Volvo D5 Dålig acceleration *Motorservice Erfordras*

JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#81

Har precis haft en bil på jobbet med samma problem.

Felkod på felaktigt flöde. Bien kan å fint i långa perioder å låter som den "dumpar" varje gång man släper gasen efter pådrag.

Denna bilen hade också ett problem med att den rök massa. Det felet var dock luftfiltret och e åtgärdat.

Allt vacuum e kollat motorkuddarna pluggade men felet kvartstår.

Inga läckage..

Problemet e att den överladdar. Det som åerstår å testa på denna e å byta turboreglerventilen för å testa. Om felet fortfarande kvarstår då så e det turbon som e kass..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
20 oktober 2013 · 3 127 Inlägg
#82

JaggaChafen skrev:
Har precis haft en bil på jobbet med samma problem.

Felkod på felaktigt flöde. Bien kan å fint i långa perioder å låter som den "dumpar" varje gång man släper gasen efter pådrag.

Denna bilen hade också ett problem med att den rök massa. Det felet var dock luftfiltret och e åtgärdat.

Allt vacuum e kollat motorkuddarna pluggade men felet kvartstår.

Inga läckage..

Problemet e att den överladdar. Det som åerstår å testa på denna e å byta turboreglerventilen för å testa. Om felet fortfarande kvarstår då så e det turbon som e kass..

Jo min låter som den dumpar åxå redan lite över 2000 varv, hörs direkt när man står o varvar den lite lätt o släpper gasen...

Min ryker inte nåt vad jag sett, jo när jag gasar på som fan så kommer lite svartrök men det är ganska normalt på en diesel..

Turboreglerventilen.. menar du WG ventilen ?

- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#83

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:
Har precis haft en bil på jobbet med samma problem.

Felkod på felaktigt flöde. Bien kan å fint i långa perioder å låter som den "dumpar" varje gång man släper gasen efter pådrag.

Denna bilen hade också ett problem med att den rök massa. Det felet var dock luftfiltret och e åtgärdat.

Allt vacuum e kollat motorkuddarna pluggade men felet kvartstår.

Inga läckage..

Problemet e att den överladdar. Det som åerstår å testa på denna e å byta turboreglerventilen för å testa. Om felet fortfarande kvarstår då så e det turbon som e kass..

Jo min låter som den dumpar åxå redan lite över 2000 varv, hörs direkt när man står o varvar den lite lätt o släpper gasen...

Min ryker inte nåt vad jag sett, jo när jag gasar på som fan så kommer lite svartrök men det är ganska normalt på en diesel..

Turboreglerventilen.. menar du WG ventilen ?

Nej du har ju ingen Wastegate då du har VNT turbo. Antingen turboreglerventilen som strular eller själva VNT delen i turbon.

Turboreglerventilen sitter fram på motorn bakaom intercoolerslangen som går in på insuget.

Då jag har VIDA så kollade jag att det funkade på den bilen jag hade men tyckte inte att armen på turbon klarade å reglera fullt ut. Min teori e att det trögar inne i turbon.

Möjligen återkommer denna kunden för test med ny ventil å då vet jag mera. Om jag inte hinner sluta på det jobbet först smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
20 oktober 2013 · 3 127 Inlägg
#84

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:
Har precis haft en bil på jobbet med samma problem.

Felkod på felaktigt flöde. Bien kan å fint i långa perioder å låter som den "dumpar" varje gång man släper gasen efter pådrag.

Denna bilen hade också ett problem med att den rök massa. Det felet var dock luftfiltret och e åtgärdat.

Allt vacuum e kollat motorkuddarna pluggade men felet kvartstår.

Inga läckage..

Problemet e att den överladdar. Det som åerstår å testa på denna e å byta turboreglerventilen för å testa. Om felet fortfarande kvarstår då så e det turbon som e kass..

Jo min låter som den dumpar åxå redan lite över 2000 varv, hörs direkt när man står o varvar den lite lätt o släpper gasen...

Min ryker inte nåt vad jag sett, jo när jag gasar på som fan så kommer lite svartrök men det är ganska normalt på en diesel..

Turboreglerventilen.. menar du WG ventilen ?

Nej du har ju ingen Wastegate då du har VNT turbo. Antingen turboreglerventilen som strular eller själva VNT delen i turbon.

Turboreglerventilen sitter fram på motorn bakaom intercoolerslangen som går in på insuget.

Då jag har VIDA så kollade jag att det funkade på den bilen jag hade men tyckte inte att armen på turbon klarade å reglera fullt ut. Min teori e att det trögar inne i turbon.

Möjligen återkommer denna kunden för test med ny ventil å då vet jag mera. Om jag inte hinner sluta på det jobbet först smile

Förstår.. ska kolla upp detta lite.. men hur vet jag om den ventilen är pajj eller inte då.. ?

- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
Blondizzz
20 oktober 2013 · 354 Inlägg
#85

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:

JaggaChafen skrev:
Har precis haft en bil på jobbet med samma problem.

Felkod på felaktigt flöde. Bien kan å fint i långa perioder å låter som den "dumpar" varje gång man släper gasen efter pådrag.

Denna bilen hade också ett problem med att den rök massa. Det felet var dock luftfiltret och e åtgärdat.

Allt vacuum e kollat motorkuddarna pluggade men felet kvartstår.

Inga läckage..

Problemet e att den överladdar. Det som åerstår å testa på denna e å byta turboreglerventilen för å testa. Om felet fortfarande kvarstår då så e det turbon som e kass..

Jo min låter som den dumpar åxå redan lite över 2000 varv, hörs direkt när man står o varvar den lite lätt o släpper gasen...

Min ryker inte nåt vad jag sett, jo när jag gasar på som fan så kommer lite svartrök men det är ganska normalt på en diesel..

Turboreglerventilen.. menar du WG ventilen ?

Nej du har ju ingen Wastegate då du har VNT turbo. Antingen turboreglerventilen som strular eller själva VNT delen i turbon.

Turboreglerventilen sitter fram på motorn bakaom intercoolerslangen som går in på insuget.

Då jag har VIDA så kollade jag att det funkade på den bilen jag hade men tyckte inte att armen på turbon klarade å reglera fullt ut. Min teori e att det trögar inne i turbon.

Möjligen återkommer denna kunden för test med ny ventil å då vet jag mera. Om jag inte hinner sluta på det jobbet först smile

Vad jag vet så har dom flesta D5 01 uppåt WG på turbon, men dom har där i mot ingen dump även om dom har VNT

JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#86

Nope ingen WG bara VNT.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Blondizzz
21 oktober 2013 · 354 Inlägg
#87

Kan ta ett kort på turbon i min D5 så får du se att det sitter WG på den.cool

Danne_1977
21 oktober 2013 · 3 127 Inlägg
#88

JaggaChafen skrev:
Nope ingen WG bara VNT.

Tror jag har WG jag åxå på bägge mina D5:or..

- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#89

Om ni har 2 vacum klockor så har ni WG om ni har en vacum klocka har ni inte det.

Den som sitter mellan husen reglerar VNT.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
22 oktober 2013 · 3 127 Inlägg
#90

Så här ser turbon ut på min XC90..

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1377442_10151621905140964_2070199328_n.jpg

- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#91

Precis du har ingen WG du ser staget som gå r upp imellan avgasdelen å kompressor delen. Om du hakar av det å känner så armen går lätt imellan ändlägen. Gör det inte det e det nog dessvärre så att VNt sitter fast eller kärvar. Då e det bara å byta.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
22 oktober 2013 · 3 127 Inlägg
#92

Jag ser nog inte riktigt det stag som du ser.. kanske syns bättre på den här bilden ? Bilden är upp o ner dock.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1381732_10151621905270964_569374121_n.jpg

- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#93

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82794/82794-4c154abcf6c8d3275588c705ec9282a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82794/82794-5f88177f73c4c2e1b135dd3b9fd5e907.jpg

Staget inringat.

Om du ger gas så skall du se att detta flyttar sig. Kan va väldigt knöligt å få kopplat av dock.




http://www.motorsportscenter.com/uploads/vnt_turbo.jpg

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#94

Här e sjävla grejjen innne i turbon som strular

http://www.ebay.co.uk/itm/Turbocharger- … 0925498853

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
22 oktober 2013 · 3 127 Inlägg
#95

Ja men det du ser sticka upp där på första bilden som du ringat in.. det är inget stag.. det är en slang/ledning och inget som är rörligt...

Vad du ringat in på den andra bilden är en sån liten mojäng att jag knappt ser vad det är.. har liten förståelse vad detta är och hur det funkar..

Ska väl ta en mer noga koll o se vad det är du menar för nåt. Förstår att om det är en rörlig del som typ reglerar laddtryck som en WG att den kan fastna om man gasar på kraftigt och att det då blir knas eftersom elektroniken skickar ut felkoder och bilen går dåligt.. MEN om staget fastnar.. hur går det då till när det lossnar igen, måste ju under alla omständigheter starta om bilen för att den ska gå riktigt igen..   kanske sätter elektroniken bilen i nåt typ av "SafeMode" för att påvisa att nåt har hänt och att man bör uppsöka verkstad.. ?

- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#96

Danne_1977 skrev:
Ja men det du ser sticka upp där på första bilden som du ringat in.. det är inget stag.. det är en slang/ledning och inget som är rörligt...

Vad du ringat in på den andra bilden är en sån liten mojäng att jag knappt ser vad det är.. har liten förståelse vad detta är och hur det funkar..

Ska väl ta en mer noga koll o se vad det är du menar för nåt. Förstår att om det är en rörlig del som typ reglerar laddtryck som en WG att den kan fastna om man gasar på kraftigt och att det då blir knas eftersom elektroniken skickar ut felkoder och bilen går dåligt.. MEN om staget fastnar.. hur går det då till när det lossnar igen, måste ju under alla omständigheter starta om bilen för att den ska gå riktigt igen..   kanske sätter elektroniken bilen i nåt typ av "SafeMode" för att påvisa att nåt har hänt och att man bör uppsöka verkstad.. ?

Kolla länken på inlägget med bilderna så kanske du förstår bättre.

Ang Safemode så har du helt rätt. Bilen märker ett felaktigt flöde i förhållande till det flödet den skall ha vid visst laddtryck/gaspådrag/varvtal å sätter då bilen i safemode. En omstart så e du ute ur detta.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Danne_1977
23 oktober 2013 · 3 127 Inlägg
#97

JaggaChafen skrev:

Danne_1977 skrev:
Ja men det du ser sticka upp där på första bilden som du ringat in.. det är inget stag.. det är en slang/ledning och inget som är rörligt...

Vad du ringat in på den andra bilden är en sån liten mojäng att jag knappt ser vad det är.. har liten förståelse vad detta är och hur det funkar..

Ska väl ta en mer noga koll o se vad det är du menar för nåt. Förstår att om det är en rörlig del som typ reglerar laddtryck som en WG att den kan fastna om man gasar på kraftigt och att det då blir knas eftersom elektroniken skickar ut felkoder och bilen går dåligt.. MEN om staget fastnar.. hur går det då till när det lossnar igen, måste ju under alla omständigheter starta om bilen för att den ska gå riktigt igen..   kanske sätter elektroniken bilen i nåt typ av "SafeMode" för att påvisa att nåt har hänt och att man bör uppsöka verkstad.. ?

Kolla länken på inlägget med bilderna så kanske du förstår bättre.

Ang Safemode så har du helt rätt. Bilen märker ett felaktigt flöde i förhållande till det flödet den skall ha vid visst laddtryck/gaspådrag/varvtal å sätter då bilen i safemode. En omstart så e du ute ur detta.

Ska ta o titta under huven o se hur det ser ut.. har som sagt aldrig nånsin direkt grejat med denna typen av motor, det har bara funkat och funkat tidigare... big_smile

- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
Blondizzz
23 oktober 2013 · 354 Inlägg
#98

Här ser du armen som styr VNT inne i turbon.
http://www.youtube.com/watch?v=ilZt2LyxFzU

en lite närmare titt på Rörelsen och positionen. Här ser du att den sitter bakom olje röret som är på bilderna längre upp i tråden.

http://www.youtube.com/watch?v=57UEUxKLZ_c

Här har du lite mer filmer på VNT. Kontrollera funktion

http://www.youtube.com/watch?v=5GC1Jc267IM

http://www.youtube.com/watch?v=Xyptm_YZEYM

Efter rengöring

http://www.youtube.com/watch?v=nueGWJjNoqg

finns en del filmer på youtube angående rengöring och demontering detta är bara några av flera tiotalet filmer.

Danne_1977
23 oktober 2013 · 3 127 Inlägg
#99

Blondizzz skrev:
Här ser du armen som styr VNT inne i turbon.
http://www.youtube.com/watch?v=ilZt2LyxFzU

en lite närmare titt på Rörelsen och positionen. Här ser du att den sitter bakom olje röret som är på bilderna längre upp i tråden.

http://www.youtube.com/watch?v=57UEUxKLZ_c

Här har du lite mer filmer på VNT. Kontrollera funktion

http://www.youtube.com/watch?v=5GC1Jc267IM

http://www.youtube.com/watch?v=Xyptm_YZEYM

Efter rengöring

http://www.youtube.com/watch?v=nueGWJjNoqg

finns en del filmer på youtube angående rengöring och demontering detta är bara några av flera tiotalet filmer.

Tack snälla du.. nu vet jag helt klart hur detta funkar, detta är kanske mitt problem, kan vara värt att kolla upp, ska försöka pilla loss den där armen eller på nåt sätt försöka se om den kärvar precis som i filmerna nu länkade till, jag känner mig hoppfull ang detta iaf, ska kolla o se iaf.. om den kärvar blir det väl att slita lös turbon och se om jag kan rengöra jag åxå big_smile

- BMW E36 Rallycrossbygge 2150cchttp://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
- Volvo V70N D5 -04 Lätt stylingprojekt Tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=211056
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 oktober 2013 · 2 307 Inlägg
#100

Blondizzz skrev:
Kan ta ett kort på turbon i min D5 så får du se att det sitter WG på den.cool

Väntar fortfarande på kortet där man ser WGn på din D5a..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang