Nu är det dags för ett rutinjobb igen.. Dags för ett turbobyte igen. Var inne och busade lite på stan igår, i brist på annat att göra.. Imorse så började låte misstänkt från turbon, bara på de 2 första växlarna men det är bara att skruva den och göra en koll innan den tokrasar.. Så runt 150-200 mil har den här turbon hållt.. Gjorde misstaget vid monteringen att plocka bort 2st fästen som satt skruvade vid kompressorhuset (till värmesköldarna) och bara drog tillbaka muttrarna. Efter 2 dar så började det låta lite från turbon, var under och såg att kompressorhuset hade en liten annan vinkel än avgashuset, bara 2-3mm.. Troligtvis så är det som har knäckt lagren i turbon..
Så just nu så står motorn och svalnar sen så ska originalturbon monteras igen.. Bara för att få åka lite till, har planerat att åka månaden ut om det inte blir riktigt dåligt väder inom kort..
På lördag ska det köras.. Ska iväg till garaget och börja skruva nu.. Blir en sen kväll igen.. Men annars så får jag säkert åka 200an dragen av Rekorden på lördag.. Ska bli skönt och få låsa in pärlan inom kort.. Plånboken börjar bli ordentligt tunn nu..
Låter som att det är dax att börja snacka seriösa rabatter med din turboleverantör, är inte speciellt seriöst att behöva byta turbo två gånger på mindre än 1000 körda mil.
Dags för lite lugnande besked.. Turbon verkar vara ok.. Däremot så är sportkatten uppbrunnen.. Verkar som att det är katten som har spökat, så ljudet har spridit sej längs systemet.. Kom fram till det efter lite provkörningar med experter..
Började med att riva inloppen till turbon för att göra en koll men de såg ut som det brukar göra i en fungerande turbo.. Klurar på om man inte ska skicka iväg turbon för en koll under vintern, för säkerhets skull... Tänker inte ha en till sommar med strul.. Så imorrn så blir det en noggrannare koll av katten..
Sluta nu MicrO.. Det blir bara jobbigt för oss båda.. Saknar Mazdan något grymt.. Hade varit billigare att haft den kvar, kanske inte lika kul som 200an men billigare.. Får se när kompisen får igång det som gick att rädda av gammel Mazdan..
När det gäller det konstiga ljudet så blir jag inte klok på det.. Det är inte turbon som spökar, det läcker ingenstans, bilen går bra förutom det hemska ljudet.. Vet inte vad det kan vara för nått.. Bilen måste gå bra tills på lördag natt.. Tvivlar starkt att obalans i avgassystemet kan låta som det gör.. Att åka upp till Hedins är ju bara att glömma, de intrycken jag har fått är inte direkt positiva.. Blir väl till och svänga förbi PB-Z imorrn..
Nej bilen skakar inte.. Utan det är ett konstigt ljud som är svårt att beskriva.. Blir till att riva bilen ikväll och felsöka.. Tänkte kolla så att alla kontakter och dyl. till lådan sitter som de ska.. För avgassytemet är det inte som låter..
Jepp.. Jag är ju inte sysslolös direkt.. Har slutat räkna både tidsmässigt och ekonomiskt efter motorraset.. Men för mycket har det kostat.. Kostar att ha kul..
Senast redigerat av Streckkoden (5 september 2007)
Det låter spännande.. Nej då inte tror jag att du snor bilen, kanske skulle vara billigast så.. Jo ikväll så bör jag få ordning på ljdet, om jag ska behöva riva ner hela bilen.. Men på lördag ska den gå felfritt så är det bara.. Har ju lite semester att ta ut fortfarande..
Dags för en lägesrapport.. Börja bli tunnhårig.. Har inte hittat på något uppenbart fel än.. Visst är det trångt med avgassystemet mellan downpipe och växellådan och mellan flexröret och ramen.. Det har tagit i mot ramen men jag tvivlar på att det är det som för ett sånt oväsen.. Har gjort en koll till i katten och där var det tomt.. Ska ut och börja riva lite inredning och se om det är något där..
Börjar nästan längta till snön nu.. Det är svagt att ge upp nu men motivationen är inte på topp just nu..
Har varit ner till PB-Z idag för att få lite råd om vad som kan spöka. Arash tror att det är en tryckläcka någonstans.. Som tur var så hade Hedins en packning mellan turbo/downpipe hemma!! Blev duktigt förvånad över att de hade något till min bil hemma på hyllan.. Priset går väl att diskutera men originalpackningen har lite mera gods än de som eftermarknadsfirmorna säljer.. Så den håller jag på och byter nu, har bara en skruv kvar att lossa. Sen så ska ena dörrsidan skruvas tillbaka, fick ett ryck igår och började forska i varför mitt 4kanals steg står i protect, har gjort det sedan äventyret på Lunda.. Men där har jag inte heller hittat på något. Blir att pröva med ett annat steg för att se om det funkar..
Den där halvgalna norrmannen var förbi jobbet idag och handlade lite, som det såg ut nu så hade han nog plats för mej i det garage han hyr.. Han skulle kolla upp det lite mera och återkomma.. Väntar med spänning, vem vet vad som händer om jag kommer i samma garage som han?? En sak är säker iaf, nästa år ska jag damma av chefen i hans S80 V8 (om han har den kvar tills nästa vår).
Nu är jag bara 3mm från att få reda på om det var packningen som har spökat den här veckan.. Det hade gått snabbare om jag hade "lånat" gubbens korta blocknycklar, det är bulten närmast styrväxeln som bråkar lite. Blev tvungen att korta ner en av meckarnas 13 blocknyckel för att komma åt ordentligt, vet inte om jag överlever morgonkaffet imorrn..
Visar det sej att det var det som spökade så då åker 195orna på och en liten frustrations börn kommer att göras på inhängat område... Eller nått..
Nu så är motorn varmkörd och testkörd och det hemska ljudet är borta!! Som jag skrev tidigare så åker 195orna på ibak nu.. Känns som det är lämpligt att "fira" en framgång med lite gummirök..