6445
Sök

Flyttgods

The_Swede
7 augusti 2013
Trådstartare
Nu har jag precis flyttat hem till sverige efter många år utomlands och har så klart min bil med mig hem, bilen är en Honda Del Sol, 1.6VTI med El targa. Dock är den från ursprungslandet reggad som en Honda Civic och motorefftekt okänd.

Nu till min fråga så bilen är TUV godkänd i tyskland innan jag importerade den till Danmark där jag ägt den i många år och alltid varit godkänd vid besiktningar mm.

Bilen har Integra motor och allt vad det skal till där med större bromsar mm. plus att den är tubo konveterad och kör på E85.
Allt det här har varit godkänt i ursprungslandet. Men vad händer när jag nu skal ha den på svenska skyltar. skal jag återställa hella bilen till orginal?

För när jag ringer in och frågar så siger dom bara det får vi ju se på till reg besiktning, men jag hoppas ju på att slippa betala för två gånger reg...

hoppas någon kan ge mig klart svar på vad som gäller.

Bilen är en 1992a och klarar avgaskraven för orginal modelen trotts turbo mm.
Plus att den har varit godkänd sådan här dom sista 5åren och jag har den som flyttgods altså inte vanlig import.

265 Inlägg
7 augusti 2013
Den är antagligen reggad som ombyggt fordon utomlands och då ska det nog inte vara några problem att ta in den till svergie. Bilen har ju varit i bruk i två EU länder innan och har mycket svårt att tänka mig att det inte ska gå igenom i Svergie. Den har ju Regbes i tyskland innan antar jag?

The_Swede
7 augusti 2013
Trådstartare
Ja den var reggad i tyskland med alla TUV/EG godkänelser som krävdes där och den blev reggad i Danmark utan några problem och också besiktad i DK en gång av mig utan problem. Dock så är reglerna lite förvirrande här i SE tycker jag hehe

265 Inlägg
7 augusti 2013
Aa vad jag ser så verkar det som att en bil som man importerar måste vara i original skick..
Men den borde mer eller mindre vara original i och med att den är klassad som ombyggd i två länder..

The_Swede
7 augusti 2013
Trådstartare
jo det är vad jag har läst mig till också men lite surt när man ägt en bil i snart 5år också får man inte använda den i sverige för att reglerna inte är som i andra EU länder :S vore lite surt.

265 Inlägg
7 augusti 2013
annars så är de bara låta den vara danskreggad o köra med den i Sverige.. ska dem jävlas så jävlas man tillbaka tongue

Handledare
1 481 Inlägg
7 augusti 2013
Flyttgodsbilar har inte lika hårda krav som vid vanlig import. Dom ska klara avgaskraven för en -89 års modell.

The_Swede
7 augusti 2013
Trådstartare
Det gör den. klarar till och med högre krav än det. Men efter monterad turbo går den?

Sök