RB25 missar efter motortvätt

Ekan_1 glad
2 oktober 2013 · 493 Inlägg

Hej, dum som jag var tvättade jag bilen med högtryckstvätt och tog även motorrum.
då började den misstända vid högt ladd, så tog ur tändspolsbryggor, och mkt riktigt vad där djupt med vatten.
blåste rent och tog ur stift, passade på att komptesta. 11 kg på 1 och 6, 11.5 på resterande cyl.
men detta hjälpte inte.
har tagit isär alla kontaktstycken jag kommer åt. sprutat i oxideclean, och ställt bilen i varmgarage.

kan något tagit skada? kan en tändspole tagit in vatten?
spolarna är isolerade och bilen har gått kanon innan.

fruktansvärt retligt. hör av er med teorier och egna erfarenheter.
mvh

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Sam1r
2 oktober 2013 · 485 Inlägg

låt det stå torka en dag i garage sen kolla, testat med el / kontakt rengöring ?

Ekan_1 glad
2 oktober 2013 · 493 Inlägg

Sam1r skrev:
låt det stå torka en dag i garage sen kolla, testat med el / kontakt rengöring ?

japp de skrev ja, den får stå nu över natten, grejen är den att ja tvättade den i lördes, och då tog ja bort spolar o blåste torrt osv. och det har fortfarande inte försvunnit. typ 4 dagar sen. men visst den har stått ute då med.
får se vad som händer imon

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Sam1r
2 oktober 2013 · 485 Inlägg

hmm konstigt,  inget vatten på sportluftfiltret eller något sådant ?

KHRacing
2 oktober 2013 ·

vatten nere vid tändstiften troligen.

Ekan_1 glad
2 oktober 2013 · 493 Inlägg

Sam1r skrev:
hmm konstigt,  inget vatten på sportluftfiltret eller något sådant ?

nej den tvättades somsagt för fyra dagar sen så borde torkat.

KHRacing skrev:
vatten nere vid tändstiften troligen.

läs texten igen. smile

har tagit ur stiften och tändspolarna igen, där var torrt, lite rost på stiften, inte där tändspolarna skickar ström till stiften dock.

spolat oxidrengöring på de kontaktstycken jag kommit åt och delat. står i värmegarage nu över natten.
har dock itne hittat nån fukt i kontaktstyckena!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
Sam1r
2 oktober 2013 · 485 Inlägg

kolla din tändförstärkare så de inte kommit fukt i den, såg du hade spec 1 motorn .

Ekan_1 glad
2 oktober 2013 · 493 Inlägg

Sam1r skrev:
kolla din tändförstärkare så de inte kommit fukt i den, såg du hade spec 1 motorn .

misstänker den med då den sitter utsatt

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
SuperGnaget
3 oktober 2013 · 565 Inlägg

oftast lmm som ger sig vid motortvätt tongue

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
marcus0510
3 oktober 2013 · 243 Inlägg

SuperGnaget skrev:
oftast lmm som ger sig vid motortvätt tongue

Om man kör med extern lmm kanske wink

marcus0510
3 oktober 2013 · 243 Inlägg

KHRacing skrev:
vatten nere vid tändstiften troligen.

+1

Antagligen har du inte lyckats få bort all fukt, så bara fortsätt så försvinner det nog. Det krävs inte mycket fukt för att ställa till det.

Ekan_1 glad
3 oktober 2013 · 493 Inlägg

SuperGnaget skrev:
oftast lmm som ger sig vid motortvätt tongue

har mapsensor:)

marcus0510 skrev:

KHRacing skrev:
vatten nere vid tändstiften troligen.

+1

Antagligen har du inte lyckats få bort all fukt, så bara fortsätt så försvinner det nog. Det krävs inte mycket fukt för att ställa till det.

Japp vi får se idag!smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
SuperGnaget
3 oktober 2013 · 565 Inlägg

marcus0510 skrev:

SuperGnaget skrev:
oftast lmm som ger sig vid motortvätt tongue

Om man kör med extern lmm kanske wink

Extern? tongue  Ne men har man öppet filter e du ju lätt hänt.

Jaha d missa jag, sitter ju lmm org iaf. Då är d nog som sagt så att d behöver torka till ordentligt smile

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
Ekan_1 glad
3 oktober 2013 · 493 Inlägg

SuperGnaget skrev:

marcus0510 skrev:

SuperGnaget skrev:
oftast lmm som ger sig vid motortvätt tongue

Om man kör med extern lmm kanske wink

Extern? tongue  Ne men har man öppet filter e du ju lätt hänt.

Jaha d missa jag, sitter ju lmm org iaf. Då är d nog som sagt så att d behöver torka till ordentligt smile

Ska fan aldrig gå lös med högtryckstvätt igen:p skulle barabta en snabbis haha

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
marcus0510
3 oktober 2013 · 243 Inlägg

SuperGnaget skrev:

marcus0510 skrev:

SuperGnaget skrev:
oftast lmm som ger sig vid motortvätt tongue

Om man kör med extern lmm kanske wink

Extern? tongue  Ne men har man öppet filter e du ju lätt hänt.

Jaha d missa jag, sitter ju lmm org iaf. Då är d nog som sagt så att d behöver torka till ordentligt smile

Fast det är verkligen inte oftast :p aldrig hört talas om att någon sumpat lmm med motortvätt. Man får vara bra efter flötet om man kör motortvätt med öppet filter.

Ekan_1 glad
3 oktober 2013 · 493 Inlägg

marcus0510 skrev:

SuperGnaget skrev:

marcus0510 skrev:

Om man kör med extern lmm kanske wink

Extern? tongue  Ne men har man öppet filter e du ju lätt hänt.

Jaha d missa jag, sitter ju lmm org iaf. Då är d nog som sagt så att d behöver torka till ordentligt smile

Fast det är verkligen inte oftast :p aldrig hört talas om att någon sumpat lmm med motortvätt. Man får vara bra efter flötet om man kör motortvätt med öppet filter.

Täckte över filtret med en påse som.jag förslöt med buntband!
Hittade nog felet! Spricka i keramiken på stift två!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla
Volvo 744 GLE "cabben" (1989)
SuperGnaget
4 oktober 2013 · 565 Inlägg

marcus0510 skrev:

SuperGnaget skrev:

marcus0510 skrev:

Om man kör med extern lmm kanske wink

Extern? tongue  Ne men har man öppet filter e du ju lätt hänt.

Jaha d missa jag, sitter ju lmm org iaf. Då är d nog som sagt så att d behöver torka till ordentligt smile

Fast det är verkligen inte oftast :p aldrig hört talas om att någon sumpat lmm med motortvätt. Man får vara bra efter flötet om man kör motortvätt med öppet filter.

jodå många som inte tänker på d har jag märkt men själv häller jag aldrig vatten frivilligt i motorrummet överhuvudtaget.


Gött att d löste sig smile

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
LocKtar Herr
4 oktober 2013 · 1 722 Inlägg

Ekan_1 skrev:

marcus0510 skrev:

SuperGnaget skrev:

Extern? tongue  Ne men har man öppet filter e du ju lätt hänt.

Jaha d missa jag, sitter ju lmm org iaf. Då är d nog som sagt så att d behöver torka till ordentligt smile

Fast det är verkligen inte oftast :p aldrig hört talas om att någon sumpat lmm med motortvätt. Man får vara bra efter flötet om man kör motortvätt med öppet filter.

Täckte över filtret med en påse som.jag förslöt med buntband!
Hittade nog felet! Spricka i keramiken på stift två!

Tvättade du motorn direkt efter du stängt av den? stiften kan ju ha spruckit pga värmeskillnaden som blev.. otur!

Jag har tvättat alla mina bilar med högtryckstvätt i motorutrymmet, man får helt enkelt täcka över dom känsliga delarna med plastpåsar:) har aldrig haft något problem. mvh

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
myran Foto/Bilnörd
4 oktober 2013 · 1 541 Inlägg

Tändspolarna är kända för fara kassa på dessa bilar.  Otursvis kan du gett dom döds-stöten.

Prova sök runt på skyline forumen på isolera tändspoolar kommer du hitta endel info. (bland annat skyline.se har massor info om detta)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
marcus0510
4 oktober 2013 · 243 Inlägg

SuperGnaget skrev:

marcus0510 skrev:

SuperGnaget skrev:
Extern? tongue  Ne men har man öppet filter e du ju lätt hänt.

Jaha d missa jag, sitter ju lmm org iaf. Då är d nog som sagt så att d behöver torka till ordentligt smile

Fast det är verkligen inte oftast :p aldrig hört talas om att någon sumpat lmm med motortvätt. Man får vara bra efter flötet om man kör motortvätt med öppet filter.

jodå många som inte tänker på d har jag märkt men själv häller jag aldrig vatten frivilligt i motorrummet överhuvudtaget.


Gött att d löste sig smile

Vissa människor^^

Äsch så länge man inte har öppet filter brukar det vara lugnt, kör motortvätt dagligen på jobbet.
Dränker in allting under huven  i 3 olika lösningsmedel sen på med högtryck.
1 på 500 brukar man få blåsa ur med tryckluft. Visst finns det bilar som är känsligare än andra dock.

Senast redigerat av marcus0510 (4 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang