bas "upp" "ner" nån skillnad?

tottatotta bygger a4
19 december 2006 · 19 Inlägg

he he håller med verkar som de hämtat vissa försäljare direkt från gatan. inte alla dock finns mycket kunnande på mässorna vilket e kul...

Nytt projekt: clean extream-2
andreas_gbg_
19 december 2006 · 1 634 Inlägg

Tänker på vad pengar jag kunde ha sparat om jag inte lyssnat på dessa jäkla säljare. Har nog bara handlat av EN säljare som jag tyckt verkade vettig, och det var då jag kände att jag började få prylar som var värda pengarna.

När man börjat lära sig om bilstereo har man märkt att de flesta bilstereo-säljare är helt vanliga säljare, alltså en person som söker jobb som som säljare och egentligen inte kan speciellt mycket om det dom skall sälja, eller någonting alls egentligen, utan lär sig lite på vägen. (Gäller så klart inte alla)

Senast redigerat av andreas_gbg_ (19 december 2006)

Numera Saab 9-5 Aero -00
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 december 2006 · 2 353 Inlägg

Tiaz skrev:

snortiz skrev:
snackade med nån som sålde billjud på elmia kommer dock inte ihåg vilket företag o enligt dem så ska man aldrig fas vända kablarna ..
Ska vara +på+ -på- oavsett vilket

Spelar ingen roll om + sitter på +, bara alla sitter lika på alla poler.
Du kan lika väl sätta - på +, men då skall du göra samma sak på ALLA högtalare.

PS: Kommer du ihåg vad de sa för anledning till att man INTE ska fasvända?

Att fasvända element kan i vissa fall ge betydligt bättre basåtergivning. Så det är absolut värt att testa när man håller på och labba fram det bästa man kan.

Sen är det helt riktigt att man bör vända på alla element likadant.

Att det gör skillnad i vissa fall är dock helt klart.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Izual
19 december 2006 · 4 571 Inlägg

jonash skrev:

Tiaz skrev:

snortiz skrev:
snackade med nån som sålde billjud på elmia kommer dock inte ihåg vilket företag o enligt dem så ska man aldrig fas vända kablarna ..
Ska vara +på+ -på- oavsett vilket

Spelar ingen roll om + sitter på +, bara alla sitter lika på alla poler.
Du kan lika väl sätta - på +, men då skall du göra samma sak på ALLA högtalare.

PS: Kommer du ihåg vad de sa för anledning till att man INTE ska fasvända?

Att fasvända element kan i vissa fall ge betydligt bättre basåtergivning. Så det är absolut värt att testa när man håller på och labba fram det bästa man kan.

Sen är det helt riktigt att man bör vända på alla element likadant.

Att det gör skillnad i vissa fall är dock helt klart.

mvh Jonas

Gäller det alla högtalare och basar i hela bilen eller just bara basarna på samma steg?

Jag skall tex prova att fasvända mina basar för att kolla om det bli bättre ljud, dom är just nu vända med magneten uppåt.

Måste jag fasvända framsystemen med fastän dom ligger på ett annat slutsteg?

silverbird
19 december 2006 · 666 Inlägg

jag var inne på min lokala bilradio affär å frågade litta om sånt eftersom jag ska börja bygga en låda till helgen, jag  ska nämigen ha konenutåt jag med. Mannen i affären sa att man kopplar in alla högtalare basar å sånt och ser hur det låter, märker man att basen inte slår där de andra högtalarna slåt så kan man testa och byta poler, sen så får man se vad som låter bäst...

Izual  Nä det är bara basen som ska fasvändas
//Silver

dj_padde
20 december 2006 · 1 813 Inlägg

jag byggde en egen låda för 2 st 12" basar och sen satte jag en 10"are uppe på lådan med magneten uppåt asså utanför lådan och ett eget slutsteg till 10"aren och ställde in 12"arna på maxeffekt "så det spelar bra" sen ställde jag in 10"aren på lite lätt tryck..
blev riktigt najs vänder jag på 10"aren å sätter magneten neråt i lådan då spelade 10"aren och 12"arna lätt skit.. så det e bara prova dej fram.. tar inte så långt tid att vända på en bas du märker ju skillnaden fast e det en färdig fabriks byggd baslåda då ska du inte röra den.. för då spelar den som den ska med den bästa ljudkvaliten som just den basen klarar av... men bygger du eget ljud så e det bara å testa sig fram.. Lycka till

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
dagg
29 januari 2007 · 657 Inlägg

fick nyss reda på det här med att fasvända om man har magneten utåt.. har inte provat än, vet inte om ja vågar heller =P kolla på mitt projekt så ser ni att en är med magneten utåt å en inte, jag har parallell kopplat. törs man prova fasvända på ena? smile

Herr_Talladega V.I.P
29 januari 2007 · 286 Inlägg

Varför skulle du inte våga pröva?

Drönirettab
29 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Om man har två basar bredvid varandra och den ena basen är vänd så att magneten är utåt medan den andra basen har magneten i lådan, då måste man koppla den ena basen så att plus och minus blir tvärtom. Annars får man ingen bas, de "tar ut" varandra.

Det är inget som går sönder bara för att man kopplar en bas i fel fas, det är inte så att slutsteget exploderar eller så. Däremot bör man titta hur mycket konerna rör sig.

Om man har råkat koppla så att två basar spelar i motfas så blir basljudet svagt och då finns kanske risken att man börjar kräma på nästan max för att försöka få något basljud, i detta läge så kan konerna börja att slå i botten och då mår basen inte bra. De kan gå sönder i värsta fall.

Senast redigerat av Drönirettab (29 januari 2007)

dagg
29 januari 2007 · 657 Inlägg

hehe okejj..  men dom sitter inte i samma låda, de kanske ser ut så men de är två separata.. ska jag behöva fasvända ändå?

Senast redigerat av dagg (29 januari 2007)

Drönirettab
29 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Ok, kollade på bilderna nu. Visserligen sitter de i separata lådor men de ska spela åt samma håll, det innebär att konerna måste röra sig åt samma håll när de spelar. Då måste du koppla högtalarkablarna tvärtom på ena basen(fasvända).

Senast redigerat av Drönirettab (29 januari 2007)

Moser .-ϻΘϨƎЯ
29 januari 2007 · 1 313 Inlägg

nu om man vill sätta basen "åt fel håll" så vad ska man tänka på när man bygger lådan? hur räknar man ut den? fått för mig att den ska va på mindre liter om man sätter magneten utåt.?

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
dagg
30 januari 2007 · 657 Inlägg

testade fasvända en bas idag.. ALL bas försvann =P

Drönirettab
30 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Hehe, det blir som sagt en viss skillnad. Man märker ganska lätt om det är felkopplat.

Drönirettab
30 januari 2007 · 21 761 Inlägg

volvo744 skrev:
nu om man vill sätta basen "åt fel håll" så vad ska man tänka på när man bygger lådan? hur räknar man ut den? fått för mig att den ska va på mindre liter om man sätter magneten utåt.?

Beroende på elementstorlek så tar magneten+chassie upp lite plats i lådan, hur många liter man bör räkna för de olika elementstorlekarna vet jag inte riktigt. Har sett en rekommendationstabell någonstans men minns inte var. Det är ju inte frågan om 10-15 liter utan snarare gissningsvis mellan 2 och 5 liter(10-15 tum).

Vissa tillverkare brukar ange hur mycket plats basen tar upp i lådan.

Moser .-ϻΘϨƎЯ
31 januari 2007 · 1 313 Inlägg

Drönirettab skrev:

volvo744 skrev:
nu om man vill sätta basen "åt fel håll" så vad ska man tänka på när man bygger lådan? hur räknar man ut den? fått för mig att den ska va på mindre liter om man sätter magneten utåt.?

Beroende på elementstorlek så tar magneten+chassie upp lite plats i lådan, hur många liter man bör räkna för de olika elementstorlekarna vet jag inte riktigt. Har sett en rekommendationstabell någonstans men minns inte var. Det är ju inte frågan om 10-15 liter utan snarare gissningsvis mellan 2 och 5 liter(10-15 tum).

Vissa tillverkare brukar ange hur mycket plats basen tar upp i lådan.

okej bara man räknar ut hur mkt plats själva basen tar inåti lådan så ska de alltså gå bra!!

vet inte kom de står nånstans i tråden, men va är de igentligen för fördel me å sätta basen uppåner? är de bara för de ska se snyggt ut?

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Drönirettab
31 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Den enda fördelen som jag kan komma på är att om man ska göra en väldigt liten låda så vinner man några liter när magneten är utåt. Annars är det nog mest en coolhetsfaktor tror jag.

Janne
2 februari 2007 · 252 Inlägg

I stället för att såga sönder lådan och minska/öka ca 2 lite kan man testa och vända på basen.
Om basen ska slå in i lådan eller ut beror helt på märke slutsteg och självklart lådvolym.
Om det tidigare har låtit bäst med +- åt ett håll så ska man självklart först prova med basslag åt samma håll då man vänder högtalaren.
Detta ger oss 4 olika valmöjligheter att ändra basens karaktär.
Sedan kan man som flera skriver vara tvungen att ha magneten utåt då den tar i något inne i lådan.

Min låda skall kopplas fasvänt mot märkningen och det glömmer jag varje år jag plockar in den i bilen...

Somliga menar att basen skall vara fasvänd mot framsystemet, vet inget om detta stämmer.

//Janne
HammarHank
2 februari 2007 · 58 Inlägg

Jag kör med magneterna utåt och jag har inte fasvänt dom. De spelar så in i hellvette! Tänk bara på att räkna lådan rätt.

BMW Bara BMW
Drönirettab
2 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Normalt sett så brukar ju alla högtalare spela i samma fas med varandra, men ibland kan man vara tvungen att koppla om plus/minus på något element för att ljudet ska bli synkroniserat och tajt.

När det gäller en subbas så får basen i princip alltid en liten fasförskjutning i ljudåtergivningen, den kommer alltså att ligga lite efter hela tiden. Om den fasförskjutningen blir för stor så kan det hända att man får fasvända signalen till basen för att den ska synkronisera med övriga högtalare. Man kan också justera med hjälp av tidskomp som brukar finnas på lite dyrare bilstereoapparater.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang