BMW E36 går varm på tomgången

JohnLindberg Born to go Wide
31 juli 2013 · 88 Inlägg

Har ett litet bekymmer med bilen.

Så här ligger det till, när jag har kört bilen ett tag och blir ståendes på tomgången så går den varm men så fort jag börjar köra så sjunker tempen igen, någon som har någon idé?

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Skorven" (1990)
SubmergedPotato Nullzwei!
31 juli 2013 · 60 Inlägg

Kollat så fläkten går?

Volkswagen EOS "Airlift Performance" (2007)
Volvo 164 "Pappas" (1973)
henke_99 Offroad Racing
31 juli 2013 · 3 122 Inlägg

jag vågar nästan garantera att kylfläkten inte funkar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
JohnLindberg Born to go Wide
31 juli 2013 · 88 Inlägg

Jo fan fläkten går. och om den inte hade gått så ska den ju ändå gå lite varmare än vanligt när man kör den..

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Skorven" (1990)
henke_99 Offroad Racing
31 juli 2013 · 3 122 Inlägg

Kylfläkten utnyttjas bara i riktigt låg fart och stillastående. När man kör är det fartvinden som sköter jobbet.

Har du mekanisk fläkt eller elfläkt? Är den mekanisk kan det sitta nån "koppling" på den som ska göra att den inte snurrar när den inte behövs. Den kopplingen kan vara trasig, fläkten snurrar med även när den är inaktiv/trasig men inte så pass att den blåser så mycket som behövs. Är det elfläkt så är det helt nomalt att den blir en rätt bra bit över normal arbetstemp innan den startar.

Det andra alternativet om fläkten funkar som den ska är att vattenpumpen är dålig så den inte pumpar runt vattnet på tomgång. Blir den för varm även om du står still o varvar den lite? (håller den på kanske 1500 varv)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
uhlin
31 juli 2013 · 2 834 Inlägg

henke_99 skrev:
jag vågar nästan garantera att kylfläkten inte funkar.

Jag med kan nästan garantera det, då den är varm,  ta en tidning och sätt mot fläktvingarna, kan nästan garantera den stannar då.

Fläkten snurrar lite hela tiden men när det blir varmare så ska den "låsa" sig eller hur jag ska säge, det är sk. viskofläkt.

Senast redigerat av uhlin (31 juli 2013)

JohnLindberg Born to go Wide
1 augusti 2013 · 88 Inlägg

Ska erkänna ett klant fel.. För lite vatten och luft i systemet...
Behövde bara fylla på vatten och lufta ur, men då lyckades jag så klart dra av skallen till avluftningsskruven...

Men problemet löst iaf! Och som svar så ja det är en viskofläkt och den sväller och går fortare när bilen är varmare men det är svårt för den att kyla om man har lite vatten...

Allt är till salu! Om priset är rätt förstås!
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Skorven" (1990)
M_tech
20 september 2015 · 1 Inlägg

Hej

Har samma problem på min E36 (M43 316i)
Ingen AC och fläkten är mekanisk
Bytt vattenpump nyligen
Ingen värme finns heller

När man kör med bilen är det inga problem
Men så fort jag stannar så går den upp i temp och varvtalet går upp lite
Men när jag gasar upp til ca 2000-2500rpm vid stillastående så går temp mätaren mot normalt
Kan även nämna att en bränsle slang är bytt då den läckte lite

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang