"Nytt" styrsystem: Ecu master emu, erfarenheter?

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
9 januari 2014 · 116 Inlägg

Per_Nilsson skrev:
Absolut är där jätteskillnad på företagen! Har läst mycket om Haltech och deras utvecklingsarbete är verkligen kanon! Dom lägger ner enormt med tid på att utveckla nya funktioner som ingen annan har och testar allt innan dom släpps så jag tvivlar starkt på att dom har många buggar alls.
Detta sysslar INTE en liten firma med! Dom tittar givetvis på Haltech hur dom har gjort och sen gör dom samma sak.

Där är vi ense smile

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
9 januari 2014 · 116 Inlägg

cerveza skrev:
... bilar där kunderna själv har kopplat in sprutet med en helt ny härva så är det till 99% av de som strular om det skulle strula. Det som felar är ofta kabeldragningen, skyddsjordar, dåliga lödningar, felparade spridare, spolar, störningar mm.

Det är också vår erfarenhet.

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
9 januari 2014 · 116 Inlägg

cerveza skrev:
Sen förstår jag inte dig Arash att du dök upp som gubben i lådan och försöker sälja dina sprint 500 i en tråd gällande Ecu Master. Kan tycka att det är lite burdust smile

Periodvis pga. konstant hög arbetsbelastning (även nu smile) blir min omvärldsbild formad av våra kundkontakter. Dvs. vi bara jobbar på i verkstaden och hinner inte se oss omkring så mycket. Men just genom den kontakten så har vi fått uppfattningen av att det förekommer ofta en för oss märklig bild bland dom flitiga forumskribenterna kring vad som är bra och dåligt och varför, när det kommer till motorstyrningar. Eftersom det är ett ämne som ligger mig personligen varmt om hjärtat så tänkte jag göra slag i saken och bemöta det på plats. Inte som något slags "korståg", utan snarare för att det verkar behövas en motpol till ungefär att "nytt och billigast är bäst".

Så nu är diskussionen igång och jag tror att den är nyttig för alla i slutändan smile

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
10 januari 2014 · 116 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Kanske bara är så att affärerna går dåligt nu o måste marknadsföra sig själv? Väckt ett antal trådar nu och pratar gott om sprutet! Detta är den känslan jag får av Arash. Hade han dock börjat prata om andra stora eftermarknadssprut hade varit en annan grej men nu känns det bara som att hans företag behöver reklam smile

Det är alltid fullt upp här. Om det inte är det ena så är det det andra... smile

Om man inte skulle ta till sig information, erfarenheter och kommentarer från såna som mig på detta och andra forum (bara för att "vi" har ett intresse i branschen), vad har man då gjort med kvalitén i innehållet på forumen? Vilka kommentarer återstår då?

Chansen är stor att om du hittar någon som har haft omfattande erfarenheter av olika motorstyrningar på olika bilar, så är dom personerna involverade på något sätt inom den branschen. Det finns annars ingen logisk förklaring till varför dom t.ex. skulle ha mappat 400-600 bilar under snart 11år och arbetat med 20-30 olika motorstyrningar. Vilken vanlig hobbykille gör det?

Så det är egentligen inte så konstigt att om jag genom mitt arbete gallrat ut en hel del produkter och verktyg och sett att just Haltechs produkter har stuckit ut ur ett positivt perspektiv, i en rad olika aspekter, att vi därefter börjar arbeta med dem. Sen att arbetet blir så omfattande att vi därefter börjar sälja dom.

Ska man inte ta hänsyn till information från de mest erfarna och istället blint lyssna på privatpersoner med marginell erfarenhet, utan riktig solid grund för att kunna jämföra olika system med varandra. Med solid grund menar jag att man måste ha tillräckligt med erfarenheter från varje system som man ska jämföra med nästa system. Inte 1h erfarenhet av det ena och 4h av det andra. Då handlar det oftast om "skit bakom spakarna". Man behöver läsa på, bli bekant med nya tankesätt, nya arbetsmiljöer, lära sig kortkommandon och smidiga sätt att arbeta med de olika produkterna osv. först, och sen köra ett antal bilar/byggen, ha möjlighet att uppleva ev. strul/buggar/problem osv. Allt sånt tar en jäkla massa tid. Och det räcker inte med 1-2 bilar.

Kan man verkligen slå ifrån sig faktainnehållet i mina inlägg med en sådan motivering som i ditt inlägg? Kan det verkligen vara hela sanningen?

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Eddy Galen, inte dum.
10 januari 2014 · 1 324 Inlägg

Jag har två punkter jag vill förmedla.

Jag håller med Arash om att Haltech är ett säkrare val på en professionell nivå, som med marginal har större utvecklingsmöjligheter och en mer fullständig produkt för mig som kund, med all dess kundsupport, återförsäljare m.m.

Däremot så måste man ge respekt till småföretagen som vill bygga eget. Ta till exempel ECU Master. De ville ha en produkt som de kunde sälja till sina kunder som var mer anpassad efter deras behov, t.ex. dedär med VAG spolarna (Inte superpåläst vad detta innebär, but I digress). Med dagens hårdvara så är den som sagt beprövad och det mesta nuförtiden ligger på mjukvaran, detta gäller nästan allt, ta t.ex. Apple iPhone där man kan hitta delar från deras stora konkurent Sony ericsson.

Min min första punkt är är: Nya företag med nya idéer som kommer ut med nya produkter är i min uppfattning, bra för industrin. Då eftermarknads styrsystem är så pass avancerade så måste företagen utveckla sina sprut för att vinna på sin investering oavsett om det är sin egna tid eller ett företags pengar. Då och då kan det ju komma dåliga sprut, och om dom faktiskt är så dåliga som allmänheten är så snabb på att bestämma så försvinner dom, eller utvecklar vidare.

Min andra poäng är: Stora företag blir ofta begränsade i sin rörlighet. Haltech är inte direkt någon IT-jätte, men om jag fattar rätt så har de 20+ anställda, och de kan inte springa omkring och göra vad som helst. Mycket de gör och får göra går igenom en seg byråkrati, som tyvärr även de mest nytänkande och flexibla företagen måste ha. Det är en begränsning som inte de små företagen (om man ens kan kalla vissa av dem företag) har, då "utvecklarna är två stycken" som kan kommunicera med varandra och göra utmärkta produkter för mindre pengar. Man kan likna det med bilindustrin. När japanbilarna kom till europa så var många dem småföretag jämfört med jättarna i den Europeiska industrin, och det märktes på kvaliteten och hur ofta de gick sönder. Dock har de numera vuxit till sig så de konkurerar med Europa i både lyx, prestanda men också dominerar i hållbarhet.

Jag säger inte att Arash klankar ner på småföretag med idéer, han är själv jätteambitiös med sitt relativt lilla företag PBZ och jag tittar på dem med en imponering med vad han lyckats med (Om än lite dyrt för min studentinkomst).

Senast redigerat av Eddy (10 januari 2014)

Per_Nilsson
10 januari 2014 · 8 Inlägg

Arash skrev:

Japs-Micke skrev:
Kanske bara är så att affärerna går dåligt nu o måste marknadsföra sig själv? Väckt ett antal trådar nu och pratar gott om sprutet! Detta är den känslan jag får av Arash. Hade han dock börjat prata om andra stora eftermarknadssprut hade varit en annan grej men nu känns det bara som att hans företag behöver reklam smile

Det är alltid fullt upp här. Om det inte är det ena så är det det andra... smile

Om man inte skulle ta till sig information, erfarenheter och kommentarer från såna som mig på detta och andra forum (bara för att "vi" har ett intresse i branschen), vad har man då gjort med kvalitén i innehållet på forumen? Vilka kommentarer återstår då?

Chansen är stor att om du hittar någon som har haft omfattande erfarenheter av olika motorstyrningar på olika bilar, så är dom personerna involverade på något sätt inom den branschen. Det finns annars ingen logisk förklaring till varför dom t.ex. skulle ha mappat 400-600 bilar under snart 11år och arbetat med 20-30 olika motorstyrningar. Vilken vanlig hobbykille gör det?

Så det är egentligen inte så konstigt att om jag genom mitt arbete gallrat ut en hel del produkter och verktyg och sett att just Haltechs produkter har stuckit ut ur ett positivt perspektiv, i en rad olika aspekter, att vi därefter börjar arbeta med dem. Sen att arbetet blir så omfattande att vi därefter börjar sälja dom.

Ska man inte ta hänsyn till information från de mest erfarna och istället blint lyssna på privatpersoner med marginell erfarenhet, utan riktig solid grund för att kunna jämföra olika system med varandra. Med solid grund menar jag att man måste ha tillräckligt med erfarenheter från varje system som man ska jämföra med nästa system. Inte 1h erfarenhet av det ena och 4h av det andra. Då handlar det oftast om "skit bakom spakarna". Man behöver läsa på, bli bekant med nya tankesätt, nya arbetsmiljöer, lära sig kortkommandon och smidiga sätt att arbeta med de olika produkterna osv. först, och sen köra ett antal bilar/byggen, ha möjlighet att uppleva ev. strul/buggar/problem osv. Allt sånt tar en jäkla massa tid. Och det räcker inte med 1-2 bilar.

Kan man verkligen slå ifrån sig faktainnehållet i mina inlägg med en sådan motivering som i ditt inlägg? Kan det verkligen vara hela sanningen?

Vår erfarenhet är fortfarande att det hänger mer på installationen och själva mapparen än sprutet. Ofta när man stöter på ett problem typ triggerfel eller en störning så är ju inte första tanken man har att det skulle vara nån form av bugg eller dålig hårdvara i boxen. Det första man kollar är installationen. Skulle vilja påstå att det är väldigt sällan man stöter på nått som är fel hårdvarumässigt.

Samma med mjukvaran. Ofta när man sitter och mappar med vissa program så undrar man va fan tänkte dom här?? idiotiska lösningar på en enkel funktion, men som erfaren mappare är detta knappast ett problem och går i 99% av fallen jobba sig runt. Visst det tar kanske 10 minuter längre tid men det är inte hela världen och är ingen anledning att byta till nått annat sprut.

Visst ska man ta information från dom som är erfarna och du säger själv att du genom din stora erfarenhet av styrsystem benat ut dom dåliga systemen på marknaden. Då kan vi väl få nått konkret som en lista på spruten som är fulla med buggar osv så folk kan hålla sig borta från dessa.

Jag och Matte letade länge och köpte hem många olika boxar innan vi bestämde oss för Ecumaster. Av alla sprut vi testade så var det inget som erbjöd vad Ecumaster gav i förhållande till pris. Gott om in/utgångar, inbyggda drivsteg, både lambda och egt controller inbyggt, inbyggd mapsensor, mycket enkel och lättförstådd mjukvara och en superstabil hårdvara, tom spänningsskydd mot felkopplingar. Redan här var vi sålda! sen att vi fick mängder med andra mer avancerade funktioner som dubbel variabel kamstyrning, launchcontrol, Als, laddtryckstyrning och massor av andra funktioner var bara ett plus
Sen att vi samtidigt skulle få vara med och jobba med utvecklarna, testa nya funktioner osv var givetvis kanon. Detta är även en stor fördel när det gäller supporten. Skulle jag mot förmodan stöta på en bugg eller liknande så är ingenjören som är ansvarig bara ett samtal bort och problemet löst på nolltid. Samma gäller nya funktioner. Ser jag nått jag gillar i nått annat sprut och tycker att detta var en skitbra lösning så är det snabbt implementerat.

Mvh
Per.

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
10 januari 2014 · 116 Inlägg

Eddy skrev:
... dedär med VAG spolarna...

Det verkar inte ligga så mycket i den tidigare diskussionen om VAG-spolarna som jag uppfattade det. Haltech har inga problem att driva tändspolar med inbyggda tändsteg. Inte heller några problem att driva CDI-tändning eller liknande.




Eddy skrev:
Med dagens hårdvara så är den som sagt beprövad och det mesta nuförtiden ligger på mjukvaran, detta gäller nästan allt, ta t.ex. Apple iPhone där man kan hitta delar från deras stora konkurent Sony ericsson.

Det finns en massa olika kvalité på dagens hårdvara och de olika tillverkarna av styrsystem använder olika kvalitéer på mycket. Vi har genom åren felsökt och återfunnit fel flera gånger som har varit på hårdvarunivå i olika styrsystem.


Annars håller jag med dig om att det självklart inte bara är nackdelar med små företag. De är ofta mer flexibla än större företag, ofta billigare produkter osv. Men när det kommer till just produktkvalité ligger de ofta i lä.




Eddy skrev:
Jag säger inte att Arash klankar ner på småföretag med idéer, han är själv jätteambitiös med sitt relativt lilla företag PBZ och jag tittar på dem med en imponering med vad han lyckats med (Om än lite dyrt för min studentinkomst).

Kul! Tack så mycket! smile

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
cerveza
12 januari 2014 · 72 Inlägg

Idag har det kalibrerats en Nissan 200sx ca18det med Ecu Master. Lägger upp en bild på VE Mappen så att alla som är intresserade hur en färdig bränsle mapp kan se ut i 3D.

Just denna bilen är kalibrerad på 95oktan och väldigt snabb kullagrad turbo så man fick vara återhållsam med tändläget under spoolup peaken för att sedan gå på igen för att stabilisera avgastemp och dra ut på effekten så långt det går men varvtal.
Här ser man med hur överskådlig bränslemappen är. Vill man så kan man bara klicka upp någon trevlig mätare under.
Det trevlia är att plocka upp lambda bör värde  och lambda sedan bara trycka "trace cell" och korrigera cell för cell med snabbkommando. Väldigt snabbt och smidigt smile


Mvh Mattias

http://forumbilder.se/DBIQG/nissan-ve.jpg

Senast redigerat av cerveza (12 januari 2014)

Kalibrerar bilar.
Boostrider Försöker iaf
12 januari 2014 · 1 998 Inlägg

cerveza skrev:
Idag har det kalibrerats en Nissan 200sx ca18det med Ecu Master. Lägger upp en bild på VE Mappen så att alla som är intresserade hur en färdig bränsle mapp kan se ut i 3D.

Just denna bilen är kalibrerad på 95oktan och väldigt snabb kullagrad turbo så man fick vara återhållsam med tändläget under spoolup peaken för att sedan gå på igen för att stabilisera avgastemp och dra ut på effekten så långt det går men varvtal.
Här ser man med hur överskådlig bränslemappen är. Vill man så kan man bara klicka upp någon trevlig mätare under.
Det trevlia är att plocka upp lambda bör värde  och lambda sedan bara trycka "trace cell" och korrigera cell för cell med snabbkommando. Väldigt snabbt och smidigt smile


Mvh Mattias

http://forubilder.se/DBIQG/nissan-ve.jpg

Såg riktigt bra ut smile Fin slät kulle som de borde och inte Rocky Mountains som man kan se ibland tongue
Verkar ju vara rätt likt de gamla Nira i3+ jag kör med tongue Fast detta kanske är lite lättare att mappa? Finns autofuelfunktion? Superbra på Nirat så är det ju bara att finputsa i 3d-kurvan sen smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
fluppidupp ...
12 januari 2014 · 757 Inlägg

kan säga såhär. skulle aldrig gå på ett nytt styrsystem tongue vänta ett par år tills man vet att dom håller måttet tongue

jag körde vipec v88 i min rx7 men slutade med att jag bytte till Autronic SM4 för det var ett mer beprövat sprut för mitt ändamål. trots färre ingångar och utgångar osv. kan säga att jag saknar mycket av det. men vill hellre vara på säkra sidan därför litar jag mer på autronic.

Senast redigerat av robzter (12 januari 2014)

cerveza
12 januari 2014 · 72 Inlägg

robzter skrev:
kan säga såhär. skulle aldrig gå på ett nytt styrsystem tongue vänta ett par år tills man vet att dom håller måttet tongue

jag körde vipec v88 i min rx7 men slutade med att jag bytte till Autronic SM4 för det var ett mer beprövat sprut för mitt ändamål. trots färre ingångar och utgångar osv. kan säga att jag saknar mycket av det. men vill hellre vara på säkra sidan därför litar jag mer på autronic.

Nytt och nytt. Dom har funnits i ganska många år smile

Varför byta ner sig från Vi-pec om det fungerade till ett Autronic? Det förstår jag inte riktigt faktiskt smile

Kalibrerar bilar.
Janneutanb
12 januari 2014 · 7 272 Inlägg

En kompis till mig håller på att göra i ordning en gammel evo med rätt många hästar och han kommer köra med detta sprut.
Jag tycker att det verkar väldigt vettigt av det som jag har sett och hade inte maxxecu funnits så hade jag nog testat ecu master.

Jag kan väl inte vara ensam om att tycka autronics mjukvara ligger lite efter wink

cerveza
12 januari 2014 · 72 Inlägg

Brains skrev:
En kompis till mig håller på att göra i ordning en gammel evo med rätt många hästar och han kommer köra med detta sprut.
Jag tycker att det verkar väldigt vettigt av det som jag har sett och hade inte maxxecu funnits så hade jag nog testat ecu master.

Jag kan väl inte vara ensam om att tycka autronics mjukvara ligger lite efter wink

Jättekul att höra smile
Jo Autronic är ett väldigt intelligent sprut dock hade det behövts en rejäl uppfräschning rent mjukvarumässigt.

Kalibrerar bilar.
fluppidupp ...
12 januari 2014 · 757 Inlägg

cerveza skrev:

Brains skrev:
En kompis till mig håller på att göra i ordning en gammel evo med rätt många hästar och han kommer köra med detta sprut.
Jag tycker att det verkar väldigt vettigt av det som jag har sett och hade inte maxxecu funnits så hade jag nog testat ecu master.

Jag kan väl inte vara ensam om att tycka autronics mjukvara ligger lite efter wink

Jättekul att höra smile
Jo Autronic är ett väldigt intelligent sprut dock hade det behövts en rejäl uppfräschning rent mjukvarumässigt.

autronic är stabilt som fan. inga problem någonstans. tänk också att man varvar 10000.

mjukvaran är lite efter utseendemässigt ja. MEN! du slipper klicka med en mus mellan alla menyer osv. programmet i sig är superstabilt och inte massor med klassiska windowsbuggar. styrsystemet ska ju vara stabilt och prestera. om det är snyggt är faktiskt skit samma tongue

anledningen varför jag bytte från vipec var just av den anledningen. kollar man vad dom snabbaste utomlands kör på wankel så är det haltech, microtech och autronic som dominerar. resten ligger lite efter.

cerveza
12 januari 2014 · 72 Inlägg

Du kan varva 20000rpm på ett 60-2 och titta genom ett picoskåp och se att alla 98% av alla sprut kommer klara det utan att ens sucka.

Ibland är det som du säger skönt att slippa musen smile
Att dom spruten körs med i wankel är ju inget bevis för att det är bra utan bara att företagen betalar dom som ligger i topp att köra med det.
Kolla Microtech, Det hade jag inte ens monterat på en moped om jag ska vara ärlig. Värsta smörja jag sett. Påminner om Svenska prospark en del faktiskt och det säger det mesta.

Vi kör 462hk 3 skivig sugis wankel på ett helt vanligt Emerald K6 sprut utan problem och den varvar ju över 10000rpm.

Jag tycker att man ska köra på det han som ska kalibrera den rekommenderar, det brukar bli bäst smile




Mvh Mattias

Kalibrerar bilar.
fluppidupp ...
12 januari 2014 · 757 Inlägg

cerveza skrev:
Du kan varva 20000rpm på ett 60-2 och titta genom ett picoskåp och se att alla 98% av alla sprut kommer klara det utan att ens sucka.

Ibland är det som du säger skönt att slippa musen smile
Att dom spruten körs med i wankel är ju inget bevis för att det är bra utan bara att företagen betalar dom som ligger i topp att köra med det.
Kolla Microtech, Det hade jag inte ens monterat på en moped om jag ska vara ärlig. Värsta smörja jag sett. Påminner om Svenska prospark en del faktiskt och det säger det mesta.

Vi kör 462hk 3 skivig sugis wankel på ett helt vanligt Emerald K6 sprut utan problem och den varvar ju över 10000rpm.

Jag tycker att man ska köra på det han som ska kalibrera den rekommenderar, det brukar bli bäst smile


Mvh Mattias

Självklart kan man få alla att gå men som sagt. lättast är att kolla vad majoriteten av dom snabbaste kör och faktiskt rekomenderar. ingen ide att uppfinna hjulet igen.

skulle faktiskt säga att efter jag började med autronic skippade jag musen helt och hållet och tycker det är underbart. det enda jag egentligen saknar i autronic är just fler ingångar samt utgångar och sånt. och för att inte glömma USB. men väger upp det genom att det är driftsäkert som fan. beprövat under många år inom motorsport osv.

min tuner kör autronic i sin egen bil så det underlättar med. även wankel där med.

Janneutanb
13 januari 2014 · 7 272 Inlägg

Vad innebär att ett sprut är driftsäkert egentligen?
Det som felar brukar väl vara dåligt inkopplat?

cerveza
13 januari 2014 · 72 Inlägg

Brains skrev:
Vad innebär att ett sprut är driftsäkert egentligen?
Det som felar brukar väl vara dåligt inkopplat?

Allt som oftast är det just det som bråkar. Sen kan det vara att sprutet i sig inte gillar signalen från triggern, Tex Autronic har inte tyckt om 60-2 hjulen förr och tändläget har blivit ruskigt ostabilt. Samma sak med äldre Haltech.

Kalibrerar bilar.
partyvan
13 januari 2014 · 1 071 Inlägg

cerveza skrev:

Brains skrev:
Vad innebär att ett sprut är driftsäkert egentligen?
Det som felar brukar väl vara dåligt inkopplat?

Allt som oftast är det just det som bråkar. Sen kan det vara att sprutet i sig inte gillar signalen från triggern, Tex Autronic har inte tyckt om 60-2 hjulen förr och tändläget har blivit ruskigt ostabilt. Samma sak med äldre Haltech.

Funkar det och köra med tex hallgivare på volvo 740 med lh2.4 istället för trigger?

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Mike_200sx Mr: Mike
23 januari 2014 · 231 Inlägg

Säger bara en sak som ny ECU Master ägare!
Kommer bli asgrymt och ni kommer få se min gula Nissan 200sx en del i år!

cool

Kom igen nu folk! Sluta surra in på det gamla!

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang