ATM magnetventil, passar den med all mjukvara?

berisen
14 augusti 2013 · 85 Inlägg

Har en S60 2.5T som är optimerad med steg 1 som är gjort hos Svensk Motoroptimering, är lite sugen på att någon gång senare testa autotechs magnetventil de säljer då folk enbart verkar positivt inställda till den enligt kommentarerna men har bara ett par frågor. ( http://atechmotor.com/volvo/s60/25t/tur … netventil/ )

Han som gjorde optimeringen var lite osäker på hur den skulle fungera då det tydligen finns en mapp i programvaran som reglerar impulserna i magnetventilen och det var lite oklart hur det skulle fungera med en magnetventil med bättre flöde då mappen som ligger i är anpassad efter orginalventilen.

Är det någon som bytt till denna ventil och hur fungerade det isåfall? Vilka positiva skillnader märker ni? Sist men inte minst, är er programvara på något sätt anpassad för den eller har ni monterat den i efterhand "ovanpå" eventuell befintlig optimering?

Tack på förhand smile

Blyfot_Racing
14 augusti 2013 · 904 Inlägg

Det ä bara å köra jag har inte ändrat min mapp efter jag bytte till den magnetventilen

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
rudarmy
14 augusti 2013 · 354 Inlägg

atms mv är bra, kolla av laddtrycket bara efter mont.
brukar vara lite högre än org..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Blyfot_Racing
14 augusti 2013 · 904 Inlägg

Fick sänka min 0.2 kom på det nu när jag läste förra inlägget

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
BudgetDunkaren Osponsrad
14 augusti 2013 · 1 631 Inlägg

Ursäkta om jag knycker tråden men är det mkt mek med och byta en magnetventil ?
Eller det är bara väck med den gamle och i med den nya ?

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
JimmyAndersson
14 augusti 2013 · 1 679 Inlägg

Skulle även denna magnetventil hjälpa om jag får lite olika laddtryck när trampar på fullt oftast lägger den sig på 0.9 men ibland ligger den stadigt på 1.1 smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Blyfot_Racing
14 augusti 2013 · 904 Inlägg

Väldigt lätt å byta får snabbare å stadigare ladd

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
berisen
14 augusti 2013 · 85 Inlägg

Ringde faktiskt Autotech och enligt honom skulle det inte vara något problem för mappen i mjukvaran gör ingen skillnad på vilken magnetventil som sitter där utan ATM-ventilen har bara bättre flöde. Låter ju bra så jag får försöka sikta in mig på en sån.

Någon mer som testat och kan ge sina synpunkter? smile

spokenratt
15 augusti 2013 · 3 860 Inlägg

Kör med IPD versionen i min. (atm sålde den innan) klockren grej att montera om man trimmat, om så bara lite.

Blev en jäkla skillnad i hur den bygger och håller ladd på min! Kör Autotech steg 1 + MF och E85.

Körde nyligen in samma ventil på brorsans bil, samma sec och samma upllevelse.

Och som du fick som svar så kan du montera dessa ventiler på både trimmade och org bilar.

Dock ska man enligt IPD "köra in" sin ventil... ECU'n ska adaptera eller "lära sig" den nya ventilen. Detta gör man genom att köra på ett visst sett och sen låta bilen stå avstängd i några minuter.
OM detta gäller för ATM ventilen vet jag inte men det kan man ju enkelt kolla med dom.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
berisen
18 augusti 2013 · 85 Inlägg

spokenratt skrev:
Kör med IPD versionen i min. (atm sålde den innan) klockren grej att montera om man trimmat, om så bara lite.

Blev en jäkla skillnad i hur den bygger och håller ladd på min! Kör Autotech steg 1 + MF och E85.

Körde nyligen in samma ventil på brorsans bil, samma sec och samma upllevelse.

Och som du fick som svar så kan du montera dessa ventiler på både trimmade och org bilar.

Dock ska man enligt IPD "köra in" sin ventil... ECU'n ska adaptera eller "lära sig" den nya ventilen. Detta gör man genom att köra på ett visst sett och sen låta bilen stå avstängd i några minuter.
OM detta gäller för ATM ventilen vet jag inte men det kan man ju enkelt kolla med dom.

Vad är det för speciellt sätt man ska köra på för att köra in den? Var det några instruktioner du fick ifrån ATM eller testade du dig fram? smile

spokenratt
19 augusti 2013 · 3 860 Inlägg

Emil889 skrev:
Var det några instruktioner du fick ifrån ATM eller testade du dig fram? smile

ATM sålde IPDUSA's ventil tidigare. Till den fick man en instruktion och monteringsanvisning.

Innan man kör in den ska man tänka lite på att:
Det är bra att ha en laddtrycksmätare inkopplad men inte tvunget.
Leta reda på en bra raksträcka du kan köra på, behöver vara ganska lång.
Turbon ska INTE bygga tryck under ev transport till den sträckan, alltså byt ventilen där du ska köra in eller i närheten..

Sen:
* Accelerera med ca halvt laddtryck och håll det trycket under ca 7 sekunder.
* Släpp gasen och låt bilen sakta ner utan att bromsa, bara låt den dala, ner till ca 30 Mph


Man ska köra 3 accelerationer med halvt ladd och låta den dala i hastighet. Stänga av bilen och låta den stå i 12 minuter.

Sen gör man inkörningen igen.. 3 acc med gassläpp mellan. Stäng av igen. Sen är det bara att tuta och köra.

Jag har kört i 2 st nu och har använt 3an och 4ans vxl när jag kört. Men det behövs en ganska bra sträcka eller ödslig väg tyckte jag.

Senast redigerat av spokenratt (19 augusti 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
berisen
20 augusti 2013 · 85 Inlägg

spokenratt skrev:

Emil889 skrev:
Var det några instruktioner du fick ifrån ATM eller testade du dig fram? smile

ATM sålde IPDUSA's ventil tidigare. Till den fick man en instruktion och monteringsanvisning.

Innan man kör in den ska man tänka lite på att:
Det är bra att ha en laddtrycksmätare inkopplad men inte tvunget.
Leta reda på en bra raksträcka du kan köra på, behöver vara ganska lång.
Turbon ska INTE bygga tryck under ev transport till den sträckan, alltså byt ventilen där du ska köra in eller i närheten..

Sen:
* Accelerera med ca halvt laddtryck och håll det trycket under ca 7 sekunder.
* Släpp gasen och låt bilen sakta ner utan att bromsa, bara låt den dala, ner till ca 30 Mph


Man ska köra 3 accelerationer med halvt ladd och låta den dala i hastighet. Stänga av bilen och låta den stå i 12 minuter.

Sen gör man inkörningen igen.. 3 acc med gassläpp mellan. Stäng av igen. Sen är det bara att tuta och köra.

Jag har kört i 2 st nu och har använt 3an och 4ans vxl när jag kört. Men det behövs en ganska bra sträcka eller ödslig väg tyckte jag.

Tack för svaret!

Mailade igår för att kolla om det gäller på den nya de säljer och jag fick svaret "Det är bara att montera och köra fullt" så det var ju skönt smile

Driven08
6 augusti 2014 · 152 Inlägg

Är det vanligt med ökat laddtryck vid. Byte till dessa? Är dem av bättre kvalitet än original ?  Eller ska man köra med original magnetventil till original motor?  Kan man få felkoder av denna för att den inte är original?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
MSph
8 augusti 2014 · 154 Inlägg

Ringde Autotech idag och frågade om magnetventilen (ATM) passar i min volvo 850 t5 från 1994. Dom sade att den inte gjorde det. Jag vill gärna tro att den passar men om dom själv säger det så känns det onödigt att köpa en.. Kan ni dela era åsikter och erfarenheter?

Volvo 850 T5 -94
Drunk A.Sörman
8 augusti 2014 · 1 299 Inlägg

Det är ju märkligt när det sitter i många 850/855 nu mera. Blyfot var väl först med den i 850? om jag minns rätt smile

MSph
8 augusti 2014 · 154 Inlägg

Drunk skrev:
Det är ju märkligt när det sitter i många 850/855 nu mera. Blyfot var väl först med den i 850? om jag minns rätt smile

Jag tänkte samma sak. Han på Autotech sade att den inte passade bara! Måste man byta andra delar också för att den ska passa?

Verkar ju som att blyfot lyckades så.. Jag som nyss ringt till dem och avbrutit min beställning hmm

Volvo 850 T5 -94
Drunk A.Sörman
8 augusti 2014 · 1 299 Inlägg

Ja låter som det var någon som inte hade bra koll ifall.

Du kan säkert skriva till Blyfot å fråga hur han gjorde här eller i gruppen på facbook
där många som kör med Autotech grejer hänger (Alla utom Spokenratt dansk som han är)

https://www.facebook.com/groups/130555953667483/


Mvh Andreas

MSph
8 augusti 2014 · 154 Inlägg

Drunk skrev:
Ja låter som det var någon som inte hade bra koll ifall.

Du kan säkert skriva till Blyfot å fråga hur han gjorde här eller i gruppen på facbook
där många som kör med Autotech grejer hänger (Alla utom Spokenratt dansk som han är)

https://www.facebook.com/groups/130555953667483/


Mvh Andreas

Okej tack så mycket för hjälpen Andreas. Jag ska göra det!

Volvo 850 T5 -94
spokenratt
8 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Drunk skrev:
Ja låter som det var någon som inte hade bra koll ifall.

Du kan säkert skriva till Blyfot å fråga hur han gjorde här eller i gruppen på facbook
där många som kör med Autotech grejer hänger (Alla utom Spokenratt dansk som han är)

https://www.facebook.com/groups/130555953667483/


Mvh Andreas

OFF T!!!

Haahaaa! Tänk att jag fortfarande följde denna tråd då! wink

Dansk... nä nu!  Våga Vägra Facebook!

Men ang ventilen.. om den passar, vilket det verkar finnas dubbla budskap om, så är den en bra investering. Tyckte inte min MV var kass, bytte bara för saks skull och jag märkte en klar skillnad direkt! Grym liten pryl!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Blyfot_Racing
9 augusti 2014 · 904 Inlägg

Hej skulle bara göra ett litet inlägg på 850 så funkar bara ventilen till orginal turbo hänger du på en 18t-19t så behåll orginal ventil å pys upp trycket i stället.

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang