3491
Sök

Köpråd: Skoda Fabia, 1.4Tdi 1,9Tdi eller bensin?

84 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#1
Halloj,

Skapar en liten köpråds tråd då jag söker efter en ny bil nu, har fastnad lite
för Fabia utav den nyare karossen från 2008 fram, så alla ni som kör med liknande
bilar dela gärna med er utav egna erfarenheter, dåliga som bra.

Står och velar mellan dom olika motorerna och tänkte höra mig för vad ni tycker om
dessa, dom motorer jag har kikat på är 1,9Tdi, 1,4 bensin samt 1,4Tdi
Den enda motorn jag har erfarenhet av är just 1,9Tdi dock i andra bilar som golf
och caddy men det ska väll fortfarande vara samma motor?

1.4Tdi samt 1,4 bensin, om jag förstått det rätt så är det en 3-cyl motor? Hur är hållbarheten i dessa?
räcker motorkraften i dom för att göra några vettiga omkörningar utan att man behöver planera en
månad i förväg? Är mest intresserad utav diesel då jag tycker om att köra diesel bilar helst.

Finns det några andra negativa saker som man bör se upp med i dessa bilar?
Hur är komforten i dessa för längre körsträckor? bör man kolla på en bil som
har sportinredning eller vanlig?

Budgeten ligger nånstans kring 80000kr gärna billigare

Ös på men kommentarer och tack på förhand.

Vag

5 154 Inlägg
13 augusti 2013
#2
Hej.
Har en del erfarenhet av fabiorna få jag jobbar med bla skoda smile
Över lag så verkar dom odödliga. Rekomenderade min mamma att köpa en fabia med 3cyl diesel wink
Vi hade bla hand om komunens bilar (15st) och dom fel vi råkade ut på dom var någon diesel/vakumpump, några spruckna bränsleslangar och en fick nya spridare.
Chassi osv verkade hålla bra. Tror vi bytte någon enstaka spindel och syrled innan dom byttes in vid ca 10000 mil. Ska tilläggas att dom gick mycket grusväg.
Bullrighet är lite av ett problem tycker jag. Annars går som att åka i. Provkör och bilda en egen uppfattning vet jag smile
Annars är golf 5 ett bra alternativ tycker jag. Morsan valde en sådan och har nu kört 9k mil problemfritt sånär som på bakbromsarna som rostat och fick bytas. Hon kör den på 0.46l/m blandad.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 154 Inlägg
13 augusti 2013
#3
Golfen är en 1.9 tdi. smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 354 Inlägg
13 augusti 2013
#4
jag kör en 1.4 16V Bensin -10 Combi.
Jag är 99% helnöjd,
(saknar drag)
Vill man dra släp så gissar jag att man bör satsa på diesel.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

84 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
Hej.
Har en del erfarenhet av fabiorna få jag jobbar med bla skoda smile
Över lag så verkar dom odödliga. Rekomenderade min mamma att köpa en fabia med 3cyl diesel wink
Vi hade bla hand om komunens bilar (15st) och dom fel vi råkade ut på dom var någon diesel/vakumpump, några spruckna bränsleslangar och en fick nya spridare.
Chassi osv verkade hålla bra. Tror vi bytte någon enstaka spindel och syrled innan dom byttes in vid ca 10000 mil. Ska tilläggas att dom gick mycket grusväg.
Bullrighet är lite av ett problem tycker jag. Annars går som att åka i. Provkör och bilda en egen uppfattning vet jag smile
Annars är golf 5 ett bra alternativ tycker jag. Morsan valde en sådan och har nu kört 9k mil problemfritt sånär som på bakbromsarna som rostat och fick bytas. Hon kör den på 0.46l/m blandad.

Låter ju bra det där, problemet är att jag bor i Haparanda och det finns nästan inga här i närheten,
jag har provkört en 1.2L bensin i kanske 5min och den var tokslö, blir nog att flyga ner till söder och
köpa en därifrån, hur är det med rost på dessa bilar, känsliga för det?

Kikat även på nyare Golf men då jag har haft en 1.6FSI av nyare modellen så är inte det intressant
Senast redigerat av Nanosec (13 augusti 2013)

Vag

Fri fart för ett fritt folk!
14 860 Inlägg
13 augusti 2013
#6
1.4 bensin är väll en 4cyl  1.2 är väll 3cyl. den är skapligt tråkig att köra. men fungerar

det beror på varför du är ute efter bilen.

låg skatt=1.4 bensinaren.
skaplig förbrukning men skapligt drag 1.9tdi
billigt och snålt 1.4tdi

har provåkt i en 1.4tdi i en skoda praktik ingen värstigmotor men den gick endå helt okej.


1.4tdi är nog det vättigaste valet om du inte behöver åka fort men billigt.
kolla dock att servicen är skött ordenkligt!!!  blir lätt dyrt med ett turboras osv.


skulle nog lägga slantarna på 1.4tdi och sen tömma partikelfiltret spärra egr:n och sen programera om styrboxen så har du över 100hk i den smile
och du har tagit bort dom vanligaste felkällorna på moderna dieselmoterer smile

Kör fort så hinner inget hända...

84 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#7
Seth skrev:
jag kör en 1.4 16V Bensin -10 Combi.
Jag är 99% helnöjd,
(saknar drag)
Vill man dra släp så gissar jag att man bör satsa på diesel.

låter bra, fungerar 1.4L motorn bra vid landsvägs körning? enkelt att
göra omkörningar?

Vag

84 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#8
Growe skrev:
1.4 bensin är väll en 4cyl  1.2 är väll 3cyl. den är skapligt tråkig att köra. men fungerar

det beror på varför du är ute efter bilen.

låg skatt=1.4 bensinaren.
skaplig förbrukning men skapligt drag 1.9tdi
billigt och snålt 1.4tdi

har provåkt i en 1.4tdi i en skoda praktik ingen värstigmotor men den gick endå helt okej.


1.4tdi är nog det vättigaste valet om du inte behöver åka fort men billigt.
kolla dock att servicen är skött ordenkligt!!!  blir lätt dyrt med ett turboras osv.


skulle nog lägga slantarna på 1.4tdi och sen tömma partikelfiltret spärra egr:n och sen programera om styrboxen så har du över 100hk i den smile
och du har tagit bort dom vanligaste felkällorna på moderna dieselmoterer smile

Glömde ju bort att 1.4tdi har partikelfilter, hur är det på skoda, måste dessa bytas vid något
speciellt miltal? om man nu inte gör som du säger tömmer den och byta prog.

Vag

5 154 Inlägg
13 augusti 2013
#9
Nanosec skrev:
Growe skrev:
1.4 bensin är väll en 4cyl  1.2 är väll 3cyl. den är skapligt tråkig att köra. men fungerar

det beror på varför du är ute efter bilen.

låg skatt=1.4 bensinaren.
skaplig förbrukning men skapligt drag 1.9tdi
billigt och snålt 1.4tdi

har provåkt i en 1.4tdi i en skoda praktik ingen värstigmotor men den gick endå helt okej.


1.4tdi är nog det vättigaste valet om du inte behöver åka fort men billigt.
kolla dock att servicen är skött ordenkligt!!!  blir lätt dyrt med ett turboras osv.


skulle nog lägga slantarna på 1.4tdi och sen tömma partikelfiltret spärra egr:n och sen programera om styrboxen så har du över 100hk i den smile
och du har tagit bort dom vanligaste felkällorna på moderna dieselmoterer smile

Glömde ju bort att 1.4tdi har partikelfilter, hur är det på skoda, måste dessa bytas vid något
speciellt miltal? om man nu inte gör som du säger tömmer den och byta prog.

Vad jag vet är det inga miltal och på 4 år har vi bytt 1! Partickelfilter här. Då hade dom kört 500mil med en trasig givare bara för att de var "för dyrt" och felsöka. Jag skulle inte vara orolig för partickelfilter på vag.
Har inte märkt av någon rost osv på fabian. Har inte sett någon rost annat vid lackskador typ stenskott smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 354 Inlägg
13 augusti 2013
#10
Nanosec skrev:
Seth skrev:
jag kör en 1.4 16V Bensin -10 Combi.
Jag är 99% helnöjd,
(saknar drag)
Vill man dra släp så gissar jag att man bör satsa på diesel.

låter bra, fungerar 1.4L motorn bra vid landsvägs körning? enkelt att
göra omkörningar?

lite planering kan krävas, fast har inte känt att den är slö.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

84 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#11
mb_pucken skrev:
Nanosec skrev:
Growe skrev:
1.4 bensin är väll en 4cyl  1.2 är väll 3cyl. den är skapligt tråkig att köra. men fungerar

det beror på varför du är ute efter bilen.

låg skatt=1.4 bensinaren.
skaplig förbrukning men skapligt drag 1.9tdi
billigt och snålt 1.4tdi

har provåkt i en 1.4tdi i en skoda praktik ingen värstigmotor men den gick endå helt okej.


1.4tdi är nog det vättigaste valet om du inte behöver åka fort men billigt.
kolla dock att servicen är skött ordenkligt!!!  blir lätt dyrt med ett turboras osv.


skulle nog lägga slantarna på 1.4tdi och sen tömma partikelfiltret spärra egr:n och sen programera om styrboxen så har du över 100hk i den smile
och du har tagit bort dom vanligaste felkällorna på moderna dieselmoterer smile

Glömde ju bort att 1.4tdi har partikelfilter, hur är det på skoda, måste dessa bytas vid något
speciellt miltal? om man nu inte gör som du säger tömmer den och byta prog.

Vad jag vet är det inga miltal och på 4 år har vi bytt 1! Partickelfilter här. Då hade dom kört 500mil med en trasig givare bara för att de var "för dyrt" och felsöka. Jag skulle inte vara orolig för partickelfilter på vag.
Har inte märkt av någon rost osv på fabian. Har inte sett någon rost annat vid lackskador typ stenskott smile

Låter bättre och bättre det här smile nu ökar ju suget ännu mer smile

Vag

84 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#12
Seth skrev:
Nanosec skrev:
Seth skrev:
jag kör en 1.4 16V Bensin -10 Combi.
Jag är 99% helnöjd,
(saknar drag)
Vill man dra släp så gissar jag att man bör satsa på diesel.

låter bra, fungerar 1.4L motorn bra vid landsvägs körning? enkelt att
göra omkörningar?

lite planering kan krävas, fast har inte känt att den är slö.

Ok, då lär den vara snabbare vid omkörningar än min nuvarande Skoda Pickup 1.9D med
andra ord wink

Vag

Fri fart för ett fritt folk!
14 860 Inlägg
13 augusti 2013
#13
mb_pucken skrev:
Nanosec skrev:
Growe skrev:
1.4 bensin är väll en 4cyl  1.2 är väll 3cyl. den är skapligt tråkig att köra. men fungerar

det beror på varför du är ute efter bilen.

låg skatt=1.4 bensinaren.
skaplig förbrukning men skapligt drag 1.9tdi
billigt och snålt 1.4tdi

har provåkt i en 1.4tdi i en skoda praktik ingen värstigmotor men den gick endå helt okej.


1.4tdi är nog det vättigaste valet om du inte behöver åka fort men billigt.
kolla dock att servicen är skött ordenkligt!!!  blir lätt dyrt med ett turboras osv.


skulle nog lägga slantarna på 1.4tdi och sen tömma partikelfiltret spärra egr:n och sen programera om styrboxen så har du över 100hk i den smile
och du har tagit bort dom vanligaste felkällorna på moderna dieselmoterer smile

Glömde ju bort att 1.4tdi har partikelfilter, hur är det på skoda, måste dessa bytas vid något
speciellt miltal? om man nu inte gör som du säger tömmer den och byta prog.

Vad jag vet är det inga miltal och på 4 år har vi bytt 1! Partickelfilter här. Då hade dom kört 500mil med en trasig givare bara för att de var "för dyrt" och felsöka. Jag skulle inte vara orolig för partickelfilter på vag.
Har inte märkt av någon rost osv på fabian. Har inte sett någon rost annat vid lackskador typ stenskott smile

det räcker med 1st person som är gasglad och kör korta sträckor så håller dom bara ett par tusen mil.
men körs dom långa sträckor så pajar dom aldrig. men det snor effekt och drar bränsle så bara kasta bort smile

Kör fort så hinner inget hända...

84 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#14
Såg även att det börjar dyka upp några 1.6L TDI på blocket som är i min budget, några
som kör med denna motor, upplevs den lite piggare ?

Vag

5 154 Inlägg
13 augusti 2013
#15
Growe skrev:
mb_pucken skrev:
Nanosec skrev:

Glömde ju bort att 1.4tdi har partikelfilter, hur är det på skoda, måste dessa bytas vid något
speciellt miltal? om man nu inte gör som du säger tömmer den och byta prog.

Vad jag vet är det inga miltal och på 4 år har vi bytt 1! Partickelfilter här. Då hade dom kört 500mil med en trasig givare bara för att de var "för dyrt" och felsöka. Jag skulle inte vara orolig för partickelfilter på vag.
Har inte märkt av någon rost osv på fabian. Har inte sett någon rost annat vid lackskador typ stenskott smile

det räcker med 1st person som är gasglad och kör korta sträckor så håller dom bara ett par tusen mil.
men körs dom långa sträckor så pajar dom aldrig. men det snor effekt och drar bränsle så bara kasta bort smile

Du har inga uppgifter på det? Samtliga komunens skodor har partikelfilter och kör mycket i staden mellan hus osv (ca 8 bilar)  och har aldrig vart några problem.
Tycker partikelfiltret är en av dom saker som vag lyckats med.
Därimot så går differenstrycksgivaren sönder ibland och då kan man köra sönder filtret om man har sjuk otur eller kör långt. Och 90% av gångerna så går det att tvångsgenerera rent filtren.

Angående den "nyare" 1.6 tdi så har det vart mera krångel med den men spruckna avgaskylare och lite sånt. Sen tycker JAG att den är trött och tråkig. Dom äldre är mer gasglada och känns piggare. smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

84 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#16
mb_pucken skrev:
Growe skrev:
mb_pucken skrev:

Vad jag vet är det inga miltal och på 4 år har vi bytt 1! Partickelfilter här. Då hade dom kört 500mil med en trasig givare bara för att de var "för dyrt" och felsöka. Jag skulle inte vara orolig för partickelfilter på vag.
Har inte märkt av någon rost osv på fabian. Har inte sett någon rost annat vid lackskador typ stenskott smile

det räcker med 1st person som är gasglad och kör korta sträckor så håller dom bara ett par tusen mil.
men körs dom långa sträckor så pajar dom aldrig. men det snor effekt och drar bränsle så bara kasta bort smile

Du har inga uppgifter på det? Samtliga komunens skodor har partikelfilter och kör mycket i staden mellan hus osv (ca 8 bilar)  och har aldrig vart några problem.
Tycker partikelfiltret är en av dom saker som vag lyckats med.
Därimot så går differenstrycksgivaren sönder ibland och då kan man köra sönder filtret om man har sjuk otur eller kör långt. Och 90% av gångerna så går det att tvångsgenerera rent filtren.

Angående den "nyare" 1.6 tdi så har det vart mera krångel med den men spruckna avgaskylare och lite sånt. Sen tycker JAG att den är trött och tråkig. Dom äldre är mer gasglada och känns piggare. smile

Ok, Då lär det bli en 1.9Tdi med andra ord för mig, borde röra sig ganska med tanke på att bilen inte
är så stor wink Synd bara att det inte finns så många att välja på om man söker efter den motorn, finns nån
som har gått kring 9000mil och sedan en som gått 15000mil plus nån kombi, men kombi är jag inte ute efter.

är det kamremsbyte på 12000mil även på denna 1.9tdi som fabia har?

Vag

Fri fart för ett fritt folk!
14 860 Inlägg
14 augusti 2013
#17
mb_pucken skrev:
Growe skrev:
mb_pucken skrev:

Vad jag vet är det inga miltal och på 4 år har vi bytt 1! Partickelfilter här. Då hade dom kört 500mil med en trasig givare bara för att de var "för dyrt" och felsöka. Jag skulle inte vara orolig för partickelfilter på vag.
Har inte märkt av någon rost osv på fabian. Har inte sett någon rost annat vid lackskador typ stenskott smile

det räcker med 1st person som är gasglad och kör korta sträckor så håller dom bara ett par tusen mil.
men körs dom långa sträckor så pajar dom aldrig. men det snor effekt och drar bränsle så bara kasta bort smile

Du har inga uppgifter på det? Samtliga komunens skodor har partikelfilter och kör mycket i staden mellan hus osv (ca 8 bilar)  och har aldrig vart några problem.
Tycker partikelfiltret är en av dom saker som vag lyckats med.
Därimot så går differenstrycksgivaren sönder ibland och då kan man köra sönder filtret om man har sjuk otur eller kör långt. Och 90% av gångerna så går det att tvångsgenerera rent filtren.

Angående den "nyare" 1.6 tdi så har det vart mera krångel med den men spruckna avgaskylare och lite sånt. Sen tycker JAG att den är trött och tråkig. Dom äldre är mer gasglada och känns piggare. smile

vet inte hur det är hos er men här kör kärringarna som krattor och sakta satan med komunbilarana...  bytte på en q7 för inte så länge sen 3000mil mellan bytena smile fick byta båda 2 blev inte billigt kan jag säga.. bara gått i stan och hårt.


nackdelen att välja 1.9tdi är att den kommer vara ganska mycket törstigare än 1.4tdi

0.5 mot 0.35 om jag inte minns fel smile

Kör fort så hinner inget hända...

84 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#18
Growe skrev:
mb_pucken skrev:
Growe skrev:

det räcker med 1st person som är gasglad och kör korta sträckor så håller dom bara ett par tusen mil.
men körs dom långa sträckor så pajar dom aldrig. men det snor effekt och drar bränsle så bara kasta bort smile

Du har inga uppgifter på det? Samtliga komunens skodor har partikelfilter och kör mycket i staden mellan hus osv (ca 8 bilar)  och har aldrig vart några problem.
Tycker partikelfiltret är en av dom saker som vag lyckats med.
Därimot så går differenstrycksgivaren sönder ibland och då kan man köra sönder filtret om man har sjuk otur eller kör långt. Och 90% av gångerna så går det att tvångsgenerera rent filtren.

Angående den "nyare" 1.6 tdi så har det vart mera krångel med den men spruckna avgaskylare och lite sånt. Sen tycker JAG att den är trött och tråkig. Dom äldre är mer gasglada och känns piggare. smile

vet inte hur det är hos er men här kör kärringarna som krattor och sakta satan med komunbilarana...  bytte på en q7 för inte så länge sen 3000mil mellan bytena smile fick byta båda 2 blev inte billigt kan jag säga.. bara gått i stan och hårt.


nackdelen att välja 1.9tdi är att den kommer vara ganska mycket törstigare än 1.4tdi

0.5 mot 0.35 om jag inte minns fel smile

Landsväg borde den gå under 0.5 har kört en Golf A5 1.9tdi som låg på kring 0.41 vid landsvägs
körning, i stan drog den kring 0.51 men då är detta extremt lugn körning, brukar inte ligga vid
dom siffrorna vanligtvis då man är ganska gas glad av sig smile

Måste helt enkelt få provat en 1.4tTdi eller 1.6Tdi känns dom inte för slöa så kan det bli en sån.
skatten är ju även 1000kr billigare på mindre motorn samt att dom flesta är befriade från skatt
fram till 2015 är ju också ett litet plus i kanten smile

Vag

84 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#19
Kanske ska uppdatera tråden med att det blev ett köp i helg, en Skoda fabia combi 1.4TDi Greenline 2009.
Mycket nöjd hittills med bilen och vart överraskad hur pass bra den gick, räcker gott och väl till mig smile

Vag

Fri fart för ett fritt folk!
14 860 Inlägg
20 augusti 2013
#20
Nanosec skrev:
Kanske ska uppdatera tråden med att det blev ett köp i helg, en Skoda fabia combi 1.4TDi Greenline 2009.
Mycket nöjd hittills med bilen och vart överraskad hur pass bra den gick, räcker gott och väl till mig smile

visst överaskar 1.4:an  ingen raket men fungerar helt dugligt. bara man vänjer sig vid ljudet. låter som den är trasig varje gång man går ner på tongång smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök