525tds frågor

mercedezz
28 juli 2013 · 89 Inlägg

Har fått tag i en 525tds i bra skick gåt 19000mil, nu har jag tänkt sätta större turbo och försöka plocka ut över 300hk, har ni några saker å säga som kan va bra å veta? för jag är lite lur på insprutningen.

Audi A5 "A5an" (2013)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2013 · 17 491 Inlägg

mercedezz skrev:
Har fått tag i en 525tds i bra skick gåt 19000mil, nu har jag tänkt sätta större turbo och försöka plocka ut över 300hk, har ni några saker å säga som kan va bra å veta? för jag är lite lur på insprutningen.

Nej. Gamla MB tål detta. Inte TDS:en. En chippning eller en vridpotta (evrymod) räcker gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
offfroad Män med stil kör dieselbil
28 juli 2013 · 595 Inlägg

jag jag har själv en 525tds.., och har försökt då fart på den ett tag nu..,

först å främst .., vilken kaross har du?!?!

jag har en e39 och följande kan göras:
org 140hk

först är en chip ( dieselbox som ger ca 180hk.., ), men då de är typ allt som finns i eftermarknadsvärlden så härifrån för man börja uppfinna själv..., man kan köra så kallad evrymod ( finns en detaljerad tråd på garaget om hur man gör detta.., ), sedan kan man gå och pilla runt med turbon.., ställa upp laddet ifrån org på 0,9 till 2,0 utan problem.., och den klarar 3 bar lite då och då.., sedan BEHÖVS en ordenlig intercooler då org är skräp.., , därefter är ja eventuellt vatten/metanol inspryt för att kyla ner laddtrycket ännu mer.., , och nu börjar vi gå in i seriös trimmning .., nu är de nog dax å byta ut turbon mot säg 19t.., , och byta ut den elektriska dieselpumpen mot en mekanisk pump ifrån äldre bmw diesel, och lämna in den på modifering.., ( så den pumpar mycket mer bränsle.., och höjjer varvstoppet..,  ) , gör du de mesta av dem senare sakerna jag nämnde här så kan du eventuellt närma dig 300hk.., med tur...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
mercedezz
29 juli 2013 · 89 Inlägg

Kör på en e34, har mailat mynä för å se om dom kan ha nån lösning på en dieselpump, har tänkt försöka hinka in en hx 35a då jag vet att den motorn får snurr på den, är det nån som vet va ja ska köra på för spridare? Jo måste göra något som evry mod, men kan nog inte köra på orginal pumpen endå.

Audi A5 "A5an" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang