4466
Sök

Insug till e36 323

875 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
Har en liten snabb fråga ang insug till en 323, sugen på att byta till 325 eller m3ans insug, men är det något mer man måste byta samtidigt i så fall och vilket är smartaste draget att slänga på? Något att tänka på?

875 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Skulle detta lilla recept fungera för 323 med?
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=852.0

12 086 Inlägg
21 augusti 2013
325 insuget är i princip bolt on. Ett M3 insug med tillhörande spjäll är ju ett jävla projekt.

875 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Germax skrev:
325 insuget är i princip bolt on. Ett M3 insug med tillhörande spjäll är ju ett jävla projekt.

Mmm såg det, så kommer bli ett 325 insug, var nå slangar som man måste modda eller köpa till läste jag

875 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
Lägger in en snabb liten fråga igen, kollat vidare lite på detta med 325insuget. Stod att man behöver göra egna adapterplattor eller vad det var, eller köpa en fuelrail.

Någon som vet vilken sorts fuelrail man måste köpa i så fall? Tips, länkar på det som behövs förutom insuget skulle vara guld:)

1 938 Inlägg
23 oktober 2013
Förslagsvis en 325 bränslebrygga.

875 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
Förslagsvis en 325 bränslebrygga.

Grymt!

3 173 Inlägg
23 oktober 2013
Nu har jag helt glömt bort vad det heter men du har 2st stag som sitter mellan block och insug vilket insuget vilar på, dessa måste modifieras.
Det går även att bulta fast det ena i insuget och låta det andra stödja.

Spridarbryggans fästpunkter är lite annorlunda på 328 jämfört med 325, som Glesmark skrev så kan du använda en brygga från en 325, jag har en liggandes, eller med 328ans brygga så kan sätta en plåtbit mellan insugets fästpunkter och bryggans för att hålla den nere.
Jag använde 2st femkronor lite provisorikt när jag bytte... big_smile

Och nu till slangarna.
Dessa slangar blev jag tokig på då de var gamla och hårda.
Om jag nu kommer ihåg rätt så var det en ingång för vevhusventilationen och en ingång för tomgångsmotorn på 328ans insug, på 325ans är det endast en så dessa måste T-korsas.
Däremot så sitter det en lufttempsgivare skruvad på insuget som inte ska användas, denna kan du skruva ur och skruva i en nippel där du sedan kopplar in vevhusventen.

Sedan är det några vakuumslangar som behöver t-korsas.

Lycka till! smile

Mvh

875 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Nu har jag helt glömt bort vad det heter men du har 2st stag som sitter mellan block och insug vilket insuget vilar på, dessa måste modifieras.
Det går även att bulta fast det ena i insuget och låta det andra stödja.

Spridarbryggans fästpunkter är lite annorlunda på 328 jämfört med 325, som Glesmark skrev så kan du använda en brygga från en 325, jag har en liggandes, eller med 328ans brygga så kan sätta en plåtbit mellan insugets fästpunkter och bryggans för att hålla den nere.
Jag använde 2st femkronor lite provisorikt när jag bytte... big_smile

Och nu till slangarna.
Dessa slangar blev jag tokig på då de var gamla och hårda.
Om jag nu kommer ihåg rätt så var det en ingång för vevhusventilationen och en ingång för tomgångsmotorn på 328ans insug, på 325ans är det endast en så dessa måste T-korsas.
Däremot så sitter det en lufttempsgivare skruvad på insuget som inte ska användas, denna kan du skruva ur och skruva i en nippel där du sedan kopplar in vevhusventen.

Sedan är det några vakuumslangar som behöver t-korsas.

Lycka till! smile

Mvh

Tack för riktigt bra info:) om du är sugen på att sälja den där bryggan så skulle jag vara intresserad:)
Ska se till att fixa ett 325ans insug och sätta igång, blev riktigt sugen på att börja nu:)

3 173 Inlägg
23 oktober 2013
Se till att mäta en runner när du köper insuget, 325ans ligger på 55mm.
En del försöker luras med att sälja 320 insug vilket har 45mm breda runners.

Angående bryggan så är det bara att skicka ett pm om du vill ha den. smile

Mvh

875 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
Självklart ska jag göra det, drar nog iväg något pm till om det blir någon fundering under insugsbytet med:)

Sök