Bilkamera för vindrutan (dash cam)

Brådhis * Voff voff *
17 augusti 2013 · 10 280 Inlägg

Låter ju kanon! Tack för tipset!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pompe90
17 augusti 2013 · 408 Inlägg

andreas1 skrev:
Tänkte mig denna
http://sosafe.utsab.se/product/Dashcam_ … uct_id=114
Någon som testat den?
Krocksäkert kort behövs det? Nån som vet vad skillnaden skulle vara mellan vanligt o krocksäkert?

Samma sida hade en kamera för195 kr... För det priset måste den vara katastrof

hmm bra sida!

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
sogat
18 augusti 2013 · 153 Inlägg

Polaren blev förtjust i kvaliteten på kameran jag köpt så han bad mig köpa en till han också. :-) Ska göra en svensk review på den vid tillfälle också så att ni intresserade får er en bättre uppfattning om vad det är för tjosan jag köpt. Det är lite bäst före datum på sådana saker, om ett år så borde det finnas(kan man tycka) flera kameror som presterar snarlikt i samma prisklass.

Xoff Volvo tönt... =)
19 augusti 2013 · 2 344 Inlägg

Varför inte köpa en gopro med sugkopp? då kan man ha den till mycket annat roligt också...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
pompe90
19 augusti 2013 · 408 Inlägg

Xoff skrev:
Varför inte köpa en gopro med sugkopp? då kan man ha den till mycket annat roligt också...

skiljer ju lite i pris :-p

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
andreas1
19 augusti 2013 · 1 020 Inlägg

Ganska ordentlig prisskillnad.
Desutom kan man väl ha dessa oxå till annat.
Tänkte sätta en i garaget samt ha en på gokarten, får väl se hur det funkar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Caffe
19 augusti 2013 · 1 436 Inlägg

andreas1 skrev:
Ganska ordentlig prisskillnad.
Desutom kan man väl ha dessa oxå till annat.
Tänkte sätta en i garaget samt ha en på gokarten, får väl se hur det funkar

En liten "varning" där bara... Min ena kamera stänger av sig efter 24 timmar av kontinuerlig drift. Jag antar att det är för att man inte ska dra ut bilbatteriet men det suger om man tänkt ha kameran som ständig videoinspelning. Värt att kolla upp innan du köper (om du köper "fin" nog kamera för att orka bry dig, de för 200 pix kan man ju testa sig fram med).

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
andreas1
19 augusti 2013 · 1 020 Inlägg

Caffe skrev:

andreas1 skrev:
Ganska ordentlig prisskillnad.
Desutom kan man väl ha dessa oxå till annat.
Tänkte sätta en i garaget samt ha en på gokarten, får väl se hur det funkar

En liten "varning" där bara... Min ena kamera stänger av sig efter 24 timmar av kontinuerlig drift. Jag antar att det är för att man inte ska dra ut bilbatteriet men det suger om man tänkt ha kameran som ständig videoinspelning. Värt att kolla upp innan du köper (om du köper "fin" nog kamera för att orka bry dig, de för 200 pix kan man ju testa sig fram med).

Har beställt en 200 kr så inte hela världen om det ej funkar.
Gäller detta även om man har laddaren i hela tiden?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
sogat
19 augusti 2013 · 153 Inlägg

Xoff skrev:
Varför inte köpa en gopro med sugkopp? då kan man ha den till mycket annat roligt också...

Jag har kört med Gopro men då ska du hela tiden pyssla om skiten, är det inte det ena så är det något annat. Du måste alltid slå på en Gopro om du ska spela in med den. För det andra så måste tömma minneskortet när det är fullt. För det tredje så spelar den inte in sekvenser...listan kan göras lång. Om det var smidigt att använda sig av en Gopro(jag har Hero och Hero Black) så hade jag gjort det men icke. Bilkameran är tusen gånger smidigare som sköter sig helt automatiskt, det är knappast kvaliteten jag är ute efter dagen då någon smäller med mig.

Xoff Volvo tönt... =)
19 augusti 2013 · 2 344 Inlägg

sogat skrev:

Xoff skrev:
Varför inte köpa en gopro med sugkopp? då kan man ha den till mycket annat roligt också...

Jag har kört med Gopro men då ska du hela tiden pyssla om skiten, är det inte det ena så är det något annat. Du måste alltid slå på en Gopro om du ska spela in med den. För det andra så måste tömma minneskortet när det är fullt. För det tredje så spelar den inte in sekvenser...listan kan göras lång. Om det var smidigt att använda sig av en Gopro(jag har Hero och Hero Black) så hade jag gjort det men icke. Bilkameran är tusen gånger smidigare som sköter sig helt automatiskt, det är knappast kvaliteten jag är ute efter dagen då någon smäller med mig.

aha, oki!

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
andreas1
2 september 2013 · 1 020 Inlägg

sogat skrev:

xeno95 skrev:

sogat skrev:
Köpte min bilkamera i förra veckan och kan säga att jag är fruktansvärt nöjd för 200kr ink. frakt. Bild på kameran finns på min profil, och filmen från den finns på denna länk http://www.youtube.com/watch?v=7i4EW1dp1M0, det är ett litet hack emellanåt men det beror med största sannolikhet på minneskortet på 4gb som jag hittade i en byrålåda men jag beställde ett nytt igår så det kommer förmodligen att flyta på som ett rinnande vatten efter det.

Kan bara säga att jag gjorde ett klipp, 800kr misstänker jag att man får punga upp för en kamera med denna videokvalitet i normala fall, kan länka till kameran om intresset finns.

Wow, för 200 kr så vill jag gärna ha länk i PM wink

Borde kanske ha länkat den när jag ändå var i farten, detta är exakta länken jag köpte den på: C:US:3160" target="_blank" rel="nofollow">http://www.ebay.co.uk/itm/HD-1080P-Dash … OC:US:3160

Det tog runt 10-12 dagar innan jag hade den hos postombudet här i Sundsvall.

Köpte oxå den.
15 dagar men nu har den kommit, enda märkliga hittils är fästet.
Det går inte ha det som tänkt då laddkabeln inte går i för skruven till fästet tar emot..
Ska köpa kort i morgon.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
sogat
6 september 2013 · 153 Inlägg

andreas1 skrev:

sogat skrev:

xeno95 skrev:

Wow, för 200 kr så vill jag gärna ha länk i PM wink

Borde kanske ha länkat den när jag ändå var i farten, detta är exakta länken jag köpte den på: C:US:3160" target="_blank" rel="nofollow">http://www.ebay.co.uk/itm/HD-1080P-Dash … OC:US:3160

Det tog runt 10-12 dagar innan jag hade den hos postombudet här i Sundsvall.

Köpte oxå den.
15 dagar men nu har den kommit, enda märkliga hittils är fästet.
Det går inte ha det som tänkt då laddkabeln inte går i för skruven till fästet tar emot..
Ska köpa kort i morgon.

Hur är det ens möjligt? Har inte haft något som helst problem med fästet. Skruva in skruven ordentligt?

andreas1
6 september 2013 · 1 020 Inlägg

Hmm plastmuttern är ganska bred o därför går den ut så långt att laddkabeln ej får plats.
Satte den på fel håll så funkar det.
Däremot märkte jag idag att när kortet var fullt stod det bara text i hela rutan att kortet var fullt.
Trodde den automatiskt skulle spela över, kanske jag som missat nån inställning.
Annars verkar allt fungera över förväntan

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
sogat
7 september 2013 · 153 Inlägg

andreas1 skrev:
Hmm plastmuttern är ganska bred o därför går den ut så långt att laddkabeln ej får plats.
Satte den på fel håll så funkar det.
Däremot märkte jag idag att när kortet var fullt stod det bara text i hela rutan att kortet var fullt.
Trodde den automatiskt skulle spela över, kanske jag som missat nån inställning.
Annars verkar allt fungera över förväntan

Det finns väl inget rätt och fel håll? Alltid monterat min så att muttern är på andra sidan. Om den säger att kortet är fullt så betyder det att du inte har Loop recording påslaget, så på det så ska det fungera.

andreas1
8 september 2013 · 1 020 Inlägg

Jo hållaren kan bara sitta på ett håll om kameran ska peka fram.
Skruven har en fyrkant innan skallen o plastens hål är fyrkantigt så det verkar givet.
Körde bara upp hålet lite så funkar det, tänkte svarva ner muttern till halva oxå då den är onödigt stor.
Ändra till loop recording nu men man måste välja min?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
sogat
8 september 2013 · 153 Inlägg

andreas1 skrev:
Jo hållaren kan bara sitta på ett håll om kameran ska peka fram.
Skruven har en fyrkant innan skallen o plastens hål är fyrkantigt så det verkar givet.
Körde bara upp hålet lite så funkar det, tänkte svarva ner muttern till halva oxå då den är onödigt stor.
Ändra till loop recording nu men man måste välja min?

Jaha ja det stämmer absolut. Förstår däremot inte vad som är problemet, här har du två bilder på hur min kamera sitter monterad, har inte behövt modifera någonting för att jag skulle få det att funka.

http://s23.postimg.org/j7ibfn9pn/Photo_2013_09_08_20_31_33.jpg

http://s23.postimg.org/s197wqwob/Photo_2013_09_08_20_32_30.jpg


image

Stämmer bra det, jag har Loop recording på 3minuter - Detta innebär att varje videoklipp blir tre minuter långt, detta är tacksamt om du en dag ska föra över filmklippet till datorn eftersom du kan välja den sekvens där olyckan skedde istället för att ladda över ett enda stort videoklipp på 32gb. Du kan ju välja 5minuter också, det är som du själv tycker. När minneskortet är fullt så kommer den slutligen bara att 'spola' över tidigare filmer.

andreas1
8 september 2013 · 1 020 Inlägg

Ok ja jag valde nog 3 min..
Min skruv satt tvärtom så laddkabeln gick inte att stoppa i.
I övrigt är fästet likadant placerat.
Om du tar ut skruven är hålet o skallen fyrkantigt.
Nån trött barnarbetare som blanda ihop vilken sida den skulle sitta på kanske..
Plastmuttern tänkte jag göra mindre pga komma till on/off knappen lättare då jag har ständig ström i tändaren i bilen.
Har använt den en vecka nu och är sjukt nöjd.
Trodde inte det var möjligt att kunna tillverka o skicka den för 217 kr,,helt otroligt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
8 september 2013 · 1 020 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150439/150439-427a2ca898fc82e64dac73ccb0194d9e.jpg

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
pim_pim
8 september 2013 ·

Hur fungerar den när det är mörkt ute ?

sogat
8 september 2013 · 153 Inlägg

andreas1 skrev:
Ok ja jag valde nog 3 min..
Min skruv satt tvärtom så laddkabeln gick inte att stoppa i.
I övrigt är fästet likadant placerat.
Om du tar ut skruven är hålet o skallen fyrkantigt.
Nån trött barnarbetare som blanda ihop vilken sida den skulle sitta på kanske..
Plastmuttern tänkte jag göra mindre pga komma till on/off knappen lättare då jag har ständig ström i tändaren i bilen.
Har använt den en vecka nu och är sjukt nöjd.
Trodde inte det var möjligt att kunna tillverka o skicka den för 217 kr,,helt otroligt

Tror inte ens att min skalle är fyrkantig och inte heller hålet men kan missminna mig - I vilket fall så är det konstigt att vi inte fick samma. Roligt att du är nöjd i alla fall och jag håller med dig, 217spänn är ganska otroligt med tanke på vad man får - Och jämfört med vad kamerorna kostar i Sverige så är det väldigt bra, men det är klart att företagen i Sverige säljer när folk inte vet bättre av bättre.

pim_pim skrev:
Hur fungerar den när det är mörkt ute ?

När det är mörkt ute så spelar den in i 15fps, det är alltså halvfart jämfört med i dagsljus men jag tycker att det är ok med tanke på vad den presterar i övrigt. Jag ska ta och ladda upp en film imorgon filmat nattetid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang