11146
Sök

Bmw carsoft 6.5 något att ha?

908 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
undrar om denna e ngt att ha och om den e så bra som de står, att man kan släcka alla lampor. ställa tomgång tändning mm ? ska ha den till min e34
http://www.tradera.com/bmw-carsoft-6-5- … _190382969

908 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
ingen som prövat ?

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 september 2013
Nu har ju auktion avslutats. Men har en sådan. Funkar väl OK. Har nollat de felkoder som funnits och nollat serviceindikatorn på min E34. Ibland hittar den inte alla boxar även om de finns i bilen. Men de flesta "viktiga" hittar den.
Har iof inte provat att provocera fram någon felkod.

Ska tydligen vara ett litet lotteri beroende på datorn och programvaran. Ibland funkar det klockrent och ibland så funkar det inte alls. (Inget jag har märkt.)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

12 086 Inlägg
21 september 2013
Ställa tomgång och tändning är inget man kan göra med CS mig veterligen.
Det är väl ett okej program men jag skulle valt INPA före, där kan man se mer ingående data.
Jag hade ett helvete att få CS att fungera på min E34, det visade sig tillslut att det va någon styrbox i systemet som förstörde signalen så inget fungera. Kabeln man läser data från är vit/lila, avsätt vilken box de kommer ifrån. Jag lyckades koppla upp nödvändiga styrboxar en för en istället.

Ett vanligare problem med driftstörningar i CS brukar va att man använder dåligt fungerande rs232 adaptrar eller man man fått tag på en dålig version. Det finns ett gäng på nätet och ungefär lika många olika instruktioner hur man ska ställa in allt smile

326 Inlägg
22 september 2013
Germax skrev:
Ett vanligare problem med driftstörningar i CS brukar va att man använder dåligt fungerande rs232 adaptrar eller man man fått tag på en dålig version. Det finns ett gäng på nätet och ungefär lika många olika instruktioner hur man ska ställa in allt smile

Precis. På den tiden jag åkte BMW och läste på mig om saken så diskuterades usb-adaptrar och CarSoft. Den enda som skulle fungera helt säkert sades vara Aten. En sån här: http://www.dustinhome.se/product/501036 … ell-rs232/

Jag köpte en sån och den fungerade då klockrent med Carsoft på mina båda BMW.

Men som nån skriver ovan, för att täcka in allt så behöver man komplettera. Jag skaffade INPA och ett till interface med program som jag inte minns namnet på. Men man kunde i alla fall bl.a. ställa om mätarställningen med den, var visst den enda som klarade det.

Vad gäller INPA så köpte jag ett VagCom-interface som jag byggde om och flashade om lite så det funkade med BMW:n. Finns beskrivet på nätet hur man gör om man letar lite.
Senast redigerat av Peter_5565 (22 september 2013)

618 Inlägg
22 september 2013
Carsoft fungerar skitbra.
Jag köpte dosa, sladdar och mjukvara för 260kr på ebay.
Kan göra kompletta felsökningar, släcka airbaglampa, serviceindikator, läsa insugstemperatur mm. Kul grej att sitta o pilla med smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 september 2013
Kollan skrev:
Carsoft fungerar skitbra.
Jag köpte dosa, sladdar och mjukvara för 260kr på ebay.
Kan göra kompletta felsökningar, släcka airbaglampa, serviceindikator, läsa insugstemperatur mm. Kul grej att sitta o pilla med smile

Vilka bilar har du provat på?
Senast redigerat av Busgrabb (23 september 2013)

Autotech

Sök