Audi a6 kamkedja utsträckt, vilka delar bytes?

armin_a
2 augusti 2013 · 3 Inlägg

Hej,

Har en audi a6 2.4 2007 som motorlampan började lysa på nyligen.
När jag åkte i högre hastighet märktes inget men när jag stod still så gick den väldigt ojämnt.
Hos mekanikern fick man upp att det var fel på kamaxelgivarna men dessa byttes och problemet kvarstod.
De konstaterade att kamkedjan är utsträckt och kuggar över, detta skulle enligt audi kosta 80 000kr att laga, då bilen är värd 100 000 så känns det sådär. Audi rekommenderar att man byter kedjor/spännare/skenor vilket i sig inte är så dyrt, runt 5000kr, de rekommenderar dock även att byta inställningsmekanism/justerhjul tror jag dem benämnde det som (något med variabler till kammen) vilka kostar 4500kr st (2st), frågan är om dessa behövs bytas? Någon som har erfarenhet av detta samt om det är något annat man bör byta då man plockar ned motorn? Skulle verkligen uppskatta råd av kunniga personer då jag vill komma ned i pris på delarna. Och nej, det blir inte att lämna den till Audi, det bäst priset på arbetet utan delar har jag hittills fått av mekonomen på lite över 20 000kr.

Tack på förhand!

valle22 Smidd i rostigt stål
3 augusti 2013 · 933 Inlägg

kolla med audi om det kan finnas förlängda garantier på detta kända fel, alt är kolla med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig till det,

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
DasAuto
3 augusti 2013 · 2 751 Inlägg

Tyvärr ganska vanligt fel på 2.4 och 3.2...
Hur långt har din bil gått?
Mitt försäkringsbolag lämnar t.ex. motorskadegaranti till och med 15k mil

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Orangebullit Servicetekniker ventilation
3 augusti 2013 · 191 Inlägg

Svaret är NEJ ang förlängda garantier. H är bilen dock helt och hålley servad på auktoriserad audi verkstad under hela sin livstid så finns dock chans att få goodwill från audi tyskland. Detta förutsätter som sagt var att bilen aldrig varit hos utomstående verkstad.

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
dawwe ...has left the building...
3 augusti 2013 · 4 474 Inlägg

armin: Nu vet jag inte hur långt din bil gått eller hur den servats men mitt råd är: Stå på dig. Kriga mot Ådi. Tala om för de att du kommer stämma de i ett civilmål (nåja...). Var korrekt, kom med fakta. Googla nätet om problemet, ta reda på vilken hjälp/goodwill andra har fått från Ådi (oavsett land). Presentera fakta, påtala att det är ett KÄNT problem. Rätt upplägg kan resultera i att man får delarna på goodwill iaf. Nöj dig inte med den lokala Ådi verkstadens avslag, ta kontakt med den svenska agenten, eller ännu bättre, Ådi i Tyskland.

Senast redigerat av dawwe (3 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DasAuto
3 augusti 2013 · 2 751 Inlägg

dawwe skrev:
armin: Nu vet jag inte hur långt din bil gått eller hur den servats men mitt råd är: Stå på dig. Kriga mot Ådi. Tala om för de att du kommer stämma de i ett civilmål (nåja...). Var korrekt, kom med fakta. Googla nätet om problemet, ta reda på vilken hjälp/goodwill andra har fått från Ådi (oavsett land). Presentera fakta, påtala att det är ett KÄNT problem. Rätt upplägg kan resultera i att man får delarna på goodwill iaf. Nöj dig inte med den lokala Ådi verkstadens avslag, ta kontakt med den svenska agenten, eller ännu bättre, Ådi i Tyskland.

Synd bara att audi sverige är så jävla kassa, vad man änn har frågat dem så hänvisar dom dig till närmaste verkstad. Riktigt jävla kassa

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
caromania Forummoderator
3 augusti 2013 · 9 296 Inlägg

Sanslösa kostnader för sådant man läser är "relativt vanligt förekommande" fel. Märkesverkstäderna brukar ju visa en viss goodwill i sådana ärenden. Nej, dags att höja ett varningens finger kanske för andra som funderar på Audi?

På 70-talet stod det en Audi på Norrmälarstrand med en stor skylt på "AUDI ROSTAR" Det var en relativt ny bil som såg fördjävlig ut. 5 år senare hade Audi det bästa rostskyddet i världen även om kanske inte just den ägaren bar hela förtjänsten till det. Men kanske något att testa?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DasAuto
3 augusti 2013 · 2 751 Inlägg

caromania skrev:
Sanslösa kostnader för sådant man läser är "relativt vanligt förekommande" fel. Märkesverkstäderna brukar ju visa en viss goodwill i sådana ärenden. Nej, dags att höja ett varningens finger kanske för andra som funderar på Audi?

På 70-talet stod det en Audi på Norrmälarstrand med en stor skylt på "AUDI ROSTAR" Det var en relativt ny bil som såg fördjävlig ut. 5 år senare hade Audi det bästa rostskyddet i världen även om kanske inte just den ägaren bar hela förtjänsten till det. Men kanske något att testa?

Det gäller dock att sålla ut vad som är rykten och sanning. Det är relativt få fel på audi generellt men allvarliga fel.
2,4 och 3,2 är det nästan alltid problem med när det gäller kedjan.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
mb_pucken
3 augusti 2013 · 5 087 Inlägg

V.a.g ska hålla sig till kamrem som dom kan bygga. V.a.g och kamkedia är tyvärr ingen bra kombination..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Orangebullit Servicetekniker ventilation
3 augusti 2013 · 191 Inlägg

Spelar ingen roll vilken audiverkstad du åker till då goodwill söks hos audi tyskland av samtliga. Och har tysken sagt nej så är det ett nej som inte rubbas, tro mig. Och som sagt, har bilen avvikit från märkrsverkstad en enda gång så kommer det bli ett blankt nej. Problemet är inte så pasd omfattande på motorerna så att audi ger mid sig att det är ett generellt fel. Procentuellt sett så är det inte många som gått sönder så länge servicarna gjorts rätt. Tyvärr så har vi sett flera fall där fel olja använts hos icke auktoriserade verkstäder pga kostnaden. En long life bil skall ovillkorligen servas med longlife olja.

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
valle22 Smidd i rostigt stål
4 augusti 2013 · 933 Inlägg

Orangebullit skrev:
Spelar ingen roll vilken audiverkstad du åker till då goodwill söks hos audi tyskland av samtliga. Och har tysken sagt nej så är det ett nej som inte rubbas, tro mig. Och som sagt, har bilen avvikit från märkrsverkstad en enda gång så kommer det bli ett blankt nej. Problemet är inte så pasd omfattande på motorerna så att audi ger mid sig att det är ett generellt fel. Procentuellt sett så är det inte många som gått sönder så länge servicarna gjorts rätt. Tyvärr så har vi sett flera fall där fel olja använts hos icke auktoriserade verkstäder pga kostnaden. En long life bil skall ovillkorligen servas med longlife olja.

om man nu väljer att serva bilen efter longlife-kriteriet ja, man kan göra ett aktivt val precis som det står i handböckerna och göra den sedvanliga grundservice som innebär 1år/1500 mil-servicen som man inte informerar kunden vill bilköp, gas/bensinbilar och E85 motorer har 1år/1500mil intervall.
Alltså ett försäljnings argument att man sparar pengar när man köper VW/AUDI vilket i det långa loppet inte är kanske så fördelaktigt som det låter.


SEAT har sina 1500/1år kvar trots det sitter exakt samma komponenter som ovanstående bilmärken...
där är som sagt undantag allt hänger på återförsäljaren om man vill hjälpa kunden eller inte. Vet de facto bilar som aldrig varit inne på aukt. verkstad fått igenom alla kostnader betalda inkl motorskador och andra fel.

När det gäller oljan är det att rätt oljenorm används om man skall uppfylla longlife-körsträckan/tiden, att "fel" olja skulle vara det felet att delarna nöts ner kan inte vara den troliga orsaken till detta sedan jag ser det var och varannan dag. Samtliga oljor idag klarar biltillverkarnas rekommendationer och är dessutom fullt blandbara, dock medverkar det som jag fått reda på ifrån Castrol endast till kortare bytesintervall.

Åter till frågan är att det är ÅF som beslutar om det kan och framför allt vill hjälpa kunden med sitt problem och behålla en värdefull och trogen kund som väljer märket igen trots sina upplevelser...

god natt för nu wink

Senast redigerat av valle22 (4 augusti 2013)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Orangebullit Servicetekniker ventilation
4 augusti 2013 · 191 Inlägg

Ja på miljöbilarna är det andra intervaller men nu var det ju v6an vi pratade om. Kund kan välja bort LL konceptet men detta är dock ovanlogt. Jag personligen är inte för så långa serviceintervaller men det är ju inte jag som konstruerat motorerna;) Är GW sökt med avslag så är det dock tvärnit där. För att en ÅF skall hjälpa till så gäller det typ att man är en trogen kund som byter bil hos återförsäljaren och gynnar tillbaka. Detta är dock ganska ovanligt till och med på betydligt dyrare bilar.

Men jag önskar självklart lycka till då det aldrig är kul med haveri.

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
valle22 Smidd i rostigt stål
4 augusti 2013 · 933 Inlägg

Orangebullit skrev:
Ja på miljöbilarna är det andra intervaller men nu var det ju v6an vi pratade om. Kund kan välja bort LL konceptet men detta är dock ovanlogt. Jag personligen är inte för så långa serviceintervaller men det är ju inte jag som konstruerat motorerna;) Är GW sökt med avslag så är det dock tvärnit där. För att en ÅF skall hjälpa till så gäller det typ att man är en trogen kund som byter bil hos återförsäljaren och gynnar tillbaka. Detta är dock ganska ovanligt till och med på betydligt dyrare bilar.

Men jag önskar självklart lycka till då det aldrig är kul med haveri.

jo precis V6 prata vi om smile lätt man åker in på massa andra ämnen i tråden men men... är inne på samma linje som du att jag inte hade valt att gå på så långa intervaller heller. Att många inte väljer vanlig grundservice1500mil/1år är man inte blir informerad och inte för den delen att folk ALDRIG läser sina handböcker som följer med bilen. Där som sagt finns väldigt mycket info.

Jag hoppas för den delen också att det löser sig för personen i fråga om sitt problem

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2013 · 14 058 Inlägg

armin_a skrev:
Hej,

Har en audi a6 2.4 2007 som motorlampan började lysa på nyligen.
När jag åkte i högre hastighet märktes inget men när jag stod still så gick den väldigt ojämnt.
Hos mekanikern fick man upp att det var fel på kamaxelgivarna men dessa byttes och problemet kvarstod.
De konstaterade att kamkedjan är utsträckt och kuggar över, detta skulle enligt audi kosta 80 000kr att laga, då bilen är värd 100 000 så känns det sådär. Audi rekommenderar att man byter kedjor/spännare/skenor vilket i sig inte är så dyrt, runt 5000kr, de rekommenderar dock även att byta inställningsmekanism/justerhjul tror jag dem benämnde det som (något med variabler till kammen) vilka kostar 4500kr st (2st), frågan är om dessa behövs bytas? Någon som har erfarenhet av detta samt om det är något annat man bör byta då man plockar ned motorn? Skulle verkligen uppskatta råd av kunniga personer då jag vill komma ned i pris på delarna. Och nej, det blir inte att lämna den till Audi, det bäst priset på arbetet utan delar har jag hittills fått av mekonomen på lite över 20 000kr.

Tack på förhand!

80000 kr, (Åttiotusen kronor)??????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Henrik-N
4 augusti 2013 · 450 Inlägg

valle22 skrev:

Orangebullit skrev:
Ja på miljöbilarna är det andra intervaller men nu var det ju v6an vi pratade om. Kund kan välja bort LL konceptet men detta är dock ovanlogt. Jag personligen är inte för så långa serviceintervaller men det är ju inte jag som konstruerat motorerna;) Är GW sökt med avslag så är det dock tvärnit där. För att en ÅF skall hjälpa till så gäller det typ att man är en trogen kund som byter bil hos återförsäljaren och gynnar tillbaka. Detta är dock ganska ovanligt till och med på betydligt dyrare bilar.

Men jag önskar självklart lycka till då det aldrig är kul med haveri.

jo precis V6 prata vi om smile lätt man åker in på massa andra ämnen i tråden men men... är inne på samma linje som du att jag inte hade valt att gå på så långa intervaller heller. Att många inte väljer vanlig grundservice1500mil/1år är man inte blir informerad och inte för den delen att folk ALDRIG läser sina handböcker som följer med bilen. Där som sagt finns väldigt mycket info.

Jag hoppas för den delen också att det löser sig för personen i fråga om sitt problem

Nu ska vi väl hyfsa begreppen lite, man är väl var och skyldig att ta ansvar för sin egen bil å säger Audi att 3000 mil funkar så gör det de.
Man som konsument kan väl fritt välja mellan 1 mil 3000 mil. Man måste inte köra 3000 mil exakt.

Jag hade en s4 förut och den skulle longlife servas, jag bytte till 1500/1år men INTE olja. Körde fortfarande på den bättre longlife oljan !

Henrik-N
4 augusti 2013 · 450 Inlägg

Orangebullit skrev:
Ja på miljöbilarna är det andra intervaller men nu var det ju v6an vi pratade om. Kund kan välja bort LL konceptet men detta är dock ovanlogt. Jag personligen är inte för så långa serviceintervaller men det är ju inte jag som konstruerat motorerna;) Är GW sökt med avslag så är det dock tvärnit där. För att en ÅF skall hjälpa till så gäller det typ att man är en trogen kund som byter bil hos återförsäljaren och gynnar tillbaka. Detta är dock ganska ovanligt till och med på betydligt dyrare bilar.

Men jag önskar självklart lycka till då det aldrig är kul med haveri.

Att du säger att ÅF "kräver" att man byter bil hos demnästa gång, för att dem ska åta sig att hjälpa en kund med goodwill gentemot audi tyskland tycker jag är tramsigt och förtydligar bara för kunden vem man inte ska vända sig till, det är ju som vilket service/rep uppdrag som helst.

Orangebullit Servicetekniker ventilation
4 augusti 2013 · 191 Inlägg

Nej Henrik-N nu tror jag du läste lite fort mellan raderna. För att bli klassad som en stammis så bör man nog ha haft ett gäng bilar genom åren. En stamkund har ju så som i alla branscher altid lite bätre förhandlingsläge.

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
armin_a
9 januari 2016 · 3 Inlägg

Hittade denna gamla tråd efter ett par år, tänkte bara dela med mig av vad som hände om någon som jag googlar detta problem.

Mekonomen konstaterade att det var kamkedjan, symptomen var som alla beskriver i olika forum..
Bytte allt men problemet kvarstod, var måttligt glad efter att ha betalt närmare 30 000kr smile
De fick riva hela bilen ( de hade redan innan bytt kamaxelgivarna som OBD:n gav felkod på) killen gick igenom allt elektriskt i bilen, till slut efter 2 veckor hittade han en oljetrycksgivare som byttes och sedan fungerade bilen klockrent!
Så även om ni tror att kedjan är sträckt, kolla oljetrycksgivaren (tror den satt under motorn) innan ni river hela motorn smile

armin_a
9 januari 2016 · 3 Inlägg

Och kör felsökning hos Audi även om ni inte gör jobbet där, mekonomens OBD:er verkar inte få fram allt även om han använde VAG mjukvara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang