Vad tycker ni saknas inom företag på internet?

albastro
29 juli 2013 · 15 Inlägg

Hej.

Nu är det så att jag och sambon funderar på starta eget företag.
Givetvis kommer inriktningen vara bil / styling / ljud.

Men som en liten marknadsundersökning så vill jag gärna veta vad ni tycker.

Vad saknar ni inom marknaden?
Vad tycker ni kan behövas?
Vad hade ni varit intresserade av att köpa?
Finns det artiklar ni tycker är svårt att få tag i?

Kort och gott, vad vill ni se mer av inom branschen?
Bara skriv av hjärtats lust, som sagt, det är en undersökning för se vad ni vill ha..

dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
29 juli 2013 · 150 Inlägg

albastro skrev:
Hej.

Nu är det så att jag och sambon funderar på starta eget företag.
Givetvis kommer inriktningen vara bil / styling / ljud.

Men som en liten marknadsundersökning så vill jag gärna veta vad ni tycker.

Vad saknar ni inom marknaden?
Vad tycker ni kan behövas?
Vad hade ni varit intresserade av att köpa?
Finns det artiklar ni tycker är svårt att få tag i?

Kort och gott, vad vill ni se mer av inom branschen?
Bara skriv av hjärtats lust, som sagt, det är en undersökning för se vad ni vill ha..

Ett tips är att låta bli,, finns så många firmor bla en som min kompis har öppnat TDRacing import, och han säljer till priser så säljer han billigare så går han minus, Så bästa är att håll er ifrån det om ni inte vill förlora era pengar

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
mb_pucken
29 juli 2013 · 5 088 Inlägg

Tyvärr tror ja sådana företag är nästan omöjliga att lyckas med, mycket pga av en stor konkurrent kallad ebay. Sen är det svårt att vara ny utan rykte och många företag är gamla och inkörda hos kunderna.
Kommer tyvärr inte på något som ja saknar häller, skulle vara originaldelar till mercan, ne meca osv räknas ej dit  men svårt att klå leveranstider m.m från min lokala handlare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
pim_pim
29 juli 2013 ·

Sälj nytillverkade 760 lång bakljus, i både orange och vit rad. wink

Caffe
29 juli 2013 · 1 436 Inlägg

Tycker ni ska ta in USA-bildelar. Är ju för fan billigare att köpa där och betala 500kr för frakt och så tull och moms än att köpa i Sverige. Och de som importerar som jag hittat är "gammaldags" nog att knappt orka svara i telefon. Vill man något så åker man dit. Har man tur orkar de hjälpa en.

Så någon webbbaserad butik för standarddelar till USA-bilar vill jag ha. (Och om jag missat någon firma som gör just detta tar jag gärna en länk dit...)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Wicca
29 juli 2013 · 886 Inlägg

En sak du kan fråga dig är om du har någon komparativ fördel som det så fint heter. Alltså, har du någon egenskap eller tillgång som ger dig ett bättre utgångsläge än dina konkurrenter?

Exempel kan vara att du har möjlighet att hyra extremt billigt lager- och butiksutrymme, har någon kontakt som kan ge dig en väldigt bra deal på transport. Eller om du bor i ett område där det inte finns någon konkurrens(Nu gäller ju din idé internet så det är väl inte applicerbart).

Så sätt dig och tänk igenom vilka möjliga fördelar du kan ha jämfört med dina konkurrenter, och även vilka nackdelar du har.

Senast redigerat av Wicca (29 juli 2013)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2013 · 14 077 Inlägg

Caffe skrev:
Tycker ni ska ta in USA-bildelar. Är ju för fan billigare att köpa där och betala 500kr för frakt och så tull och moms än att köpa i Sverige. Och de som importerar som jag hittat är "gammaldags" nog att knappt orka svara i telefon. Vill man något så åker man dit. Har man tur orkar de hjälpa en.

Så någon webbbaserad butik för standarddelar till USA-bilar vill jag ha. (Och om jag missat någon firma som gör just detta tar jag gärna en länk dit...)

Det kan väl inte bli så mycket billigare än www.rockauto.com det brukar bli under halva priset färdigt i Sverige mot vad ex.vis Hansen Racing tar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
29 juli 2013 ·

Vad jag saknar:
Jättebra med möjlighet med att kunna beställa via nätet, men även en fysisk butik om så bara en källarskrubb utan lager eller flashig interiör att kunna vända sig till vid felleverans/garantiärenden osv är för mig värdefullt.

Caffe
29 juli 2013 · 1 436 Inlägg

Vettemannen skrev:

Caffe skrev:
Tycker ni ska ta in USA-bildelar. Är ju för fan billigare att köpa där och betala 500kr för frakt och så tull och moms än att köpa i Sverige. Och de som importerar som jag hittat är "gammaldags" nog att knappt orka svara i telefon. Vill man något så åker man dit. Har man tur orkar de hjälpa en.

Så någon webbbaserad butik för standarddelar till USA-bilar vill jag ha. (Och om jag missat någon firma som gör just detta tar jag gärna en länk dit...)

Det kan väl inte bli så mycket billigare än www.rockauto.com det brukar bli under halva priset färdigt i Sverige mot vad ex.vis Hansen Racing tar.

/Benny

Tänkte om de kunde köpa bulk och spara frakt och därför kunna sälja billigare än om jag ska betala frakt för en pryl i taget. Var tanken, hur verkligheten ser ut är trådskaparens problem. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2013 · 14 077 Inlägg

Caffe skrev:

Vettemannen skrev:

Caffe skrev:
Tycker ni ska ta in USA-bildelar. Är ju för fan billigare att köpa där och betala 500kr för frakt och så tull och moms än att köpa i Sverige. Och de som importerar som jag hittat är "gammaldags" nog att knappt orka svara i telefon. Vill man något så åker man dit. Har man tur orkar de hjälpa en.

Så någon webbbaserad butik för standarddelar till USA-bilar vill jag ha. (Och om jag missat någon firma som gör just detta tar jag gärna en länk dit...)

Det kan väl inte bli så mycket billigare än www.rockauto.com det brukar bli under halva priset färdigt i Sverige mot vad ex.vis Hansen Racing tar.

/Benny

Tänkte om de kunde köpa bulk och spara frakt och därför kunna sälja billigare än om jag ska betala frakt för en pryl i taget. Var tanken, hur verkligheten ser ut är trådskaparens problem. tongue

Okay, du tänker så. Jag har köpt en del hos Rockauto och det har dels fungerat bra plus att det varit halva priset. Dom har ju delar till många märken och inte bara USA-bilar fast det är i det ärendet jag har använt Rockauto.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
29 juli 2013 · 150 Inlägg

Vettemannen skrev:

Caffe skrev:

Vettemannen skrev:

Det kan väl inte bli så mycket billigare än www.rockauto.com det brukar bli under halva priset färdigt i Sverige mot vad ex.vis Hansen Racing tar.

/Benny

Tänkte om de kunde köpa bulk och spara frakt och därför kunna sälja billigare än om jag ska betala frakt för en pryl i taget. Var tanken, hur verkligheten ser ut är trådskaparens problem. tongue

Okay, du tänker så. Jag har köpt en del hos Rockauto och det har dels fungerat bra plus att det varit halva priset. Dom har ju delar till många märken och inte bara USA-bilar fast det är i det ärendet jag har använt Rockauto.

/Benny

Själv använder jag ebay mkt,,, tex en kompis köpte ett xenonkit där, kosta typ 150 - 200 kr med frakt, tull osv, sen kolla vi på en firma här i sverige, den billigaste vi kunde hitta, en nätbutik, och dom sålde exakt samma xenonkit för ca 500 - 600 kr.

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2013 · 14 077 Inlägg

dansken_1983 skrev:

Vettemannen skrev:

Caffe skrev:

Tänkte om de kunde köpa bulk och spara frakt och därför kunna sälja billigare än om jag ska betala frakt för en pryl i taget. Var tanken, hur verkligheten ser ut är trådskaparens problem. tongue

Okay, du tänker så. Jag har köpt en del hos Rockauto och det har dels fungerat bra plus att det varit halva priset. Dom har ju delar till många märken och inte bara USA-bilar fast det är i det ärendet jag har använt Rockauto.

/Benny

Själv använder jag ebay mkt,,, tex en kompis köpte ett xenonkit där, kosta typ 150 - 200 kr med frakt, tull osv, sen kolla vi på en firma här i sverige, den billigaste vi kunde hitta, en nätbutik, och dom sålde exakt samma xenonkit för ca 500 - 600 kr.

Det var billigt och bra!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
29 juli 2013 · 150 Inlägg

Vettemannen skrev:

dansken_1983 skrev:

Vettemannen skrev:

Okay, du tänker så. Jag har köpt en del hos Rockauto och det har dels fungerat bra plus att det varit halva priset. Dom har ju delar till många märken och inte bara USA-bilar fast det är i det ärendet jag har använt Rockauto.

/Benny

Själv använder jag ebay mkt,,, tex en kompis köpte ett xenonkit där, kosta typ 150 - 200 kr med frakt, tull osv, sen kolla vi på en firma här i sverige, den billigaste vi kunde hitta, en nätbutik, och dom sålde exakt samma xenonkit för ca 500 - 600 kr.

Det var billigt och bra!

/Benny

Så länge ebay finns så e det grisen i säcken att starta firma här, oavsett om det e bilstyling, ljud, kläder osv, för ebay e lätt att anv och finns i större delen av världen och är billigt. Min kompis köpte en MC hjälm från usa känt märke, den kosta ca 2500 - 3000 kr här i sverige, han köpte den för 500 - 600 kr med frakt och allt annat från usa

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2013 · 14 077 Inlägg

dansken_1983 skrev:

Vettemannen skrev:

dansken_1983 skrev:

Själv använder jag ebay mkt,,, tex en kompis köpte ett xenonkit där, kosta typ 150 - 200 kr med frakt, tull osv, sen kolla vi på en firma här i sverige, den billigaste vi kunde hitta, en nätbutik, och dom sålde exakt samma xenonkit för ca 500 - 600 kr.

Det var billigt och bra!

/Benny

Så länge ebay finns så e det grisen i säcken att starta firma här, oavsett om det e bilstyling, ljud, kläder osv, för ebay e lätt att anv och finns i större delen av världen och är billigt. Min kompis köpte en MC hjälm från usa känt märke, den kosta ca 2500 - 3000 kr här i sverige, han köpte den för 500 - 600 kr med frakt och allt annat från usa

Har aldrig provat Ebay nån gång, kanske dags för det. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
29 juli 2013 · 150 Inlägg

Vettemannen skrev:

dansken_1983 skrev:

Vettemannen skrev:

Det var billigt och bra!

/Benny

Så länge ebay finns så e det grisen i säcken att starta firma här, oavsett om det e bilstyling, ljud, kläder osv, för ebay e lätt att anv och finns i större delen av världen och är billigt. Min kompis köpte en MC hjälm från usa känt märke, den kosta ca 2500 - 3000 kr här i sverige, han köpte den för 500 - 600 kr med frakt och allt annat från usa

Har aldrig provat Ebay nån gång, kanske dags för det. smile

/Benny

Testa nångång och kolla runt på olika styling sidor här i sverige och kolla vad saker kostar, sen kollar du upp samma saker på ebay och tänker, faan är det stöldgods eller

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
albastro
29 juli 2013 · 15 Inlägg

Som många nämner så är Ebay en svår konkurrent. Men vår tanke är att hålla bra priser.
Med Ebay är ju tyvärr problemet att man kan få vänta på leveransen, inte alla säljer till Sverige, garanti ärenden mm.
Men som sagt, vi skriver här för se vad ni saknar, inte för få veta att Ebay existerar smile
Vi har även planerat att ha en lokal med personlig service och arbeten som installation, ombyggnad mm.

rickylicious Webbutvecklare
29 juli 2013 · 2 369 Inlägg

Angående leverans från Ebay så har jag i 9 fall av 10 fått vänta betydligt längre på leveranser från svenska företag än från t.ex. Tyskland eller Estland som jag handlar mycket från via Ebay.

Kollar man på t.ex. coilovers så har jag dom hemma på 2-3 dagar från Tyskland för en tusenlapp lägre pris än i Sverige (frakt medräknat). Många svenska firmor har inte stora grejer som coilovers i lager, utan det skickas direkt från leverantören, alltså samma ställe som man kan handla ifrån själv.

Dom 4-5 gångerna jag har fått fel varor så har det inte heller varit några problem. Företag på Ebay är mycket måna om sitt rykte och sin rating på Ebay. Det är däremot väldigt många svenska webbshoppar som behöver jobba en del på sitt kundbemötande och hur man behandlar garantier. Utomlands är det "hit skickar du returen", i Sverige får man frågan "vad har du gjort? har du förstörd?" osv.

Därför är mitt råd att om ni inte har något väldigt unikt (vilket inte är lätt idag), så är det ingen bransch man ska ge sig in i idag. Det finns alldeles för många shoppar och det kommer fler och fler. Det jag tror mer på är någon form av fysisk butik/verkstad inom någon gren av bilvärlden.

Men det är bara mina tankar smile

Hur som helst, lycka till! smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
30 juli 2013 · 150 Inlägg

albastro skrev:
Som många nämner så är Ebay en svår konkurrent. Men vår tanke är att hålla bra priser.
Med Ebay är ju tyvärr problemet att man kan få vänta på leveransen, inte alla säljer till Sverige, garanti ärenden mm.
Men som sagt, vi skriver här för se vad ni saknar, inte för få veta att Ebay existerar smile
Vi har även planerat att ha en lokal med personlig service och arbeten som installation, ombyggnad mm.

Jag och min kompis har köpt många gånger från ebay usa och kina, och oftas inte fått vänta mer än 4 dagar, svenska posten tar ca 2 - 3 dagar. Men om ni inte vill lyssna på våra råd så gör som ni vill

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
30 juli 2013 · 150 Inlägg

rickylicious skrev:
Angående leverans från Ebay så har jag i 9 fall av 10 fått vänta betydligt längre på leveranser från svenska företag än från t.ex. Tyskland eller Estland som jag handlar mycket från via Ebay.

Kollar man på t.ex. coilovers så har jag dom hemma på 2-3 dagar från Tyskland för en tusenlapp lägre pris än i Sverige (frakt medräknat). Många svenska firmor har inte stora grejer som coilovers i lager, utan det skickas direkt från leverantören, alltså samma ställe som man kan handla ifrån själv.

Dom 4-5 gångerna jag har fått fel varor så har det inte heller varit några problem. Företag på Ebay är mycket måna om sitt rykte och sin rating på Ebay. Det är däremot väldigt många svenska webbshoppar som behöver jobba en del på sitt kundbemötande och hur man behandlar garantier. Utomlands är det "hit skickar du returen", i Sverige får man frågan "vad har du gjort? har du förstörd?" osv.

Därför är mitt råd att om ni inte har något väldigt unikt (vilket inte är lätt idag), så är det ingen bransch man ska ge sig in i idag. Det finns alldeles för många shoppar och det kommer fler och fler. Det jag tror mer på är någon form av fysisk butik/verkstad inom någon gren av bilvärlden.

Men det är bara mina tankar smile

Hur som helst, lycka till! smile

Stämmer bra det där med leveranser, mkt strul i sverige om man vill skicka tillbaka och svara på många dumma frågor eftersom företaget inte vill ha nån retur, och en kompis till mig köpte nån bilgrej från en svensk sida, när paketet kom sen många dagar senare så kom det från england tillsammans med en tull räkning :-S
Och en annan jag känner starta sitt företag för några år sedan, först nu börjar det gå lite plus, och det är tack vare att han jobbar 7 dagar i veckan från tidig morgon till sen kväll.

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
valle22 Smidd i rostigt stål
30 juli 2013 · 933 Inlägg

Har aldrig provat Ebay nån gång, kanske dags för det. smile

/Benny


nej nej nej för Guds skull, du kommer bli ruinerad lol

//Valle (flitigt ebay konsument) wink

Senast redigerat av valle22 (30 juli 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang