Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc
Valle: I ditt fall skulle jag nog mörka kostnaden för lack/rostlagning. En mer rimlig summa för arbetet som gjorts på din bil ligger i trakterna kring 50' och uppåt. Visa upp alla dokumentation så de kan se hur seriöst allt är gjort. Sedan får du sondera marknaden efter "likvärdiga" bilar, blir säkert busenkelt . Ni kommer säkert kunna enas om ett rimligt värde, men i regel är det som så att det ändå görs "en ny värdering" när/om en skada inträffar, vilket jag gissar är till din fördel isf. Nu vet jag inte hur eftertraktade Mantorna är o vad det begärs för de i nyskick, men jag tippar på att din bil borde värderas till runt 150'? O jag hoppas att du återställer inredningen till nyskick, det finns utomordentligt duktiga sadelmakare, o helt omöjligt borde det inte vara att få tag i original-identiskt tyg/vinyl?
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ur lackboxen kom den ut imorse efter ha fått härda under nästan 2 dagar. Och en rätt bra finish blev det, redo att hämtas imorgon för vidare montering av hjulaxlar, drivlina och mycket mer... skall bli kul at fortsätta på Manta:n
Då var det dags att montera ihopa lite delar på Manta:n efter jag hämtade den i tisdags. Väl hemma i garaget efter jag lyckas få upp bilen på lyften gick jag loss på den och börja montera delarna. Tog semester denna veckan och det har skett en hel del under veckan som gått.
Här är det i stora delar som skett under veckan som gick:
Hemkomsten ifrån lackeringen
Bilstein dämpare monteras framtill
Hållare för bränslepump/bränslefilter
Stötdämpare bak med PU underlägg för sänkfjädrarna
Sedan mycket var klart med bakvagn och de flesta av detaljer till denna gick det rätt lätt och snabbt att montera. Blev rätt nöjd med kontrasten av de olika färgerna…
Fick 400-ljushållarna lackade i samma veva och det kommer passa rätt snyggt tycker jag.
Framvagnsdelarna får lite färg innan de monteras…
Sedan jag har allt i svart färg och kommer montera en Getrag 240 växellåda hade jag inget annat val än att börja måla den direkt. Här lite avtvättad med Brakecleaner…
… och 2 lager färg senare under dagen såg den knallsvart ut.
Lite jämnförelse av den lilla 4-vxl och 5vxl
Medans jag väntade på att färgen skulle torka på växellådan gjorde jag iordning lite bromsdetaljer så de också får en fin färg. Bromsservo och huvudbromscylinder rengjorda… samt bromstrycks regulatorn för bakbromsarna
Ett par lager guldfärg och klarlack blev det så här…
Till fredags kväll hann jag såhär långt. Motor, växellåda och framvagn redo att sättas på plats och det kommer att bli uppgiften för lördag...
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Valle: I ditt fall skulle jag nog mörka kostnaden för lack/rostlagning. En mer rimlig summa för arbetet som gjorts på din bil ligger i trakterna kring 50' och uppåt. Visa upp alla dokumentation så de kan se hur seriöst allt är gjort. Sedan får du sondera marknaden efter "likvärdiga" bilar, blir säkert busenkelt . Ni kommer säkert kunna enas om ett rimligt värde, men i regel är det som så att det ändå görs "en ny värdering" när/om en skada inträffar, vilket jag gissar är till din fördel isf. Nu vet jag inte hur eftertraktade Mantorna är o vad det begärs för de i nyskick, men jag tippar på att din bil borde värderas till runt 150'? O jag hoppas att du återställer inredningen till nyskick, det finns utomordentligt duktiga sadelmakare, o helt omöjligt borde det inte vara att få tag i original-identiskt tyg/vinyl?
tack, jag skall ta allt detta i beaktning och höra med dem om just detta. Så att man är SÄKER om det ofattbara skulle inträffa. Tack för tipsen och idéerna dawwe
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Ser ju fruktansvärt fint ut, synd att det är sådan distans mellan oss, annars hade jag gärna svängt förbi ett varv (om man hade varit bjuden då såklart) och sett den i verkligheten för då blir man säkert mer imponerad
Då gjordes det sista att få bilen på rullande hjul. Motor, växellåda och framvagn hissades upp underifrån och bultades fast. Inte så lätt som man trodde sedan de bakre infästningarna har en rätt så taskigt lutning vilket gjorde skruvhålen helt off. Men med lite tryck med motorlyften och ett spett fick med hålen i linje. Avslutningsvis ett välriktat hammarslag så driver man igenom skruven och det sitter på plats.
Nu på egna hjul står hon. Fjädrar, stötdämpare och bussningar gjorde det lite svårare att försöka gunga på bilen. Nästa grej är bränsleledningar, bromsrör, bakre växellådsfäste samt bygga det kortade spakstället för att passa hålet i kardantunneln.
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Första dagarna i Maj månad gjorde man lite i garaget. Vädret var rätt bra och det passade att göra lite små jobb samt hållare för bränslerör mm. Små saker som tog en del tid trots allt…
Ursprungliga regskylten putsades upp och fick ta plats…
Dörrhandtag och låscylindrar, klart…
PU-gummin till dörren…
Hållare till huvpinne…
PU-gummistöd för huven…
Gängade popmuttrar monterades och ifrån Golf 3 tog jag hållarna för bränsleledningarna. Enkelt och smidigt och ganska bra resultat tycker jag. Dock blir det svarta bränsleledningar istället…
Torkararmaturen fick ett lager färg…
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
ser bra ut, men ska du inte ha nåt rostskydd undertill?
Rostskyddet sitter på varav den skrovliga ytan under. Den är sprutad och överlackad i samma färg som bilen. Även invändigt är det sprutat med rostskydd
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Åkte ut en sväng efter jobbet i fredags kväll och skruva med bilen. Blir en del gjort trots allt med ett par timmar…
Lufttrumma och tillhörande delar för friskluft gjordes rena ifrån allt löst och fick en omgång plastfärg…
Kunde inte motstå att provpassa extraktorröret… skall linda med avgasbandage också
Köpte för en tid sedan mattsvart gummispray på Biltema och provade på bakspoilern. Resultatet blev bättre än vad jag trodde det skulle bli. Kanske inte hållbart i långa loppet men inget svårt att göra igen när det skulle bli dåligt.
Baklamporna rengjordes och blev monterade. Lördag eftermiddag är det åter dags att jobba på den och stötfångare i krom står på tur…
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Projektet går sakta men säkert framåt. Mer och mer börjar man se det liknar en bil med alla detaljer som faller på plats. Men det känns det går snabbare med montering än demontering faktiskt
Under hela lördag eftermiddagen och lite av söndag förmiddag bestod av jobb med stötfångarna. Rengöra och ”laga” de rostiga fästpunkterna för gummilister. Löstes med clips/klammer ifrån VW med lite modifikationer. I gummilisterna finns ett metallbleck så man kunde faktiskt rikta dem riktigt bra efter lite tid och ork. Och jag blev rätt nöjd med det minsann
Saknade gummiunderläggen för fästena mot karossen med de är på G ifrån Tyskland samt ett par andra riktigt coola grejer som jag avslöjar senare
Värmepaket och lufttrumman monterades också samt torkararmaturen tog plats.
*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***