Golf GL mk1 -83 projekt "Sleepy"

Golf GL -83 som köptes under sommaren 2013. Tanken är att renovera upp den och få den i körbart skick till att börja med. Originalfärgen "marsrot" skall på igen då min första golf hade samma färg. Lite nostalgikänsla..... Stuket blir antagligen lite åt GTI replika. Röd med svarta detaljer/ GTI lister mm. Lite stance stuk blir det nog också med banracing influenser.
  • 18 Följare
  • 8 141 Visningar
  • Projektet avslutat 7 mars 2014
mr-cave
28 september 2013 · 22 Inlägg

Skaffade under sommaren lite hastigt och lustigt ett till projekt.
En Marsrot röd mk etta som en yngre förmåga hade börjat med.
Allt urplockat ur bilen och motorn var borta. Dock så fick jag dom flesta delarna med i kartonger och påsar.
En otroligt rostfri kaross som hade gått som handikappanpassad bil med automatlåda.
Nu ska det byggas i manuell låda och vilken motor är ännu inte bestämt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151214/151214-4deb47bdd9a77baa8802038dd823b7b7.jpg

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
mr-cave
28 september 2013 · 22 Inlägg

Har i dag lyckats få ur lite skräp ur ett av uthusen så "Sleepy" kunde rullas in för vinterförvaring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151214/151214-91e0c259cf28e1c215707380680b4dc6.jpg

Senast redigerat av mr-cave (28 september 2013)

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
28 september 2013 · 468 Inlägg

vad får man betala för en sådan byggsats?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
28 september 2013 · 468 Inlägg

vad får man betala för en sådan byggsats?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
mr-cave
28 september 2013 · 22 Inlägg

Menar du vad jag gav för bilen/ karossen. Så va det en symbolisk summa av 500kr. Jag skulle få bilen då jag känner dom som hade den innan men ville iaf ge dom lite pengar. Bara för att...liksom.

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
28 september 2013 · 468 Inlägg

okej, kommer du greja allt på den själv? skulle vara kul att renovera/bygga en golf

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
mr-cave
28 september 2013 · 22 Inlägg

Ja det så klart. Kanske köper lite tjänster såsom blästring och ev lackering Och måste nånting som tex ett topplock planas så har jag ingen egen fräs men har bra kontakter i närheten. Men min andra golf (Berg cup) plockade jag itu helt och blästrade, lackade alt monterade nya delar på så det här ska inte vara några större problem. Rätt så lättmekat. smile Blir att beställa en hel del via e-bay då priser på slitdelar mm är betydligt mycket billigare än här hemma.

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
28 september 2013 · 468 Inlägg

okej. är det dyrt att lämna in saker på blästring? vore roligt att ha ett blästerskåp i garaget. okej. har du kvar den golfen?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
mr-cave
28 september 2013 · 22 Inlägg

nej inte speciellt men jag har en bra kille som blästrar åt mig för nån hundring lite då och då.
Ja för lite småsaker så hade det vart perfekt!
Jodå Berg cup golfen är min svarta bil här på garaget. Syns tom under min avatar vid varje inlägg. smile

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
mr-cave
28 september 2013 · 22 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151214/151214-f06d7e239c7d63c6d50f822592103fd1.jpg
Rengjort lite delar Växelspak, en del av reglaget samt fästen till styrväxel.

Så jag fick lite gjort i dag på bilen, inte bara städning av uthusen för att kunna köra in bilen inför vintern.
Själva styrväxeln är också rengjord. Får se om jag hinner eller har möjlighet att måla motorutrymmet i morgon så jag kan börja montera dit lite igen. smile

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
mr-cave
29 september 2013 · 22 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151214/151214-2b5bdd2ffeb0154d28aed227766d61be.jpg
Hade inget bra att tvätta delar i så dagens lilla projekt blev att göra en tvätt. En hink och ett gammalt grillgaller som moddades lite. Fyll på med lacknafta och vips så har man en minitvätt för mindre delar. Perfekt att gallret går att lyfta ur enkelt så det fungerar även som en korg. smile

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
mr-cave
29 september 2013 · 22 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151214/151214-086ade945fa1b6a302a37975d14b83a8.jpg
Ett stycke styrväxel rengjord. Vet inte om jag ska lägga på ett nytt lager svart färg när jag ändå har allt löst då det är en del färgflagor borta. Eller ska man låta det vara och kalla det "patina".....

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
29 september 2013 · 468 Inlägg

har du bara lacknafta i hinken? borstar du objekten eller blir de så rent bara av att ligga naftan? jag tycker du borde måla styrväxeln

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
mr-cave
29 september 2013 · 22 Inlägg

Japp! Bara lacknafta. Det löser upp det mesta rätt bra. Men borstar såklart delarna med tex en diskborste eller tandborste. En pensel kan också gå bra. Sen funkar tryckluft ibland rätt så bra för att få bort det sista eller bromsrengöring.

Okej. Ja, det blir nog så att det blir lite ny färg på den. Lite ny blanksvart färg blir nog bra.
Sitter just nu och synar e-bay efter lite nya delar. Blir nog att beställa bärarmar komplet med styrleder och kulleder samt nya ventilerade skivor med belägg till att börja med.

Ska göra rent spindlarna också så dom kan få ett lager färg också. Blir kalas sen ihop med nya dämparna och stötdämparlagringarna.

Har en kartong med Polyuretanbussningar komplett till MK1 som legat och skräpat länge nu. Kan hända dom åker på också.

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
mr-cave
29 september 2013 · 22 Inlägg

Blev en rätt skaplig önskelista på e-bay...

Bärarmar H/V inkl spindelleder
Styrleder H/V
Bromsslangar fram/ bak inklusive clips
Främre bromsskivor ventilerade inkl belägg
Renoveringssats (glid) till bromsoken fram H/V
Topplockspackning ink bultar
Packning till oljefilterhållare
Oljeplugg till tråget
Renoveringskit växelstag
Renoveringskit växelspak
Tändkabelsats ink stift
Plastclips kit till listerna runt bilen
Vevaxeltätningar

Detta blev ca 2700kr plus frakt. Så klart hittade jag alla delar hos en som ev inte skickade till Sverige... men har iaf mailat och frågat.

Om jag får allt så blir framvagnen i stort sett helt ny förutom själva spindeln och ev oken fram.
Kul, kul... smile
Men får se om jag lugnar mig ett tag. Har kan ni tänka er andra utgifter också.
Allt går inte till bilarna. ha ha ...

Är det någon som sitter på en uppsättning med svarta bakljus som vill sälja så kan det vara intressant.

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
finabilar
29 september 2013 · 62 Inlägg

Det här ska följas!

mr-cave
29 september 2013 · 22 Inlägg

finabilar skrev:
Det här ska följas!

Kul! smile

Bygger väldigt mycket i omgångar.
Får se hur länge vädret håller i sig i år då jag inte har något varmbonat att vara i.

Den här bilen blev ju ett litet sidoprojekt då jag har mitt riktiga bygge att tänka på i första hand. Berg Cup golfen med 1,8T motor.

Å i december så drar ju skotersäsongen igång så då lär väl alla slantar gå till det.... ha ha ha...

Så ha förtröstan med mig om ja ligger lågt emellanåt.

Det ör ju trots allt min 25:e Golfetta jag äger så den borde få lite kärlek... lite som ett jubileum!

I morgon ska jag iaf börja fylla en kartong med delar som ska iväg för blästring. Okbyglar, bakvagnsfästen och eventuellt en bakvagn å lite småplock. Vi får se vad som åker med. Funderar på att blästra och lacka lite dubletter jag har också när man ändå håller på.

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
29 september 2013 · 468 Inlägg

okej. det ska helt klart testas med lacknaftan! coolt projekt åter igen

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
mr-cave
30 september 2013 · 22 Inlägg

Satan oxå!
Kunde inte hålla mig i skinnet så nu är alla delar i ovanstående lista på väg hem.... smile
Spännande!

Lär leta på kartongen med polyuretanbussningar så jag kan kitta upp bärarmarna med lite röda fina bussningar sen när dom kommer.

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
mr-cave
30 september 2013 · 22 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151214/151214-bff54218f8fc8f2923dc18f683e9d3b0.jpg
Hittade min låda full med röda små plastbussningar!

Svor en stund i dag när ja drog av båda luftnipplarna på mina bromsok... Bromsslangarna släppte såklart så fint så. Tror det blir att jaga ett par bättre beg ok på skroten.
Helt nya kanske det blir sen ändå.
Är grymt sugen att bygga skivbromsar bak på den också så om det står nån lämplig bil på skroten kan det hända jag river av ett par axeltappar med ok och byglar (det fanns iofs ett kit att köpa på ebay för 1500kr...). Ska ligga en uppsättning aluminiumok ute i garaget i gömmorna som skulle kunna passa fint.

Har även fått nån vansinnig ide om att bygga venturitunnel på den.
Planen var att bygga ett nytt golf bak då baljan skall kapas bort ändå och svetsa en plåt från balken precis vid bakvagnen ut till plåten längst bak och grovt beskrivet bokat plåten som ett "M".

Tanken var att låta avgassystemet komma upp genom golvet där det går över bakvagnen och sedan ut i mitten av venturitunneln.

Men vi får se hur det blir med dom planerna..... det är ju inte gjort i en handvändning....

Slut för i dag på VW fronten!

Volkswagen Golf GL "Berg Cup 1.8T" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang