Det är utsidan som räknas och nu kommer dina fina linjer fram (på bilen alltså) , hoppas du inte slipar ihjäl dig och inte gräver ner dig i för små repor som knappt syns mer än du vet om
En ny hel dag man slipat, hade ju gått mycket fortare slipa med maskin men bilen är rund och har massor av linjer i plåten så det är bara gnugga för hand.
Detta pulver är perfekt gnida på slipgrunden innan man börjar slipa, alla ojämnheter syns.
Här har jag dragit på pulvret och slipat en del. Man slipar tills allt orange är borta. Kommer det fram plåt måste man sluta att slipa och spackla upp gropen.
Här ser man tydligt alla ojämnheter, är ju bara några hundradelar djupa så efter en stunds slipande är det perfekt.
Och här är allt orange borta
Så fortsätter man över hela bilen.
Hittar några ställen man får dra lite spackel på. Är ju bra att det kommer fram nu och inte när den är målad.
Ena takhalvan kvar och instrumentpanelen sedan maskera å måla.
Proffsigt må jag säga (som gammal lackerare ) Att slipa spackel med maskin är en konst som inte heller jag behärskar. Ska man få det riktigt rakt gäller hand-jagat
3 feta lager klarlack har den nu. Skall vattenslipas och poleras ännu för att få riktigt fin yta men det blir sedan när bilen är färdig. Lär ju få någon repa innan allt är klart så då får man bort dom också.
Fasiken vad ni ligger i och jobbar. Fortsätter imponeras och som alla andra lyfter jag återigen på hatten och säger, jäklar vilket fint bygge!
Skall det bli färdigt är det bara slita. 160 timmar ligger vi på nu med lackeringen och lär gå närmare 200 innan allt är klart. Nu är det kul igen när karossen är lackad och tycker den blev precis så som jag tänkt med färgen på.
Proffsigt må jag säga (som gammal lackerare ) Att slipa spackel med maskin är en konst som inte heller jag behärskar. Ska man få det riktigt rakt gäller hand-jagat
Jo går så fort med maskin så ibland går det så fort så man får börja från början igen Handjagat har man full koll på läget.
Handlade den på ett företag i Finland som säljer bilfärg. Tror alla bilfärgshandlare har den annars kan du ju komma på en kaffe hit och så åker vi över till Finland och hämtar en
Detta är helt suveränt, och nu kommer linjerna fram ännu bättre kan bara bocka och buga för ett ännu ett perfekt utfört moment, du är helt otrolig (härligt att du får hjälp av en kunnig lackerare också, han har fostrat dig jäkligt bra )