Svetsblänk hjälp!

Celeron
16 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

Jo.. Tog som sagt lite rost på bilen igår. Men slarvade med skyddet roll

Det fick man sota för inatt och idag de.. det har kliat,svidit å runnit tårar från kl 01.00-05-00 för då stod jag inte ut mer! hämtade en blöt handduk å la över ögonen.. då försvann smärtan och jag kunde sova <3

Men iaf. sen vid 07.00 tog jag bort handduken och har inte ont längre!! big_smile så antar att de värsta är borta nu(?) kunde iaf sova ett par timmar.  Nu härjer jag runt med solglasögon, utan dom rinner tårar.

Nu till saken. Ska jag fortsätta gå runt med glasögon? är det värsta över nu? tror ni jag kommer kunna sova normalt inatt utan behöva ha en blöt handduk över ögonen? smile

Förövrigt svetsade jag mellan 17.00-18.00 ungefär om det har med saken att göra:P

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Germax
16 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

Det låter som du klarat dig rätt lindrigt undan. Jag har haft värre symton och det har aldrig stannat kvar till nästa natt. Du kan va lugn.

nixon89 klabbarpan
16 augusti 2013 · 3 041 Inlägg

Behåll glasögpnen på. Lindrar smärtan då du nu är överkänslig för skarpt ljus.
Du kommer garanterat kunna sova inatt smile

Har själv haft kraftig blänk där jag var tvungen att åka till akuten och få bedövningsmedel :p såg inget på över 24tim. Man lär sig av sina misstag smile

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Celeron
16 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

Germax skrev:
Det låter som du klarat dig rätt lindrigt undan. Jag har haft värre symton och det har aldrig stannat kvar till nästa natt. Du kan va lugn.

Ah.. känner att jag hade en jäkla tur. Trots att jag råkade kolla in i lågan ett par gånger.. läst att flera fått värre. tack för din upplysning, då kan ja va lugn=)

nixon89 skrev:
Behåll glasögpnen på. Lindrar smärtan då du nu är överkänslig för skarpt ljus.
Du kommer garanterat kunna sova inatt smile

Har själv haft kraftig blänk där jag var tvungen att åka till akuten och få bedövningsmedel :p såg inget på över 24tim. Man lär sig av sina misstag smile

Ah dom får sitta på .. vart rädd när jag skulle hämta handduken imorse och det var ljust.. såg ingenting haha=)

sedärja.. Måste va jobbigt att inte kunna se på 24timmar.. Japp de gör man! nu ska jag aldrig slarva igen..smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
andreas1
17 augusti 2013 · 1 020 Inlägg

Finns ögonsalva för just svetsblänk.
Gick att köpa ut från apoteket utan läkarens rek om man skrev på ett papper..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Celeron
17 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

andreas1 skrev:
Finns ögonsalva för just svetsblänk.
Gick att köpa ut från apoteket utan läkarens rek om man skrev på ett papper..

Sedärja=) då vet man det till nästa gång. Om man råkar få svetsblänk igen dvs=)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
mb_pucken
17 augusti 2013 · 5 088 Inlägg

Svetsblänk är ingen höjdare smile den enda gången ja fått det så spänderades natten på huggkubben i pannrummet då det var enda rummet som var svalt nog och totalt mörkt smile dagen efter så köptes en speedglashjälm smile dyr var den men ack då väl investerade pengar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
andreas1
17 augusti 2013 · 1 020 Inlägg

Har hänt mig oxå en gång, riktigt illa.
Svårt att komma till med hjälmen så svetsa utan i ca 3 tim.
Slutade när jag märkte att ögonen bara rann.
Kunde sova på natten men blev akuten på morgonen.
Förklara för en asiatläkare som ej fatta riktigt svenska gick väl sådär
Men hon skicka typ 100 watts lampa i ögonen på en för hon ej fatta hur maskinen funka, skrev sen ut ögondroppar!!!
Tantan på apoteket såg att det var inte rätt o insåg att det gjorde sjukt ont så hon fixa salvan för svetsblänk....
Tack svetsguden för den underbara salvan säger jag bara

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
fluppidupp ...
17 augusti 2013 · 757 Inlägg

undrar när folk ska lära sig... svetsblänk är inget att leka med.

Celeron
17 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

mb_pucken skrev:
Svetsblänk är ingen höjdare smile den enda gången ja fått det så spänderades natten på huggkubben i pannrummet då det var enda rummet som var svalt nog och totalt mörkt smile dagen efter så köptes en speedglashjälm smile dyr var den men ack då väl investerade pengar smile

Hehe det är de inte.. Var den värsta natten i mitt liv!smile  såpass:) skulle också villa ha en sån hjälm..smile

andreas1 skrev:
Har hänt mig oxå en gång, riktigt illa.
Svårt att komma till med hjälmen så svetsa utan i ca 3 tim.
Slutade när jag märkte att ögonen bara rann.
Kunde sova på natten men blev akuten på morgonen.
Förklara för en asiatläkare som ej fatta riktigt svenska gick väl sådär
Men hon skicka typ 100 watts lampa i ögonen på en för hon ej fatta hur maskinen funka, skrev sen ut ögondroppar!!!
Tantan på apoteket såg att det var inte rätt o insåg att det gjorde sjukt ont så hon fixa salvan för svetsblänk....
Tack svetsguden för den underbara salvan säger jag bara

Skönt att du fick sova iaf.. Men tråkigt att behöva åka till akuten och där träffa en läkare som inte kan svenska.  Funderar fan på att köpa sån salva, kan ju vara bra att ha liggnas hemma. Om man råkar ut för detta igen..

robzter skrev:
undrar när folk ska lära sig... svetsblänk är inget att leka med.

Hehe nu kommer jag nog låta efterbliven.. Men vad är det för fara med svetsblänk? roll vet att man kan bli blind med en jääkla otur via rykten, men aldrig hört någon som blivit blind..

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
it_mutt Avstängd
18 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Celeron skrev:

robzter skrev:
undrar när folk ska lära sig... svetsblänk är inget att leka med.

Hehe nu kommer jag nog låta efterbliven.. Men vad är det för fara med svetsblänk? roll vet att man kan bli blind med en jääkla otur via rykten, men aldrig hört någon som blivit blind..

Du menar förutom att du får sår på, och därigenom skadar hornhinnan? Nej då är det ingen fara alls wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Celeron
18 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

it_mutt skrev:

Celeron skrev:

robzter skrev:
undrar när folk ska lära sig... svetsblänk är inget att leka med.

Hehe nu kommer jag nog låta efterbliven.. Men vad är det för fara med svetsblänk? roll vet att man kan bli blind med en jääkla otur via rykten, men aldrig hört någon som blivit blind..

Du menar förutom att du får sår på, och därigenom skadar hornhinnan? Nej då är det ingen fara alls wink

såren läker ju?..wink vad för skador kan man få?wink

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
it_mutt Avstängd
18 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Celeron skrev:

it_mutt skrev:

Celeron skrev:

Hehe nu kommer jag nog låta efterbliven.. Men vad är det för fara med svetsblänk? roll vet att man kan bli blind med en jääkla otur via rykten, men aldrig hört någon som blivit blind..

Du menar förutom att du får sår på, och därigenom skadar hornhinnan? Nej då är det ingen fara alls wink

såren läker ju?..wink vad för skador kan man få?wink

Alla sår ger, mindre eller större, ärrbildningar. Vill det sig illa skadar du näthinnan som, som du redan påpekat, kan orsaka blindhet. Det ökar också risken för ögoncancer och vissa utvecklar även grå starr.

Så, helt enkelt dumma saker att skaffa sig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Celeron
18 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

it_mutt skrev:

Celeron skrev:

it_mutt skrev:

Du menar förutom att du får sår på, och därigenom skadar hornhinnan? Nej då är det ingen fara alls wink

såren läker ju?..wink vad för skador kan man få?wink

Alla sår ger, mindre eller större, ärrbildningar. Vill det sig illa skadar du näthinnan som, som du redan påpekat, kan orsaka blindhet. Det ökar också risken för ögoncancer och vissa utvecklar även grå starr.

Så, helt enkelt dumma saker att skaffa sig

Ahaa hehe! man lär sig nått nytt varje dag=)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
it_mutt Avstängd
18 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

Celeron skrev:

it_mutt skrev:

Celeron skrev:

såren läker ju?..wink vad för skador kan man få?wink

Alla sår ger, mindre eller större, ärrbildningar. Vill det sig illa skadar du näthinnan som, som du redan påpekat, kan orsaka blindhet. Det ökar också risken för ögoncancer och vissa utvecklar även grå starr.

Så, helt enkelt dumma saker att skaffa sig

Ahaa hehe! man lär sig nått nytt varje dag=)

Har själv stora problem med mitt vänstra öga (dock inte svetsblänksrelaterat), så jag kan ju då tycka att; ögonen ska man vara rädd om smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Celeron
18 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

it_mutt skrev:

Celeron skrev:

it_mutt skrev:

Alla sår ger, mindre eller större, ärrbildningar. Vill det sig illa skadar du näthinnan som, som du redan påpekat, kan orsaka blindhet. Det ökar också risken för ögoncancer och vissa utvecklar även grå starr.

Så, helt enkelt dumma saker att skaffa sig

Ahaa hehe! man lär sig nått nytt varje dag=)

Har själv stora problem med mitt vänstra öga (dock inte svetsblänksrelaterat), så jag kan ju då tycka att; ögonen ska man vara rädd om smile

Ahaa höhö, jaa synen ä jävligt bra å ha=)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
MikkoHansen
18 augusti 2013 · 265 Inlägg

ögonen rinner bara man läser "svetsblänk"!!

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Nitro
18 augusti 2013 · 330 Inlägg

samma jävla misstag gjorde jag. skulle svetsa nån bmw utan skydd typ runt 2 timmar
slutade med rent helvete o sova plus hela ansiktet var svullen

men fick en sexig solbränna =P

andreas1
18 augusti 2013 · 1 020 Inlägg

Idag kostar speedglashjälm nästan ingenting så det finns ingen anledning att inte använda en.
Samma med skyddsglasögon.
Det vet alla som varit inne o fått plocka metallspåner från ögonen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Germax
18 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

andreas1 skrev:
Har hänt mig oxå en gång, riktigt illa.
Svårt att komma till med hjälmen så svetsa utan i ca 3 tim.
Slutade när jag märkte att ögonen bara rann.
Kunde sova på natten men blev akuten på morgonen.
Förklara för en asiatläkare som ej fatta riktigt svenska gick väl sådär
Men hon skicka typ 100 watts lampa i ögonen på en för hon ej fatta hur maskinen funka, skrev sen ut ögondroppar!!!
Tantan på apoteket såg att det var inte rätt o insåg att det gjorde sjukt ont så hon fixa salvan för svetsblänk....
Tack svetsguden för den underbara salvan säger jag bara

Hur man kan sova med svetsblänk är ju för mig en gåta..

Min erfarenhet är att det inte spelar någon större roll när på dagen man svetsat, det är när det blir mörkt som smärtan kryper fram. Men vi kanske har olika ögon smile

Jag svetsar en del på jobbet med en robot, och när man svetsar med 250-300A gäller det att passa sig, krävs inte många misstag för att man ska få sota hela natten. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang