5781
Sök

Första bilen Kitcar Sethera

Jag är 17 år och sökte min första bil. Jag var inne på att köpa en Nissan 200sx men sen såg jag Setheran på Blocket och bestämde mig för att åka och kolla på den. Resan resulterade i ett köp och nu står den hemma i garaget =).... Visa mer

520 559 Visningar
Projektet avslutat 5 november 2017
Wolf_89
446 Inlägg
18 maj 2014
#681
ser mkt bra ut. Ska ni lacka buren när den sitter i bilen?

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

3 860 Inlägg
18 maj 2014
#682
Kommer bli läckert när det är klart! Kommer både vara smart och passande i bilen!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

391 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#683
Wolf_89 skrev:
ser mkt bra ut. Ska ni lacka buren när den sitter i bilen?

Jag har grundlackat vissa delar men resten ska lackas i bilen tongue jag får maskera noga wink


Jackass
802 Inlägg
18 maj 2014
#684
NickePersson skrev:
Wolf_89 skrev:
ser mkt bra ut. Ska ni lacka buren när den sitter i bilen?

Jag har grundlackat vissa delar men resten ska lackas i bilen tongue jag får maskera noga wink

Blir sjukt bra, som vanligt! :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

405 Inlägg
18 maj 2014
#685
Ser bra ut !! smile

391 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#686
Hunted skrev:
NickePersson skrev:
Wolf_89 skrev:
ser mkt bra ut. Ska ni lacka buren när den sitter i bilen?

Jag har grundlackat vissa delar men resten ska lackas i bilen tongue jag får maskera noga wink

Blir sjukt bra, som vanligt! :-)

blomman01 skrev:
Ser bra ut !! smile

Tackar! big_smile Jag blev ganska nöjd faktiskt wink


61 Inlägg
19 maj 2014
#687

Ballt bygge måste jag börja med att säg!
Jag är ingen expert på burbågar på något vis, men jag tycker rören ser lite platta ut i böjarna. Fundera bara på om det är helt hundra för hållfasthet. Bara en tanke...
Bilden kan ju lura oxå.
Någon som är expert kanske har en annan åsikt...


619 Inlägg
19 maj 2014
#688
bmw_ixen skrev:

Ballt bygge måste jag börja med att säg!
Jag är ingen expert på burbågar på något vis, men jag tycker rören ser lite platta ut i böjarna. Fundera bara på om det är helt hundra för hållfasthet. Bara en tanke...
Bilden kan ju lura oxå.
Någon som är expert kanske har en annan åsikt...

Jag är på inga sätt en expert men ger mig på en förklaring utifrån mina kunskaper (rör och slang för hydraulkonstruktioner):

Viss tillplattning kommer man inte ifrån. Har att göra med att man töjer röret på bockens utsida. Med vissa bockmaskiner kan man minska tillplattningen genom att trycka ihop röret under bockningen. Då komprimerar man insidan av bocken något och behöver inte sträcka utsidan lika mycket. På sådana rör kan man ibland se krusningar (brist på bättre ord) på insidan av bocken.
Vad gäller hållfasthet så blir ju röret något försvagat i och med att rörets väggtjocklek minskar (samt viss inbyggnad av spänningar och materialförändringar). Detta är dock inget jag skulle oroa mig för här. Bilen väger såpass lite och röret tappar inte jätte mycket. Om bägge rören mot all förmodan skulle kollapsa så har ni ju dessutom satt rör i golvet som håller emot.

Meeeeen... planerar man att fronta i hög hastighet kan man ju alltid stärka upp buren med fackverk tongue

391 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#689
bmw_ixen skrev:

Ballt bygge måste jag börja med att säg!
Jag är ingen expert på burbågar på något vis, men jag tycker rören ser lite platta ut i böjarna. Fundera bara på om det är helt hundra för hållfasthet. Bara en tanke...
Bilden kan ju lura oxå.
Någon som är expert kanske har en annan åsikt...

Varför det såg plastigt ut ar för att jag har lackat på vissa ställen tongue Det blir en svart bur för det blir enklast när buren är monterad och det blir snyggast smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-bd58ba9303dade9107b1e33f38552683.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-e4d8d4fd483a7226f7f8a4a15c9736de.jpg

Jag har sprejat på med detta, en typ av "boddy"-färg som är lite tåligare, så ifall man råkar sparka i någon stans så försvinner inte all färg big_smile Och över "Boddy"-färgen så lägger jag ett lager blanksvart för lite mer effekt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-c14e00221617e7280234eaf5f938880a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-e6363d58c84c733366f09c09034f8fad.jpg
Senast redigerat av NickePersson (19 maj 2014)


4 Inlägg
19 maj 2014
#690
På svenska står det STENSKOTTSSKYDD och översätter man det som är skrivet på finska blir det STENSKOTT OCH ROSTSKYDD smile   Verkar löna sej att prata finska så får man rostskyddet på köpet smile

70 Inlägg
19 maj 2014
#691
Opel84 skrev:
På svenska står det STENSKOTTSSKYDD och översätter man det som är skrivet på finska blir det STENSKOTT OCH ROSTSKYDD smile   Verkar löna sej att prata finska så får man rostskyddet på köpet smile

Ja inte heller danskar eller norrmänn får något rostskydd. Men du kan tryggt köra bilen i Finnland utan att skyddsbågen rostar sönder iaf. Alltid nått! big_smile big_smile

//Martin

4 767 Inlägg
19 maj 2014
#692
Buren blir riktigt snygg smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 767 Inlägg
21 maj 2014
#695
Du jobbar på grymt bra! smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

391 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
#696
Nu är det dax att byta kamaxeln och då måste jag borra ur nitarna ur den så att kamdrevet separeras från den gamla kammen och sedan bulta ihop den nya kammen med kamdrevet big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-3ebfe47ad2b8802be4df899bbda32d96.jpg

Först borra och sen knacka ur nitarna tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-e6eddba352993acdede14320d26a3d98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-3a6c93db20aa3da66e810fb16a66ea51.jpg

Den nya kammen som ska monteras ligger till vänster wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-7ee1f6fa87d1cc412358d24833bc3980.jpg

Den monteras med buktar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-5b04d704f468f359321ce853055c0718.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-2273f94d9f072b1e7080b4416dc7cde4.jpg

Och "lock tight" big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191373/191373-fff14631619b1caee2ccc94b7f4ada06.jpg


94 Inlägg
25 maj 2014
#697
Skulle kört med värre bultar med högre brottstyrka minst 10.9
Senast redigerat av saabmaffian (25 maj 2014)

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

409 Inlägg
25 maj 2014
#698
Det där är en sån bil som gör att jag iallafall vrider på skallen och undrar vad det var som åkte förbi nyss. Ser ut att kunna bli riktigt bra om du fortsätter som du har gjort.

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

1 711 Inlägg
25 maj 2014
#699
saabmaffian skrev:
Skulle kört med värre bultar med högre brottstyrka minst 10.9

JAg hade kört dom som blev monterade, dom är segare på vrid kraften,  hårdare härdade bultar har lättare o vridas av, dom knäcks... Rätt bult på rätt plats, my 2 cents


70 Inlägg
26 maj 2014
#700
saabmaffian skrev:
Skulle kört med värre bultar med högre brottstyrka minst 10.9

Håller helt med! Kostar inte många korvören att åka till lokala skruv och mutterskojaren och få lite bättre doningar. Går det sönder är det suuurt...

//Martin


Sök