4497
Sök

Volvo 740 V8 Quattro

Ett långtidsprojekt som handlar om att bygga en Volvo 740 V8 Quattro med motor, låda och drivlina från en S6a! :)

1 382 731 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2023
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2016
Noiiice

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 237 Inlägg
13 maj 2016
Trådstartare
LeafBox skrev:
Noiiice

Yes! Nu är vi på gång smile

536 Inlägg
14 maj 2016
gött! big_smile vad har du för planer längre fram med den? smile kommer du låta det va "original" med tex motorn eller kommer du typ snygga till den med tex lackade detaljer eller så? smile för mig du skrev nått om turbobygge i nått tidigare inlägg? wink

1 237 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
MrJansson92 skrev:
gött! big_smile vad har du för planer längre fram med den? smile kommer du låta det va "original" med tex motorn eller kommer du typ snygga till den med tex lackade detaljer eller så? smile för mig du skrev nått om turbobygge i nått tidigare inlägg? wink

Bilen kommer nog vara ett ständigt projekt med förfining å förbättring smile
Den kommer dock alltid vara en sleeper, med så nära original utseende som möjligt!
Jo, precis, skulle va mäktigt me lite överladd ju! Blir nog inget i sommar dock smile

536 Inlägg
14 maj 2016
Vovvo skrev:
MrJansson92 skrev:

Den kommer dock alltid vara en sleeper, med så nära original utseende som möjligt!
Jo, precis, skulle va mäktigt me lite överladd ju! Blir nog inget i sommar dock smile

låter bra det tycker jag smile ska bli kul att se vad du hittar på med den smile

1 237 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
MrJansson92 skrev:
Vovvo skrev:
MrJansson92 skrev:

låter bra det tycker jag smile ska bli kul att se vad du hittar på med den smile

Kul att höra smile

1 319 Inlägg
14 maj 2016
Vovvo skrev:
sleepyoh skrev:
En av dom bättre tagna bilderna, där ser man verkligen hur urkapningen/förstärkningen är gjort och när det är lackerat, dom andra bilderna med lack är svårare att urskilja hur det är förstärkt. Är det något som är räknat på, med hållfasthet bärighet och allt? Eller är det bara en bit metallpåsvetsat som du/någon du känner tror/vet håller bra? Ser spontant ut som en rätt signifikant del som är bortkapat och sen ersatt med en mindre del.

Nyfiken på hur man väljer rätt material, tjocklek och konstruktion för att känna sig säker om att det kommer att fungera bra, ingen erfarenhet av en sådan ombyggnad själv.

Upplys mig gärna du/ni med bättre vetande.

Angående urkapningarna/förstärkningarna å blev det besiktigat å godkänt i tidigt skede av en SFRO besiktningsman.

Det är lagt en fyrkantsprofilbalk per sida med tjockt gods ovanpå originalbalkarna samt helsvetsat, så har nog styvat upp balken mer än original.

Sedan hur man räknar på om sådant kommer hålla / godkännas så är det ju bara att ta i ordentligt med material så att man själv inte är osäker på hållfasthet, om man nu inte jagar vikt dvs wink
Har även haft kontakt med sfro under byggets gång om modifikationer mm..smile

Jodå, vet väl att du har fått det besiktat, har följt tråden, men var desto mer nyfiken på utförandet i sig. Mitt inlägg var inte på något sätt riktat som kritik om någon nu uppfattade det så, var/är genuint nyfiken på tanken bakom och hur du gjorde just som det blev.
Senast redigerat av sleepyoh (14 maj 2016)

_----------'

1 237 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
Motorn börjar på att va hyffsat ihopsatt nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-77301aae9d2652dff10aa51be17e742c.jpg

#GoodToBeBad
856 Inlägg
15 maj 2016
Snyggt! smile

171 Inlägg
15 maj 2016
Tror jag sagt det förut men jag säger det igen, detta måste vara den fetaste sleepern på Garaget smile Så här ska en riktig sleeper se ut!

Nu var det ju dock längesen man såg den helt ihopsatt, men jag tror det hade varit coolt med 740-orginalfälgar. Fälgarna idag är väl det enda som sticker ut lite tongue

1 237 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
Squidspeed skrev:
Snyggt! smile

Tack! smile

1 237 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
Putteliten skrev:
Nu går det undan! Någon som är sugen på att ut å gasa tro?

Haha javisst! Vill hinna köra mer denna sommar än förra sommarn wink

1 237 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
john_petrucci skrev:
Tror jag sagt det förut men jag säger det igen, detta måste vara den fetaste sleepern på Garaget smile Så här ska en riktig sleeper se ut!

Nu var det ju dock längesen man såg den helt ihopsatt, men jag tror det hade varit coolt med 740-orginalfälgar. Fälgarna idag är väl det enda som sticker ut lite tongue

Tack för den trevliga kommentaren! big_smile
Hade vart fränt med volvofälgar men då har vi två bekymmer wink
* Bultdelningen är Audis 5/112
* S6 bromsoken tar i fälgen om det är mindre än 16" fälgar

1 237 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
Börjar brännas nu big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-02d2a62ea88c6fd46ff9f8fca912a15a.jpgsmile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 maj 2016
Åh men hubbabubba!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 237 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
LeafBox skrev:
Åh men hubbabubba!

Haha så kan man ju också uttrycka det wink

218 Inlägg
15 maj 2016
Väntar med spänning tills den är igång igen!! big_smile

Sök