7345
Sök

Viktigast: Ägarantal eller antal körda mil?

18 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
Ja, vad anser ni är viktigast... antal körda mil eller ägarantal?

Jämför ex. en bil som gått 24k mil med 2 ägare och en bil som gått 14k mil med 5 ägare.
Vilken skulle ni välja och varför?

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2013
andnel skrev:

Jämför ex. en bil som gått 24k mil med 2 ägare och en bil som gått 14k mil med 5 ägare.

Givetvis beror det också på hur lång tid.

5 ägare på 2 år indikerar för mig att något är "knepigt" (behöver givetvis inte vara så)

5 ägare på 20 år...ptja då har ju personerna mest troligen trivts med bilen.

Få ägare brukar väl dock vara mer önskvärt, då personerna antagligen just har trivts med bilen och förhoppningsvis tagit hand om den. Men som sagt, utan att ha med över vilken tid en bil haft många ägare så är det omöjligt att säga/komma med något vettigt svar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 311 Inlägg
12 augusti 2013
Jag skulle säga att dom två är ganska irrelevanta utan att veta mer om bilen. Är det en 30 år gammal bil eller en 5 år gammal bil? Skick anser jag viktigare än mil o ägare även fast man ska ta dom med i beräkningen.

Large Cap
1 816 Inlägg
12 augusti 2013
Ägarantal helt klart!

Evildan
12 augusti 2013
Skicket är viktigast.

Ett högt miltal tyder på att bilen fungerat och någon tyckt att den varit värd att kosta på delar och servicar, annars hade miltalet blivit lägre.

Antal ägare, oviktigt om jag inte vet vilka dessa är som ägt bilen samt hur dom skött den, låt mig förklara:
När någon köper sig en ny kapitalvara oavsett vad det är för vara så är denne rädd och försiktig om den, likaså är en nybliven bilägare mer vårdande av bilen, tvättar den, kör försiktigt, parkerar lite längre ifrån alla andra för att slippa p-skador, servar kontinuerligt osv.

När man ägt sin vara ett tag har ofta nyhetens behag lagt sig och den speciella känslan falnat, då tvättas det inte lika ofta, ett dörruppslag till gör ju inget, service? njae, den är ju inte värd så mkt nu osv.

När en bil byter ägare lite oftare är chansen att den blir servad oftare än när en likgiltig ägare kör år ut och år in med den.
Jag har själv köpt fler hemservade "enägarbilar" utan papper på service eller material till detsamma som varit så nedgångna och äklade inuti att det krävts gummihandskar för att sanera dom och vice versa har jag köpt bilar med 20/30ägare och däromkring som varit mkt välskötta och haft bra verifierad servicehistorik.

1 532 Inlägg
12 augusti 2013
Har bilen gått långt är det bra med service bok.
Har bilen haft många ägare brukar jag titta vad det är för ålder på ägarna. Det kan ju även vara så att den gått genom många bilhandlare.

* Voff voff *
11 314 Inlägg
12 augusti 2013
andnel skrev:

5 ägare är ju inte SÅ mycket idag med alla bilfirmor och leasingbolag som alltsomoftast är inblandade så där hade jag nog valt den med 14k mil.

Men som folk skrivit här innan så är skicket (och historiken) klart viktigare än både mil och ägarantal!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 412 Inlägg
12 augusti 2013
Antal ägare är totalt ointressant för min del, kollar inte ens det längre när jag ska köpa bil.

Miltalet spelar ingen roll på en äldre bil (före ca 1975) då det är så få prylar att om man renoverar motor, låda, startmotor+ generator, byter hjullager och bromsar så är det liksom lugnt.

En modern bil blir jag nervös av om den gått längre än 20k mil då det är så mycket prylar i dom att det inte ens är någon idé att börja fixa till vid problem om mycket verkar slitet.
Senast redigerat av OpelP1 (12 augusti 2013)

12 086 Inlägg
12 augusti 2013
Har en bil väldigt många ägare, speciellt på senare år så brukar jag va försiktig. Milen spelar ingen jätteroll för mig, största anledningen för mig att välja lågmilade bilar är så de ska va mer lättsålda senare.

Sök