan andra för livsfara. Eller så kan man ju hoppas att ni har sån koll på precis allt som händer framför att ni törs ligga där. Skulle installera ett gäng jättelika spjutspetsar baktill, då kanske det skulle bli lite avstånd.

Det värsta är att bromsljusen snarare tycks trigga er att gasa på ännu mer än att bromsa. Var fick ni körkort ifrån? Jäv?

Jag är helt på din sida, förstår inte att det ska vara så svårt att hålla avståndet för en del.
Det hjälper sällan med bara bromsljus, det är inbromsning som gäller, då blir man antingen omkörd eller så ökar avståndet när bakomvarande fattar galoppen.

Mvh
Fredrik
cereal
13 juli 2013 · 6 Inlägg

caromania skrev:
Självklart.

Fruktansvärt moget. Jag hade gärna tvärnitat och sett din reaktion på 90-väg. Eller jag tror inte du hade hunnit reagera.

fredriq skrev:
Jag är helt på din sida, förstår inte att det ska vara så svårt att hålla avståndet för en del.
Det hjälper sällan med bara bromsljus, det är inbromsning som gäller, då blir man antingen omkörd eller så ökar avståndet när bakomvarande fattar galoppen.

Jag har använt det förfarandet ibland, inbromsning alltså, värre är när bakomvarande är mindre uppmärksam, det är inte kul. Men skönt att höra att det finns några vettiga bilister ute på vägarna. För min del gör det inget om någon kör över hastigheten, men att lägga sig så nära är förenat med livsfara.

horbybonnen skrev:
håller med. ofta när jag kör lastbilen 24meters PÅ motorväg folk kommer ikapp men kör ej om. dom har noll sikt där.ibland släpper jag på farthållaren kan komma ner till 60 innan dom kör om censur censur .

Seriöst... Jag vet inte vad jag ska säga. Men jag förstår vad du menar. Har sett det alltför mycket (även om jag inte själv kör). En polare kör buss i Stockholm, brukar berätta om en och annan idiot som bara försvinner bakom bussen, ingen koll på mötande. Idiotiskt.

caromania Forummoderator
13 juli 2013 · 9 296 Inlägg

cereal skrev:

caromania skrev:
Självklart.

Fruktansvärt moget. Jag hade gärna tvärnitat och sett din reaktion på 90-väg. Eller jag tror inte du hade hunnit reagera.

Du verkar arg. Vad får dig att tro att det är jag som ligger bakom dig, eller någon annan som läser/kommenterar denna tråd? Vad är syftet med tråden? Att konstatera det uppenbara? Ingen lär ju säga emot frågeställningen, om det nu verkligen finns en sådan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvochefen
13 juli 2013 · 514 Inlägg

cereal skrev:
Jag misstänker att detta lär reta gallfeber på en viss del av landets körkortsinnehavare men seriöst. Vad i h*vete är poängen med att lägga sig fem meter bakom bilen och inte köra om? Jag är fan i mig ingen traktor, kör inte precis vad som står på hastighetsskylten utan som många andra en bra bit över, ändå är det någon jäkel som tycker det är så förbannat roligt att lägga sig i häcken på en och sen bara finns de där hela tiden. Kommer till långa raksträckor med bra sikt, fin väg, bra väder, inte en bil i sikte men ändå fortsätter man ligga där. Jag förstår inte poängen. Har ni nu så förbannat brottom så kör om, ligg inte och stressa upp mig för jag har ingen lust att köra fortare, skulle ändå misstänka att de som gör så här skulle gasa på och sedan ligga där bakom ytterligare två mil.

Lär förresten tillägga det som gubbarna på jobbet säger att ligger man som nummer två i en kö så sabbar man för resten bakom för att det är så svårt att ta sig om. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte men värt att tänka på.

Jag gillar så fan heller tanken på den gången jag måste stå på bromsen för en älgj*vel på vägen. Först ska du i bilen bakom in i min bakruta, sen ska älgj*veln in i fronten. Vart ska jag ta vägen? Önskar det fanns fler farbror blå på vägarna som kunde sätta dit er. Ni ska fan inte ut på vägarna och göra. Håll er till go-kart tills ni mognat till er lite. Eller gå med i Sveriges värsta bilförare.

Som sagt, jag förstår inte. Jag hoppas ni förstår att ni utsätter inte bara mig utan andra för livsfara. Eller så kan man ju hoppas att ni har sån koll på precis allt som händer framför att ni törs ligga där. Skulle installera ett gäng jättelika spjutspetsar baktill, då kanske det skulle bli lite avstånd.

Det värsta är att bromsljusen snarare tycks trigga er att gasa på ännu mer än att bromsa. Var fick ni körkort ifrån? Jäv?

Dom som ligger tätt bakom dig kanske gör så för att dom vill påpeka att du kör för sakta och är ivägen.

Volvo 945 "tdi" (1992)
fluppidupp ...
13 juli 2013 · 757 Inlägg

oftas har det nog att göra med att det är lite halvdålig sikt då du kanske ligger väldigt nära mittstrecket osv. motorsvag bil så dom kanske behöver lång accelerationssträcka osv.

sen tror jag du ska ta och mäta upp 5 meter i verkligheten. så nära tror jag inte dom ligger om det inte är så att du blockerar vänsterfilen på en motorväg.

TS_quattro fyrkrafsare
13 juli 2013 · 1 443 Inlägg

cereal skrev:
Jag misstänker att detta lär reta gallfeber på en viss del av landets körkortsinnehavare men seriöst. Vad i h*vete är poängen med att lägga sig fem meter bakom bilen och inte köra om? Jag är fan i mig ingen traktor, kör inte precis vad som står på hastighetsskylten utan som många andra en bra bit över, ändå är det någon jäkel som tycker det är så förbannat roligt att lägga sig i häcken på en och sen bara finns de där hela tiden. Kommer till långa raksträckor med bra sikt, fin väg, bra väder, inte en bil i sikte men ändå fortsätter man ligga där. Jag förstår inte poängen. Har ni nu så förbannat brottom så kör om, ligg inte och stressa upp mig för jag har ingen lust att köra fortare, skulle ändå misstänka att de som gör så här skulle gasa på och sedan ligga där bakom ytterligare två mil.

Lär förresten tillägga det som gubbarna på jobbet säger att ligger man som nummer två i en kö så sabbar man för resten bakom för att det är så svårt att ta sig om. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte men värt att tänka på.

Jag gillar så fan heller tanken på den gången jag måste stå på bromsen för en älgj*vel på vägen. Först ska du i bilen bakom in i min bakruta, sen ska älgj*veln in i fronten. Vart ska jag ta vägen? Önskar det fanns fler farbror blå på vägarna som kunde sätta dit er. Ni ska fan inte ut på vägarna och göra. Håll er till go-kart tills ni mognat till er lite. Eller gå med i Sveriges värsta bilförare.

Som sagt, jag förstår inte. Jag hoppas ni förstår att ni utsätter inte bara mig utan andra för livsfara. Eller så kan man ju hoppas att ni har sån koll på precis allt som händer framför att ni törs ligga där. Skulle installera ett gäng jättelika spjutspetsar baktill, då kanske det skulle bli lite avstånd.

Det värsta är att bromsljusen snarare tycks trigga er att gasa på ännu mer än att bromsa. Var fick ni körkort ifrån? Jäv?

Folk är arsel helt enkelt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Peter_5565
13 juli 2013 · 326 Inlägg

volvochefen skrev:
Dom som ligger tätt bakom dig kanske gör så för att dom vill påpeka att du kör för sakta och är ivägen.

Jäkla dumt sätt att demonstrera det i såfall. Kör om i stället för att ligga och trycka i häcken på den framför. Är era bilar för klena så ni inte törs eller...?

Själv brukar jag bara lyfta på gasen tills det går upp ett ljus för den bakom, och han kör om.

JFfoto
13 juli 2013 ·

Jag brukar ta en cigg, ja i bilen, men ska sluta med det :p  Iallafall, så när man ligger i 120 på 100 väg t.e.x. med någon idiot 8m bakom. Så ska man slänga ut fimpen, vilket inte den räknar med bakom, och får den möjligtvis på sin bil, jag bryr mig inte ett dugg om det. Skyll dig själv tänker jag. :3

Kastade en fimp på en lastbil här om dagen, den idioten var 5m bakom, ärliga 5m. såg inte ens rutan i backspegeln på lastbilen. Bara fronten och lyserna. Då förstår ni kanske hur nära den var. Fick den en fimp på sig. Hoppas den kom in i motorn wink

Rspeter Audi A5 quattro driver.
13 juli 2013 · 2 203 Inlägg

http://www.thecitrusreport.com/wp-content/uploads/2011/01/743701640.gif

Jobbigt med idioter tätt bakom. Jag brukar sakta ner tills dom tröttnar och kör om.

Senast redigerat av Rspeter (13 juli 2013)

VLN denkz
13 juli 2013 · 323 Inlägg

Rspeter skrev:
http://www.thecitrusreport.com/wp-conte … 701640.gif

Jobbigt med idioter tätt bakom. Jag brukar sakta ner tills dom tröttnar och kör om.

Hahaha ryssar alltså!

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Squidspeed #GoodToBeBad
13 juli 2013 · 856 Inlägg

Detta fenomen är enligt mig vanligast på sommaren i semestertrafiken och på vintern när det är mycket snö och oväder på vägarna. Folk som vanligtvis inte är på vägen alls tar sig mod ut i trafiken och gör livet olidligt för resten av världen. Senast detta inträffade skulle jag åka 11mil mellan Växjö och Kalmar och fick ta mig förbi en kö på inte mindre än 9 bilar för att personen näst längst fram inte "vågade" köra om bilen framför, som ständigt låg 5-10km/h under gällande hastighetsgräns. Vägen på denna sträcka är upprustad, det finns omkörningssträckor och till och med en större sträcka med 2+1-vägar. Men icke. Ska för första gången första husvagnsförare och ge en eloge till personen som låg trea i kön som faktiskt tog mod till sig när möjlighet fanns och passerade båda bilarna framför, för att ge folk bakom en chans att komma om.

Varför berättar jag detta? Samma anledning som trådskaparen. När jag susade om 4-5 bil och då också kom om första och andrabilen - då ligger fanskapet som är två rakt upp i arslet på ettan och stressar upp den stackars gubben så att han om möjligt kör ÄNNU saktare. Om man nu inte vill ligga i samma tempo som den framför, utan en bit snabbare - varför inte bara göra livet enklare för hela världen genom att KÖRA OM..

Tack för möjligheten att pissa ur mig lite vrede. Ha nu en fin kväll allihopa!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2013 · 17 380 Inlägg

Jag brukar sätta farthållaren på 100 km/h enligt gps på motorvägen. Samlar alltid på mig 2-3 bilar som liger på kö. Det är många som gillar denna fart.

En grej ni kan prova: Håll rejält avstånd till bilen framför så gör ofta bilen bakom dig det med. Prova! Sa till tjejen detta och hon håller med: Det hjälpte. Märkligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
13 juli 2013 · 5 083 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jag brukar sätta farthållaren på 100 km/h enligt gps på motorvägen. Samlar alltid på mig 2-3 bilar som liger på kö. Det är många som gillar denna fart.

En grej ni kan prova: Håll rejält avstånd till bilen framför så gör ofta bilen bakom dig det med. Prova! Sa till tjejen detta och hon håller med: Det hjälpte. Märkligt.

H
Har märkt det jag med smile konstigt att de blir så många gånger smile
Är förövrigt en farthållsåkare så håller nästan alltid avståndet då man lätt kommer i kapp annars när bilen framför pendlar i fart smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
cereal
14 juli 2013 · 6 Inlägg

volvochefen skrev:
Dom som ligger tätt bakom dig kanske gör så för att dom vill påpeka att du kör för sakta och är ivägen.

Om du läst hela mitt inlägg hade du sett att jag inte tillhör dem som ligger 5-10 km under hastighetsbegränsningen. Men du som verkar veta, vad innebär egentligen för sakta? Är det när jag kör 120 på 110-väg? Är det för sakta? Uppenbarligen är det det för vissa idioter som av någon anledning bränner förbi mig som om de hade eld i baken. Tror knappast jag är i vägen heller, så fort jag ser någon som närmar sig brukar jag hålla åt sidan, sen att folk inte fattar vinken och kör om det är inte mitt fel, men då ska de fan i mig inte ligga och stressa på mig som idioter.

robzter skrev:
oftas har det nog att göra med att det är lite halvdålig sikt då du kanske ligger väldigt nära mittstrecket osv. motorsvag bil så dom kanske behöver lång accelerationssträcka osv.

sen tror jag du ska ta och mäta upp 5 meter i verkligheten. så nära tror jag inte dom ligger om det inte är så att du blockerar vänsterfilen på en motorväg.

Okej okej, inte lätt att bedöma, se det som en generalisering, men försök förstå poängen. Spela roll vad avståndet är. Hinner bakomvarande inte bromsa den gång jag måste stå på bromsen för att någon kör ut framför utan att iaktta stopp/väjningsplikt, en älg springer ut på vägen, eller vad farao nu som händer, då är avståndet för kort. Sen om det är 5, 10, 15, 20 meter gör det samma.

Malheus skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243906&p=1

http://img703.imageshack.us/img703/3050/2cpl.jpg

Herregud....

Rspeter skrev:
http://www.thecitrusreport.com/wp-conte … 701640.gif

Jobbigt med idioter tätt bakom. Jag brukar sakta ner tills dom tröttnar och kör om.

Ska tame fan anlita en rysk torped i baksätet. Det skulle slå allt. Haha

Squidspeed skrev:
/.../

Tack för möjligheten att pissa ur mig lite vrede. Ha nu en fin kväll allihopa!

Du är så välkommen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang