Fotad med fartkamera i tjänstebil

rcy
20 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

Det finns ingen angiveriplikt i Sverige, så företaget måste inte ange vem som körde bilen.
Såvida dom inte själva kan lista ut vem som körde bilen kan dom inte driva ärendet vidare då vi i Sverige har föraransvar, dvs enbart föraren kan straffas för trafikbrott, inte ägaren av bilen.

SportPilot Ubåtsingenjör
20 augusti 2013 · 7 230 Inlägg

Hamilton skrev:
Alla kan ju göra fel så varför inte stå för det?

Som företagare skulle jag nog ange vem som använt bilen och ta ett snack med vederbörande, företaget måste ju rimligtvis ha en policy gällande tjänstebilar.

hade jag haft ett företag och min anställda riskerar att bli av med körkortet så kommer det även konsekvenser för mig som arbetsgivare... man måste ju då ersätta denne under spärrtiden vilket kan bli en kostsam historia. Så jag hade inte sagt vem som körde till herr blå.

Kanske tagit ett snack med han och berättat att man får ta det lite lugnt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mike_eeeeeeee
9 augusti 2023 · 1 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
Om de på företaget vet att det är du så måste de säga det.
Annars kan ju dem åka dit för att ha ljugit för herr blå. Undanhållit bevis eller vad det nu blir.
Företaget har väll antagligen bilder på alla som jobbar där. från tex ID kort osv.
Så dem borde kunna se vilken det är som kört..

Struntprat. https://lawline.se/answers/kan-bilens-a … tkorningen

Lucif3r
9 augusti 2023 · 2 214 Inlägg

Svarar på ett 10 år gammalt inlägg, länkar en 3 år gammal artikel. Något går inte riktigt ihop här wink

Putteliten
9 augusti 2023 · 9 078 Inlägg

Lucif3r skrev:
Svarar på ett 10 år gammalt inlägg, länkar en 3 år gammal artikel. Något går inte riktigt ihop här wink

Haha, dessutom verkar hon/han skapat ett konto på garaget bara för att svara i tråden. 🤣🤣

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2023 · 17 478 Inlägg

Lucif3r skrev:
Svarar på ett 10 år gammalt inlägg, länkar en 3 år gammal artikel. Något går inte riktigt ihop här wink

Men herregud! Karln var väl bara lite sen på att svara? Inget fel och kolla upp saken grundligt först lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
9 augusti 2023 · 26 149 Inlägg

För övrigt töntigt att inte stå för vad man har gjort.
Särskilt om man har kört 30+ över hastighetsgränsen..med en företagsbil!
Hoppas verderbörande åkte dit.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2023 · 14 054 Inlägg

Mack skrev:
För övrigt töntigt att inte stå för vad man har gjort.
Särskilt om man har kört 30+ över hastighetsgränsen..med en företagsbil!
Hoppas verderbörande åkte dit.

Det är ju inte heller bra reklam för företaget. Inte heller är det bra reklam om man kör slarvigt och vårdslöst som många gör i företagsbilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
9 augusti 2023 · 26 149 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
För övrigt töntigt att inte stå för vad man har gjort.
Särskilt om man har kört 30+ över hastighetsgränsen..med en företagsbil!
Hoppas verderbörande åkte dit.

Det är ju inte heller bra reklam för företaget. Inte heller är det bra reklam om man kör slarvigt och vårdslöst som många gör i företagsbilar.

/Benny

Precis.
Säger ju lite om företaget om det tillåts att dess arbetstagare får köra hur fan de vill..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2023 · 17 478 Inlägg

Åkej då rå!

Vi slirar ifrån ämnet som vanligt. Men håller med. Jag/vi har en bred fin 80-väg till jobbet. Som gjord för att köra fort på. Blir konstant omkörda av hantverkarbilar på morgonen. Har för vana att ställa farthållaren på just 80 knyck GPSfart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
10 augusti 2023 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Åkej då rå!

Vi slirar ifrån ämnet som vanligt. Men håller med. Jag/vi har en bred fin 80-väg till jobbet. Som gjord för att köra fort på. Blir konstant omkörda av hantverkarbilar på morgonen. Har för vana att ställa farthållaren på just 80 knyck GPSfart.

Exakt samma upplevelse hade jag i 9.5 år när jag pendlade längs 272an till/från Uppsala.
Har också fått en del dyra självporträtt tagna, men med företagets bil.
Blev ingenting av det.
Däremot åkte jag på't när Herr Blau stod med lasern, den boten försökte jag inte ens snacka mig ur.
75 på 50-väg (östervåla e roliga, dom roar sig med att flytta 50-skyltarna några hundra meter fram å tillbaks lite då o då, för o hålla en alert...) kostade 3200kr om jag inte missminner mig.
Finns en blog om det från mig här på Gorg.

Man behöver ett wakeup-call ibland antar jag.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang