3468
Sök

Pris för byte av oljetråg

8 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#1
En kompis till mig körde på en sten så att oljetråget sprack. En meca-verkstad i södertälje vill ha 10000kr ink. Moms för byte och då kostar delarna 2900kr.

Är det rimligt med en kostnad på 7000kr för detta arbete (1000kr av dessa är felsökning)? Bilen är en vw polo 1.4 tdi -02.

Någonsom vet en verkstad som gör det billigare?

Tacksam för snabbt svar från nån som har koll..

Fri fart för ett fritt folk!
14 891 Inlägg
16 september 2013
#2
låter jävligt dyrt borde inte sitta något ivägen på undersidan heller så det ska bara vara att skruva en del

frågade han vad som dom gjorde för att motivera priset?

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#3
Ja jag tyckte det lät riktigt dyrt. Ingen motivering vad jag vet.. 😕

5 156 Inlägg
16 september 2013
#4
Det lät väldigt dyrt. Är ju lite pyssel men så långt tid kan de ej ta. Kollat med merkesverkstad? Dom kan många gånger vara billiga.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 891 Inlägg
16 september 2013
#5
mb_pucken skrev:
Det lät väldigt dyrt. Är ju lite pyssel men så långt tid kan de ej ta. Kollat med merkesverkstad? Dom kan många gånger vara billiga.

enda anledning jag kan se till priset är att lådan sitter i vägen..

vet att lupons 1.4l 16v så är det riktit trångt vid 2 av bultarna men gick att ta bort..och det var just vid tråget
vet dock ej hur stor skillnad på bredd det är på den 3cyl 1.4An

Kör fort så hinner inget hända...

5 156 Inlägg
16 september 2013
#6
Growe skrev:
mb_pucken skrev:
Det lät väldigt dyrt. Är ju lite pyssel men så långt tid kan de ej ta. Kollat med merkesverkstad? Dom kan många gånger vara billiga.

enda anledning jag kan se till priset är att lådan sitter i vägen..

vet att lupons 1.4l 16v så är det riktit trångt vid 2 av bultarna men gick att ta bort..och det var just vid tråget
vet dock ej hur stor skillnad på bredd det är på den 3cyl 1.4An

Dom skruvarna är en barnlek med rätt verktyg smile jobbar själv på vag och vi har en speciell insexgrej till dom smile bara vrida svänghjulet till rätt läge så är det bara att skruva ur dom smile
Hade den tex haft avgasröret under tråget så hade det vart mera jobb smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 891 Inlägg
16 september 2013
#7
mb_pucken skrev:
Growe skrev:
mb_pucken skrev:
Det lät väldigt dyrt. Är ju lite pyssel men så långt tid kan de ej ta. Kollat med merkesverkstad? Dom kan många gånger vara billiga.

enda anledning jag kan se till priset är att lådan sitter i vägen..

vet att lupons 1.4l 16v så är det riktit trångt vid 2 av bultarna men gick att ta bort..och det var just vid tråget
vet dock ej hur stor skillnad på bredd det är på den 3cyl 1.4An

Dom skruvarna är en barnlek med rätt verktyg smile jobbar själv på vag och vi har en speciell insexgrej till dom smile bara vrida svänghjulet till rätt läge så är det bara att skruva ur dom smile
Hade den tex haft avgasröret under tråget så hade det vart mera jobb smile

lite märkligt att man får ner tråget utan att plocka ner framvagnsbalken som man istort sätt får göra vid ett tändstiftsbyte på dom där tyska skrotbilarna..

nu har man rivit några balkar då är det inte så farligt.men första stog man och funderade om dom skojade när dom kastat upp turbon där uppe smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 156 Inlägg
16 september 2013
#8
Growe skrev:
mb_pucken skrev:
Growe skrev:

enda anledning jag kan se till priset är att lådan sitter i vägen..

vet att lupons 1.4l 16v så är det riktit trångt vid 2 av bultarna men gick att ta bort..och det var just vid tråget
vet dock ej hur stor skillnad på bredd det är på den 3cyl 1.4An

Dom skruvarna är en barnlek med rätt verktyg smile jobbar själv på vag och vi har en speciell insexgrej till dom smile bara vrida svänghjulet till rätt läge så är det bara att skruva ur dom smile
Hade den tex haft avgasröret under tråget så hade det vart mera jobb smile

lite märkligt att man får ner tråget utan att plocka ner framvagnsbalken som man istort sätt får göra vid ett tändstiftsbyte på dom där tyska skrotbilarna..

nu har man rivit några balkar då är det inte så farligt.men första stog man och funderade om dom skojade när dom kastat upp turbon där uppe smile

Haha ja nog har dom vart i vägen några gånger men så ofta tycker ja inte man lär riva dom smile många gånger går det att fixa de ändå smile så länge partickelfiltret inte behöver ur brukar den kunna sitta kvar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 891 Inlägg
16 september 2013
#9
mb_pucken skrev:
Growe skrev:
mb_pucken skrev:

Dom skruvarna är en barnlek med rätt verktyg smile jobbar själv på vag och vi har en speciell insexgrej till dom smile bara vrida svänghjulet till rätt läge så är det bara att skruva ur dom smile
Hade den tex haft avgasröret under tråget så hade det vart mera jobb smile

lite märkligt att man får ner tråget utan att plocka ner framvagnsbalken som man istort sätt får göra vid ett tändstiftsbyte på dom där tyska skrotbilarna..

nu har man rivit några balkar då är det inte så farligt.men första stog man och funderade om dom skojade när dom kastat upp turbon där uppe smile

Haha ja nog har dom vart i vägen några gånger men så ofta tycker ja inte man lär riva dom smile många gånger går det att fixa de ändå smile så länge partickelfiltret inte behöver ur brukar den kunna sitta kvar smile

mm och jag får alltid bråka med dom där partikelfilter turbosar och annat smäck för ni är för dyra ;-)

vad sägs om egrkylarbyte på en passat 2.0tdi 4motion 08..det är drömmen vilka idioter borta i tyskland..

Kör fort så hinner inget hända...

5 156 Inlägg
16 september 2013
#10
Growe skrev:
mb_pucken skrev:
Growe skrev:

lite märkligt att man får ner tråget utan att plocka ner framvagnsbalken som man istort sätt får göra vid ett tändstiftsbyte på dom där tyska skrotbilarna..

nu har man rivit några balkar då är det inte så farligt.men första stog man och funderade om dom skojade när dom kastat upp turbon där uppe smile

Haha ja nog har dom vart i vägen några gånger men så ofta tycker ja inte man lär riva dom smile många gånger går det att fixa de ändå smile så länge partickelfiltret inte behöver ur brukar den kunna sitta kvar smile

mm och jag får alltid bråka med dom där partikelfilter turbosar och annat smäck för ni är för dyra ;-)

vad sägs om egrkylarbyte på en passat 2.0tdi 4motion 08..det är drömmen vilka idioter borta i tyskland..

De är finjobb det wink nedå då lär man ur men balken smile men de tar ju bara en timme extra och hjulinställning smile
Jo vi kan ta betalt ibland smile men många gånger så drar det i väg i material då vi måste (enligt vw) byta mycket skruv osv smile nästan alla skruvar som sitter i alu delar byts för ytbeläggningen, gänglåsning osv bara vill bli fastdragen en gång smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Trucker
1 434 Inlägg
16 september 2013
#11
Kolla med servicegaraget (mekonomen verkstad) i weda industriområde, dom har bra priser på det mesta och är snabba och stefan är schysst! smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 891 Inlägg
16 september 2013
#12
mb_pucken skrev:
Growe skrev:
mb_pucken skrev:

Haha ja nog har dom vart i vägen några gånger men så ofta tycker ja inte man lär riva dom smile många gånger går det att fixa de ändå smile så länge partickelfiltret inte behöver ur brukar den kunna sitta kvar smile

mm och jag får alltid bråka med dom där partikelfilter turbosar och annat smäck för ni är för dyra ;-)

vad sägs om egrkylarbyte på en passat 2.0tdi 4motion 08..det är drömmen vilka idioter borta i tyskland..

De är finjobb det wink nedå då lär man ur men balken smile men de tar ju bara en timme extra och hjulinställning smile
Jo vi kan ta betalt ibland smile men många gånger så drar det i väg i material då vi måste (enligt vw) byta mycket skruv osv smile nästan alla skruvar som sitter i alu delar byts för ytbeläggningen, gänglåsning osv bara vill bli fastdragen en gång smile

ner dom har jag fått teknik på.. bara se till att släppa ratt axeln och sen inte sänka ner fullt direkt utan släppa loss kablarna till styrväxeln sist tog det 15min..men idiot grej att montera sakerna så dumnt jag var iof lite dum som lät vinkelväxel sitta kvar..trångt som aset smile numera är det egr off på dessa bilar men sånt förstår ni inte er på hos vag ;-) hacka styrboxar så man slipper alla felkoder och sen monterar man brickor istället spar tid och pengar en egr kylare kostar 5000kr+arbete  smile

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#13
Tack för alla svar. Hörde med en kompis om en verkstad han varit på och blivit mkt nöjd. Ringde dit och de skulle ha 3000kr för arbetet. Så med delarna sparar polaren 4 papp på att lösa problemet där istället. Dessutom hämtade de bilen på den första verkstaden samma dag (idag) mot endastett par hundralappar extra (billigt!).

Värt att kolla runt lite smile tack för alla svar!


Sök