945:an - drömmen och ambitionen att få den fula ankungen till en svan.

Syftet med denna projekttråd är att inspirera och bli inspirerad, och visa alla intresserade garage medlemmar vad jag har gjort på min 945:a så långt, och hur planen ser ut för den i framtiden. :)
  • 125 Följare
  • 125 087 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 februari 2015
Henkix
23 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

Lolloowh skrev:

Henkix skrev:
Jag har också bristen på kunskap men jag river isär saker ändå wink det är ju då man lär sej. en haynes bok är ju en bra grej att ha om man ska lära sej smile
Ska du ha bilen i toppskick så tycker jag att du ska göra en hel lack på den när du ändå håller på med rosten tongue

Ja, det är klart! Jag har en vän som är lackerare och en vän som är plåtslagare, så de två ska göra plåt och lack på bilen. Frågan är bara om jag ska köra på samma kulör eller inte. Jag gillar färgen, men det finns ju ännu snyggare tongue

jag tycker iaf du ska ha originalkulören kvar tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Lolloowh Volvo entusiast
23 oktober 2013 · 229 Inlägg

Henkix skrev:

Lolloowh skrev:

Henkix skrev:
Jag har också bristen på kunskap men jag river isär saker ändå wink det är ju då man lär sej. en haynes bok är ju en bra grej att ha om man ska lära sej smile
Ska du ha bilen i toppskick så tycker jag att du ska göra en hel lack på den när du ändå håller på med rosten tongue

Ja, det är klart! Jag har en vän som är lackerare och en vän som är plåtslagare, så de två ska göra plåt och lack på bilen. Frågan är bara om jag ska köra på samma kulör eller inte. Jag gillar färgen, men det finns ju ännu snyggare tongue

jag tycker iaf du ska ha originalkulören kvar tongue

Ja, jag tror det är billigast så smile

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Dawnofhonda
23 oktober 2013 · 587 Inlägg

jobba på bara det löser sig vart efter det kommer

Lolloowh Volvo entusiast
24 oktober 2013 · 229 Inlägg

xr2 skrev:
jobba på bara det löser sig vart efter det kommer

Tack, ska försöka smile

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Lolloowh Volvo entusiast
24 oktober 2013 · 229 Inlägg

Nu kära projektföljare har jag bestämt mig.

Bilen ska lackeras, men jag lackar inte motorutrymmet för att jag inte kan/orkar plocka ur motorn och är snål.
Istället kommer jag tvätta motorutrymmet och putsa ordentligt när jag har fått tillbaka bilen från lack.
Och tillfällig bil har jag löst. Istället för att köpa en bil så får jag låna min vän Christoffers 944:a som går som ett skållat troll. Hoppas jag kan hålla mig på vägen med den där slungdiffen.

På måndag lämnar jag min baklucka till Liljas som ska monteras i efterhand. 2/7/900-proffset där ska plocka loss allt som inte ska vara där inför lack.

Och nästa helg börjar jag skruva loss handtag och liknande så att det bara är att kasta den till plåtarbetaren när jag är klar.

Så det största målet nu är att få tag på reservdelarna jag behöver.
Jag ska köpa en förardörr på skroten. Kanske bakdörr vänster med.
Framskärm ska införskaffas och front samt bakstöt och lite smådetaljer.

Stay tuned!

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Henkix
24 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

varför ska du köpa nya dörrar o sånt? är dom dåliga? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Lolloowh Volvo entusiast
25 oktober 2013 · 229 Inlägg

Henkix skrev:
varför ska du köpa nya dörrar o sånt? är dom dåliga? tongue

Ja min förardörr är tidigare rostlagad (typ blästrad nere i hörnet 2dm) men det har rostat över igen, och tror inte att dörren håller för en till rostlagning. Och framskärmen är strax hål i, så de måste fixas rätt omgående smile

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Lolloowh Volvo entusiast
25 oktober 2013 · 229 Inlägg

Igår när jag pratade med Volvoproffset på Liljas så fick jag berättat för mig att jag inte behöver en ny framstöt för att kunna lacka den i samma utförande som 96-98, utan bara maskera upp och grunda med plastgrund och sedan måla på angivna platser. Gutt! Jag trodde det var en snikvariant som var lite sådär "man kan ju göra så men det är ju inte rätt!" men tydligen var det så som de hade gjort i fabrik (typ), och då får jag väl lita på hans ord eftersom han faktiskt jobbade med att montera ihop dessa bilar.

Svårare verkar det dock vara att få tag på en vänster framskärm, frakten blir dyr. Och folk som säljer reservdelsbilar vill bara sälja hela bilen och inte delarna. Och jag har inte plats för en till bil!
Dock kan min vän på skroten få tag på sprillans nypressade framskärmar för 1500 kr, men är det värt det?
Han kan givetvis lösa begagnade också, men själva hade de inga i lager, och bara 80-tals 740 på gården..

Igår kom en beställning till mig via bussgods, men den var inte riktigt som jag hoppades.
Häng kvar här i eftermiddag så ska jag visa er!
Kram!

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Henkix
25 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

Lolloowh skrev:
Igår när jag pratade med Volvoproffset på Liljas så fick jag berättat för mig att jag inte behöver en ny framstöt för att kunna lacka den i samma utförande som 96-98, utan bara maskera upp och grunda med plastgrund och sedan måla på angivna platser. Gutt! Jag trodde det var en snikvariant som var lite sådär "man kan ju göra så men det är ju inte rätt!" men tydligen var det så som de hade gjort i fabrik (typ), och då får jag väl lita på hans ord eftersom han faktiskt jobbade med att montera ihop dessa bilar.

Svårare verkar det dock vara att få tag på en vänster framskärm, frakten blir dyr. Och folk som säljer reservdelsbilar vill bara sälja hela bilen och inte delarna. Och jag har inte plats för en till bil!
Dock kan min vän på skroten få tag på sprillans nypressade framskärmar för 1500 kr, men är det värt det?
Han kan givetvis lösa begagnade också, men själva hade de inga i lager, och bara 80-tals 740 på gården..

Igår kom en beställning till mig via bussgods, men den var inte riktigt som jag hoppades.
Häng kvar här i eftermiddag så ska jag visa er!
Kram!

1500kr för en skärm tycker jag låter himla billigt o bra wink annars kostar en ny 2500-3000kr smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Dawnofhonda
26 oktober 2013 · 587 Inlägg

kolla om du har  returbilen i närheten av dig dem tar billiga priser.

Lolloowh Volvo entusiast
26 oktober 2013 · 229 Inlägg

Henkix skrev:

Lolloowh skrev:
Igår när jag pratade med Volvoproffset på Liljas så fick jag berättat för mig att jag inte behöver en ny framstöt för att kunna lacka den i samma utförande som 96-98, utan bara maskera upp och grunda med plastgrund och sedan måla på angivna platser. Gutt! Jag trodde det var en snikvariant som var lite sådär "man kan ju göra så men det är ju inte rätt!" men tydligen var det så som de hade gjort i fabrik (typ), och då får jag väl lita på hans ord eftersom han faktiskt jobbade med att montera ihop dessa bilar.

Svårare verkar det dock vara att få tag på en vänster framskärm, frakten blir dyr. Och folk som säljer reservdelsbilar vill bara sälja hela bilen och inte delarna. Och jag har inte plats för en till bil!
Dock kan min vän på skroten få tag på sprillans nypressade framskärmar för 1500 kr, men är det värt det?
Han kan givetvis lösa begagnade också, men själva hade de inga i lager, och bara 80-tals 740 på gården..

Igår kom en beställning till mig via bussgods, men den var inte riktigt som jag hoppades.
Häng kvar här i eftermiddag så ska jag visa er!
Kram!

1500kr för en skärm tycker jag låter himla billigt o bra wink annars kostar en ny 2500-3000kr smile
mvh

Tycker du det? smile

xr2 skrev:
kolla om du har  returbilen i närheten av dig dem tar billiga priser.

De ligger på fel kust tyvärr hmm

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Lolloowh Volvo entusiast
26 oktober 2013 · 229 Inlägg

Hej kära läsare!
Körde på fredagsmys igår så det blev ingen mer uppdatering, men den kommer idag istället!
Jo, jag fick meddelande från bussgods att ett paket anlänt till mig så jag åkte och hämtade.
Mitt nya skinnbaksäte till 945:an!
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169992/169992-8aecfc3673814a7a57a2004e23335d25.jpg
Dock så dök ett nytt problem upp när jag öppnade förpackningen.
Sätena var GRÅA. Trots att säljaren sa att de var svarta i annonsen.
Jaha, vad gör man nu då?
Jag känner ju en tapetsör som jag besökte och fråga om att klä om framstolarna i galon som matchar färgen på baksätet, men sedan är ju resten av bilen svart invändigt, och då kan jag ju inte ha gråa säten?!

Har ni förslag på vad jag ska göra?
I värsta fall får jag väl klä om både baksäte och framsäte.
Men det blir ju dyrt, typ 10.000 kr med arbetet.

Hjälp?

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Dawnofhonda
26 oktober 2013 · 587 Inlägg

ajdå tongue men men

Henkix
26 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

Lolloowh skrev:

Henkix skrev:

Lolloowh skrev:
Igår när jag pratade med Volvoproffset på Liljas så fick jag berättat för mig att jag inte behöver en ny framstöt för att kunna lacka den i samma utförande som 96-98, utan bara maskera upp och grunda med plastgrund och sedan måla på angivna platser. Gutt! Jag trodde det var en snikvariant som var lite sådär "man kan ju göra så men det är ju inte rätt!" men tydligen var det så som de hade gjort i fabrik (typ), och då får jag väl lita på hans ord eftersom han faktiskt jobbade med att montera ihop dessa bilar.

Svårare verkar det dock vara att få tag på en vänster framskärm, frakten blir dyr. Och folk som säljer reservdelsbilar vill bara sälja hela bilen och inte delarna. Och jag har inte plats för en till bil!
Dock kan min vän på skroten få tag på sprillans nypressade framskärmar för 1500 kr, men är det värt det?
Han kan givetvis lösa begagnade också, men själva hade de inga i lager, och bara 80-tals 740 på gården..

Igår kom en beställning till mig via bussgods, men den var inte riktigt som jag hoppades.
Häng kvar här i eftermiddag så ska jag visa er!
Kram!

1500kr för en skärm tycker jag låter himla billigt o bra wink annars kostar en ny 2500-3000kr smile
mvh

Tycker du det? smile
för en ny skärm hade jag inte tvekat wink

xr2 skrev:
kolla om du har  returbilen i närheten av dig dem tar billiga priser.

De ligger på fel kust tyvärr hmm

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Dawnofhonda
27 oktober 2013 · 587 Inlägg

ja sätt ut dem på blocket å få en hacka för dem

Lolloowh Volvo entusiast
28 oktober 2013 · 229 Inlägg

I lördags var jag på partaj med mina tjejer och då hittade min syster en uppsättning snygga fälgar på annons i Blekinge, och det var inte vilka fälgar som helst utan de fälgar som jag trånat och drömt efter sedan jag såg dem första gången. Och de blev mina för en väldigt överkomlig summa!

Igår satte sig jag och min Markus i 945an och puttrade ner till Karlskrona i det dåliga vädret.
Och sedan kom vi hem med dessa snyggingar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169992/169992-75b3abfd0fd358fb5a9b00f09d960164.jpg
Ocean mk18 18" i mitt hjärta!


Och idag har jag funderat på hur jag ska göra med inredningen och mer eller mindre bestämt mig för att iaf prova att sätta dit grå skinninredning. Har hittat gråa skinnstolar och armstödet med mugghållare i bra skick och för bra pris. Största frågan nu är: Ska jag försöka hitta gråa dörrsidor eller behålla mina svarta? Oavsett tror jag att det blir de svarta till och börja med. Men tror ni att det kommer se bra ut med gråa säten till en i övrigt svart inredning?

Tacksam för alla åsikter!
Kram!

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Dawnofhonda
28 oktober 2013 · 587 Inlägg

jag har en grå förar stol min men har blå inredning så jag vet att det ser konstigt ut

golfmk_3 Putsnörd!
28 oktober 2013 · 277 Inlägg

Finns ju 740:is som såldes med svart panel, dörrsidor, stolpar o allt annat, fast med gråa säten. I tyg då iofs smile
Min 740 hade väldigt mörkgråa, men det finns från fabrik med "normalgrå" färg smile 
Men det ser ju bäst ut med mörkgrått eller helsvart wink

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
Dawnofhonda
29 oktober 2013 · 587 Inlägg

ja svart ä snyggt i en 740i

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang