Volvo 242 GruppA

Tanken är att detta ska bli en Volvo 242 GruppA, exakt som dom var när Volvo vann DTM/ETC på 80-talet. My intention is that this shouldbe an 242 GroupA, exactly as they whas when Volvo won DTM/ETC back in the 80s.
  • 455 Följare
  • 312 805 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 november 2017
fakeso
14 september 2013 · 218 Inlägg

Är du i Växjö ngn gång? smilecool

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Flash70
14 september 2013 · 2 Inlägg

japp ska försöka lösa det i veckan tongue

Volvo 242 Turbo Evolution "EVO 500" (1983)
fakeso
16 september 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-4677269aa540dff2fa995d58204e01f8.jpg
Limmade dit gummilisten och tätade torpedplåten.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Sjogren-Racing
16 september 2013 · 116 Inlägg

fakeso skrev:

Sjogren-Racing skrev:
Främre del till diffhuset/bakaxlen?
http://www.240grupp-a.se/bilder-filer/b … klump1.jpg

3D scanning på insidan är det va?
http://www.240grupp-a.se/bilder-filer/b … klump3.jpg

Editering: Det kan väl vara en del för att gjuta aluhuset?
Jag tänker mig "hanen/pluggen" i formen.

Det stämmer precis! Grattis och Välkommen! smile

När kan man kika förbi?
mvh

L_R
17 september 2013 · 184 Inlägg

Jag ångrar lite att jag en gång i tiden har slängt en sådan bakaxel...


Är det intressant med bilder av hur lamppanelen ser ut på på baksidan?

fakeso
17 september 2013 · 218 Inlägg

L_R skrev:
Jag ångrar lite att jag en gång i tiden har slängt en sådan bakaxel...


Är det intressant med bilder av hur lamppanelen ser ut på på baksidan?

Javisst! Jag har några bilder men det är alltid intressant med fler. Det gjordes visserligen inte så många men alla verkar vara olika.

Är du helt hundra på att det var en 1031 Alu du slängde? 1030 Alu är betydligt vanligare, satt blaa i vissa 260modeller, limousiner och ambulanser.

Senast redigerat av fakeso (17 september 2013)

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
L_R
17 september 2013 · 184 Inlägg

Jag låter det vara osagt vad det var för bakaxel.

Men tror att den kom från en produktionsbil. Så troligen en 1030 då.

Hur ser man skillnad på 1030-alu och 1031-alu?

fakeso
17 september 2013 · 218 Inlägg

L_R skrev:
Jag låter det vara osagt vad det var för bakaxel.

Men tror att den kom från en produktionsbil. Så troligen en 1030 då.

Hur ser man skillnad på 1030-alu och 1031-alu?

Lite förenklat kan man väl säga att det är storleken och det skiljer lika mycket mellan en vanlig 1030 och en 1031 gjutjärnsaxel som mellan 1030 och 1031 Aluaxel.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
rs_turbo_S2
17 september 2013 · 52 Inlägg

Riktigt fet bil smile

rs_turbo_S2
17 september 2013 · 52 Inlägg

Finns det inte både hel alu axel och axel med gjut hus och alu rör?


fakeso skrev:

L_R skrev:
Jag låter det vara osagt vad det var för bakaxel.

Men tror att den kom från en produktionsbil. Så troligen en 1030 då.

Hur ser man skillnad på 1030-alu och 1031-alu?

Lite förenklat kan man väl säga att det är storleken och det skiljer lika mycket mellan en vanlig 1030 och en 1031 gjutjärnsaxel som mellan 1030 och 1031 Aluaxel.

fakeso
17 september 2013 · 218 Inlägg

Vad jag vet så har det bara tillverkats aluminiumaxlar med stålrör (dvs bara klumpen i alu) men i reglementet har man öppnat upp för aluminium och till och med "komposit"! Men det har jag som sagt aldrig sett eller hört talas om.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
rs_turbo_S2
17 september 2013 · 52 Inlägg

Där var ett repotage i Bilsport för många år sen om en svart 242 GruppA kopia. Det skulle vara en exakt kopia av originalet och jag har för mig att där satt en hel alu axel. Men jag kan ha fel.

fakeso skrev:
Vad jag vet så har det bara tillverkats aluminiumaxlar med stålrör (dvs bara klumpen i alu) men i reglementet har man öppnat upp för aluminium och till och med "komposit"! Men det har jag som sagt aldrig sett eller hört talas om.

rs_turbo_S2
17 september 2013 · 52 Inlägg

Det var visst Alu hus med bultade Cromolly rör på 1031

fakeso
20 september 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-89bf93ed9d1eadbb32bfbe26b715711c.jpg

Brytare för tändning och batteri

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Sjogren-Racing
20 september 2013 · 116 Inlägg

Vad kommer du att köra med för luftdomkrafter? För jag ser att du har uttag för det.

fakeso
21 september 2013 · 218 Inlägg

Sjogren-Racing skrev:
Vad kommer du att köra med för luftdomkrafter? För jag ser att du har uttag för det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-d43e6c6853bdf1e3fc66c16fef240e20.jpg

Det är KHs (kopior på AP).

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Sjogren-Racing
24 september 2013 · 116 Inlägg

fakeso skrev:
Det är KHs (kopior på AP).

Ok, det tog mig ett tag innan jag hittade KH´s hemsida efter att dom har bytt domän.
Luftdomkrafter har jag varit nyfiken på ett tag faktiskt.

Har det hänt något annat nytt på bygget? Jag kollar här dagligen smile

Mvh Sjögren

fakeso
26 september 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-0c80d6d0a341f0b6dacbed4199eeb3d1.jpg

Detta är originalbakluckan från Etienne Dumortiers bil, tänkte använda den som mall för den nya bakluckan. Den är inte rostig men det finns några småbucklor och hålen för vatten och bensin sitter inte symetriskt. Blir fräschare med en ny bagagelucka.

Senast redigerat av fakeso (26 september 2013)

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Sjogren-Racing
26 september 2013 · 116 Inlägg

Är den syradoppad för lägre vikt?
Vad jag förstår (läst mig till) så fick man inte lätta på annat sätt, är insidan intakt med förstärkningarna på den luckan du har där då?

fakeso
26 september 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-772ca71dde3fefe99e8120563c3cedce.jpg
vevaxeln lättad ala´ GruppA

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang