Från bensin till etanol, vad behöver man veta och göra? polisen och staten?

thegalant
17 augusti 2013 · 147 Inlägg

tja

lite sugen på att köra med etanol och hittat några billigare e85 conversion kits och tänkte installera en sån i min galant för att betala lite mindre för bensinen, vad tycker ni om iden? några erfarenheter av conversion kits? det är ektiriska aparater som kopplas till sprutaren


behöver man säga nåt till staten, registrera den och besikta den? vad behöver man göra? kan inte mycket om lagar osv?

och tänkte köra på väte också... är det ens tillåtet i sverige?

får man böter om man har nos eller fake nos purge(co2) i bilen? men jag vet att det är otillåtet att ha nos under besiktningen


tack

mary jane hjärta
simlar
17 augusti 2013 · 5 525 Inlägg

Ska man vara helt laglydig så måste bilen registreras med E85 som bränsle, men vad jag vet så har ingen någonsin åkt dit för att ha etanolkonverterat bilen.
Sålänge avgasvärdena är inom gränserna vid besiktning så säger jag att det bara att köra på med E85.

Du betalar inget mindre för bensinen, men du betalar däremot mindre per liter bränsle. Däremot så drar bilen ca 30-40% mer än på bensin, men det blir ändå runt 1-2kr billigare /mil i bränslekostnad.
Tänk på att byta bränslefilter och slangar efter att du kört på E85 ett tag då etanolen löser upp alla avlagringar som bensinen lämnat efter sig vilket resulterar i att bränslefiltret sätts igen, bränsleslangar börjar läka och motorn får då för lite bränsle = risk för motorskador.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
KHRacing
17 augusti 2013 ·

LÄnka till delarna du nämner som elektriska. jag vill se vad det är

thegalant
17 augusti 2013 · 147 Inlägg

simlar skrev:
Ska man vara helt laglydig så måste bilen registreras med E85 som bränsle, men vad jag vet så har ingen någonsin åkt dit för att ha etanolkonverterat bilen.
Sålänge avgasvärdena är inom gränserna vid besiktning så säger jag att det bara att köra på med E85.

Du betalar inget mindre för bensinen, men du betalar däremot mindre per liter bränsle. Däremot så drar bilen ca 30-40% mer än på bensin, men det blir ändå runt 1-2kr billigare /mil i bränslekostnad.
Tänk på att byta bränslefilter och slangar efter att du kört på E85 ett tag då etanolen löser upp alla avlagringar som bensinen lämnat efter sig vilket resulterar i att bränslefiltret sätts igen, bränsleslangar börjar läka och motorn får då för lite bränsle = risk för motorskador.

aha så det krävs regestering, men det är inget farligt då, 1-2kr billigare/mil, verkligen värt... ?

ja det med att e85 löser upp en hel del vet jag om, därför hade jag också tänkt byta slangarna till slangar som är gjorda för etanol och så riskerar jag inte motorn eller stop mitt ingenstans

men sparar man verkligen så lite?

du vet inget om hur lagen ser ut med att ha en vätegenrator i bilen?


KHRacing skrev:
LÄnka till delarna du nämner som elektriska. jag vill se vad det är

hmm hittar inte det jag hittade förut men länkar nåt i alla fall
http://www.aliexpress.com/item/E85-Fuel … 10334.html kostar 55$ vilket är nåt 300kr

dock så köper man detta så är man tvungen och löda om lite kontakter då det är inte passar alla bilar...?

http://www.change2e85.com/servlet/StoreFront

men frågan är lär det funka på en galant?

jag går inte ofta över 30k varv

mary jane hjärta
Jiimpa
17 augusti 2013 · 767 Inlägg

Avstå från det där.

thegalant
17 augusti 2013 · 147 Inlägg

Jiimpa skrev:
Avstå från det där.

hmm vrf?

miljöbilar har ju lägre skatt och gratisparkering vilket är ett plus

så hur mycket kommer min skatt att vara om jag kör med e85? jag betalar 1800kr i skatt, det är 2liters motor under huven

bilen drar nåt 0,7-0,8l bensin i blandad körning och med e85 så lär det ligga på 1 l/mil vilket är 10kr per mil, medan 11,2kr per mil blandad körning, så ja lite billigare blir det, 11% billigare

men vad ger ni för tips för att sänka bränsleförbrukningen? ska snart byta byta tändstiften, är biltemas nåt och rekommendera, erfarenheter?

ni kan inte rekommendera en bra och prisvärd l/mil mätare?

Senast redigerat av thegalant (17 augusti 2013)

mary jane hjärta
Jiimpa
17 augusti 2013 · 767 Inlägg

thegalant skrev:

Jiimpa skrev:
Avstå från det där.

hmm vrf?

miljöbilar har ju lägre skatt och gratisparkering vilket är ett plus

så hur mycket kommer min skatt att vara om jag kör med e85? jag betalar 1800kr i skatt, det är 2liters motor under huven

bilen drar nåt 0,7-0,8l bensin i blandad körning och med e85 så lär det ligga på 1 l/mil vilket är 10kr per mil, medan 11,2kr per mil blandad körning, så ja lite billigare blir det, 11% billigare

men vad ger ni för tips för att sänka bränsleförbrukningen? ska snart byta byta tändstiften, är biltemas nåt och rekommendera, erfarenheter?

ni kan inte rekommendera en bra och prisvärd l/mil mätare?

Men din bil blir inte en miljöbil så någon lägre skatt eller gratis parkering kommer du inte få dra nytta av, tyvärr.

saab_sonett Handledare
17 augusti 2013 · 1 481 Inlägg

thegalant skrev:

Jiimpa skrev:
Avstå från det där.

hmm vrf?

miljöbilar har ju lägre skatt och gratisparkering vilket är ett plus

så hur mycket kommer min skatt att vara om jag kör med e85? jag betalar 1800kr i skatt, det är 2liters motor under huven

bilen drar nåt 0,7-0,8l bensin i blandad körning och med e85 så lär det ligga på 1 l/mil vilket är 10kr per mil, medan 11,2kr per mil blandad körning, så ja lite billigare blir det, 11% billigare

men vad ger ni för tips för att sänka bränsleförbrukningen? ska snart byta byta tändstiften, är biltemas nåt och rekommendera, erfarenheter?

ni kan inte rekommendera en bra och prisvärd l/mil mätare?

Du kan aldrig få miljöbilsrabatt på din bil.

Senast redigerat av saab_sonett (17 augusti 2013)

Crxkoffe
17 augusti 2013 · 847 Inlägg

jag hade struntat i det, du kommer bara att torka ut massa packningar...

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
simlar
17 augusti 2013 · 5 525 Inlägg

thegalant skrev:

Jiimpa skrev:
Avstå från det där.

hmm vrf?

miljöbilar har ju lägre skatt och gratisparkering vilket är ett plus

så hur mycket kommer min skatt att vara om jag kör med e85? jag betalar 1800kr i skatt, det är 2liters motor under huven

bilen drar nåt 0,7-0,8l bensin i blandad körning och med e85 så lär det ligga på 1 l/mil vilket är 10kr per mil, medan 11,2kr per mil blandad körning, så ja lite billigare blir det, 11% billigare

men vad ger ni för tips för att sänka bränsleförbrukningen? ska snart byta byta tändstiften, är biltemas nåt och rekommendera, erfarenheter?

ni kan inte rekommendera en bra och prisvärd l/mil mätare?

Som skrivet tidigare så kan du aldrig få någon lägre skatt och anda miljöbilsförmåner. Även om du registrerar bilen med E85 då bilen inte klarar miljöbilskraven för år 2013.

Det enda du kan spara pengar på genom att etanolkonvertera är bränslekostnaden.


Sänka bränsleförbrukningen finns det otroligt många sätt man kan göra på beroende på hur "hardcore" man vill vara i sitt bränslebesparande.
http://www.fueleconomy.gov/feg/drive.shtml
http://www.wikihow.com/Increase-Fuel-Mileage-on-a-Car

Biltemas service-grejjer är inte att rekommendera, köp hellre dyrare alternativ som t.ex NGK eller Champion tändstift, Mann-filter (luft, olja och bränsle) om du vill få så låg bränsleförbukning som möjligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
thegalant
17 augusti 2013 · 147 Inlägg

hmm läste lite i etanol.nu

och det står att etanolbilar startar inte så lätt när det är kallt och då är man tvungen att använda startgas, finns det nåt sätt att spruta in startgasen utan att öppna huven osv?

mary jane hjärta
Jiimpa
17 augusti 2013 · 767 Inlägg

thegalant skrev:
hmm läste lite i etanol.nu

och det står att etanolbilar startar inte så lätt när det är kallt och då är man tvungen att använda startgas, finns det nåt sätt att spruta in startgasen utan att öppna huven osv?

Nej etanol är svårare att antända än bensin så blir bilen mer svårstartad.
du kan dra en slang från luftburken in i kupén.

KHRacing
18 augusti 2013 ·

Jiimpa skrev:
Men din bil blir inte en miljöbil så någon lägre skatt eller gratis parkering kommer du
inte få dra nytta av, tyvärr.

Precis det man kan göra om man gör det korrekt. vilket jag kommer göra med EVOn.

KHRacing
18 augusti 2013 ·

Jiimpa skrev:
Men din bil blir inte en miljöbil så någon lägre skatt eller gratis parkering kommer du
inte få dra nytta av, tyvärr.

Precis det man kan göra om man gör det korrekt. vilket jag kommer göra med EVOn.

Dock med tillägget. reggar som OMBYGGT FORDON !

thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

simlar skrev:

thegalant skrev:

Jiimpa skrev:
Avstå från det där.

hmm vrf?

miljöbilar har ju lägre skatt och gratisparkering vilket är ett plus

så hur mycket kommer min skatt att vara om jag kör med e85? jag betalar 1800kr i skatt, det är 2liters motor under huven

bilen drar nåt 0,7-0,8l bensin i blandad körning och med e85 så lär det ligga på 1 l/mil vilket är 10kr per mil, medan 11,2kr per mil blandad körning, så ja lite billigare blir det, 11% billigare

men vad ger ni för tips för att sänka bränsleförbrukningen? ska snart byta byta tändstiften, är biltemas nåt och rekommendera, erfarenheter?

ni kan inte rekommendera en bra och prisvärd l/mil mätare?

Som skrivet tidigare så kan du aldrig få någon lägre skatt och anda miljöbilsförmåner. Även om du registrerar bilen med E85 då bilen inte klarar miljöbilskraven för år 2013.

Det enda du kan spara pengar på genom att etanolkonvertera är bränslekostnaden.


Sänka bränsleförbrukningen finns det otroligt många sätt man kan göra på beroende på hur "hardcore" man vill vara i sitt bränslebesparande.
http://www.fueleconomy.gov/feg/drive.shtml
http://www.wikihow.com/Increase-Fuel-Mileage-on-a-Car

Biltemas service-grejjer är inte att rekommendera, köp hellre dyrare alternativ som t.ex NGK eller Champion tändstift, Mann-filter (luft, olja och bränsle) om du vill få så låg bränsleförbukning som möjligt.

tackar för svaret, de flesta vet jag om, men lite synd att man inte får lägre skatt eller så hmm det borde de göra för att få folk att köra lite mer "plånbok"vänliga bilar...
ska nog skita biltemas reservdelar, men du vet inte var jag kan få tag på en bra luftmassa/airmass rengörningsmedel? eller måste jag beställa? luftmassan kostar för min bil kostar ju 800+ så kanske bättre och bara göra rent den.

men behöver man verkligen dra och registrera bilen att den går på etanol, känns ju onödigt för jag tror inte att polisen kommer och kollar vilket bränsle jag använder och man bör inte få böter för att man kör med etanol..

mary jane hjärta
thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

KHRacing skrev:

Jiimpa skrev:
Men din bil blir inte en miljöbil så någon lägre skatt eller gratis parkering kommer du
inte få dra nytta av, tyvärr.

Precis det man kan göra om man gör det korrekt. vilket jag kommer göra med EVOn.

Dock med tillägget. reggar som OMBYGGT FORDON !

hmm men du kommer att ha en buildlogg? kommer vara fet och se en miljövänlig evo ;D
men vrf det? evon ska ju vara stark och inte miljövänlig?

mary jane hjärta
thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

Jiimpa skrev:

thegalant skrev:
hmm läste lite i etanol.nu

och det står att etanolbilar startar inte så lätt när det är kallt och då är man tvungen att använda startgas, finns det nåt sätt att spruta in startgasen utan att öppna huven osv?

Nej etanol är svårare att antända än bensin så blir bilen mer svårstartad.
du kan dra en slang från luftburken in i kupén.

hahah känns inte bra det... kommer att sprängas... får köra med motor värmare...

mary jane hjärta
simlar
18 augusti 2013 · 5 525 Inlägg

thegalant skrev:
men behöver man verkligen dra och registrera bilen att den går på etanol, känns ju onödigt för jag tror inte att polisen kommer och kollar vilket bränsle jag använder och man bör inte få böter för att man kör med etanol..

Ska du vara helt 100% laglig så måste bilen registreras med E85 som bränsle.

Men som sagt så vitt jag vet har ingen någonsin fått något straff för att köra på etanol. Det är ju inte någon som kollar vad du har i bränsletanken.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
18 augusti 2013 · 5 525 Inlägg

thegalant skrev:

Jiimpa skrev:

thegalant skrev:
hmm läste lite i etanol.nu

och det står att etanolbilar startar inte så lätt när det är kallt och då är man tvungen att använda startgas, finns det nåt sätt att spruta in startgasen utan att öppna huven osv?

Nej etanol är svårare att antända än bensin så blir bilen mer svårstartad.
du kan dra en slang från luftburken in i kupén.

hahah känns inte bra det... kommer att sprängas... får köra med motor värmare...

Varför skulle luftburken sprängas? Det tänder ju inte ute i insuget.

Motorvärmare hjälper, men när det är -20°C så är det ändå jävligt segt att starta utan att spruta in lite lättantändlig gas i insug eller luftburk.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
KHRacing
18 augusti 2013 ·

simlar skrev:
Ska du vara helt 100% laglig så måste bilen registreras med E85 som bränsle.

Men som sagt så vitt jag vet har ingen någonsin fått något straff för att köra på etanol. Det är ju inte någon som kollar vad du har i bränsletanken.

håller med till 100%.  det enda de ev kan det på är på avgasprivet på bilprovningsföretaget

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang