men vad tusan är silicon brons egentligen och hur funkar det är det som pinnsvets eller ?
Det skall fungera på de flesta metaller och har en lägre temperatur, kör med tig svetsen. Är lite bökigt eftersom jag har svets primer I skarvarna men med lite bök så går det.
men vad tusan är silicon brons egentligen och hur funkar det är det som pinnsvets eller ?
Det skall fungera på de flesta metaller och har en lägre temperatur, kör med tig svetsen. Är lite bökigt eftersom jag har svets primer I skarvarna men med lite bök så går det.
Okej och det fungerar som ett hårdare kitt för skarvarna då ?
Okej och det fungerar som ett hårdare kitt för skarvarna då ?
Jo exakt så.
Emil_lindow skrev:
det är som miglod va? vi hade de på volvo bilskadecenter fast i mig svetsen, perfekt när man ska svetsa kantikant eftersom de inte slår sig så mycket
Jo det finns till miggen också så det är säkert samma som ni använt
Det är Delvis eller som jag hört det Framtaget för Fordons industrin för att göra Reparationer på Galvaniserad plåt. då man ska kunna ha lägre värme tillförsel och inte bränner sönder rostskyddet i bilens ursprungs material. Det är iallafall vad jag fick lära mig på svetsutbildningen. Sen finns det givetvis fler användnings områden.
Fick svetsat allt idag och påbörjade bygget av dörr ramen.
Kollade först att mallen fortfarande stämmer med karossen
Innan jag börjar klippa plåtarna så tänkte jag göra en testbit så man kan kolla måtten och att tätlisten också får lite tryck av dörren ☺ Tog en 30cm plåt bit och ristade in en kaplinje från mallen, Måttade lite och kom fram till att plåten bör vara 97mm bred för att stämma med karossen.
Plåten är ju inte rak så måste upp i falsmaskinen för att bockas 90 grader. Kör ca 20 grader per gång annars blir inte bockningen skarp.
Och plåten blir ju böjd eftersom det är en ytterkurva så lite krymp för att få den rak igen.
Sedan bocka andra sidan och klippa en plåt som skall simulera dörr skinnet och bocka den. Monterade ihop båda plåtarna sedan och testade på karossen
Det är Delvis eller som jag hört det Framtaget för Fordons industrin för att göra Reparationer på Galvaniserad plåt. då man ska kunna ha lägre värme tillförsel och inte bränner sönder rostskyddet i bilens ursprungs material. Det är iallafall vad jag fick lära mig på svetsutbildningen. Sen finns det givetvis fler användnings områden.
Tänkte köra detta på alla ställen där jag vill ha 100% täta fogar
ultima skrev:
Silicon = kisel Silicone = silikon
Bara så ni vet
Trevligt med update
Aha.....tänkte också hur fan dom fått silikon in i dom stavarna men det förklarar ju saken.
Detta blir sååååå fiiint. Det är ju så mycket roligare med att gå tillbaka till ett projekt om man tar en liten paus i mellan. Man får lite mer inspiration över det hela.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Fortsatt bygga dörrar. Är lite jobbigt med ramen till rutan. Den blir 13mm bred invändigt och då går det inte köra den i krymp maskinen utan måste byggas i två delar. Problemet blir ju då att det skall svetsas 1.2 meter och då blir det mycket krymp i svetsen. Har nu ena sidan svetsad och måste smida den så man får bort all krymp efter svetsningen. Tror jag kommit på en lösning för att åtgärda detta och skall prova det imorgon
klipper plåten efter mallen som bakskärmen är gjord och bockar den i falsmaskinen så blir dörr ramen i samma form som bilen, då lär det vara lättare få dörr skinnet att stämma med karossen
Bockar plåten och eftersom den är klippt i en båge så blir den ju böjd efter karossens form
krymper plåten rak
passar som handen i handsken
Främre plåten klar
Båda sidorna och nedre delen klar och ihop svetsad