Bilkamera för vindrutan (dash cam)

Dirtymike
12 augusti 2013 · 1 532 Inlägg

Har själv börjat filma med mobilen jämt o det funkar utmärkt.

Jeep J20 (1978)
KHRacing
12 augusti 2013 ·

xeno95 skrev:
Hur ska den funka som backkamera? tongue Tror bilen på kameradisplayen är hur liten som helst för att kunna se

en knapptryckning så visar den kameran backkameran vy i hela skärmen

xeno95
12 augusti 2013 · 735 Inlägg

KHRacing skrev:

xeno95 skrev:
Hur ska den funka som backkamera? tongue Tror bilen på kameradisplayen är hur liten som helst för att kunna se

en knapptryckning så visar den kameran backkameran vy i hela skärmen

Aha smile

Volvo S70 "Greyline" (1999)
sogat
13 augusti 2013 · 153 Inlägg

Dirtymike skrev:
Har själv börjat filma med mobilen jämt o det funkar utmärkt.

Funkar sålänge man inte pratar mycket i telefonen medans man kör, det jobbiga är att behöva starta inspelningen när man sätter sig i bilen. Det som är så bra med bilkamera är att den spelar in när man vrider om tändningen, annars hade jag lika gärna kunnat använda mig av GoPron.


ont: Bytte ut minneskortet idag och ersatte det med ett Sandisk 32gb c10, efter bytet så förekommer det inga jobbiga hack när varje filmklipp sparas. För ovetande så spelar inte kamerorna in en enda lång film på minneskortet utan små(oftast tre eller fem minuter) klipp som den sedan spelar över när kortet är fullt. Detta för att man enkelt ska kunna plocka ut de intressanta sekvenserna, tänk er själva att behöva lägga över 32gb film på datorn bara för att du är tvungen.

Här är en film från idag, notera att det är färre hack än på tidigare klipp jag lagt upp. Att sen kameran fick lite svårt att välja vitbalans på två ställen var väl mer eller mindre irrelevant. http://www.youtube.com/watch?v=Wrc0Lb45X84

pompe90
14 augusti 2013 · 408 Inlägg

tycker det fortfarande är riktgt bra kvalité på filmen, samt verkade det bli nästan klanderfritt mha nya minneskortet smile

ps. såg ett trafikbrott på filmen ^^ (som ej skall diskuteras i denna tråd alls)

Senast redigerat av pompe90 (14 augusti 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
lucather
14 augusti 2013 · 112 Inlägg

Går det att läsa registreringsnumren på bilarna? På youtube-filmen tycker jag det är svårt att läsa vad det står.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se
Chevrolet C10 "Råttan" (1966)
Volvo TGB13 "Stridsmaskinen" (1975)
Chevrolet Caprice Brougham LS "Lille Skutt" (1989)
Dirtymike
14 augusti 2013 · 1 532 Inlägg

lucather skrev:
Går det att läsa registreringsnumren på bilarna? På youtube-filmen tycker jag det är svårt att läsa vad det står.

När jag filmat med mobilen så går det se regnr. Det går även ta kort under filmningen.

Jeep J20 (1978)
sogat
14 augusti 2013 · 153 Inlägg

pompe90 skrev:
tycker det fortfarande är riktgt bra kvalité på filmen, samt verkade det bli nästan klanderfritt mha nya minneskortet smile

ps. såg ett trafikbrott på filmen ^^ (som ej skall diskuteras i denna tråd alls)

Haha, syftar du på cyklisterna?

lucather skrev:
Går det att läsa registreringsnumren på bilarna? På youtube-filmen tycker jag det är svårt att läsa vad det står.

Chansen att det går är större om man filmar med 1080p men då krymper också bildomfånget. För mig är det viktiga att få sakerna på film.

Dirtymike skrev:

lucather skrev:
Går det att läsa registreringsnumren på bilarna? På youtube-filmen tycker jag det är svårt att läsa vad det står.

När jag filmat med mobilen så går det se regnr. Det går även ta kort under filmningen.

Att filma med en ny smartphone idag ger ju absolut bättre kvalitet men då filmar man inte heller i 120graders vinkel vilket resulterar i att man inte får med allt. Stillbilder kan även jag ta med kameran. För att slippa jävlas med telefon så tycker jag att det är värt 200kr.

xeno95
14 augusti 2013 · 735 Inlägg

sogat skrev:

pompe90 skrev:
tycker det fortfarande är riktgt bra kvalité på filmen, samt verkade det bli nästan klanderfritt mha nya minneskortet smile

ps. såg ett trafikbrott på filmen ^^ (som ej skall diskuteras i denna tråd alls)

Haha, syftar du på cyklisterna?

lucather skrev:
Går det att läsa registreringsnumren på bilarna? På youtube-filmen tycker jag det är svårt att läsa vad det står.

Chansen att det går är större om man filmar med 1080p men då krymper också bildomfånget. För mig är det viktiga att få sakerna på film.

Dirtymike skrev:

lucather skrev:
Går det att läsa registreringsnumren på bilarna? På youtube-filmen tycker jag det är svårt att läsa vad det står.

När jag filmat med mobilen så går det se regnr. Det går även ta kort under filmningen.

Att filma med en ny smartphone idag ger ju absolut bättre kvalitet men då filmar man inte heller i 120graders vinkel vilket resulterar i att man inte får med allt. Stillbilder kan även jag ta med kameran. För att slippa jävlas med telefon så tycker jag att det är värt 200kr.

Jo håller med. enklare att ha en extra kamera.
Nummerplåtar ser man med ögonen wink

Volvo S70 "Greyline" (1999)
KHRacing
14 augusti 2013 ·

Kör som sagt med 5 st kameror i 2 bilar varav en k. dubbelkamera - filmar massor med idioter i trafiken vardag konstant & det är en riktig guldgruva för f-bolagen om det verkligen hönt någe .

Kolla in mitt "hästklipp" på min videosida. det är filmat med bilkamera.se  500kr kamera mitt i natten

pompe90
15 augusti 2013 · 408 Inlägg

sogat skrev:

pompe90 skrev:
tycker det fortfarande är riktgt bra kvalité på filmen, samt verkade det bli nästan klanderfritt mha nya minneskortet smile

ps. såg ett trafikbrott på filmen ^^ (som ej skall diskuteras i denna tråd alls)

Haha, syftar du på cyklisterna?

pm

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
sogat
15 augusti 2013 · 153 Inlägg

KHRacing skrev:
Kör som sagt med 5 st kameror i 2 bilar varav en k. dubbelkamera - filmar massor med idioter i trafiken vardag konstant & det är en riktig guldgruva för f-bolagen om det verkligen hönt någe .

Kolla in mitt "hästklipp" på min videosida. det är filmat med bilkamera.se  500kr kamera mitt i natten

Om du har 5st kameror så hoppas jag innerligt att du köpt dessa från utlandet så att du inte blivit bankrutt på affären. roll

KHRacing
16 augusti 2013 ·

sogat skrev:

KHRacing skrev:
Kör som sagt med 5 st kameror i 2 bilar varav en k. dubbelkamera - filmar massor med idioter i trafiken vardag konstant & det är en riktig guldgruva för f-bolagen om det verkligen hönt någe .

Kolla in mitt "hästklipp" på min videosida. det är filmat med bilkamera.se  500kr kamera mitt i natten

Om du har 5st kameror så hoppas jag innerligt att du köpt dessa från utlandet så att du inte blivit bankrutt på affären. roll

Det blir man inte med rätt grejjer (en kamera är en sk dubbelkamera med två kameror alltså) :-)

sogat
16 augusti 2013 · 153 Inlägg

KHRacing skrev:

sogat skrev:

KHRacing skrev:
Kör som sagt med 5 st kameror i 2 bilar varav en k. dubbelkamera - filmar massor med idioter i trafiken vardag konstant & det är en riktig guldgruva för f-bolagen om det verkligen hönt någe .

Kolla in mitt "hästklipp" på min videosida. det är filmat med bilkamera.se  500kr kamera mitt i natten

Om du har 5st kameror så hoppas jag innerligt att du köpt dessa från utlandet så att du inte blivit bankrutt på affären. roll

Det blir man inte med rätt grejjer (en kamera är en sk dubbelkamera med två kameror alltså) :-)

Allt jag vet är att du kan få samma dubbelkamera för hälften det man betalar för på Bilkamera.se, deras sämsta kamera kostar 300:- mer än vad den jag köpte på ebay gör - Och då är den dessutom ganska mycket sämre. Det är bara deras två dyrare modeller som är värda att köpa då det skiljer sig så lite i pris, men det är bara vad jag tycker och tänker. Vill man filma som dig dvs. när du kör rallybil så skulle jag köpa en Gopro för hela slanten då du får en begagnad Hero2 för 1300:-.

KHRacing
16 augusti 2013 ·

sogat skrev:
Allt jag vet är att du kan få samma dubbelkamera för hälften det man betalar för på Bilkamera.se, deras sämsta kamera kostar 300:- mer än vad den jag köpte på ebay gör - Och då är den dessutom ganska mycket sämre. Det är bara deras två dyrare modeller som är värda att köpa då det skiljer sig så lite i pris, men det är bara vad jag tycker och tänker. Vill man filma som dig dvs. när du kör rallybil så skulle jag köpa en Gopro för hela slanten då du får en begagnad Hero2 för 1300:-.

Full support & full garanti på svensksålda grejjer, jämnar ut att det är billigare på EBAY anser jag, köper du från Kina så har du absolut NOLL garanti, ordet garanti existerar typ inte där.
Jag har kamrorna på lån från Bilkamera för att utvärdera om de funkar som annat än fast monterade :-) Samt att jag tar fram nya fästen/säkerhetsvirer till deras modeller.
GoPro är inget för mig alls,. finns bättre & billigare om man letar lite, exempelvis DriftHD.

Men nu handlade tråden om dashcams - inte vad jag har mina kmeror till smile

Vita_Vargen
16 augusti 2013 · 1 281 Inlägg

KHRacing skrev:

sogat skrev:
Allt jag vet är att du kan få samma dubbelkamera för hälften det man betalar för på Bilkamera.se, deras sämsta kamera kostar 300:- mer än vad den jag köpte på ebay gör - Och då är den dessutom ganska mycket sämre. Det är bara deras två dyrare modeller som är värda att köpa då det skiljer sig så lite i pris, men det är bara vad jag tycker och tänker. Vill man filma som dig dvs. när du kör rallybil så skulle jag köpa en Gopro för hela slanten då du får en begagnad Hero2 för 1300:-.

Full support & full garanti på svensksålda grejjer, jämnar ut att det är billigare på EBAY anser jag, köper du från Kina så har du absolut NOLL garanti, ordet garanti existerar typ inte där.
Jag har kamrorna på lån från Bilkamera för att utvärdera om de funkar som annat än fast monterade :-) Samt att jag tar fram nya fästen/säkerhetsvirer till deras modeller.
GoPro är inget för mig alls,. finns bättre & billigare om man letar lite, exempelvis DriftHD.

Men nu handlade tråden om dashcams - inte vad jag har mina kmeror till smile

Kineserna är så jävla måna om sina ebay-omdömen så skulle nånting vara fel så skickar dom en ny kamera direkt, no questions asked 99% av fallen.

Brådhis * Voff voff *
16 augusti 2013 · 10 277 Inlägg

sogat skrev:

xeno95 skrev:

sogat skrev:
Köpte min bilkamera i förra veckan och kan säga att jag är fruktansvärt nöjd för 200kr ink. frakt. Bild på kameran finns på min profil, och filmen från den finns på denna länk http://www.youtube.com/watch?v=7i4EW1dp1M0, det är ett litet hack emellanåt men det beror med största sannolikhet på minneskortet på 4gb som jag hittade i en byrålåda men jag beställde ett nytt igår så det kommer förmodligen att flyta på som ett rinnande vatten efter det.

Kan bara säga att jag gjorde ett klipp, 800kr misstänker jag att man får punga upp för en kamera med denna videokvalitet i normala fall, kan länka till kameran om intresset finns.

Wow, för 200 kr så vill jag gärna ha länk i PM wink

Borde kanske ha länkat den när jag ändå var i farten, detta är exakta länken jag köpte den på: C:US:3160" target="_blank" rel="nofollow">http://www.ebay.co.uk/itm/HD-1080P-Dash … OC:US:3160

Det tog runt 10-12 dagar innan jag hade den hos postombudet här i Sundsvall.

Startar och stänger den av sig själv när du startar och stänger av bilen eller måste du starta den manuellt varje gång?

Är den smidig att handskas med t.ex. om man vill spara nå´t filmklipp?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andreas1
17 augusti 2013 · 1 020 Inlägg

Tänkte mig denna
http://sosafe.utsab.se/product/Dashcam_ … uct_id=114
Någon som testat den?
Krocksäkert kort behövs det? Nån som vet vad skillnaden skulle vara mellan vanligt o krocksäkert?

Samma sida hade en kamera för195 kr... För det priset måste den vara katastrof

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
horbybonnen
17 augusti 2013 · 1 160 Inlägg

lucather skrev:
Du får återkomma och berätta om den var något att ha.

avgör själv 

http://www.youtube.com/watch?v=ICANDYMDB40
rekomenderas inte

Senast redigerat av horbybonnen (18 augusti 2013)

sogat
17 augusti 2013 · 153 Inlägg

KHRacing skrev:

sogat skrev:
Allt jag vet är att du kan få samma dubbelkamera för hälften det man betalar för på Bilkamera.se, deras sämsta kamera kostar 300:- mer än vad den jag köpte på ebay gör - Och då är den dessutom ganska mycket sämre. Det är bara deras två dyrare modeller som är värda att köpa då det skiljer sig så lite i pris, men det är bara vad jag tycker och tänker. Vill man filma som dig dvs. när du kör rallybil så skulle jag köpa en Gopro för hela slanten då du får en begagnad Hero2 för 1300:-.

Full support & full garanti på svensksålda grejjer, jämnar ut att det är billigare på EBAY anser jag, köper du från Kina så har du absolut NOLL garanti, ordet garanti existerar typ inte där.
Jag har kamrorna på lån från Bilkamera för att utvärdera om de funkar som annat än fast monterade :-) Samt att jag tar fram nya fästen/säkerhetsvirer till deras modeller.
GoPro är inget för mig alls,. finns bättre & billigare om man letar lite, exempelvis DriftHD.

Men nu handlade tråden om dashcams - inte vad jag har mina kmeror till smile

Du har en poäng i supporten och garantin men för 200:- ser jag inte garanti som ett problem, slutar kameran att fungera om ett år så köper jag bara en ny. Sen vilken actionkamera som är bäst är väl snarare en fråga om smak och vad man skall ha den till. DriftHD är absolut inte dålig men de har alla sina för och nackdelar.

Vita_Vargen skrev:

KHRacing skrev:

sogat skrev:
Allt jag vet är att du kan få samma dubbelkamera för hälften det man betalar för på Bilkamera.se, deras sämsta kamera kostar 300:- mer än vad den jag köpte på ebay gör - Och då är den dessutom ganska mycket sämre. Det är bara deras två dyrare modeller som är värda att köpa då det skiljer sig så lite i pris, men det är bara vad jag tycker och tänker. Vill man filma som dig dvs. när du kör rallybil så skulle jag köpa en Gopro för hela slanten då du får en begagnad Hero2 för 1300:-.

Full support & full garanti på svensksålda grejjer, jämnar ut att det är billigare på EBAY anser jag, köper du från Kina så har du absolut NOLL garanti, ordet garanti existerar typ inte där.
Jag har kamrorna på lån från Bilkamera för att utvärdera om de funkar som annat än fast monterade :-) Samt att jag tar fram nya fästen/säkerhetsvirer till deras modeller.
GoPro är inget för mig alls,. finns bättre & billigare om man letar lite, exempelvis DriftHD.

Men nu handlade tråden om dashcams - inte vad jag har mina kmeror till smile

Kineserna är så jävla måna om sina ebay-omdömen så skulle nånting vara fel så skickar dom en ny kamera direkt, no questions asked 99% av fallen.

Jag håller med dig. Bifogar man bildbevis eller en beskrivning på vad som inte fungerar så tror jag att säljaren skickar en ny under de flesta omständigheter. Kineserna kan det där med att vara måna om kunden eftersom de lärt sig att en nöjd kund är en fortsatt kund.

Brådhis skrev:

sogat skrev:

xeno95 skrev:

Wow, för 200 kr så vill jag gärna ha länk i PM wink

Borde kanske ha länkat den när jag ändå var i farten, detta är exakta länken jag köpte den på: C:US:3160" target="_blank" rel="nofollow">http://www.ebay.co.uk/itm/HD-1080P-Dash … OC:US:3160

Det tog runt 10-12 dagar innan jag hade den hos postombudet här i Sundsvall.

Startar och stänger den av sig själv när du startar och stänger av bilen eller måste du starta den manuellt varje gång?

Är den smidig att handskas med t.ex. om man vill spara nå´t filmklipp?

//Brådhis

Den startar och stänger av sig själv varje gång jag vrider av och på tändningen så den är helt 'självgående' ur den bemärkelsen. Vill man förhindra att ett klipp spelas över så gör man det med en enkel knapptryckning på kameran, då låser man klippet så att det ej kan raderas. Att föra över från kameran till datorn fungerar som på ett vanligt minneskort, man pluggar bara i usb-sladden - Då fungerar kameran som en mass storage device, exakt samma sak som med ett minneskort. Om man hellre föredrar att ta ut minneskortet för att föra över bilderna så fungerar ju även det.

Sugproppen fungerar även den kanon, kameran har suttit på vindrutan sen dagen då jag köpte den och den sitter fortfarande kvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang