3547
Sök

Köra en skattad, importerad bil som inte gått igenom besiktning?

26 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
På mitt besiktningspapper jag nyss fick genom registreringsbesiktningen, så står det att jag får köra denna bilen till 2013-10-11 därefter gäller körbud. Betyder detta att om jag skattar och försäkrar denna bilen så får jag köra den bilen lagligt fram tills dess? Även fast den aldrig varit besiktad i SVerige innan?

carzy
461 Inlägg
11 september 2013
Sigurdjr skrev:
På mitt besiktningspapper jag nyss fick genom registreringsbesiktningen, så står det att jag får köra denna bilen till 2013-10-11 därefter gäller körbud. Betyder detta att om jag skattar och försäkrar denna bilen så får jag köra den bilen lagligt fram tills dess? Även fast den aldrig varit besiktad i SVerige innan?

Om du inte klarade Reggbess så får du ju inga svenska plåtar, då kan du väl inte skatta o försäkra?

Team BSG

5 089 Inlägg
11 september 2013
Och om en bil fått en tvåa på besiktningen får igekligen bilen endast användas till och från verkstad. Står på baksidan besiktningsprotokollet.

\Lindgren

26 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Låt säga hypotetiskt, om jag skulle åka till Göteborg i helgen och bli stannad av polisen, skulle jag kunna säga att min bil dog påväg hem och vart nyligen lagad, och att jag just nu är påväg hem?

carzy
461 Inlägg
11 september 2013
Sigurdjr skrev:
Låt säga hypotetiskt, om jag skulle åka till Göteborg i helgen och bli stannad av polisen, skulle jag kunna säga att min bil dog påväg hem och vart nyligen lagad, och att jag just nu är påväg hem?

Ja. Sen bedömmer dom hur trovärdigt det är.

Jag åkte med min skyline oreggad. Blev stannad nångång o dom sa inget speciellt om det.

Team BSG

26 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Mobeerg skrev:
Sigurdjr skrev:

Om du inte klarade Reggbess så får du ju inga svenska plåtar, då kan du väl inte skatta o försäkra?

Jag har fått ett registreringsnummer som finns på vägverkets hemsida, fast ingen plåt, antar det inte är samma sak?

26 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Men alltså, hur får man ens köra till besiktningen utan trafikförsäkring? Transportstyrelsen nämnde inget om detta när jag registrerade bilen och bad om ursprungskontroll osv

5 089 Inlägg
11 september 2013
Då får du dra bilen på släp eftersom att du inte kan trafikförsäkra fordonet...

\Lindgren

carzy
461 Inlägg
11 september 2013
Men ifall du fått ett Reggnr, bara att du inte fått plåtarna ännu så är det ju bara försäkra fordonet.
Vet att folk hämtat gulplåtar tillfälligt, tills de fått sina ordinarie reggplåtar.

Team BSG

26 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
FLindgren skrev:
Då får du dra bilen på släp eftersom att du inte kan trafikförsäkra fordonet...

Men man ska ju få köra fordonet till och från besiktningsverkstaden enligt papprena jag fick

26 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Mobeerg skrev:
Men ifall du fått ett Reggnr, bara att du inte fått plåtarna ännu så är det ju bara försäkra fordonet.
Vet att folk hämtat gulplåtar tillfälligt, tills de fått sina ordinarie reggplåtar.

Enligt vägverkets hemsida står den som avställd, antar att den måste gå igenom besiktning innan jag kan ställa på den?
är en importbil

Smurfen
103 Inlägg
11 september 2013
Om bilen är obesiktad och du får en 2:a. Kortaste väg till verkstad och kortaste väg till besiktningsorgan.
Inte hem eller någon annanstans däremellan.

Besiktad bil som får 2:a vid besiktning. Åtgärda så fort som möjligt och återvänd. Inte åka hela månaden och sedan åtgärda felet. 

Men sedan hur man tolkar det är upp till var och en. Jag tolkar det lite olika beroende på vad jag känner för.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN

Evildan
11 september 2013
Detta är vad som gäller vid underkänd besiktning.

Fordonet har underkänts – ny besiktning måste utföras
När ditt fordon blivit underkänt med krav på efterkontroll bör du åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Denna måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.

Du kan göra en ombesiktning hos ett besiktningsföretag eller låta en ackrediterad verkstad reparera felet och intyga (släcka) åtgärden. En verkstad får inte ”släcka andra fel” än de som tillhör den egna reparationen. Om kontrollbesiktningen inte är fullbordad måste en ny kontrollbesiktning ske vid besiktningsföretag.

Om ditt fordon inte har besiktats eller intygats av en ackrediterad verkstad inom angiven tid inträder körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20033B693

1 319 Inlägg
12 september 2013
Sigurdjr skrev:
Mobeerg skrev:

Enligt vägverkets hemsida står den som avställd, antar att den måste gå igenom besiktning innan jag kan ställa på den?
är en importbil

Ja det fungerar nog så. Farsan äger en bil som inte är registrerings besiktad i Sverige, togs in 86 och fick registreringsplåtar och lite sådant, den går inte att ställa på. Måste reg.bes först.

Vad var det som inte var omtyckt? smile
Senast redigerat av sleepyoh (12 september 2013)

_----------'

26 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
Det hela var ganska enkelt, ringde runt lite idag.
Den är nu trafikförsäkrad och påställd och den får köras i den månad som står på pappret, var inga konstigheter alls, inte fått någon ny reg. plåt än, vet någon hur lång tid detta tar?

1 319 Inlägg
12 september 2013
Är det inte du själv som måste beställa då? Går att göra på transportstyrelsens hemsida.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … och-bevis/

Tryck på om registreringsskyltar i menyn till vänster. Där kan du beställa om du har det blåa registrerings papperet med behörighets kod alternativt e-legitimation.
Senast redigerat av sleepyoh (12 september 2013)

_----------'

carzy
461 Inlägg
13 september 2013
Tog runt 5 arbetsdagar att få mina plåtar.

Team BSG

26 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Fick mina plåtar i fredags, besiktning på onsdagen, kom automatiskt! smile

Sök