Har en 940 ltt med ecc och farthållare som enda utrustning och den väger 1520kg i tjänstevikt medans random 740 med dragkrok från Blocket.se väger 1380kg i tjänstevikt!? Hur kan det skilja 140kg mellan 944 och 744? Trodde dom var rätt så identiska i konstruktion och även vikt.
940 är en 740 med insparkad bak och sen har dom suttit på huvens front så framlyktorna har blivit snea. Dörrarna/tak/golv har dom fyllt i mer mer isolering.
Det blir 144 kg extra.
Sen är 740 mycket coolare också. Helst 740 TDI på 600 Hk minst.
Har en 940 ltt med ecc och farthållare som enda utrustning och den väger 1520kg i tjänstevikt medans random 740 med dragkrok från Blocket.se väger 1380kg i tjänstevikt!? Hur kan det skilja 140kg mellan 944 och 744? Trodde dom var rätt så identiska i konstruktion och även vikt.
Inredningen är lite annorlunda och det har säkert tillkommit förstärkningar i dörrar (egentligen redan 1988-någongång) och annat. M90-lådan kanske är tyngre än M47/M46 (eller svänghjulen ? ). Sen har du ju klimatanläggning, turbo, intercooler, aningens större bromsskivor, tyngre bromsok?, ABS-utrustning osv osv. Många bäckar små tror jag på.
Förbättrat krockskydd i 940, bland annat SIPS samt starkare tak som innebär en hel del extra plåt. Turbo- och ECC-systemet väger en del, bromsarna är större, ljudisoleringen är bättre och så vidare.
Det är lite mer plåt i skuffen på en 940 och den är inte lik 740 på vintern. Kommer ihåg 740n när man fastnade på plan mark och någon decimeter med nysnö trots nya vinterdäck. Det är en skitbil på vintern då är 240 o 940 bättre. 940 har väl 55/45 i viktfördelning och 740 upplevs som den har 70/30....
Det är lite mer plåt i skuffen på en 940 och den är inte lik 740 på vintern. Kommer ihåg 740n när man fastnade på plan mark och någon decimeter med nysnö trots nya vinterdäck. Det är en skitbil på vintern då är 240 o 940 bättre. 940 har väl 55/45 i viktfördelning och 740 upplevs som den har 70/30....
Det är lite mer plåt i skuffen på en 940 och den är inte lik 740 på vintern. Kommer ihåg 740n när man fastnade på plan mark och någon decimeter med nysnö trots nya vinterdäck. Det är en skitbil på vintern då är 240 o 940 bättre. 940 har väl 55/45 i viktfördelning och 740 upplevs som den har 70/30....
många som säger det men har då inte märkt det på min 740turbo..visst med sommardäck och första snön fick jag problem. men på sjön i vintras körde jag genom 1.5dm snö utan problem riktigt långa sträckor..
så det lär vara något annat som orsakar problemen.
fast jag föredrar 240 på vintern. lite lättare att leka med..
inte vågat lekt riktigt på samma sätt som jag gjorde med min 245:a den vågade man smiska ut på sladd i 140 det gör jag inte med min 740 men värdelösa är lite väl överdrivet.
Det är lite mer plåt i skuffen på en 940 och den är inte lik 740 på vintern. Kommer ihåg 740n när man fastnade på plan mark och någon decimeter med nysnö trots nya vinterdäck. Det är en skitbil på vintern då är 240 o 940 bättre. 940 har väl 55/45 i viktfördelning och 740 upplevs som den har 70/30....
740 har typ 55/45 i viktfördelning också, vet minst en som vägt sin 740 GL '88 på våg. Har i princip aldrig kört fast med nån 740 trots vinterpendling genom, snövallar, oplogade "skogsvägar" och annat tok så det lär väl bara ett fall av SBS
Edit:
"Källor: En användare på Svenska Volvo 7/900 Klubben vägde sin 740 GL med förare och nästan full tank, 780kg fram och 700kg bak och en annan hade vägt sin 940 2,3s och resultatet var 825kg fram och 714kg bak."