3920
Sök

Peugeot 407 - V6 3.0 HDi emot V6 3.0

4 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej Allihopa!

Har en fundering på i allmänhet på Peugeot 407 vilken motor som man skall satsa på om man vill trimma.

V6 3.0 HDi emot V6 3.0. Verkar som att denna klassats som en "sugmotor" men gillar bilen och givetvis så går båda modellerna fint i övrigt men vilken av diselturbon och bensinmotorn får man ut mest effekt på när man trimmar och vad kan man göra för att få bäst effekt?

Tacksam för tips!tongue
Senast redigerat av seha2801 (1 oktober 2013)

Evildan
1 oktober 2013
#2
Dieseln är lättast/billigast att göra effektökning på.


Den bensindrivna V6 3.0 är en sugmotor, den har alltså inte någon turbo som Dieselmotorn.

4 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#3
Tack för svar, utöver att chippa och byta till sport luftfilter, sportavgassystem vad är det bästa man kan göra för att få ut lite mer av diselmotorn? smile

2 021 Inlägg
1 oktober 2013
#4
finns 3,0 hdi motorn i svensksålda 407or? måste vara väldigt ovanligt isåfall, har enbart kört den motorn i c5or men tycker den går riktigt bra, svarar säkert riktigt bra på chiptrimning i likhet med de flesta moderna dieslar.


6 689 Inlägg
1 oktober 2013
#5
seha2801 skrev:
Tack för svar, utöver att chippa och byta till sport luftfilter, sportavgassystem vad är det bästa man kan göra för att få ut lite mer av diselmotorn? smile

Original luftfilter räcker gott och väl, sportsystem är onödigt om det nu inte blir stämt efter bilens effekt.

Bäst gör du med bortplockning utav partikelfiltret/katalysatorn och mappar om den efter det.

De/Dem

4 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#6
Rille0 skrev:
finns 3,0 hdi motorn i svensksålda 407or? måste vara väldigt ovanligt isåfall, har enbart kört den motorn i c5or men tycker den går riktigt bra, svarar säkert riktigt bra på chiptrimning i likhet med de flesta moderna dieslar.

3.0 HDI motorn finns endast på senare sportkupé modeller dock lite svårare att hitta på den svenska marknaden.
Givetvis så får det bli en 2.7 HDI V6 om det inte går att få tag på någon 3.0 HDI.

4 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#7
Malheus skrev:
seha2801 skrev:
Tack för svar, utöver att chippa och byta till sport luftfilter, sportavgassystem vad är det bästa man kan göra för att få ut lite mer av diselmotorn? smile

Original luftfilter räcker gott och väl, sportsystem är onödigt om det nu inte blir stämt efter bilens effekt.

Bäst gör du med bortplockning utav partikelfiltret/katalysatorn och mappar om den efter det.

Tack, skall se in mer på detta. Har bara kört orginal på mina bilar tidigare då Peugeot 206 CC, Honda Civic 1,8 Sport och Mercedes C180 kompressor AMG. Så nu vid nästa köp så planeras det att fixas lite i alla fall. smile


Sök