mjjansson skrev:
Vart kom du över alla Goa klistermärken som du kleta på bilen ?
Min är Lite för naken som den är nu! :p
Allt kom från ebay förutom stickerbomben

Nästan 200 följare på tråden, får ju lite prestationsångest här

(Men bara 96 röster på bilen, vafalls?)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-111690a0c019b9dc4ffed6bd47769e2e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-66cdaf377e8d5c214c18378183f34236.jpg]()
Så, en liten status update:Japp, tro fan att min plan sket sig, fann mig själv och skrotdosan i tusen delar i farsans garage redan igår. Hur detta kommer sig är lite oklart då meningen var att jag skulle ta allt i ett svep nästa helg men är man otålig så är man

![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-9e53d15a63545e8bb39ff6c2fada99dd.jpg]()
Väl uppe på lyften efter diverse Mc Gyver lösningar med klossar, spadar och annas som fanns till hands så började velandet, ska jag börja riva i skrotdosan nu? En del av mig tyckte det lät sjukt jobbigt och en annan del ville bara få skiten gjort, och som oftast vann "skiten gjort" delen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-2a45c5134c4d89828c7b32d13ad756c3.jpg]()
Riva fronten på skrotdosan kan jag snart göra i sömnen, vet inte hur många gånger jag har plocka av och på den av olika anledningar, första gången kändes det otroligt omständligt men nu går det snabbt som satan, det som däremot inte går snabbt som satan är att plocka loss spolarslangen till lampspolningen och kontakten till dimljusen, båda dessa skulle man kunna tro var gjutna i ett stycke och våld fick tillämpas, först i måttliga mängder för att sedan gå över till totalvåld, skrik och en del blod. Men jag fick loss skiten iaf.
Efter att fronten och brygga plockats bort övergick entusiasmen till total förvirring, hur fan sitter skiten fast? Testade ett par olika bultar och skruvar men insåg snart (efter typ 30min) att jag var helt ute och cyklade, hjälp var tvungen att tillkallas!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-3966045a45091adc695b99fa117e9315.jpg]()
Tight!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-065e8d07378cac5e2cceb334146ef3fa.jpg]()
Jätte tight!
In kommer min hjälte, Lennarth, far till den legendariska och smått episka mig själv och plåtslagare extraordinarie, med sina närmare 200 år i bilbranschen är det inte mycket som är omöjligt för min far och det gäller även ett IC byte på en Saab.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-a921eec2f66b1902c09ace4f2899c68a.jpg]()
Efter ett ospecificerat antal minuter var gamla IC'n väck och jag kände för en paus, så jag tänkte att det vore ett ypperligt tillfälle att byta tryckslangarna då detta verkade vara ett slappt jobb, men gissa vad, det var det inte.. Det visade sig att någon på Saab fabriken som med stor kraft och möda frambringat skrotdosan för ca 8-9 år sedan velat göra livet surt för någon lirare som helt random bestämt sig för att stoppa dit andra tryckslangar än vad bilen kom utrustad med från fabrik och helt sonika vänt alla slangklämmor till värsta möjliga vinkel.. Oavsett verktyg, våld, skrik eller gråt så gick en av dem bara inte att komma åt, stämningen föll, i verkstaden lade sig ett nattsvart mörker av vrede då jag för sista gången med blodiga händer försökte få loss det fett ocrediga standard slangen med en kombination av barnafödselvrål och total panik. Med hjälp av 7ans fasta nyckel och den lilla gnutta tålamod jag sparat fick jag tillslut loss slangen och kunde byta den

![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-07328a4b3f9280ecce49172242c531c1.jpg]()
Tillbaka till ICn, då nya IC'n kommer utan fästen till ac kondensorn så måste dessa flyttas över från gamla, och även här har Saab tänkt till. Istället för att använda någon tråkig mutter så kör man på brickor som är taggiga på insidan och mer eller mindre omöjliga att få bort vilket kan tyckas verka rockigt men det är en i själva verket en genväg till totalt psykbryt, som tur var hade farsan lösningen på även det problemet

Med allt överflyttat så var det bara att hänga dit nya IC'n och sätta ihop allt igen. Har ni förresten tänkt på att man alltid lyckas få ett gäng skruvar/muttrar/bultar över när man gjort nått med bilen? Kan snart starta en järnaffär

![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-37044243b38055d20161b12f16f7f105.jpg]()
Allt tillbakaskruvat, allting dubbelkollat 2 gånger och jag är klar, typ.. På backen ligger snabeln till luftburken och hånar mig, samma snabel som jag minst 3 gånger flyttat på medans jag plockade ihop skrotdosan och varje gång tänkt att den får jag inte glömma -.-
Ner med fronten, dit med snabeln, KLAR!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-0d00d8bb4a738410b93b96ee675ca010.jpg]()
Nu var det bara att stoppa i Maptunern och ladda in steg 3, snabbt och smärtfritt. Elle ja, tills att jag testade att köra bilen då, först börja den skrika om att antispinn hade lämnat in och sedan vart jag utan turbo, att köra skrotdosan utan ladd var en ny upplevelse

Det var det där med minne (tänk lobotomerad guldfisk), det visade sig att den slangen jag brottades med tidigare hade hoppat loss, det visade sig också att jag förmodligen kanske missat att ens sätta dit slangklämmor på densamma

Upp med bilen på lyft igen och bråka dit slangjäveln och dubbelkolla allt igen.
Då mojängen man ställer lamporna med stod någon annanstans så sket jag i att ställa lamporna så skrotdosan ser ut som en skelögd pirat i nosen, men det gör henne bara lite extra speciell

Det som är på plats nu iallafall är tryckslangar från do88.se, liiiite fetare IC, 3" midpipe, luftfilter och Steg 3 program från Maptun och 2,5" rostfritt från Feritta. Nu skottar hon på ganska bra tjejen
Det jag väntar på nu är ny kylarvätskebehållare samt fjäderbenstag från Taliaferro, Brembo skivor och klossar samt stålomspunna bromsslangar från Getech och nya Dunlop Sport Maxx RT från däckonline.
När detta kommer ska bromsoken bli rosa, bromsarna och slangarna ska bytas, powerflex bussningarna ska dit i framvagn och motorfästen samt fjäderbensstag och kylarvätskebehållare ska på plats

Sen blir det en tripp till Elte bil i tumba för framvagnsinställning och däckbyte. Sen ska det tok njutas fram till i maj då regeringen krävt att få plåga skrotdosan på Girls On Track, efter det vet bara gudarna vad som händer

BTW, ni som inte röstat på bilen får jättegärna göra det, det är en av 3 saker som gör mig glad, dom andra är skrotdosan och jägermeister
