Joni_sa skrev:
Vad gäller bromsar kan jag rekommendera Getech.se skarpt. Då kan du välja slitsade eller borrade skivor eller båda två om så önskas + EBC belägg som är fett credit Och så köper du Super blue racing bromsvätskan samtidigt
Låter sjukt bra, fet cred är vad jag är ute efter.. Ska slå en kik på Getech
lingua skrev:
Och så rör du ändalyktan till träffen ikväll.
Funny story, jag var där, det är allt jag säger just nu, förklaring kommer längre ner.
spontanjan skrev:
prem lagd, sjukt fet saab du har! tyckte även det såg riktigt fett ut med stickers. keep it up!
Tackar ödmjukast herrn
Decerto skrev:
Oj vilken snabb tråd. rent av ett vrålåk till skribent!
Ska följas med stort nöje. Måste också passa på att erkänna att det var den stora mängden av naken hud på projektets bild som sög in mig här.
Tackar, kul att höra . Men jag är ledsen om jag lurade in dig med falsk marknadsföring nu, jag hävdar dock att det är "Force majeure" då leverantören (regeringen) vägrar att leverera ovan nämnd hud i den mängd och tid som avtalet jag skrivit stipulerar (alltså mycket och alltid).. :p
Tisdag morgon, inte riktigt vaken men känner att nått är fel, drar mig en stund, hittar inte mobilen, rycker till och känner mig sjukt sen till nått. Kan det vara jobbet? 30 sekunder senare redan bältad och klar i bilen med bästa morgonfrippan, tröjan ut o in och stressnivå som bara en ensam skolfröken med alla kommunens specialbarn på besök i en keramik butik kan ha inser jag att idag är inte en dag som jag jobbar, idag är en dag som jag myser med bilen. För att fira denna episka av insikter gick jag upp på balkongen och tog en bild:
Vilken underbar jävla dag detta kommer att bli tänkte jag för mig själv medan jag knallade ner till garaget, jag hade fel.. Så fel.
Då mina bromsar nu akut behövde tillsyn och ingen av er varit modiga nog att rekommendera nått credigt (kan endast anta att ni inte vill skämma bort er om ni skulle föreslå nått som inte anses fet credigt fast ni råkar tro att det är det) så bar det iväg till Svenska Bluff för att inhandla bland dom mest ocrediga bromsar pengar kan frambringa, original. Väl på svenska bil får jag stå i drygt en kvart medan personen bakom disken klickade runt i sin dator som om han skulle skicka någon till rymden, mellan varven kollar den på mig (personen alltså) med ett lite yrvaket uttryck och mumlar nått om nått som jag inte alls hänger med på för att sedan frenetiskt klicka vidare. Till slut så går han och hämtar nått inne på lagret och kommer ut igen.
-Ja, alltså, nu står det ju inte saab på förpackningen säger han och kliar sig lite konfunderat på huvudet.
-Nej men det står Opel, upplyser jag honom om.
-Jo, får han ur sig efter en stund, men dom passar i alla fall.
Jag var vid det här laget en simpel man, trodde på vad folk sa och ifrågasatte inte reservdelspersoner hur som helst, han har ju en dator som just skickat någon till rymden liksom. Jag fråga istället vad han ville ha för dessa bromsar, 2500 jävla riksdaler?
-Vad in i glödhetaste? Skämtar du?
-Nej, det är dyrt med reservdelar säger han.
-Well, ja då får ni behålla dem, säger jag och är på väg att gå och då kommer det:
-Men, kan du komma tillbaka vid två så har jag klossar på ett saab nummer hemma, dom kostar 649:-
-... just där och då visste jag inte om jag skulle bli sur som fan, bara gå, ta dealen eller självantända så jag sa som det var att jag INTE kunde vara tillbaka till två men frågade i samma vända om SB i Fruängen kanske hade dom som inte var gjorda i guld på lager och det hade dom, fick ett artikelnr och brände dit.
[En bild på SBs lokaler i Fruängen, dock för dum för att fastna på bild!]
Väl där köper jag klossarna, går ut i bilen, öppnar upp och kollar och inser att det är fel jävla klossar! Går in igen, snackar med samma person och säger att:
-Detta är fel klossar!
-Nej det är det inte säger han övertygande.
-Jo det är det, detta är till 302mm jag ska ha till 314mm
-Nej det är rätt klossar, det är samma till 302 och 314
-Men nej, det är det inte, jag har inga ståltrådar som håller fast klossarna, jag har klipps.
Efter mycket jävla babbel, andra reservdelspersoners åsikter, ett gäng helt orelaterade telefonsamtal och en mindre hjärnblödning kollade reservdelsmännen i datorn igen.
-Jaha, ja det var jävligt konstigt, aldrig sett ropar dom i kör (nu 3 st), så du vill göra ett återköp då? suckar en av dem.
-Nej jag tänkte bara påtala att ni fuckat upp, ta med dessa hem och mala ner dom för att sedan gjuta egna korrekta bromsklossar, sa jag inte, jag nöjde mig med ett "ja tack"
Väl hemma och efter att ha städat halva garaget så skulle bilen äntligen in på operation.
Ok, så det finns ett par saker som jag fruktar, tandläkaren till exempel eller höjder, kan även känna viss skräck i broccolis närvaro, men det som fan är tuffast är att försöka få upp saaben på pallar. Då vi inte har en riktig domkraft utan en luftkudde som är enormt praktisk om man inte har en bil som inte ser ut som en jeep så måste processen gå till som följer:
1. Kör upp bilen på klossar
2. Vålda in kudden och lyft
3. in med fler klossar under däcken
4. Sänk och stoppa en kloss mellan kudden och bilen
5. Repetera steg 3 och 4.
6. Lyft sista biten för hand och slå in pallen på valfritt ställe och hoppas på att det bär.
När jag fått upp bilen på bockar och tagit av hjulen så ringer telefonen, knas på jobbet så jag måste åka in och köra Segways till en bokning. Jävligt kul.. Då är det bara att sätta på däcken och följa instruktionerna ovan baklänges.
Väl på jobbet var det bara att kasta sig in i bilen och bränna mot kungsan och packa ur sen tillbaka till jobbet för att slå ihjäl 90 minuter och sedan tillbaka till kungsan och packa in allt igen sen tillbaka till jobbet och packa ur allt och sen hem. *suck*
På väg hem tänkte jag svänga förbi Saabträffen i Sätra och säga hej en snabbis, men när jag kom fram och precis öppnade dörren så åkte alla fort som fan. Kände mig lite som den där killen i skolan som luktade lite för illa och som alla andra barn gärna inte var med, alls! Så jag åkte hemåt och undrade sedan hela kvällen om jag luktade illa eller om jag bara helt enkelt var för ocredig för att hänga med..
Väl hemma igen, och med telefonen extremt avstängd var det bara att göra om allt igen, upp med bilen och av med däcken. Målet var att byta inre och yttre styrstag, bärarmarna, bromsklossarna, krämningshämmarstagen och bussningar. Klart på en 4 timmar tänkte jag, fel igen.
Efter att ha rivit ner allt skulle jag sätta dit dom nya inre styrstagen och det var då det brann. Jag hade beställt fel jävla styrstag. Resten av kvällen spenderades på följande sätt:
Ni fattar poängen. Sket i allt och skulle uppdatera lite här på garaget som tröst, som för att bekräfta hela kvällens jävlighet så hade datorn laddat ur så det fick bli en:
och sedan godnatt!
Onsdag, redan efter att helt omotiverat ha sparkat foten i dörrkarmen kände jag att detta skulle komma att bli en lååång dag. Först på listan var att försöka få fram 2 nya styrstag till bilen. Började ringa runt men eftersom Saab 93sc Aero 2.8t från 2006 tydligen är mer sällsynt än Higgsbosonen så verkade det som om SB återigen skulle få våldta mitt sinne och min plånbok. Ringde och hörde med dom men dom kunde inte få fram någon innan morgondagen så det gick lite bort, mycket bort gick det först vi priset. 1100 exkl moms, styck! Jag skulle ringa tillbaka till dom när jag bestämt mig, jag ringde aldrig..
Anledningen till brådskan att få klart bilen var att jag vid 1300 hade tid för fyrhjuls inställning hos Elte bil i Tumba så nu var det bara att ringa dem och berätta om kaoset och att jag inte kunde komma till 13, Janne på Elte frågade vad det var som knasade och jag berättade om mitt dilemma, vad har du för reg nummer frågade han sen. 4 timmar senare hade jag två nya styrstag i handen, och detta för ca 300:- styck Där snackar vi service!
Innan jag hämtade styrstagen så passade jag på att byta bromsklossarna, något som kanske borde gjorts lite tidigare:
Dit med nya, nej inte dom som var gjorda av guld och diamanter, dom andra, ocrediga bromsklossarna:
Under tiden som jag brottades med bromskolvarna på oken gjorde oljeatomerna ett samlat uppror, deras mål var tydligt, att ta sig ur bromsvätskebehållaren och dom skulle inte sky några som helst medel för att nå sitt mål. Detta uuptäckte ju givetvis inte jag fören jag skulle dra fast mina två skinande nya inre styrstag liggandes under bilen men munnen öppen som en idiot, drop, rätt ner i halsen. Smaskens. Vid närmare kontroll så hade locket till bromsvätskebehållaren spruckit. En till utgift där
Krämningshämmarnussningarna byttes aldrig då jag inte hade någon magisk spik så jag kunde tjillivippa mig till en liten kille, något som förmodligen inte hade hjälpt då även en pyssling hade fått tjillivippa sig för att komma åt dom bultarna som höll fast krämningshämaren:
Sen var det ganska mycket raka vägen att sätta ihop allt, men innan jag var klar så var klockan för mycket och just nu står mitt hopp till att nån kan erbjuda en tid för hjulinställning så tidigt som möjligt imorgon, någon av er som känner någon som känner någon?
BTW, då mitt mål är att bli sinnesjukt credig så efterlyser jag nu sponsorer, för det har jag hört är credigt.. Om någon sponsor som har lite cred att krydda mitt projekt med så får ni gärna höra av er.
Senast redigerat av hjd (22 augusti 2013)