3784
Sök

Spänna handbroms Volvo 850 -97

1 354 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Hej! Köpte mig en Volvo 855 i förra veckan. Självklart såg jag direkt att handbromsen behöver justeras.

Enligt han som sålde bilen är handbroms backarna bytta för drygt 2-3 år sedan. Så det bör väl inte vara där problemet sitter? Tänkte först lämna bort det till Volvo så sa en Nisse på jobbet "Spänn med insektsbulten under armatödet"
Aja visst sa jag och började forska lite.

Såg då att det är många som säger "aja bajja" på detta och säger att man ska spänna o trumman.
Har då läst mig till att jag ska först och främst dra upp handbromsen till hack 5 tidigast.
Sedan ska jag häkta av bakhjulen och vrida på en kugghjulsmekanism till det inte går att rulla(?)
Pröva sedan att lägga ur p-bromsen och pröva att rulla hjulet.

Är det så "enkelt" verkligen? Sedan undrar jag den här kugghjulsmekanismen, är det en kugg som man vrider på eller en typ skruvliknande skalle som man ska vrida på?
Vore tacksam för svar om jag är rätt ute och isåfall om jag har glömt något?

2 452 Inlägg
19 augusti 2013
oftast är det vajrarna som blir kassa på dom bilarna först....av med hjulet sen så har du ett titthåll som du tittar in med i trumman så ser du spännanordningen ,till den tar du en skruvmejsel o så spänner du åt nått håll kommer inte ihåg om det var neråt nu,men det märker du då du ska spänna såpass mycket att du inte kan snurra på trumman,när du gjort det så släpper du pyttelite bara så att det går att snurra

döden kommer tillbaka

1 354 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Ska jag släppa på spännanordningen eller pbromsen?
Ska man dra upp kryckan så som jag skrev eller ska den vara nere?

Tack för svar. Är inte det här problemet så kan man ju säga till Volvo att dom får byta vajrarna.
Tackar för svar! :-)

Sök