Kan man svetsa ihop en remskiva somär gummidelad??

granadadr
26 juli 2013 · 7 286 Inlägg

jag har en bil med gummiupphängd remskiva,, den har separareta för andra gången på 2 år så nu är jag faan less å MKT arg,,
så min undran kan man svetsa ihop skiten??? och det funkar,, vem kan fixa sånt seriöst?

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2013 · 14 039 Inlägg

granadadr skrev:
jag har en bil med gummiupphängd remskiva,, den har separareta för andra gången på 2 år så nu är jag faan less å MKT arg,,
så min undran kan man svetsa ihop skiten??? och det funkar,, vem kan fixa sånt seriöst?

.....om det inte blir för varmt så gummit tar stryk.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
myran Foto/Bilnörd
26 juli 2013 · 1 541 Inlägg

Gummi-upphängd? Det är inte remhjulet på vevaxeln du pratar om?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
xXSammy
26 juli 2013 · 6 569 Inlägg

myran skrev:
Gummi-upphängd? Det är inte remhjulet på vevaxeln du pratar om?

Remskivan - Vevaxels remhjul.

Vad är det för bil? Remskivan dämpar motorvibrationerna så du slipper skaka sönder hjälpaggregaten.

De/Dem
myran Foto/Bilnörd
26 juli 2013 · 1 541 Inlägg

Malheus skrev:

myran skrev:
Gummi-upphängd? Det är inte remhjulet på vevaxeln du pratar om?

Remskivan - Vevaxels remhjul.

Vad är det för bil? Remskivan dämpar motorvibrationerna så du slipper skaka sönder hjälpaggregaten.

Framförallt slipper man slå sönder vevlagerna.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
xXSammy
26 juli 2013 · 6 569 Inlägg

myran skrev:

Malheus skrev:

myran skrev:
Gummi-upphängd? Det är inte remhjulet på vevaxeln du pratar om?

Remskivan - Vevaxels remhjul.

Vad är det för bil? Remskivan dämpar motorvibrationerna så du slipper skaka sönder hjälpaggregaten.

Framförallt slipper man slå sönder vevlagerna.

Påminde mig om att beställa kopplingssats innan jag havererar något rejält. big_smile

De/Dem
Pierre_r Lastbilsmekaniker
26 juli 2013 · 729 Inlägg

Varför inte försöka ta reda på varför den går sönder?

Billigt kina piratskit eller orginal reservdelar?

När jag bytte det remhjulet på min ena jeep var orginal knappt 100kr dyrare än piratskräpet som är känt för tveksam kvalité samt passform.
Så det fick bli orginal med perfekt passform samt att den gamla som var orginal hade hållt i över 20 år...

JonR
26 juli 2013 · 3 259 Inlägg

Jag skulle ha svarvat en bussning och pressat på innerdelen för att sedan pressa på ytterdelen och sedan svetsa ihop det. Blir svårt att få det centrerat annars. Men är det värt besväret? Sist jag köpte till en ford kostade det ca 500kr...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
granadadr
26 juli 2013 · 7 286 Inlägg

Pierre_r skrev:
Varför inte försöka ta reda på varför den går sönder?

Billigt kina piratskit eller orginal reservdelar?

När jag bytte det remhjulet på min ena jeep var orginal knappt 100kr dyrare än piratskräpet som är känt för tveksam kvalité samt passform.
Så det fick bli orginal med perfekt passform samt att den gamla som var orginal hade hållt i över 20 år...

var köpte du?+ och vad kostade det??

jag har en scorpio tdi,, samma 2,5L diesel som Jeep,, vm

1 jag bytte remskiva för 2 årsen här i veckan bytte jag motor i den,, den remskivan jag bytte var kaputt, och den på den NYA var också på väg att gå,, klart maskinerna har gått närmare 30 000 mil,,

Pierre_r Lastbilsmekaniker
26 juli 2013 · 729 Inlägg

Jag köpte det från Hedin bil tror jag, dom var/är iaf återförsäljare för Jeep då.

Den kostade runt 800kr, pirathjulet kostade runt 700kr

granadadr
26 juli 2013 · 7 286 Inlägg

Pierre_r skrev:
Jag köpte det från Hedin bil tror jag, dom var/är iaf återförsäljare för Jeep då.

Den kostade runt 800kr, pirathjulet kostade runt 700kr

oki,, ford ville ha 3700,, rena rånet,, då det är samma motor?? tänkte om du också har en 2,5 Tdi??

som sagt jag har en 2,5L td/tdi från vm,, samma som jeep,, har sett bilder smile

myran Foto/Bilnörd
26 juli 2013 · 1 541 Inlägg

Då det verkar vara Remhjulet på vevaxeln vi pratar om så kan jag direkt säga att du ska INTE svetsa denna.

Denna fungerar som viberations dämpare för vevaxel och allt som är dremdrivet och ska ta bort vibrationer i vevaxeln som annars gör att veven studsar runt och slår sönder lagerna i motorn.


Skulle rekomendera än ny faktiskt även fast dom kan vara dyra.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
granadadr
26 juli 2013 · 7 286 Inlägg

myran skrev:
Då det verkar vara Remhjulet på vevaxeln vi pratar om så kan jag direkt säga att du ska INTE svetsa denna.

Denna fungerar som viberations dämpare för vevaxel och allt som är dremdrivet och ska ta bort vibrationer i vevaxeln som annars gör att veven studsar runt och slår sönder lagerna i motorn.


Skulle rekomendera än ny faktiskt även fast dom kan vara dyra.

får kolla på jänkesidan wink

Pierre_r Lastbilsmekaniker
26 juli 2013 · 729 Inlägg

Nej, jag har en 4.0 bensin.

3700 det var inte billigt, då förstår jag att man hellre använder begagnat eller pirat.
Men man tycker ju att dom remhjulen borde vara likadana om det är likadana 2,5motorer i Ford och Jeep.

xXSammy
26 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Ebay?

De/Dem
granadadr
26 juli 2013 · 7 286 Inlägg

Pierre_r skrev:
Nej, jag har en 4.0 bensin.

3700 det var inte billigt, då förstår jag att man hellre använder begagnat eller pirat.
Men man tycker ju att dom remhjulen borde vara likadana om det är likadana 2,5motorer i Ford och Jeep.

exakt samma motor,, har just kollat på internet,, enda skillnaderna är ju kring utr å placering av ex ac osv,,

vet du om Crystler voyager har Vm?? såg en remskiva för 1000:- iof beggad sad men men

8_23sek
26 juli 2013 · 87 Inlägg

köp en ny på ebay svårt att få balans om man svetsar dumt att riskera veven

Pierre_r Lastbilsmekaniker
26 juli 2013 · 729 Inlägg

Vet inte om dom har det.

Har du turbo på din,och vilket år för isf kan jag kolla i partslistorna jag har efter jeeps nummer på den så kan ju du jämföra deras med fords och se om det stämmer

Edit
Kollade lite i deras listor och här är nummrerna från 87 till 01.
87-90: J324 2885 (yj)
           J324 2886 (mj,xJ)

91-93: J324 2885 (yj with belt)
          3300 2879 (yj with serpentine belt)
          3300 2879 (mj,xj)
          J324 2886 (KDX china)

94-96: 4778 953 (2.5TD)
          3300 2879 (2.5)

97: 4886 225AA (2.5TD)
      3300 2879 (2.5)

98: 04886225AA (2.5TD)
      33002879 (2.5)

00: 4886 225AA (2.5TD)
      3300 2879 (2.5)

01: 4886 225AA (2.5TD)

Nu vet jag inte om några av dom nummerna har blivit nummerändrade eller sånt så jag kan inte garantera till 100% att dom stämmer.

Senast redigerat av Pierre_r (26 juli 2013)

JonR
26 juli 2013 · 3 259 Inlägg

myran skrev:
Då det verkar vara Remhjulet på vevaxeln vi pratar om så kan jag direkt säga att du ska INTE svetsa denna.

Denna fungerar som viberations dämpare för vevaxel och allt som är dremdrivet och ska ta bort vibrationer i vevaxeln som annars gör att veven studsar runt och slår sönder lagerna i motorn.


Skulle rekomendera än ny faktiskt även fast dom kan vara dyra.

Jag är inte på läst i just det här ämnet men varför skulle det slå sönder vevlagren? Det har ju funkat i över 100år utan en gummiupphängd remskiva, vad är det som gör att det inte funkar nu?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
xXSammy
26 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Vevaxeln är ju balanserad utav remskivan och svänghjulet.

Ändras vikten så blir det ju obalans och med tiden sliter det på lagrerna. Nu har ju motorn redan gått en bit så det är betydligt större risk för lagerras.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang