8378
Sök

Garanti på lackjobbet utfört av bilverkstad på uppdrag av försäkringsbolag

1 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
Hej, klurig rubrik men det är precis det jag undrar över. Kan vara så att detta inte är en fråga för forumet men chansar och ställer den ändå.

Min bil blev skadad i en smitningsolycka i vintras med skrapmärken i lacken till följd av detta. Detta är nu "åtgärdat" av en verkstad och jag har knappt haft bilen en månad  (åtgärdades nu i juli)  efter det och det rostar redan.
Skadan uppkom som sagt i vintras på ena bakdörren och ovanför hjulhuset i en rak linje.
Till saken hör att min bil var rostig här och där på den dörren (inga hål utan mer på ytan och kanske en början på värre än så)

Det de säger till mig är följande:
De skulle ta hela dörren och lacka om den plus lite mer då för att det skulle se bra ut. Rosten de såg skulle slipas ner och sen bara läggas ny färg på resten.
Inga garantier skulle lämnas.
Jag fattar att de inte gick in för att laga rost åt mig men rostar allt det här så var väl "lagningen" i onödan också?
Vad är vitsen med att måla över en hel dörr när man bara kan ta det som uppkom vid kollisionen?

Frågan är om detta är rätt eller fel det som gjorts och inte på min bil?

12 086 Inlägg
5 september 2013
Lackfirman debiterar enligt listpriser som inkluderar all nödvändigt arbete, tex begagnad dörr "4000kr". Det kan va så att försäkringsbolaget sagt att de ska lacka minsta möjliga, till närmaste avskiljande list etc. Men att det ska börja rosta där de lackar om bilen finns inte en chans att de kommer undan med.

Inga garantier låter ju påhittat, finns inget försäkringsbolag som skulle sluta sådana avtal. Ta problemet direkt med ditt försäkringsbolag.

450 Inlägg
6 september 2013
Germax skrev:
Lackfirman debiterar enligt listpriser som inkluderar all nödvändigt arbete, tex begagnad dörr "4000kr". Det kan va så att försäkringsbolaget sagt att de ska lacka minsta möjliga, till närmaste avskiljande list etc. Men att det ska börja rosta där de lackar om bilen finns inte en chans att de kommer undan med.

Inga garantier låter ju påhittat, finns inget försäkringsbolag som skulle sluta sådana avtal. Ta problemet direkt med ditt försäkringsbolag.

Vad vet du om att inget försäkringsbolag inte skulle tillåta att de inte lämnas garantier av lackjobb på en rostig gammal dörr?

Sen så finns de ingen lag gällande garanti i Sverige utan den är frivillig men alla företag lämnar iallafall.

Det som är lag är köplagen, konsumentköplagen och konsumnettjänstlagen.

I detta fall är de köplagen som gäller. Då det är mellan lackfirman och försäkringsbolaget.

Ingen av dessa tre lagar går att avtala bort, utan bara avtala till de bättre men ej till det sämre.

Så ta en titt i köplagen och ta igen paragraferna och kontakta ditt försäkringsbolag.

En person sa till mig en gång : om alla i samhället kunde sin rätt skulle samhället kollapsa !
Senast redigerat av Henrik-N (6 september 2013)

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
6 september 2013
De gånger jag fått fordon lackade har jag fått 2 års garanti på "lackeringsjobbet".
Fick lacksläpp efter 8 månader på kofångare, det var åtgärdat inom 1 vecka när jag pratade med reperationsfirman direkt, försäkringsbolaget vet nog inte om att jag fick problem ens...

12 086 Inlägg
6 september 2013
Henrik-N skrev:
Germax skrev:

Vad vet du om att inget försäkringsbolag inte skulle tillåta att de inte lämnas garantier av lackjobb på en rostig gammal dörr?

Sen så finns de ingen lag gällande garanti i Sverige utan den är frivillig men alla företag lämnar iallafall.

Som du så fint nämner själv så säger svensk lag att man har reklamationsrätt, sen vad man väljer att kalla det är väl en annan sak. Jag valde för enkelhetens skull garanti då TS använde ordet.

Sök