Coilovers till Skoda/ Caddy pickup MkII

Chillarn03
20 juli 2013 · 60 Inlägg

Tjena...

Är inne på att köpa mig en Vw caddy / Skoda pickup 96-01
och undrar om det är någon som vet om det finns några coilovers till dessa bilar överhuvudtaget??

Har hört att det är samma som till Caddy skåpbil 96-03
Och många säger att de inte passar för fem öre..

Ska man behöva kapa sönder både hjulhus, stötdämpartorn, dämpare och fjädrar??

Vore tacksam för svar angående detta.. :-) !

/ Johan ( chillarn03 )

Knugcab
20 juli 2013 · 5 111 Inlägg

Nej det är nog inte samma som till Caddy skåp. Bilarna har bara namnen gemensamt. Caddy skåp är ju en Seat Inca i grund och botten, dvs. närbesläktad med Ibiza/Cordoba och i förlängningen därmed även VW Polo. Caddy pickup är däremot en Skoda Felicia pickup med VW-märken på. Felician är en utveckling av gamla Skoda Favorit som fanns innan VW köpte upp Skoda, så det är inte så mycket VW i dessa bilar som många vill tro. Jag har för mig det var problem hitta coils till Skoda för några år sedan, så har det inte dykt upp på senare år kanske du har problem.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Chillarn03
20 juli 2013 · 60 Inlägg

Så det är så illa..

Vore tråkigt att behöva kapa sönder både stötdämpartorn, dämpare och fjädrar och bygga om m.m..

Det enda är väl att kapa fjädrarna eller att ta bort de helt även att det blir obekvämt och stötigt att åka.. smile

/ Johan

Chillarn1 Saab 9000 dåre
20 juli 2013 · 13 Inlägg

De volvo544special65 säger är 100% sant, har själv en Skoda pickis 00a och gemförde mot jobbets bil (en vw caddyskåp 03a) och de är inte en skruv som passar bilarna emellan

Jag kapade min Skoda och studsa glatt vidare! wink

Mvh

Saab 9000 galen
Volvo V60 "Daily" (2019)
Saab 9000 cde 2,3T "Turtle banbilscontainern" (1995)
Saab 9000 2.0 T classic "Förstabilen är något speciellt" (1998)
Nippo
20 juli 2013 · 42 Inlägg

Annars så finns det sänkfjädrar. För fram är det samma som felicia och bak tror jag man använde fjädrar från golf mk4. Lättas att hitta nåt är att söka utomlands då Felician pickup eller fun är mer populär i där.

Saab 9000 turbo "Jaktplanet" (1989)
Chillarn03
20 juli 2013 · 60 Inlägg

Man får la nöja sig med kapade originalfjädrar helt enkelt även att det är bonnavarning till 100..

Tack för snabba svar iaf... big_smile

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
21 juli 2013 · 469 Inlägg

http://www.ebay.co.uk/bhp/vw-caddy-mk2-coilovers

Finns ju hur mycket som helst?

Eller är det till Skoda du ska ha?

Chillarn03
22 juli 2013 · 60 Inlägg

Det är till Skoda/Caddy pickup hade jag tänkt men värkar vara rätt omöjligt med passform då man får/måste kapa sönder allt...

men går alltid att kapa originalfjädrarna och ta bort innerskärmar och valsa skärmkanterna lite..

/ Johan:)

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
22 juli 2013 · 469 Inlägg

Annars kan du ju prova och bygga egna, verkar rätt intressant

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p2861455

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang