2092
Sök

Streckkodens 200SX S13 - Bilen såld!

2 655 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Dagens framsteg var ganska litet men en början på motorbytet.
Efter att ha ringt runt till några skrotar som skulle ha motorer kvar och fått till svar att "den har vi sålt för länge sen.."
Så har jag handlat en databox och kabelhärva. Tydligen så ska det elektriska vara det stora problemet vid motorbytet. Eftersom det inte var några större problem med att få tag på de delarna så börjar jag där..

Har hört en teori om orsaken till motorhaveriet, motoroljan.
Att jag har kört med för "fin" olja. Har kört bilen på Mobil 1 0w40 olja. Det jag fått höra idag är att jag kan ha kört oljepumpen torr, med resultatet som ni ser på förra sidan..
Jagar fortfarande med blåslampa efter en motor och med säsongens oflyt så tycker jag att det borde vända snart... Är ju bara 53 dagar kvar till Japmeet..

1 741 Inlägg
22 maj 2007
Streckkoden skrev:
Dagens framsteg var ganska litet men en början på motorbytet.
Efter att ha ringt runt till några skrotar som skulle ha motorer kvar och fått till svar att "den har vi sålt för länge sen.."
Så har jag handlat en databox och kabelhärva. Tydligen så ska det elektriska vara det stora problemet vid motorbytet. Eftersom det inte var några större problem med att få tag på de delarna så börjar jag där..

Har hört en teori om orsaken till motorhaveriet, motoroljan.
Att jag har kört med för "fin" olja. Har kört bilen på Mobil 1 0w40 olja. Det jag fått höra idag är att jag kan ha kört oljepumpen torr, med resultatet som ni ser på förra sidan..
Jagar fortfarande med blåslampa efter en motor och med säsongens oflyt så tycker jag att det borde vända snart... Är ju bara 53 dagar kvar till Japmeet..

hmm aj då jag kör åxå på 0-40 olja  hmm inga problem än men man kanske ska fixa in nån mätare ASAP

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

2 655 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Det är bara en teori från en kille men det skadar inte med en oljetrycksmätare. Den som sitter original lyser i regel när det redan är försent..
Vet inte riktigt vad för olja man ska åka med sen när det blir dags att fylla på det igen.. Men tills dess så ska jag ha koll på det.

2 655 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Lutar åt att det blir en "reservplan" för att rädda den här säsongen.
Ska försöka få igång nuvarande motorn. Eller åtminstone se om det går att rädda min vevaxel. Det är lite lättare att hitta beggade delar till CA motorn än vad det är att hitta en komplett SR motor. Så SR projektet läggs på is tills snön kommer.

Det har bara gått en vecka från haveriet och det svider att se pärlan stå ensam under kapell varje morgon..
Ska försöka få över veven till till en motorrenoverare imorrn för att se om det går att slipa veven.

Fick hem en S14 databox idag och imorrn kommer en kabelhärva.. Får lägga dem bland alla original S13 saker.. smile
Senast redigerat av Streckkoden (23 maj 2007)

2 655 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
Steg ett i "rädda säsongen" har inletts.. smile
Har handlat på mej en reservdels motor, som ska hämtas under helgen.
Kollade med Nissan handlaren i stan idag om vad en ny oljepump skulle kosta. Den kostade lite över 8000kr.. Var god skölj.

Så med lite tur (om jag har någon) så ska det nog bli en motor av två stycken.

1 741 Inlägg
24 maj 2007
så du ska pilla ihop den gamla motorn nu?

143 Inlägg
24 maj 2007
bytte oljepump i min å gav strax över 2000kr. var iof 10månader sen men jag tycker du ska höra med en annan försäljare.

2 655 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
Jo i ett lite desperat försök att få åka på Japmeet iår så ska det försökas renovera motorn som satt i..

Eftersom det är lite halvsvårt att få tag i själva SR20 motorn så får det bli vinterns projekt. Då ska ju bilen bara stå så då spelar det ingen större roll om jag jagar motor då.. Nu ska ju bilen rulla, träffsäsongen har knappt börjat och den vill jag inte missa.. smile

2 655 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Dags att lägga lite mera tid på 200an igen.

Har lyckats hitta en oljetrycksmätare bland mina gamla Mazda grejer, ingen Autometer men den får duga tills vidare.
På måndag så ska jag lämna in 2st bottendelar för kontroll och se om det går att få en fungerande bottendel. Kommer bara att renovera motorn med vanliga saker. Inga racing grejer direkt, om det ska inhandlas en SR20DET motor under vintern..

Nu när jag missat en utställning i stan idag så är siktet inställt på Japmeet den 14e juli.
Det som ska vara klart fram tills dess är:

* Rengöring under huven.
* Motorrenovering.
* Montering av stolarna och bälten.
* Big brake kittet ska monteras.
* Startbatteriet i fram ska ur bilen.
* Bygga om A-stolpen med 3st mätare.

Det är de sakerna som finns i huvudet nu. Imorgon så ska det handlas en reserv motor och idag så ska jag börja med rengöringen under huven.
Kanske så dyker det upp lite bilder senare under dagen.
Senast redigerat av Streckkoden (26 maj 2007)

vRsex
471 Inlägg
26 maj 2007
Kämpa på,, sommaren är KORT!

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

2 655 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Självklart så ska det kämpas på.. Kändes lite tungt första dagarna efter motorhaveriet men nu så är jag redo för ett par helgers tokskruvande igen..
Så i helgen så blir det en mjukstart på skruvandet.
Hoppas på lite framgångar nu, efter en del strul..

MadLamb Racing
210 Inlägg
26 maj 2007
Hoppas det går att få ihop en motor av de två du har... tror pärlan längtar efter att piska Mantorps asfalt ännu en gång smile

Lät lite konstigt att det skulle vara oljan som gjorde att lagrena skar, under tiden jag rådde om pärlan så körde jag med Castrol RS vilket om något borde vara lämpligt vid trimmade motorer tycker man, dessutom är det ju oljekylare monterad så värme borde ju inte ha varit några problem.
Det är nog i vilket fall inte en helt dum sak att montera en oljetrycksgivare. Lös "vanliga" tryckgivaren någon gång under tiden ni var ute och åkte den 16?

I vilket fall håller jag tummarna för att du ska hinna klart så snart som möjligt så du hinner njuta av den härliga men korta bilåkarsäsongen.

2 655 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
Det han trodde var att oljan har gjort så att oljepumpen har "gått torr", han hade råkat ut för det med någon rejsbil..
Det konstiga är att jag höll mer koll på mätarna än på vägen och någon direkt skillnad i oljetemp var det inte mot vad den brukar ligga på under körning.
Enda gången oljelampan lös var precis innan jag fick av tändningen på bilen.

Ska höra runt bland lite folk för att kolla vad för viskositet oljan ska ha i min motor.
Kommer inte att klara av att åka Toyotan ner till Japmeet iår, spelar (nästan) ingen roll hur mycket jobb som behövs..
Senast redigerat av Streckkoden (27 maj 2007)

2 655 Inlägg
27 maj 2007
Trådstartare
Idag så har jag börjat demontera frontspoilern, dels för att underlätta vid tvätten och för att se hur mycket utrymme som går att använda till något bättre än bara tomrum.
Allt gick bra fram till kontaktstyckena till grodögonen, gjorde något annat efter en kvart istället.
Har lite planer på att gömma reläboxen på förarsidan någonstans där den inte är i vägen. Sedan så ska xenonballasterna gömmas undan, så de inte syns. Så farbror polisen har något att leta efter när/om de stoppar mej.

Farsan satt och spånade i hur man skulle kunna snickra om lite i fronten för att få lite bättre kylning, både till motorn och turbon. Exakt hur det slutar får ni tyvärr vänta till någon gång under vintern.. smile

2 655 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Igår kväll så var jag och hämtade hem en reservdelsmotor. En motor som vevaxeln var i bättre skick än min.
Planen var att jag skulle varit in till motorrenoveraren idag för att få grejerna kollade och se vad som ska beställas. Kom inte längre än att jag beställde hem lite motordelar på lunchen, de ska jag få under onsdagen.
Kommer åka förbi han som ska få äran till kollen på motorerna imorrn, för att lägga upp en taktik.

Det som ska komma på onsdag är:
* Hel renoveringssats, vet inte exakt vad som följer med i den satsen.
* Topplocksbultar.
* Några packboxar till veven.

Hoppas att det inte är några problem med min topp, är minst jobb på den. Men det blir en provtryckning, rengöring och sedan så ska avgaskammen från den andra motorn i min topp. Dubbla avgaskammar borde smaka hallontårta.. smile

1 741 Inlägg
28 maj 2007
hoppas det kommer gå bra för dig. och att inget skiter sig igen. hatar när man har lagt ut en j-a massa jobb den går allt åt h-vetet igen och man får börja om.

2 655 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
Man kan alltid be en stilla bön.. smile Men det skulle vara kul med lite medvind.
Motivationen har börjat stiga igen. Får jag bara tillbaka en fungerande bottendel och en topp så ska det inte dröja länge innan motorn sitter i bilen igen.

Det kommer att dyka upp rapporter och bilder under monteringen, misstänker att grabbarna kommer ha att göra ett tag för att kolla upp min motor. Men några bilder ska jag ta innan delarna lämnas iväg.

Speed FMK
849 Inlägg
28 maj 2007
Har följt tråden länge men inte skrivit något. du gör ett grymt bra arbete, synd att du ska ha sån otur. Nu börjar det dock gå uppåt för dig igen. ser bra ut med motorbygget, de kommer du fixa finfint!

Mvh Ludde

2 655 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
Tackar. Det är alltid kul att få lite uppmuntran.. smile
Början av säsongen har ju inte varit optimal.. Men om ca en timme ska jag ner och snacka med renoverings grabbarna för lite taktiksnack..

2 655 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
Summering av vad som hänt ikväll..
Bottendelarna får stå kvar hemma tills på torsdag, orkade inte riva ur veven på reservmotorn.
Men imorrn så åker min topp in på översyn, kommer bli en koll av ventiler, blästring och planing.

Fick även hem stora packningssatsen (renoveringssatsen) och en kopplingslamell, exedy lamell. Original lamellen kan man använda som marakas (eller hur det stavas) fjädrarna hade gått av. Det hände redan förra sommaren.

Såg att 200sx klubben hade grillkväll den 14 juni, kanske tidigarelägger "deadlinen" tills dess. Då har jag ju en hel månad att hoppas på att bilen håller till Japmeet..smile

Sök