Tänkte våtslipa lätt och sedan låta brors kompis som arbetar med rubbing/polering sköta den biten. Men rinningar har jag sett många skrapa ned med rakblad först för att undvika att man slipar ner området runt rinningen. Kanske lite vågat första gången?
R0biin skrev:
ojoj det närmar sej här måste kännas bra nu, att få bilen målad är ju ändå ganska stort steg i en renovering
Ja, det känns bra att få börja sätta ihop istället för att plocka isär!
Jag tycker allt att ni skulle ha tagit bort låsen i dörrarna, samt rutramen och glasrutorna, värmepaketet och låsanordningen för huven innan ni lackade, ni får ursäkta men varför gjordes inte detta? Det har ju lagts ner ett grymt arbete på att få bilen plåtren! Varför inte plocka bort de där sista delarna...
Förstår vad du menar, men jag tyckte inte det var nödvändigt.
Renoverade topplagringarna. Samma lager som satt där tidigare skulle momentum ha 2000kr/styck för(!) så jag köpte ett par andra som hade rätt innerdiameter men mindre ytterdiameter. Svarvade ringar/hylsor å monterade.
Sen blev jag sjuk. Och imorrn drar jag till Usa så nu får man två veckors uppehåll!
Plockade ner bakvagnen för att göra i ordning den. Den va härligt sprucken i infästningen för diffklumpen och lite runt om. Bussningen som diffen sitter i var slut så den har nog farit å slagit lite.
Lånade hetvattentvätten hos ett åkeri och plockade sedan isär bakvagnen och skickade den på blästring. Lagade alla sprickor och målade.
Dit med nya bussningar å dra bromsledningar!
Sänkfjädrar från Jaymic i England
Iochmed att jag ändå var tvungen att plocka ner framvagnen igen så passade jag på att beställa Bilstein dämpare i samma veva, så dämpare och fjädrar blir nytt runtom. Så nu står den på hjulen igen med i stort sett ny fram- & bakvagn.
Får man slänga in trevare? Om nån har M-sport front till e36 ni vill bli av med hör av er på PM. Haft närkontakt med en hare så min är inte speciellt fin längre.
Bytte olja och filter samt komptestade. Ny soppa och sedan första starten såvitt jag vet sedan -86. Motorn startade och gick fint! Plockade sen av lådan och tog koppling från en av reservmotorerna jag köpte.
Bromsledningarna är färdiga och har fått hem lite servicedelar till motorn också.
Igår var jag, bror och farsan samlade så vi hjälptes åt att hänga i motorn. Skönt med tre par armar som kan styra när det ska ner i nylackerat utrymme.
Va ett tag sen uppdatering, men det står inte still.
Motorutrymmet har fyllts upp med grejer
Bytt knutkors och hardyskiva på kardanen.
Elsystemet var kapat och skarvat på mitten, dock endast tvinnat och tejpat. Lött ihop allting och kopplat in det mesta av elsystemet. Elhissarna bak går att köra, nästan alla lampor fungerar, motorn går runt osv. Limmat konstskinn på takstolparna och bestämt mig för ett brunt konstskinn till innertaket. Har ett innertak, färgat svart från vitt, men det är ganska slitet.
Var på Viksta marknad, fyndade fräsch backspegel och handbok till e10.
Monterade avgassystemet och dragit soppaledning. Fick knåpa ihop sista biten bakom andra ljuddämparen själv, resten är det som följde med när jag köpte bilen.