Köpråd, Ny kombi

xXSammy
12 augusti 2013 · 6 577 Inlägg

Utväxlingen behöver inte betyda en dålig grej, den är anpassad för motorn ska gå så optimalt som möjligt i den hastigheten!

I min gamla 159a hörde man inte motorn fören man passerade 4000 RPM, och motorvägsvarvet var på 3000.

Vill du ha lågt varv är det antingen större motor eller diesel som gäller, men ljudisolering är bra att ha också.. wink

De/Dem
Johnson
12 augusti 2013 · 613 Inlägg

hiawatha skrev:
Tack för svaren!



Johnson: Schysst Mondeo!
Jävligt granna i vitt!
Hur känns inredningen i dom?
Vad snittar du?

Finns det andra trevliga kärror jag missat?
Hur är MB e-klass?

Man tackar, ja de passar fint i de wink
Den känns bra enligt mej, har skinn/alcantra.. Så riktigt skön att sitta i.
Snittar kanske 0.7 nu.. Men en hel del lite kortare sträckor i de..
Kan ligga på 0.5 på motorväg med.. smile

Ford Mondeo (2010)
Rover Mini (1991)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
hiawatha
12 augusti 2013 · 48 Inlägg

Evildan skrev:
Helu.

Läste igenom dina krav och får se detta:
"-Låg (hög?) utväxling. Inga 3000varv i 100km/h. Finns fan inget värre."
Då kan du glömma även 2.4 Accorden, den varvar 2900rpm i 100km/h och din Avensis 3050rpm.

Sorry om jag misstolkar nu men inte fasen ligger min Avensis på några 3050rpm i 100 km/h..

caromania Forummoderator
12 augusti 2013 · 9 296 Inlägg

Nej nu får Herr Evildan lugna ner sig. Eller växla. smile
2900 är ca 120 i Accorden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
hiawatha
13 augusti 2013 · 48 Inlägg

caromania skrev:
Executive är deras lyxigaste paket. På de nyaste vet jag inte vad det innebär, men min -04 har elektriskt ställbara stolar med helläder, (bättre stolar dessutom) navigator och stora ljudpaketet med subwoofer och cd-växlare. Sedan kan man öppna och stänga bakluckan med fjärren och det vet jag inte om man kan på de vanliga. Sedan såklart all annan "vanlig" utrustning som ACC, färddator osv. Jag vet inte om man har kvar navigator eftersom det är ganska meningslöst idag, alla har ju smartphones?

Accorden säljer uselt i Sverige beroende på deras mycket sparsamma kampanj då det nog anses vara en mycket liten marknad. Den säljer som attan i Nordamerika däremot och har ju valts år efter år till bästa bil där.

Type-S är lite hajpat. Egentligen är det samma bilar förutom lite tuffa ränder, emblem och 17tumsfälgar.

Och lite styvare fjädring samt kjolpaket har jag för mig gällde type S.
Hade även Navi och stora ljudpaketet har jag för mig i en testbil som saknade executive.
Den hade i varje fall tygstolarna men det kanske man kunde välja fritt.

Det dåliga utbudet av Accorder påverkar inte marknaden för delar och service här ?


http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_A … 22&w=3
Man får väl leta sig till kronoberg i dagarna känner jag smile
Är det ett jädra bök att få dragkrok eftermonterat och reggat ?

caromania Forummoderator
13 augusti 2013 · 9 296 Inlägg

Type-S har samma hjulupphängning på förra modellen, varken sänkt eller styvare. På nya är jag såklart inte hundra men jag kan tänka mig att det är samma.

Dragkrok är ganska dyrt att eftermontera på 2.4an pga de dubbla rören.

Nej absolut inga problem med service eller delar. Jag har även upptäckt att Honda är billiga på att skruva och att servicefaktorn är mycket hög, de har gjort saker gratis på min bil och även städat ur den ibland. Löjligt bra är de. Sedan är det ju så att risken för att något ska gå sönder är ytterst liten. Faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
hiawatha
14 augusti 2013 · 48 Inlägg

caromania skrev:
Type-S har samma hjulupphängning på förra modellen, varken sänkt eller styvare. På nya är jag såklart inte hundra men jag kan tänka mig att det är samma.

Dragkrok är ganska dyrt att eftermontera på 2.4an pga de dubbla rören.

Nej absolut inga problem med service eller delar. Jag har även upptäckt att Honda är billiga på att skruva och att servicefaktorn är mycket hög, de har gjort saker gratis på min bil och även städat ur den ibland. Löjligt bra är de. Sedan är det ju så att risken för att något ska gå sönder är ytterst liten. Faktiskt.

Låter ju riktigt bra!
Dock påstår Teknikens värld att den faktiskt har styvare fjädring smile
http://www.teknikensvarld.se/2006/05/09 … executive/
Tycker den gamla accorden är riktigt snygg, valde mellan den och avensisen när jag köpte sist.
Tyvärr så blev det brådskande och avensis kryllade det av!
Får nästan sug att skaffa en äldre 2.4 och stilla suget ett tag till, prioritera båt till nästa säsong  istället smile

caromania Forummoderator
14 augusti 2013 · 9 296 Inlägg

hiawatha skrev:

caromania skrev:
Type-S har samma hjulupphängning på förra modellen, varken sänkt eller styvare. På nya är jag såklart inte hundra men jag kan tänka mig att det är samma.

Dragkrok är ganska dyrt att eftermontera på 2.4an pga de dubbla rören.

Nej absolut inga problem med service eller delar. Jag har även upptäckt att Honda är billiga på att skruva och att servicefaktorn är mycket hög, de har gjort saker gratis på min bil och även städat ur den ibland. Löjligt bra är de. Sedan är det ju så att risken för att något ska gå sönder är ytterst liten. Faktiskt.

Låter ju riktigt bra!
Dock påstår Teknikens värld att den faktiskt har styvare fjädring smile
http://www.teknikensvarld.se/2006/05/09 … executive/
Tycker den gamla accorden är riktigt snygg, valde mellan den och avensisen när jag köpte sist.
Tyvärr så blev det brådskande och avensis kryllade det av!
Får nästan sug att skaffa en äldre 2.4 och stilla suget ett tag till, prioritera båt till nästa säsong  istället smile

Tror faktiskt Teknikens värld har fel som vanligt. Det är definitivt ingen skillnad på bilarna hur de känns att köra. 17tummarna är det enda. Sedan ryktas det om att kombin har polybussningar i bakvagnen eftersom den har längre hjulbas, men det vet jag inget om. Kombin har ju mer vägljud upp i chassiet än sedanen så det kanske stämmer. Skulle emellertid inte ta gift på det där med fjädringen för det har jag fått från diskussion på Hondaklubben. Kanske skiljer produktnummer på de olika, men det märks tametusan inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
hiawatha
15 augusti 2013 · 48 Inlägg

Läste detsamma som du säger på Typeaccord forumet..
Stora skillnaden verkar vara kjolpaket samt att type S inte såldes med sollucka ?
Hur är ljudet ur deras original stereo samt det större ljudpaketet ?
Vad innefattar det "bättre" ?
Hade varit lite roligt med dugligt ljud igen, inget man hurrar över i avensisen direkt.

caromania Forummoderator
15 augusti 2013 · 9 296 Inlägg

hiawatha skrev:
Läste detsamma som du säger på Typeaccord forumet..
Stora skillnaden verkar vara kjolpaket samt att type S inte såldes med sollucka ?
Hur är ljudet ur deras original stereo samt det större ljudpaketet ?
Vad innefattar det "bättre" ?
Hade varit lite roligt med dugligt ljud igen, inget man hurrar över i avensisen direkt.

Jag har stora ljudpaketet med subwoofer och 6 (?) högtalare plus cd-växlare. Tycker det låter jävligt bra och ställer lite krav på ton och ljud eftersom jag även är hobbymusiker. En stor nackdel att CD-växlaren inte tar MP3 eller har usb/3.5mm plug dock. (2004 års modell) Frågan är hur ljudpaketet är i de senare? Jag vet inte... Jag tror det stora paketet endast kom med Executivemodellen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
16 augusti 2013 ·

caromania skrev:
Nej nu får Herr Evildan lugna ner sig. Eller växla. smile
2900 är ca 120 i Accorden.

Han är ytterst lugn big_smile
Sorry, du har helt rätt, har verifierat uppgifterna annorstädes än första källan.
Det förelåg samma faktafel angående Avensisen, ska vara 3050rpm@120km/h.

Evildan
16 augusti 2013 ·

hiawatha skrev:

Evildan skrev:
Helu.

Läste igenom dina krav och får se detta:
"-Låg (hög?) utväxling. Inga 3000varv i 100km/h. Finns fan inget värre."
Då kan du glömma även 2.4 Accorden, den varvar 2900rpm i 100km/h och din Avensis 3050rpm.

Sorry om jag misstolkar nu men inte fasen ligger min Avensis på några 3050rpm i 100 km/h..

Det förelåg samma faktafel angående Avensisen, ska vara 3050rpm@120km/h.
My bad.

Masquerade Aldrig nöjd
17 augusti 2013 · 804 Inlägg

Skulle absolut föreslå att kolla in Mercedes E-klass. Störst i klassen, skottsäker motor och snyggaste kombin inom din budget (som plus i kanten). Inredningen blåser dessutom bort all konkurrens när det gälller kvalitetskänsla.

http://www.blocket.se/jonkoping/Mercede … 22&w=3

Senast redigerat av Masquerade (17 augusti 2013)

Livet är för kort för att äga Volvo.
IceEyes Varningar: För många..
17 augusti 2013 · 2 552 Inlägg

Masquerade skrev:
Skulle absolut föreslå att kolla in Mercedes E-klass. Störst i klassen, skottsäker motor och snyggaste kombin inom din budget (som plus i kanten). Inredningen blåser dessutom bort all konkurrens när det gälller kvalitetskänsla.

http://www.blocket.se/jonkoping/Mercede … 22&w=3

Vågar nog hävda att både Audi och BMW kan matcha kvalitetskänslan i Mercedes, men självfallet är det en kompetent och trivsam bil smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
hiawatha
17 augusti 2013 · 48 Inlägg

3050rpm@120km/h låter mer korrekt Evildan smile

Masquerade: Håller med att den är riktigt snygg, morsan har alltid kört Merca och brukar trivas i dom.
Hur är det med rost på denna E-klass ?
Vart och provkörde en E320 cdi för ett tag sedan, riktigt mysig!
Måste dock hålla med IceEyes tycker inte inredningen ligger före alla i inredningskvalité, särkilt inte mot bmw.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang