Varför sådan viktskillnad på 740 och 940?

nisseper
30 september 2013 · 115 Inlägg

Har en 940 ltt med ecc och farthållare som enda utrustning och den väger 1520kg i tjänstevikt medans random 740 med dragkrok från Blocket.se väger 1380kg i tjänstevikt!?
Hur kan det skilja 140kg mellan 944 och 744? Trodde dom var rätt så identiska i konstruktion och även vikt.

Volvo740-88 Volvo850-92
30 september 2013 · 1 674 Inlägg

940 är en 740 med insparkad bak och sen har dom suttit på huvens front så framlyktorna har blivit snea.
Dörrarna/tak/golv har dom fyllt i mer mer isolering.

Det blir 144 kg extra.

Sen är 740 mycket coolare också. Helst 740 TDI på 600 Hk minst.

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

nisseper skrev:
Har en 940 ltt med ecc och farthållare som enda utrustning och den väger 1520kg i tjänstevikt medans random 740 med dragkrok från Blocket.se väger 1380kg i tjänstevikt!?
Hur kan det skilja 140kg mellan 944 och 744? Trodde dom var rätt så identiska i konstruktion och även vikt.

Inredningen är lite annorlunda och det har säkert tillkommit förstärkningar i dörrar (egentligen redan 1988-någongång) och annat. M90-lådan kanske är tyngre än M47/M46 (eller svänghjulen ? tongue ). Sen har du ju klimatanläggning, turbo,
intercooler, aningens större bromsskivor, tyngre bromsok?, ABS-utrustning osv osv. Många bäckar små tror jag på.

schnauz
1 oktober 2013 · 1 758 Inlägg

Förbättrat krockskydd i 940, bland annat SIPS samt starkare tak som innebär en hel del extra plåt. Turbo- och ECC-systemet väger en del, bromsarna är större, ljudisoleringen är bättre och så vidare.

endorfinslaven
1 oktober 2013 · 671 Inlägg

Det är lite mer plåt i skuffen på en 940 och den är inte lik 740 på vintern.
Kommer ihåg 740n när man fastnade på plan mark och någon decimeter med nysnö trots nya vinterdäck.
Det är en skitbil på vintern då är 240 o 940 bättre.
940 har väl 55/45 i viktfördelning och 740 upplevs som den har 70/30....

endorfinslaven
1 oktober 2013 · 671 Inlägg

Det är lite mer plåt i skuffen på en 940 och den är inte lik 740 på vintern.
Kommer ihåg 740n när man fastnade på plan mark och någon decimeter med nysnö trots nya vinterdäck.
Det är en skitbil på vintern då är 240 o 940 bättre.
940 har väl 55/45 i viktfördelning och 740 upplevs som den har 70/30....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 oktober 2013 · 13 669 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Det är lite mer plåt i skuffen på en 940 och den är inte lik 740 på vintern.
Kommer ihåg 740n när man fastnade på plan mark och någon decimeter med nysnö trots nya vinterdäck.
Det är en skitbil på vintern då är 240 o 940 bättre.
940 har väl 55/45 i viktfördelning och 740 upplevs som den har 70/30....

många som säger det men har då inte märkt det på min 740turbo..visst med sommardäck och första snön fick jag problem.
men på sjön i vintras körde jag genom 1.5dm snö utan problem riktigt långa sträckor..

så det lär vara något annat som orsakar problemen.

fast jag föredrar 240 på vintern. lite lättare att leka med..

inte vågat lekt riktigt på samma sätt som jag gjorde med min 245:a den vågade man smiska ut på sladd i 140 det gör jag inte med min 740 men värdelösa är lite väl överdrivet.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Polisbilen
2 oktober 2013 · 21 Inlägg

min 945 väger 2050kg redan från fabrik.

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 oktober 2013 · 10 427 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Det är lite mer plåt i skuffen på en 940 och den är inte lik 740 på vintern.
Kommer ihåg 740n när man fastnade på plan mark och någon decimeter med nysnö trots nya vinterdäck.
Det är en skitbil på vintern
då är 240 o 940 bättre.
940 har väl 55/45 i viktfördelning och 740 upplevs som den har 70/30....

740 har typ 55/45 i viktfördelning också, vet minst en som vägt sin 740 GL '88 på våg.
Har i princip aldrig kört fast med nån 740 trots vinterpendling genom, snövallar, oplogade "skogsvägar"
och annat tok så det lär väl bara ett fall av SBS wink wink

Edit:

"Källor: En användare på Svenska Volvo 7/900 Klubben vägde sin 740 GL med förare och nästan full
tank, 780kg fram och 700kg bak och en annan hade vägt sin 940 2,3s och resultatet var 825kg fram och 714kg bak."

Dvs

53% fram, 47% bak 740n
54% fram, 46% bak 940n

Senast redigerat av steifan (2 oktober 2013)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 oktober 2013 · 13 669 Inlägg

ska försöka plocka ur min så mycket det går vid reggningen med 5:a ska bli skoj vad den väger sen.. synd bara att det blir utan drag =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pim_pim
2 oktober 2013 ·

SIPS finns ju dock på 740 också. (jag vet, årsmodellerna har ett finger med i spelet där.)

Men vikten handlar en hel del om vilken utrustning det sitter i, o annat som redan har nämnts. smile

siiimooon Påstängd
2 oktober 2013 · 1 194 Inlägg

Jag tycker inte 940 är speciellt bra på vintern, hade fan aldrig fäste förra vintern trots bra dubbade däck.. tongue
Men visst var det kul!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang