2238
Sök

Trimma Volvo 850 GLT 92- 170 hk (sugmotor)

1 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
#1
Hej det är så att jag har hört och sett många otroliga byggen men det är så att jag har blivit en ny bliven volvo ägare jag har fått en Volvo 850 GLT 92- i mycket bra skick för vart 1 ägare innan mig och det var min farafar så den har stått i varluft garage men iallafall jag är javligt sugen att få ganska mycket hk i min volvo 850 GLT jag vill inte byta bil...men har pengarna för att fixa bilen så den blir grym men här kommer mina frågor
1.
jag skulle vilja ha över 220 hk och uppåt efter trimmet

2. vet någon en bra firma som kan fixa det

Tack för alla svar MVH Fredde big_smilesmilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile

2 452 Inlägg
10 september 2013
#2
för att komma över dom 220 så ska du veta att det kostar en hel del....vill du ha över 220 hk byt bil...till turbo isåfall det närmaste du kommer på en sådan bil är ca 200 hk,då krävs det byta till andra chip i den porta toppen samnt byta till 2,5 tums avgasystem med annan katalisator så är du en bit på väg.

döden kommer tillbaka

eatsleeprace
10 september 2013
#3
Hör med Autotech i Trollhättan, men en tum regel är att trimma en sug motor kostar 1000kr / hk

367 Inlägg
3 oktober 2013
#4
Det du behöver göra för att komma till 220 hk i en glt är att plana toppen med 0.25mm och skaffa ett trimchip


51 Inlägg
5 oktober 2013
#5
Expert skrev:
Det du behöver göra för att komma till 220 hk i en glt är att plana toppen med 0.25mm och skaffa ett trimchip

du hoppas de va ett skämt smile


904 Inlägg
5 oktober 2013
#6
Det går å få fart i dom motorerna om du vet hur man gör kolla bara på btcc bilarna

AUTOTECH S60 power

2 452 Inlägg
5 oktober 2013
#7
jo men för att få 220 hk så räcker det inte bara o plana sen ett chip på det ...krävs bra mycket mer,dels får man porta med samnt göra insuget större med o lite till........pojkens glt ligger på nästan 200 hk o då är det chip,samnt andra spridare,spjällhus bytt till 3 tums med...

döden kommer tillbaka

367 Inlägg
5 oktober 2013
#8
Och min är planad och chippad och den är uppmätt till 220 hk


10 287 Inlägg
7 oktober 2013
#9
95 hkr/liter....

Berätta hur den är uppmätt. På gatan, rullande landsväg eller vexaxelbänk.

Vid vilket varvtal skulle du i så fall ha 200Hkr.

/Göran


Expert skrev:
Och min är planad och chippad och den är uppmätt till 220 hk

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 Inlägg
7 oktober 2013
#10
turbodeath skrev:
jo men för att få 220 hk så räcker det inte bara o plana sen ett chip på det ...krävs bra mycket mer,dels får man porta med samnt göra insuget större med o lite till........pojkens glt ligger på nästan 200 hk o då är det chip,samnt andra spridare,spjällhus bytt till 3 tums med...

Varför byta till 3" spjällhus på den? När det redan sitter det från början?!?


8 266 Inlägg
7 oktober 2013
#11
V7R skrev:
Varför byta till 3" spjällhus på den? När det redan sitter det från början?!?

För att det så kallade 3"-spjället som sitter på GLT-motorerna bara är 65mm invändigt.


2 452 Inlägg
7 oktober 2013
#12
tack marlbromannen du svarade före mig.....sen fanns det dom som inte hade med 3 tums...

döden kommer tillbaka

164 Inlägg
9 november 2013
#13
megafredde95 skrev:
jag är javligt sugen att få ganska mycket hk i min volvo 850 GLT jag vill inte byta bil...men har pengarna för att fixa bilen så den blir grym

Vill absolut inte verka störig eller så, är mest nyfiken på logiken! Om du har så mycket pengar att du har råd att betala en firma att bygga om en 170-hästars volvo 850 till 220 hk, varför vill du inte ha en "grymmare" (läs: roligare) bil istället? Typ någon sportbil som redan har över 220 hk och redigt mycket bättre väghållning, utseende, sex appeal osv?


904 Inlägg
10 november 2013
#14
En glt motor på 270 ä ju grym ju skriker ju btcc :-)

AUTOTECH S60 power

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
11 november 2013
#15
De kommer kosta rätt möe cash att gå ifrån 170hk till 220hk.
porta, plana, matchporta grenrör (extraktor) samt insug, annan topp (ventiler, fjädrar osv?) annan kam m.m

Kommer bli DYRT

Allmänt körd i huvudet

2 452 Inlägg
11 november 2013
#16
behöver inte bli dyrt beror på hur mycket han kan göra själv med....

döden kommer tillbaka

38 Inlägg
13 november 2013
#17
Hej.
Jag Har lite funderingar nu när ni är inne på motorer till 850. Jag har en 855  T5 -94 som blocket spruckit vågrätt ca en dm under topppackningsytan. Jag funderar om min topp ( 20 valve) går att sätta på ett 2.5 liters block från en 10 valve sug motor från v70-98?

Hur blir det med returledningar till turbo å sånt i 2.5 blocket? Jag hade tänkt köra turbo å så som vanligt på ett 2.5 liters block altså. Undrar bara för att jag har en 10 valve reservdelsmotor som sitter i en v70 -98. Så tänkte att jag kunde slippa att köpa ett nytt turboblock.

Mvh Mattias


367 Inlägg
15 november 2013
#18
Det är ju samma block men du kan få räkna med att ventilerna från 20 ventilaren slår i 10 ventilerna men det är ju bara att flytta över kolvarna annars är det ingen skillnad retur är ju bara att se vart det är på ditt turbo block och borra ett hål på samma ställe


3 Inlägg
22 november 2013
#19
blir ganska trött när massa turbo nissar ska gissa vad de kostar o trimma en sugmotor.. de kostar inga 1000kr per hästkraft...

som vissa skriver så krävs de inte jätte mycke jobb o nå 200hk o strax över på en glt motor..  med chipp och flödes vänligare katt o avgassystem är man en bra bit på väg..

Team VeboTrim
322 Inlägg
22 november 2013
#20
244Turbo skrev:
blir ganska trött när massa turbo nissar ska gissa vad de kostar o trimma en sugmotor.. de kostar inga 1000kr per hästkraft...

som vissa skriver så krävs de inte jätte mycke jobb o nå 200hk o strax över på en glt motor..  med chipp och flödes vänligare katt o avgassystem är man en bra bit på väg..

Haha, nej.

Team VeboTrim @ Facebook


Sök