Volvo 740 GLT16v Turbo, Mest skoj per öre!

Ha så rolig bil som möjligt för minsta möjliga pengarna!
  • 70 Följare
  • 60 799 Visningar
  • Projektet avslutat 17 januari 2016
K-skapet
25 november 2013 · 184 Inlägg

jjoel skrev:
Bara o bocka för att du får förbannat bra priser av mig wink

Jofan, man tackar man tackar! smile

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
26 november 2013 · 1 481 Inlägg

Inte att rekommendera att köra med öppen dump, om du nu tänker köra med LMM innan turbon vill säga.. hmm

Läs detta smile
Valet är självklart ditt och det låter fränt men kan va värt att tänka på smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Senast redigerat av Turbo-Fransson (26 november 2013)

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
K-skapet
26 november 2013 · 184 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Inte att rekommendera att köra med öppen dump, om du nu tänker köra med LMM innan turbon vill säga.. hmm

Läs detta smile
Valet är självklart ditt och det låter fränt men kan va värt att tänka på smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Har funderat en hel del på dehär o jag klarar av den lilla prestandaskillnaden, katten kommer antagligen bara sitta på under besiktning ändå så den tar ingen skada av det. Att de smäller o slår lite lågor e ju bara fränt o inga problem alls... Har ju en original liggandes om jag skulle tröttna på det ändå! smile

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
26 november 2013 · 799 Inlägg

K-skapet skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Inte att rekommendera att köra med öppen dump, om du nu tänker köra med LMM innan turbon vill säga.. hmm

Läs detta smile
Valet är självklart ditt och det låter fränt men kan va värt att tänka på smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Har funderat en hel del på dehär o jag klarar av den lilla prestandaskillnaden, katten kommer antagligen bara sitta på under besiktning ändå så den tar ingen skada av det. Att de smäller o slår lite lågor e ju bara fränt o inga problem alls... Har ju en original liggandes om jag skulle tröttna på det ändå! smile

Om du ändå skiter i den prestandaskillnaden så kan du ju istället ta bort dumpen helt, då blir det ett jävla fint kvitter när turbon tvärstannar....

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
K-skapet
26 november 2013 · 184 Inlägg

Lillkanto skrev:

K-skapet skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Inte att rekommendera att köra med öppen dump, om du nu tänker köra med LMM innan turbon vill säga.. hmm

Läs detta smile
Valet är självklart ditt och det låter fränt men kan va värt att tänka på smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Har funderat en hel del på dehär o jag klarar av den lilla prestandaskillnaden, katten kommer antagligen bara sitta på under besiktning ändå så den tar ingen skada av det. Att de smäller o slår lite lågor e ju bara fränt o inga problem alls... Har ju en original liggandes om jag skulle tröttna på det ändå! smile

Om du ändå skiter i den prestandaskillnaden så kan du ju istället ta bort dumpen helt, då blir det ett jävla fint kvitter när turbon tvärstannar....

Vad jag har märkt ännu på polares bilar har det inte vart någon större skillnad, ända man märkt är att bilen kan hacka till efter växling. Förstår inte riktigt vad du vill komma fram till då det verkligen inte är samma sak att köra med öppen dump som att köra utan? Enda skadan jag fått fram med en öppen dump är att bilen får förmycket soppa precis efter att man släppt av gasen vilket knappast skadar mer än kattalysatorn?

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
26 november 2013 · 799 Inlägg

Menar inte att det är samma sak men att det blir ett gött ljud! Om man har öppet filter alltså.

Om motorn får en för fet blandning så kan det hända att bensinen tunnar ut oljefilmen i cylindrarna vilket kan sluta i haveri.. men då ska det vara väldigt fet blandning eller kört med ganska fet blandning en längre tid.

Senast redigerat av Lillkanto (26 november 2013)

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
26 november 2013 · 1 481 Inlägg

Sätt LMM på trycksidan, och dumpen innan så LMM inte mäter luften som släpps ut smile

Kolla 142R @ garaget, han körde så och de funkade finfint! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
K-skapet
26 november 2013 · 184 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Sätt LMM på trycksidan, och dumpen innan så LMM inte mäter luften som släpps ut smile

Kolla 142R @ garaget, han körde så och de funkade finfint! smile

De borde ju fungera, får ju ändå bygga egna tryckrör så på så vis gör det ju ingen ingenting sålänge man bara får plats med den på något vis, tror nämligen att det kommer bli ganska tight sen om man ska på med en lite biffigare intercooler än mina leksaksprylar!roll

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
26 november 2013 · 1 481 Inlägg

K-skapet skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Sätt LMM på trycksidan, och dumpen innan så LMM inte mäter luften som släpps ut smile

Kolla 142R @ garaget, han körde så och de funkade finfint! smile

De borde ju fungera, får ju ändå bygga egna tryckrör så på så vis gör det ju ingen ingenting sålänge man bara får plats med den på något vis, tror nämligen att det kommer bli ganska tight sen om man ska på med en lite biffigare intercooler än mina leksaksprylar!roll

Jag hade testat med LMM på trycksidan, o fixa lambdamätare så du har kolla på luft/bränsleblandning wink

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
K-skapet
26 november 2013 · 184 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:

K-skapet skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Sätt LMM på trycksidan, och dumpen innan så LMM inte mäter luften som släpps ut smile

Kolla 142R @ garaget, han körde så och de funkade finfint! smile

De borde ju fungera, får ju ändå bygga egna tryckrör så på så vis gör det ju ingen ingenting sålänge man bara får plats med den på något vis, tror nämligen att det kommer bli ganska tight sen om man ska på med en lite biffigare intercooler än mina leksaksprylar!roll

Jag hade testat med LMM på trycksidan, o fixa lambdamätare så du har kolla på luft/bränsleblandning wink

Får det plats är det ju en självklar lösning! Har kollat mer på det där med lambdamätare och det verkar ju rätt trevligt, sen är det ju aldrig fel med en massa mätare... Det jag har planerat ännu är en bättre vattentemp, oljetryck, lambda och laddtryck. Det borde räcka, vattentryck tycker jag känns onödigt då man ser ganska snabbt på tempen om något skulle läcka eller om de börjar koka.

Skitbra att ni kommer med tips o startar lite diskussion, är ju som sagt mitt första motorbygge och min första turbobil så kunskap kan man aldrig få nog av! smile
Edit: Speciellt på lösningar till bränslesystemet/sprutet då det är mina största funderingar! smile

Senast redigerat av K-skapet (26 november 2013)

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
1 december 2013 · 1 481 Inlägg

K-skapet skrev:

Turbo-Fransson skrev:

K-skapet skrev:

De borde ju fungera, får ju ändå bygga egna tryckrör så på så vis gör det ju ingen ingenting sålänge man bara får plats med den på något vis, tror nämligen att det kommer bli ganska tight sen om man ska på med en lite biffigare intercooler än mina leksaksprylar!roll

Jag hade testat med LMM på trycksidan, o fixa lambdamätare så du har kolla på luft/bränsleblandning wink

Får det plats är det ju en självklar lösning! Har kollat mer på det där med lambdamätare och det verkar ju rätt trevligt, sen är det ju aldrig fel med en massa mätare... Det jag har planerat ännu är en bättre vattentemp, oljetryck, lambda och laddtryck. Det borde räcka, vattentryck tycker jag känns onödigt då man ser ganska snabbt på tempen om något skulle läcka eller om de börjar koka.

Skitbra att ni kommer med tips o startar lite diskussion, är ju som sagt mitt första motorbygge och min första turbobil så kunskap kan man aldrig få nog av! smile
Edit: Speciellt på lösningar till bränslesystemet/sprutet då det är mina största funderingar! smile

Sprutet kan du "lura" genom att sätta tryckvakter i tryckröret, och är då tryckvakten går i vid det tryck den är inställd på så är den kopplad till en extraspridare som då börjar pumpa in mer soppa, alltså får den bara mer soppa när bilen går på laddtryck, annars går den som original smile

Fattar du hur jag menar? smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
K-skapet
1 december 2013 · 184 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:

K-skapet skrev:

Turbo-Fransson skrev:

Jag hade testat med LMM på trycksidan, o fixa lambdamätare så du har kolla på luft/bränsleblandning wink

Får det plats är det ju en självklar lösning! Har kollat mer på det där med lambdamätare och det verkar ju rätt trevligt, sen är det ju aldrig fel med en massa mätare... Det jag har planerat ännu är en bättre vattentemp, oljetryck, lambda och laddtryck. Det borde räcka, vattentryck tycker jag känns onödigt då man ser ganska snabbt på tempen om något skulle läcka eller om de börjar koka.

Skitbra att ni kommer med tips o startar lite diskussion, är ju som sagt mitt första motorbygge och min första turbobil så kunskap kan man aldrig få nog av! smile
Edit: Speciellt på lösningar till bränslesystemet/sprutet då det är mina största funderingar! smile

Sprutet kan du "lura" genom att sätta tryckvakter i tryckröret, och är då tryckvakten går i vid det tryck den är inställd på så är den kopplad till en extraspridare som då börjar pumpa in mer soppa, alltså får den bara mer soppa när bilen går på laddtryck, annars går den som original smile

Fattar du hur jag menar? smile

Jo förstår vad du menar, har därimot aldrig sett någon göra det vad jag kommer ihåg. Det vanligaste verkar vara ställbar btr o höja soppatrycket lite samt något större spridare (t.ex röda saab) och bara chippa tändning. Brukar dock vara lite problem med att det går ojämnt på lägre varv men verkar vara det absolut billigaste sättet. Ska nog börja med att testa bara byta btr och spridare för det behövs ju ändå senare. Annars för man ta och skaffa något mappbart sprut, ett ms brukar gå att hitta till ett bra pris begagnat eller om man kör på saabsprut, dock verkar saabsprutet som ett osäkert kort.
smile

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
K-skapet
3 december 2013 · 184 Inlägg

Kan ta o ge en liten update! Köpte ett armstöd av turbo-fransson för 250kr o får väl slänga in en bild på det ialafall! Han tyvärr inte montera idag då jag hade massa annat för mig! smile
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/944804_252996514857521_1181757748_n.jpg

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
3 december 2013 · 799 Inlägg

Blir värsta lyxvagnen nu ju!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
K-skapet
4 december 2013 · 184 Inlägg

Lillkanto skrev:
Blir värsta lyxvagnen nu ju!

Mö goare att få upp armen en bit, sen är de ju gött för töserna där bak att ställa sin lättcider någonstans när dom studsar runt på parkeringarna! smile

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
lada2104
5 december 2013 · 144 Inlägg

men den är för lång om man ska använda krycken för å sladda wink

K-skapet
6 december 2013 · 184 Inlägg

lada2104 skrev:
men den är för lång om man ska använda krycken för å sladda wink

Fäller man ut den kan man inte använda den alls och har man dricka därbak spills den ut om man ska ha något i facket under så den är egentligen extremt korkad...lol

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
K-skapet
18 december 2013 · 184 Inlägg

Nu har någon vart o pajat framblinkersen på bilen, börjar bli riktigt grinig på att man inte kan ställa bilen på en parkering ens utan att det ska kosta massa pengar, ska försöka ställa in den i min systers garage nu under vintern så jag slipper det.

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
K-skapet
25 december 2013 · 184 Inlägg

Då senaste android uppdateringen har buggat galleri så får jag göra en skriftlig update! Fått lite grejer till bilen i julklapp såklart. Ett motorstativ, en vinkelslip, lite småverktyg, kromade hjulmuttrar (ska försöka våga mig på biltemas borde ju fungera) och ett presentkort på Biltema! Sen har jag gjort lite allt möjligt småsaker på den men inte orkat uppdatera så kommer en jätteupdate sen om någon vecka! smile

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
K-skapet
29 december 2013 · 184 Inlägg

Tjenare, har hittat ett par Siemens Deka 600cc för 1500 i hemtrakten. Killen som har dom jobbar på BSR så antagligen är han ju inte helt bakom flötet. Förstår ju själv att jag inte behöver så stora spridare men kom gärna med lite för och mot för dom spridarna, de jag tycker är positivt är att jag kan köra på etanol om jag skulle vilja vilket hade vart jävligt trevligt och att då har man ju sig säkrad för framtiden. Hittar dock inte så mycket om ju 600cc men 630cc är det mycket folk som haft problem med dålig spridarbild och dålig tomgång? Bomba på med allt ni vet tack!

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang