Jag har problem med reservhjuls anordningen under bilen.
Den är av principen att man skruvar på en bult inne i bagagegolvet och då samtidigt trycker ner en plastspärr så viras hjulet ner i en vajer under bilen.
Köpte bilen som är av årsmodell 2004 tidigare i sommar och fick nyligen punktering av en spik. Var då inga större problem att vira ner vajern med däcket och hissa upp den tomma vajern igen. när jag kom hem gjorde jag samma procedur och hissade upp ett av vinterdäcken för att inte vara utan reservhjul.
När jag sedan igår skulle byta tillbaka vinterdäcket mot reservhjulet så gick det bara att vira ner vajern ca 1 dm, sedan började det bara låta "knäpp-knäpp" i spärren när jag skruvade på bulten. Vevade då åt andra hållet och det fungerade såpass att däcket åkte upp 5cm, sedan blev det likadant åt det hållet och jag fick varken däcket upp eller ner.
Min teori är ju såklart att någonting i spärranordningen gett vika. Själva plastringen som man trycker ner med hylsan verkade lös, så den petade jag loss och försökte trycka ner spärrarna med skruvmejslar i hålen vid bulten. När inte det funkade la jag mig under och försökte via fälgens små hål peta och dra med skruvmejsel för att lossa spärren underifrån och skruva samtidigt uppifrån... men utan resultat. Borde ju inte vara omöjligt tycker jag. i annat fall vet jag inte hur jag skall få loss mitt däck innan vintern då det behövs

Förmodligen beror väl detta trassel på att konstruktionen är utsatt för salt och annan skit och som däcket ser ut (som nytt) och fälgen rostig så torde det ha suttit där hela bilens liv.
Någon fler borde väl ha haft samma problem som mig - hur gjorde du isåfall??
Tacksam för svar!