Autobahn

SaKlart
16 augusti 2013 · 49 Inlägg

Hej!

Skapade en tråd där jag frågade om hur långt man har kört (vad gäller längre bilresor). Mycket snack om autobahn kom up så jag är nyfiken på hur många av er som har åkt på den och vilka tips ni kan ge en autobahn oskuld. tongue

Doc_152
16 augusti 2013 · 111 Inlägg

Titta i backspegeln var tredje sekund i innerfilen. Kör inte om fler bilan än en åt gången. Kör åt sidan om du ser en prick i backspegeln, eller om det inte går, gasa som satan.

Senast redigerat av Doc_152 (16 augusti 2013)

dfine BMW entusiast
16 augusti 2013 · 579 Inlägg

Jag har kört många mil på Autobahn och det är underbara vägar att köra på. Folk tänker när dom kör och alla har respekt för varandra och för hastigheten. Framförallt svänger dom inte ut en meter framför dig när du håller på och kör om och tvingar dig att tvärnita för att inte köra in i röven på dom.
Vid vägarbeten eller liknande så blinkar alla med sina varningsblinkers för att varna bilarna bakom så dom hinner sänka hastigheten i tid. 

Du har ingenting att oroa dig för, här i Sverige kör dom flesta som idioter och har inte en aning om hur man planerar sin körning.

Sarge
16 augusti 2013 · 2 337 Inlägg

Kör med förstånd så är det inga problem. Jag har aldrig upplevt några problem på Autobahn och förberedde inte mig på något speciellt sätt inför första gången.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 augusti 2013 · 14 076 Inlägg

dfine skrev:
Jag har kört många mil på Autobahn och det är underbara vägar att köra på. Folk tänker när dom kör och alla har respekt för varandra och för hastigheten. Framförallt svänger dom inte ut en meter framför dig när du håller på och kör om och tvingar dig att tvärnita för att inte köra in i röven på dom.
Vid vägarbeten eller liknande så blinkar alla med sina varningsblinkers för att varna bilarna bakom så dom hinner sänka hastigheten i tid. 

Du har ingenting att oroa dig för, här i Sverige kör dom flesta som idioter och har inte en aning om hur man planerar sin körning.

Det ligger nåt i det du säger för man måste ju tänka efter när man kör på Autobahn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
habomaster
16 augusti 2013 · 463 Inlägg

Doc_152 skrev:
Titta i backspegeln var tredje sekund i innerfilen. Kör inte om fler bilan än en åt gången. Kör åt sidan om du ser en prick i backspegeln, eller om det inte går, gasa som satan.

Detta gäller på frifartssträckorna. På de flesta sträckor är det begränsat till 130, då kommer det oftast inte bilar i 200+.
På frifartssträckorna gör man bäst i att inte köra om i onödan. Man ska också vara medveten om att man kan åka dit för vårdslöshet om man orsakar en olycka på en frifartssträcka, så kör fort men med förstånd.

Transporter89
16 augusti 2013 · 957 Inlägg

Se upp för lastbilar de kan svänga ut framför en rätt så snabbt. Föra året  fick man  tvärrnita bromsen typ från 210-110 för det kom en sån där  mini lastbil famför mig. Annas  e det bara tuta och köra och självklart kan du se upp för civilare med. De finns överallt och vilken bil som helst tyåp för 2 år sen stoppade de mig  för kontrol i en VW  sharan big_smile

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Doc_152
16 augusti 2013 · 111 Inlägg

habomaster skrev:
Detta gäller på frifartssträckorna. På de flesta sträckor är det begränsat till 130, då kommer det oftast inte bilar i 200+.
På frifartssträckorna gör man bäst i att inte köra om i onödan. Man ska också vara medveten om att man kan åka dit för vårdslöshet om man orsakar en olycka på en frifartssträcka, så kör fort men med förstånd.

Nja, jag har kört på autobahn ett par gånger och jag har minsann aldrig sett någon som höll hastighetsbegränsningen på 130. Det går ju inte i 200+ men 150-160 är lång ifrån ovanligt. Vilket är jävligt snabbt för en svensk, med tanke på våra mesiga 100-110 vägar.

JonasK -.-
16 augusti 2013 · 383 Inlägg

Jag körde på autobahn med en gammal 740 med förgasare jag hade då, inget omkörningsmonster alltså. Kollade NOGA i backspegeln innan jag körde om 2st långtradare. När jag var förbi den bakre av tradarna kollade jag i backspegeln igen och får se Porsche 911 ett par meter bakom bilen, han låg snällt o väntade tills jag masat mig förbi den andra lastbilen oxo, gasade dock på så gott det gick. Det roliga var att 911:an höll avstånd hela tiden. TIlls jag var förbi och jag hann knappt nudda blinkersspaken när jag såg hur 911:an gungade till några gånger vid nedväxling, sen när jag var inne i min fil igen så försvann Porschen som en avlöning.

Trafikvettet på autobahn är ett föredöme om man jämför med hur det funkar på svenska motorvägar. Här hemma hade Porschen duttat mig på dragkroken och blinkat febrilt med helljuset, troligtvis i tron att en 740 kan preja en lastbil för att ge plats.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Transporter89
16 augusti 2013 · 957 Inlägg

Doc_152 skrev:

habomaster skrev:
Detta gäller på frifartssträckorna. På de flesta sträckor är det begränsat till 130, då kommer det oftast inte bilar i 200+.
På frifartssträckorna gör man bäst i att inte köra om i onödan. Man ska också vara medveten om att man kan åka dit för vårdslöshet om man orsakar en olycka på en frifartssträcka, så kör fort men med förstånd.

Nja, jag har kört på autobahn ett par gånger och jag har minsann aldrig sett någon som höll hastighetsbegränsningen på 130. Det går ju inte i 200+ men 150-160 är lång ifrån ovanligt. Vilket är jävligt snabbt för en svensk, med tanke på våra mesiga 100-110 vägar.

Håller med dig jag var p semest nu i juli månad och körde igenom hela tyskland. Där var inte många som håller sig  till de 120-130 som det brukar stå utan  det är som du säger 150-160  men där fanns de som komm i säkert 200 med

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
habomaster
19 augusti 2013 · 463 Inlägg

Absolut, på 130-sträckorna håller de snabbare lite över precis som i Sverige. Det innebär ju i praktiken 150-160. De som håller 200+ på en begränsad sträcka finns självklart men de är relativt ovanliga, ungefär som de som håller 160+ på en svensk motorväg.
Kommer man ner i Frankrike istället är det helt annan disciplin på hastigheten. De har fartkameror och ganska stark polisnärvaro på motorvägen och dessutom ganska stränga straff för fortkörning.

torpis Forummoderator
19 augusti 2013 · 10 572 Inlägg

SaKlart skrev:
Hej!

Skapade en tråd där jag frågade om hur långt man har kört (vad gäller längre bilresor). Mycket snack om autobahn kom up så jag är nyfiken på hur många av er som har åkt på den och vilka tips ni kan ge en autobahn oskuld. tongue

Du får en chans att fixa

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
19 augusti 2013 · 10 572 Inlägg

Doc_152 skrev:
Titta i backspegeln var tredje sekund i innerfilen. Kör inte om fler bilan än en åt gången. Kör åt sidan om du ser en prick i backspegeln, eller om det inte går, gasa som satan.

Jag har en helt annan erfarenhet, nämligen titta framåt hela tiden! För tyskar har ingen som helst respekt utan klipper ut framför helt utan förvarning och blinkers. Småbilar så som lastbilar gör likadant. Det verkar också vara vanligt att man i Tyskland drar på för att sedan släppa av. Men kör om och blir omkörd av samma bilstup i kvarten trots att man kuskar på i sina 130km/h på farthållaren.

Jag har aldrig sett någon som kommit speciellt fort, snarare tvärt om, jag tycker det flyter på bättre och är bättre kvalitet på vägerna här hemma. Tyskland är ett myller av vägbyggen och köer.

Nu får man ju inte göra det, men rent tekniskt så rekommenderar jag att åka fort mellan Värnamo och Jönköping, inte på Autobahn. Tyskland är en besvikelse vad gäller vägnätet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
9Femma
19 augusti 2013 · 342 Inlägg

Håller med Torpis!
Autobahn är ingen höjdare. Tycker iofs att folk generellt har vett, men idioter finns som alltid.
Det där med att samma bil envisas med att köra om en hela tiden, för att sedan slå av och tvinga dig köra om igen, igen och igen ... känner jag igen.

Men om man nu ska envisas att köra autobahn:

Håll koll! Gäller både framåt och i backspegeln.
Den största faran framåt är stillastående köer (Stau). De kan uppkomma lika plötsligt som de upplöses. Därför jäkligt viktigt att ha blicken så långt framåt som möjligt. Föreställ dig själv att du kommer där i 150 km/h ++ och upptäcker att trafiken några hundra meter bort står still. Inte kul. Så planera körningen, blicken framåt och även fokus extra långt framåt.
Folk brukar tända varningsblinkerserna för att göra övriga uppmärksamma på att trafiken på detta.
Det är av yttersta vikt att alltid ligga två/tre steg framåt i din körning och körstil. Impulsiva beteenden på autobahn är ingen höjdare.

Bakåt om någon Snurre Sprätt kommer i 200 km/h++. Händer, men mycket av snacket om hur vanliga dessa är, är överdrivet, även på fri fart-sträckorna.
Marschar du 150-160 km/h så vågar jag lova att du följer trafikrytmen helt ok, även för att ligga i yttersta omkörningsfil. Dock: Håll alltid koll bakåt. De extrema hastigheterna är ovanliga, men förekommer.
I de få fall det inträffar så är dina 150-160 km/h i princip farmor-Anka på söndagstur.

Håll även koll på hastighetsskyltar. Andelen sträckor med fri fart blir allt färre. Och hastighetsövervakning tillämpas givetvis.
I regel gäller 120 km/h, på vissa sträckor så lite som 80 km/h.

Vägarbeten är mer regel än undantag, precis som Torpis nämner. Dessa sträckor kan också vara mycket långa (mil). Vid vägarbeten med omdragna filer är yttersta högerfil alltid bredare än övriga filer, allt för att lastbilar lättare ska kunna manövrera.
Känner du dig osäker när marginalerna krymper rekommenderar jag dig varmt att använda nämnda högerfil i dessa lägen. En ovan förare som är lite stressad i omkörningsfilen under de begränsade filer som vägarbetssträckor bjuder på är ingen dröm och kan sluta väldigt illa. Föreställ dig betongsuggor på vänster sida av bilen och en långtradare på höger sida, allt med mycket knappa marginaler, dundrades i 80-100 km/h, så får du en hint.

Har du möjlighet, avverka den längsta autobahn-sträckan som du har planerat under helgdag/dagtid.
Då råder, i stort, lastbilsförbud på samtliga motorvägssträckningar genom Tyskland. Ett förbud som märks.
Risken för kö (Stau) minskar också drastiskt.

Ha dricka i bilen! Alltid!
Hamnar du i en kö (vilket man nästan får räkna med när man närmar sig någon av de större städerna), så kan du bli sittande i den ett bra tag. Ibland löser de sig på några minuter, ibland kan det ta närmare en timma innan du når punkten där trafiken flyter på bra igen.
Av samma anledning är det en god idé att tömma blåsan regelbundet, även om behovet inte känns så trängande.

Vid absolut minsta tecken på trötthet: Kör in på närmaste avfart/rastställe etc. Byt förare eller ta ett break!
Autobahn är definitivt inget ställe som du vill såsa okontrollerat mellan filerna ...

Håll koll på miljözonerna!
Har inte så mycket med autobahn att göra, men ...
Se till att lösa ett särskilt miljömärke hos valfri tysk besiktningsstation. Flera större tyska städer är miljözoner och då krävs sådan plakett. Gäller bilens livslängd ut och kostar någonstans runt 5 Euro att lösa på plats (går att beställa hem i förväg, tror leveranstiden hem är 2-3 veckor).
Konsekvenserna om du blir ertappad i sådan zon utan plakett är böter och bärgning (på din bekostnad) ut ur zonen. Har inte varit med om, eller hört talas om, att detta hänt i praktiken. Men knappast värt risken sett till den blygsamma kostnad som ger dig tillstånd att köra i dessa zoner.
Finns hos exempelvis Dekra m.fl.
Du måste givetvis ha bilens registreringsbevis med dig om du fixar det på plats.

Slutligen, om ditt mål bara är att passera Tyskland, i jakten på syd-Europa:
Skit i autobahn helt och hållet. Kör genom Polen!
Har ett helt nytt motorvägsnät uppbyggt som är markant bättre än autobahn ur flera aspekter.
Fortfarande 2-3-4-filiga sträckor, men betydligt lättare trafikflöde än i Tyskland. Glöm köer, trafiken flyter, hela tiden, alla dagar i veckan, dygnet runt!
Kvaliten på vägarna är dessutom markant bättre än de slitna autobahn-sträckorna. Ironiskt nog framstår nu autobahn som något du hittar i ett U-land ... I Polen är motorvägssträckorna fortfarande som helt nya.
Att allt dessutom är billigt som fan längst med vägen gör det inte sämre.

Nackdel Polen: Vägtullar, men det tjänar man både i tid och bränsle. Finns ingen fri fart-sträcka, max hastighetsbegränsning är 130 km/h och poliserna är på hugget (men trevliga, talat av egen erfarenhet).
Sedan motsvarar vissa landsvägssträckningar alla fördomar om polsk standard. Men motorvägarna tillhör garanterat de absolut bästa som finns i Europa just nu. Garanterat!

Senast redigerat av 9Femma (19 augusti 2013)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
viccoA
19 augusti 2013 · 3 110 Inlägg

torpis skrev:

Doc_152 skrev:
Titta i backspegeln var tredje sekund i innerfilen. Kör inte om fler bilan än en åt gången. Kör åt sidan om du ser en prick i backspegeln, eller om det inte går, gasa som satan.

Jag har en helt annan erfarenhet, nämligen titta framåt hela tiden! För tyskar har ingen som helst respekt utan klipper ut framför helt utan förvarning och blinkers. Småbilar så som lastbilar gör likadant. Det verkar också vara vanligt att man i Tyskland drar på för att sedan släppa av. Men kör om och blir omkörd av samma bilstup i kvarten trots att man kuskar på i sina 130km/h på farthållaren.

Jag har aldrig sett någon som kommit speciellt fort, snarare tvärt om, jag tycker det flyter på bättre och är bättre kvalitet på vägerna här hemma. Tyskland är ett myller av vägbyggen och köer.

Nu får man ju inte göra det, men rent tekniskt så rekommenderar jag att åka fort mellan Värnamo och Jönköping, inte på Autobahn. Tyskland är en besvikelse vad gäller vägnätet.

Jag har kört till och från ringen ett par gånger, kan rekommendera att köra söndag eftermiddag. Har hänt att jag legat 270km/h+ i ett tiotal mil...
Kör man så pass sakta som 130 händer det att de klipper ut framför dig men har man lite fart så håller de undan oerhört bra.

Senast redigerat av viccoA (19 augusti 2013)

SaKlart
19 augusti 2013 · 49 Inlägg

torpis skrev:

SaKlart skrev:
Hej!

Skapade en tråd där jag frågade om hur långt man har kört (vad gäller längre bilresor). Mycket snack om autobahn kom up så jag är nyfiken på hur många av er som har åkt på den och vilka tips ni kan ge en autobahn oskuld. tongue

Du får en chans att fixa

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

Hej!

Absolut! Förlåt, är inte så insatt i forums och ville bara snacka med folk. Ser till att fixa!

torpis Forummoderator
19 augusti 2013 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Jag har kört till och från ringen ett par gånger, kan rekommendera att köra söndag eftermiddag.

Vi åker ner till nästan ringen ett par gånger om året(Bad Neuenahr), vi brukar lämna Sverige kring 3 på morgonen, stå i Tyskland vid kl 5 och således hinna passera Hamburg och Hannover innan folk vaknar.(ge eller ta lite på tiderna)  Brukar funka, men har svårt att direkt se någon del av den vägen där jag skulle vilja åka fort direkt. Går gör det ju givetvis, men det är inte den bild jag tidigare haft om Autobahn, typ 12 filer och polerad betong. utan snarare en sämre variant av Svensk E4.

Väljer hellre 7:an än 1:an när vi skall ner.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
19 augusti 2013 · 3 110 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Jag har kört till och från ringen ett par gånger, kan rekommendera att köra söndag eftermiddag.

Vi åker ner till nästan ringen ett par gånger om året(Bad Neuenahr), vi brukar lämna Sverige kring 3 på morgonen, stå i Tyskland vid kl 5 och således hinna passera Hamburg och Hannover innan folk vaknar.(ge eller ta lite på tiderna)  Brukar funka, men har svårt att direkt se någon del av den vägen där jag skulle vilja åka fort direkt. Går gör det ju givetvis, men det är inte den bild jag tidigare haft om Autobahn, typ 12 filer och polerad betong. utan snarare en sämre variant av Svensk E4.

Väljer hellre 7:an än 1:an när vi skall ner.

Det magiska är skyltningen och att man lagligt kan köra precis så fort man behagar så länge man inte kör vårdslöst. smile Håller med dig om vägens belastning och kvalité i övrigt, ibland är vägen tom och rak och ibland full av potthål och köer.

Brådhis * Voff voff *
19 augusti 2013 · 10 287 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Jag har kört till och från ringen ett par gånger, kan rekommendera att köra söndag eftermiddag.

Vi åker ner till nästan ringen ett par gånger om året(Bad Neuenahr), vi brukar lämna Sverige kring 3 på morgonen, stå i Tyskland vid kl 5 och således hinna passera Hamburg och Hannover innan folk vaknar.(ge eller ta lite på tiderna)  Brukar funka, men har svårt att direkt se någon del av den vägen där jag skulle vilja åka fort direkt. Går gör det ju givetvis, men det är inte den bild jag tidigare haft om Autobahn, typ 12 filer och polerad betong. utan snarare en sämre variant av Svensk E4.

Väljer hellre 7:an än 1:an när vi skall ner.

Instämmer helt här i att 7:an är bättre. Både vad det gäller vägstandard men även gällande hastigheterna.

Och som jag sagt innan, bara man inte kör som en svensk så går det finfint på Autobahn oavsett vilket tempo du väljer...

Vill du irritera dig på att folk byter fil så är du på fel ställe, men försöker du istället se det som att alla hjälper alla ut så kommer du upptäcka hur smidiga tyskarna är. T.ex. en buss kommer ut från påfarten och alla flyttar sig ett steg till vänster för att underlätta. Detta innebär att du som "står på" i vänsterfilen kommer få bromsa, men du har samtidigt minst rättigheter av alla i denna kedja (observera att 130 km/h är rekommenderad fart på ALLA frifartssträckor) och därmed får du bromsa. Men pga detta gick det smidigt för alla och ingen i filerna till höger behövde bromsa och trafikflödet förblev oförändrat eftersom endast en bil i vänsterfil tvingades ner till normalt tempo. Tänk om svenskar kunde köra och tänka så...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Transporter89
19 augusti 2013 · 957 Inlägg

när är det frifart?   är det när  står en vit rund skylt med 2 svarta sträck eller ?? För jag har set  även  vita skyltar   där det står  80 och 120 med  2 stvarta sträck över

Senast redigerat av Transporter89 (19 augusti 2013)

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang