3283
Sök

Streckkodens 200SX S13 - Bilen såld!

109 Inlägg
26 april 2007
Streckkoden skrev:
Strumpan är av den typen alla EMMA (billjudskillar) använder sej av. Den är lite halvknepig att få tag på men hos välsorterade bilstereobutiker kan den finnas.
Köpte mina hos en av våra kunder på firman.

ok, hur länge tar det innan man ser dej snurra vid plantagen då? kanske ställa upp och köra en repa nån gång?

2 655 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
Ska besiktiga bilen den 16e maj så efter det så kommer jag nog att snurra runt på Plantagen..
Körde lite förra sommaren, ända tills polisen dök upp med blåljus mitt i ett race..

Kommer inte köra några race som UPR kör i sommar.

109 Inlägg
26 april 2007
Streckkoden skrev:
Ska besiktiga bilen den 16e maj så efter det så kommer jag nog att snurra runt på Plantagen..
Körde lite förra sommaren, ända tills polisen dök upp med blåljus mitt i ett race..

Kommer inte köra några race som UPR kör i sommar.

Ok då vet ja, men kommer säkert se dej i stan nån gång.

2 655 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Update från gårdagens skruvande:
Jag har lyckats övertala chefsmekanikern (farsgubben) att hjälpa till nu under helgen, för att ha någon chans att hinna med allt som är planerat.

Så det vi gjorde igår var att börja demontera turbo och grenrör, vilket vi hann med. När grenröret var borta så gjordes en koll på hur avgasventilerna såg ut och de var godkända men under vintern så kommer nog toppen att ses över rent servicemässigt. Blir billigare att byta/renovera innan saker och ting går sönder.
Passade även på att komptesta motorn, även där så var det inga problem. När vi kollade Iridium stiften så syntes det att motorn har gått för fett och fått lite för mycket olja.

Medan farsan skruvade den grenröret så skruvade jag loss generatorn. Den kommer att ersättas med en 120A generator från en Nissan Maxima V6a.

Sedan så fick fläkten och fläktkåpan ta semester, skruvade loss dem för att se hur de nya elfläktarna ska monteras.

Idag så ska jag bort på 40-års kalas men lite bör jag hinna med och skruva på 200an under kvällen.

Lite bilder från gårdagen:

Efter en stunds skruvande.

http://i12.tinypic.com/2yzgape.jpg

Grenrören i jämnförelse:

http://i14.tinypic.com/2wgvdxf.jpg

T25 vs T28BB

http://i13.tinypic.com/2e0kdcg.jpg

Så här såg det ut innan vi åkte hem:

http://i13.tinypic.com/49h1wth.jpg

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 april 2007
Snygg bil;) lycka till på besiktningen nu smile
Såg att du va från uppsala. då lär man ju se dig om helgerna tongue
Frästen vart jobbar du som får tag i så mycke grejer som är svåra att få tag i ?
mvh kimpa

2 655 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Tackar.. Besiktningen bör inte vara några problem. Kommer inte att bes. med de nya bromsarna men jag misstänker att de kommer kommentera grenröret och turbon.

Jepp kommer att glida runt på stan under sommaren, så du kommer nog se och höra mej då.. smile
Jag jobbar på Generatorservice, men allting kommer inte från firmans leverantörer, mycket av det som jag monterar är köpt från privatpersoner, andra firmor och folk som jag känner.
Det är fördelen med jobbet jag har, man får många nyttiga kontakter.

Sitter på kontoret nu och skriver av mej lite..
Började montera den större generatorn men det går inte smärtfritt. Så istället så började jag provmontera bromsarna istället och det gick bra fram till att "okspacern" skulle skruvas fast. Turbobytet ligger också lite stilla nu, saknar pinnbultar till grenröret.
Men annars så har det flytit på bra. smile

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 april 2007
Streckkoden skrev:
Tackar.. Besiktningen bör inte vara några problem. Kommer inte att bes. med de nya bromsarna men jag misstänker att de kommer kommentera grenröret och turbon.

Jepp kommer att glida runt på stan under sommaren, så du kommer nog se och höra mej då.. smile
Jag jobbar på Generatorservice, men allting kommer inte från firmans leverantörer, mycket av det som jag monterar är köpt från privatpersoner, andra firmor och folk som jag känner.
Det är fördelen med jobbet jag har, man får många nyttiga kontakter.

Sitter på kontoret nu och skriver av mej lite..
Började montera den större generatorn men det går inte smärtfritt. Så istället så började jag provmontera bromsarna istället och det gick bra fram till att "okspacern" skulle skruvas fast. Turbobytet ligger också lite stilla nu, saknar pinnbultar till grenröret.
Men annars så har det flytit på bra. smile

Okej:)
Men de ligger väl vi bolandskolan nästan? går förbi där varje deg tror jag.. men då kan du mycket om generatorer.. kanske ska fixa till mercans då? hehe tongue
Hare gött \\ kimpa

2 655 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Update från långhelgen skruvande:

I söndags så började vi montera turbon och gjorde en koll på hur mycket som skulle behövas byggas om. Passade även på att börja måtta lite till fläktarna, som inte kommer att skruvas i cellpaketet. Pratade lite med killarna på Kylarfabriken tidigare angående monteringspinnarna som man brukar använda men de avrådde mej från att använda dem. Enligt dem så ska de inte vara så snälla mot cellpaketet, på längre sikt.

I måndags så skulle motorn startas upp, oavsett hur lång tid det tog... Så vi kom igång vid 13 tiden.
Började med att tillverka en ny vattenslang till turbon, handlade lite andra småsaker som behövdes på samma gång. Väl tillbaka till jobbet så börjades det att skruva fast alla rör till turbon. Allt gick skapligt smärtfritt fram tills det var dags att montera downpipen.
Där stämde inte vinkeln för fem öre. Så den fina 3" downpipen sågades i 2 delar och vinklades om. Sedan så fick farsgubben svetsa ihop downpipe och frontpipen, en operation som tog ett bra tag. 
Runt 23.30 tiden så fyllde jag på glykol i kylaren och då visade det sej att kopparbrickorna vid vattenslangarna var lite för små, så det läckte. Bara att skruva den och byta ut mot större.
01.55 var stämningen lite magisk i verkstaden, vi hade kört upp oljetryck i motorn och det var dags att starta upp motorn för första gången med de nya grejerna. För en gångs skull så gick det problemfritt. Medan turbon kördes in så plockade vi ihop det mesta och gjorde oss redo för hemresan. Kom hem vid 03 tiden, lite lagom mör. smile

Igår så masserades bakluckan lite. Alla hål svetsades igen. Kollade lite snabbt hur mycket jag behöver bygga om stolsunderedena för att kunna montera mina nya stolar. Det kommer bli nästa helgs pyssel.

Och imorse så lämnades bakluckan in på lack, får se hur lång tid det tar.
Lägger upp lite bilder på helgens alkoholfria äventyr.

Bild från verkstaden:
http://i15.tinypic.com/4zsv4tw.jpg

Provmontering av kromfälg.
http://i12.tinypic.com/6ex4e13.jpg

Downpipe och frontpipe punktat.
http://i19.tinypic.com/4xwuywp.jpg

Downpipe nästan klar för montering.
http://i14.tinypic.com/4lsgscm.jpg

Bakluckan förberedd för svetsning.
http://i11.tinypic.com/6c2s9rs.jpg
Senast redigerat av Streckkoden (2 maj 2007)

terazzi
2 maj 2007
ser skitfint ut ju big_smile

2 655 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Just nu så är hon inte direkt vacker.. Urplockad inredning, passagerarstolen urplockad, massa kabel som inte är färdigdraget m.m. Men det ska det bli ändring på under helgen, då ska all kabel vara färdigdragen genom bilen iaf.
Ska åka och dra lite kabel nu faktiskt, kanske kommer en till uppdatering senare ikväll.

278 Inlägg
2 maj 2007
ser vädlit bra ut där me kromfälgarna !!  wink

är det dom du ska ha på 200 ?

109 Inlägg
2 maj 2007
mmm nu börjar det hända grejer smile, verkar bli lite tajt till besiktningen om inredningen är ut m.m
Hoppas att den går igenom bara. Hur mycket hade du tänkt ladda på med den där, och hur mycket ladd klarar motorn.

2 655 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
JoRiN skrev:
mmm nu börjar det hända grejer smile, verkar bli lite tajt till besiktningen om inredningen är ut m.m
Hoppas att den går igenom bara.

Jo det har hänt en hel del, men jag hade hoppats att jag skulle ha kommit lite längre.  Nej då inte är det tajt än.. Det är ju 15 dagar kvar. smile Nej då kabeldragningen fram till skuffen kommer att avslutas i helgen, sen så kan jag börja skruva tillbaka inredningen. Helgen efter det så kanske Corbeu stolarna monteras.

Hade tänkt att ladda 10psi i sommar, blir en lite noggrannare koll av bottendelen innan jag vågar ladda mera.

Kromfälgarna kommer att sitta på ett tag på 200an, det lär visa sej om de får sitta kvar sommaren ut. Tycker de passar så bra på Rekorden..

278 Inlägg
2 maj 2007
aa det e sant tongue

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 maj 2007
Fan blir ju hur bra som helst:) Synd att du redan monterat all vatten och olje slangarna redan... Skulle behövt visa upp ett par till slang service i uppsala för tillverkning av ett par egna:/ Men du skulle inte på nått sett kma fra till alla mått? eller om du möjligen inte har org slangen kvar till oljan så kan dom få ta sig en titt på den:)? hur som helst hör av dej om du vill!

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

2 655 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Ringde på skojs skull till Elektromekano idag och kollade om de hade några besiktnings tider mot slutet av nästa vecka och det hade dem. Så nu ska hon besiktigas under fredagen istället. Så då har jag nästa helg räddad, glida runt på stan.. smile

Var in till Uppsala Bilradio och handlade på mej en säkringshållare och lite extra nylonstrumpa efter jobbet. Kommer att driva elfläktarna på batterierna i skuffen, har bara ett 30Ah batteri i fram.
Ikväll så blir det ett pass till med kabeldragning. Med lite tur så kan jag börja skruva tillbaka lite plast redan ikväll.

109 Inlägg
3 maj 2007
Hur många battierier har du i bilen då?
kör du mé 2 st fläktar

2 655 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
JoRiN skrev:
Hur många battierier har du i bilen då?
kör du mé 2 st fläktar

Förra sommaren så åkte jag med 2st batterier, ett startbatteri (30Ah) och ett stereobatteri (50Ah).
Nu när det kommer monteras ett DLS A2 och ett A6 steg i skuffen så kommer det bli dubbla 75Ah batterier i reservhjulsbaljan är det tänkt. Mitt försök med Maxima generatorn gick inte speciellt bra, B+ skruven tog i termoblocket till oljefiltret/kylaren. Men en större generator ska monteras så fort jag hittat en som passar.
Anledningen till att jag ska montera 2st elfläktar är dels för att ha ett överdimensionerat kylsystem och sen för att det ser bättre ut med 2st än med en. smile

109 Inlägg
3 maj 2007
låter bra dé, hoppas du hittar nån generator som passar och orkar ladda allihopa.

2 655 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Kommer även att ha en 17A helautomatiskt laddare sitta i bilen. Den kommer att vara på under tiden som bilen inte används, så batterierna kommer inte ta så mycket stryk.
Men det kommer att ta tid innan batterierna och allt annat i skuffen är tillverkat och monterat.

Sök